מספר טלפון
03-6374000

מסע לפורטוגל המקסימה / בצלאל עמיקם  

לפורטוגל  השוכנת  על שפת  האוקינוס  האטלנטי היה במשך שנים רבות דימוי של ארץ נחשלת. המעצמה האדירה  שליטת הימים, שממנה יצאו חלוצי הים הפורטוגלים לגלות לבני אירופה  עולמות חדשים, התכווצה  והתכנסה  בתוך עצמה. מושבותיה  באפריקה, אמריקה הדרומית ואחרונת מושבותיה ,מקאו, נפרדו ממנה, חלקן לאחר מאבק  מר  שהקיז הרבה דם  בניה. מהפאר  האימפריאלי של העבר   נותרו זכרונות בלבד.  פורטוגל, המערבית במדינות יבשת  אירופה, זוכה בעת האחרונה ל"גילוי מחדש". מליוני  תיירים נוהרים לארץ היפה והשלווה הזאת וממש מתאהבים בעם הנחמד  והאדיב  שחי בה בטיול מאורגן לפורטוגל. ספרד, המתחרה  הגדולה  שלה  על לב  התייר, חובקת אותה משלושת עבריה ומתבוננת  בכוכב העולה של אחותה  לאי האיברי  עם זיק של קנאה.

פורטוגל היא אחת המדינות העתיקות באירופה וקיימת כמדינה עצמאית מאז המאה ה-12  כשהיא שומרת על גבולותיה זולת פרק זמן  של שישים שנה בהן סופחה לספרד.
סוד קסמה של  פורטוגל טמון  בשמירת צביונה הייחודי מימי הביניים. פורטוגל מבורכת  באתרים ההיסטוריים. היא  מתנאה  בסימטאות הפתלתלות  של  עריה הגדולות ליסבון, פורטו וקואימברה, במחוזות הכפריים שלה ובעיירות הדייגים  הציוריות שלחופי האוקינוס  שם     ניתן לפגוש  בדייגים המגוללים  רשתות ונשותיהם צועדות כשסל על ראשן. פורטוגל משתבחת במטעמים המגוונים  של  מטבחה  כשגולת הכותרת הם הסרדינים ופירות הים למיניהם. בני פורטוגל הם יורדי ים מובהקים  והדג עולה על כל שולחן.

מעלה  נוספת היא  הריביירה  שנושקת  לחוף הים ומשובצת במקומות נופש הכובשים את לב  האורחים המגיעים אליהם מכל העולם. כמו כן גם הטיולים המאורגנים לפורטוגל מגיעים לשם.

השער  לפורטוגל היא  בירת המדינה ליסבון. העיר  היפה , ליבה של המדינה, משתרעת משני צידי הנהר רחב ידיים,טאג'ו שהשפך שלו לים יוצר אגם רחב ידיים. בשנת 1755 זעזעה  את העיר רעידת  אדמה קשה  שכמעט החריבה אותה כליל.את שיקומה המהיר יש לזקוף לזכותו של המרקיז  פומבל שבנה עיר חדשה  שאמנם חלקים ממנה נראים היום כישנים. בפרבר בלם, הלא היא  בית לחם בשפת המקום, נמצאים הכנסיה ומנזר הירונימוס. אתר חובה זה מצטיין בגילופי אבן ןעיטורים   יפים  שהורה  לעשות המלך מנואל והם מנציחים  את  תפארת העבר.  בכנסיה   קברו של וסקו דה גמה מגלה המזרח הרחוק  וקברו של המשורר הלאומי  קומייש.  בטווח קצר משם מתנשאת  אנדרטת מגלי העולם שהוקמה במלאת שלוש מאות  שנים לעידן הזוהר של פורטוגל . ברצפה   חקוקים  שמות  המקומות שעדיהם הגיעו הספנים הפורטוגזים הנועזים. משיק לה מגדל בלם המבוצר. שרשרות ברזל שנמתחו ממנו לחוף הנהר נועדו לחסום בעת חירום  כניסה מהים למוצא הנהר. גשר  בעל מספר נתיבים מקשר את שני חלקי הכרך. במרומי הגבעה ממזרח לעיר  מתנוססת מצודת סאנט ג'ור'ג. הנוף הנשקף ממנה,מרהיב.
את הרובע היהודי לשעבר אלפמה  אין להחמיץ. שיטוט בסמטאות ובחודריה, רחוב היהודים, מותיר משהו מניחוח העבר  שלא ישוב עוד. בלילה  נפתחים  בליסבון בזה אחר זה מועדוני  הפאדו בהם נשמעת שירת הפאדו  רווית  הגעגועים והעצב  הספוגה ברוח הפורטוגלית. למבקשי  המודרניות- בפאתי ליסבון מצוי מיתחם תערוכת האקספו העולמית ששוה ביקור.
 

אל חופי  האוקינוס

ליסבון היא בסיס מצויין לטיולים מאורגנים בפורטוגל, בסביבתה הקרובה. נסיעה קצרה מביא  לעיירה מקסימה,סינטרה, מוקפת יערות אורנים. האצולה  הפורטוגזית ובראשם המלך נהגו לשהות  בה בימי הקיץ  החמים  בשל אויר  ההרים שלה. העיר התחבבה על אמנים  ויוצרים מאירופה
וביניהם המשורר  האנגלי ביירון. בסינטרה מספר ארמנות ובהם ארמון המלכות  מהמאה הארבע עשרה אותו בנה המלך ז'ואו למען אשתו הגבירה  מלנקסטר שבאנגליה. העוגיות הריחניות בקונדיטוריות הוציאו לסינטרה שם  שהולך למרחוק.

מסינטרה ממשיכים לים ומגיעים לנקודה המערבית ביותר  באירופה,מצוק קאבו דה רוקה. הסלעים יורדים בתלילות לים הגועש  ולכן יש  להזהר שלא לסטות מהשביל הצר  שליד  המגדלור.  הכביש מביא לעיירות הדייג  הציוריות  אשטוריל וקאשקייש. למרות שהיוו למוקדי תיירות,של וילות יוקרה ומלונות, הן שומרות על  טעם של פעם.  מי  שחפץ בכך ימצא שם גם קזינו.   
היוצא מליסבון ופניו צפונה לא יכול לדלג על  אובידוש. עיירה  רומנטית, קומפקטית, מוקפת חומות מהמאה ה-13 ובה בתים קטנים, מדרגות אבן ,סימטאות מתפתלות ומבצר שהפך למלון יוקרתי. הנקודה הבאה היא נאזרה שפרט לשמה אין כל דמיון בינה לנצרת הגלילית  שאת  שמה  היא נושאת. ממרומי המצוק שלמרגלותיו בנויים בתיה נשקף נוף מרהיב. בעיר התחתית  אין ספור חנויות מזכרות, שקו ושפע מסעדות. בבאטליה שעל אם הדרך  ניצבת קתדרלה מעוררת השתאות. סמל לגאווה  לאומית  עקב הניצחון על הספרדים. אבניה  בגוון  דבש והמכלול כולו הוא פיסגת הארכיטקטורה  הפורטוגזית. שווה  ביקור.

כל מי שרוצה להכיר דבקות דתית  נוצרית  מה היא, פוקד  את פאטימה. שלושה   נערים מכפר סמוך ראו בשלושה מקומות שונים את "גברת כל האורות" היא מריה הקדושה אם ישו. המסר  אומץ על ידי התושבים ומאז,קרוב לשמונים שנה, המקום הפך מוקד לעלייה לרגל. לימים נבנתה בו כנסייה  ענקית ועולי  רגל מרחבי  אירופה נוהרים לכאן מתוך  אמונה  בסגולות מרפא שמשפיעה עליהם הבתולה.

הבירה  העתיקה של פורטוגל,  קואימברה, היא תחנה חשובה  לכל מטייל   במדינה ובטיול מאורגן לפורטוגל.  באוניברסיטה  המפורסמת  ספרייה  עשירה  ובה אוצרות ספרים נדירים. העיר מוצפת סטודנטים שגודשים בשעות הפנאי שלהם את הבארים בתי הקפה, המסעדות והמועדונים.
יעד  רב רושם הוא יער  בוסאקו. עד למאה השישית התנחלו נזירים במקום ובנו חומה סביבו כדי לבודדם מהסביבה. היום  היער  הוכרז שמורת טבע  עתירת צמחיה  מהם צמחים ייחודיים.

עיר הנמל  הצפונית והגדולה פורטו משרה  תחילה רושם עגום.  מרכז העיר  לא מצודד ונראה מוזנח. הרחובות מרוצפים באבנים והרגליים ניגפות בהן,מבוך של  סימטאות אבן ובתי מסחר  הנראים קודרים משהו. ככל שמעמיקים בעיר מגלים את חינה. לאורך נהר דאורו  מתפרסות שכונות  יפות ורובעים מודרניים. סימלה המסחרי של  העיר הוא יין פורטו ממנו ניתן לגמוע בכל מקום .לחוף הנהר  יקבי הענק  ובהם מאוכסנים  מיליוני בקבוקים של יין פורטו ליצוא.
פורטו היא מוצא לטיולים לאיזור ההררי הגבוה   של פורטוגל שבו זרועות עיירות עתיקות.

פורטוגל היהודית

בדמם של פורטוגלים לא מעטים נמהל דם יהודי.  אומדים את  מספרם  כעשרה אחוזים מכלל אוכלוסיית המדינה המונה  כ-11 מליון  נפש. יש אומרים שהם חמישית  ממספר התושבים. חלק קטן  מהאנוסים  שמר   בסוד  כמוס על יהדותם כשלמראית עין הוא נוהגים  כנוצרים.

פורטוגל שמשה  מקלט ליהודים מגורשי ספרד מלפני 522  שנים. אלא כשמלך פורטוגל ניצר אותם בכפייה ומירמה. הביקור  במקומות מגוריהם היא חוויה מרטיטה. האנוסים חיו בערים הגדולות ובישובים כפריים ומספרם מוערך היום  בכאלף נפש.

אחד מאותם מקומות  היא העיירה  ההררית בלמונטה. כמניין בתי אב הכריזו על שובם לחיק היהדות. במקום   מוזיאון  המספר  את פרשת  האנוסים ובית כנסת  שבכניסה  אליו לוח ועליו כתוב בעברית ובשפת הארץ:
" כאן, במקום הזה, לא נותקה השלשלת. כאן בבית זה ובבתים הסמוכים,לב  האזור היהודי.  היהודים חיו כאן  חיים יהודיים מלאים ועשירים עוד מימים קדומים. בעקבות  גזרות השלטון, נאלצו תושבי הכפר היהודים כמו יהודים אחרים  ברחבי פורטוגל, להמיר את דם- כשהם שומרים על יהדותם בסתר. כאן לא  כבה הנר לעולם".

 

 

למגוון טיולי פורטוגל - לחץ כאן

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form