מספר טלפון
03-6374000

גיאורגיה, מסע אל רכס הקווקז הגבוה / ירון וייס

רכס הקווקז הגבוה המשתרע לאורך 1200 ק"מ בין הים השחור לים הכספי מהווה גבול יבשתי בין אסיה מדרום לאירופה מצפון. כיום הרכס משמש כגבול מדיני בין גיאורגיה, אזרבייג'אן והפדרציה הרוסית. מאחר וחמשת הפסגות הגבוהות באירופה נמצאות בקווקז, שימש הרכס במשך שנים ארוכות כמוקד משיכה למטפסי הרים והרפתקנים. בחמשת השנים האחרונות עם סלילת כבישים והפיתוח המואץ של התשתיות בייחוד בצד הגיאורגי, הפך הקווקז ליעד נגיש למטיילים מכל הגילאים אשר גודשים את רכס ההרים בהמוניהם בטיול לגיאורגיה.

טיול מאורגן לגיאורגיה

טיול לגיאורגיה, הנחשבת כאחת המדינות הידידותיות ביותר לישראל, מהווה יעד תיירותי לעשרות אלפי ישראלים בכל שנה. רובם מגיעים אליה במסגרת טיולים מאורגנים לגיאורגיה המשלבים את הרי הקווקז כיעד המרכזי בביקור. נמל התעופה המודרני בטביליסי משמש גם כשער הכניסה המרכזי אל הקווקז. מנמל התעופה ניתן להגיע תוך שעות ספורות באמצעות רשת כבישים שסלילתם הושלמה ממש לאחרונה, אל עבר מורדות הפסגות הגבוהות ביותר ברכס.

בתחילת המאה התשע עשרה עת פלש צבא הצאר הרוסי אל גיאורגיה תוך שהוא חוצה את רכס הקווקז, נסללה דרך המחברת את הבירה הגיאורגית טביליסי אל העיר ולאדיקווקז ברוסיה תוך שהיא חוצה את הרי הקווקז. מכאן ניתן לה שמה: "הדרך הצבאית הגיאורגית". במהלך מלחמת העולם השניה הורחבה הדרך בידי שבויי מלחמה גרמניים שרובם לא שרדו את תנאי העבודה הקשים וגם קבורים לאורכה. עם קבלת העצמאות של גיאורגיה בשנות התשעים של המאה הקודמת וסגירת מעברי הגבול האחרים עם רוסיה, הנמצאים במחוזות הבדלניים דרום אוסטיה ואבחזיה, הפכה הדרך הצבאית לציר המרכזי של תנועת סחורות ואנשים בין המדינות, על כן הושלמה סלילתם של מקטעים רבים שעד אז לא היו סלולים.

הדרך העולה מטביליסי לכיוון צפון אל הרי הקווקז חולפת על פני "מנזר הצלב" המשקיף על מְצְחֶטָה בירתה הקדומה של גיאורגיה השוכנת על מפגש הנהרות מְטְקְוַוארי ואַרָאגְבי. מְצְחֶטָה עצמה משמשת כיעד תיירות וצליינות בזכות הכנסייה המפוארת סוֵוטִיצְחוֹבֵלי, אחת הכנסיות הגדולות בגיאורגיה שהיא גם העתיקה במדינה ונבנתה במקום בו התרחש נס "העמוד המרחף" שסימל את קבלת הנצרות על ידי העם הגיאורגי במהלך המאה הרביעית לספירה.
ממנזר הצלב ממשיכה הדרך הצבאית צפונה לאורך נהר אַרָאגְבי תוך שהיא חולפת על פני סכרים הידרואלקטריים, שריד לתקופה הסובייטית עת ניצלו כל משאב טבע אפשרי לטובת ייצור חשמל למפעלי הפלדה הגדולים שהוקמו בגיאורגיה. אחד הסכרים שהוקמו יצר אגם מלאכותי בצורת האות V סמוך לעיירה זִ'ינְוַואלִי. על שפת האגם, כאילו לקוחה הישר מספרי האגדות, שוכנת לה מצודת אָנַאנוּרִי מימי הביניים. המצודה נבנתה במקור סמוך לגדת הנהר, אך לאחר הצפת האזור האגם הנמצא בסמוך מקנה לה נופך דרמטי.

בהמשך הדרך חולפת על פני העיירה פַסָנַאוּרי הנחשבת לבירת החינקאלי של גיאורגיה. החינקאלי הינו מאכל העשוי מכיסוני בצק הממולאים בבשר, נחשב מעדן ברחבי גיאורגיה כולה. מומלץ לעצור לארוחה דשנה באחת המסעדות המקומיות הפרוסות לאורך הכביש. ממש בסמוך נמצא מפגש הנהרות האַרָאגְבי השחור והאַרָאגְבי הלבן. מקור זרימתם מגיע מסוגי מסלע שונים הגורמים לכך שבנקודת המפגש שלהם נוצר מחזה מיוחד של נהר אשר חציו השמאלי כהה וחציו הימני בהיר.

מיד לאחר מפגש הנהרות מתחילה העלייה התלולה אל עבר עיירת הסקי המתפתחת גוּדָאוּרִי השוכנת ממש מתחת לפאס הנמצא ברום של 2370 מטרים. משם הדרך יורדת אל עבר עמק הנהר טֶרְגִי. אזור שעד לתחילת המאה העשרים היה מנותק ממרכזי השלטון ונשלט על ידי כנופיות מקומיות אשר התפרנסו מגביית מיסי מעבר מהעוברים בדרך הצבאית. העמקים הציוריים טְרוּסוֹ וסְנוֹ מהוים מוקד משיכה לתרמילאים ולטיולי ג'יפים.

טיול מאורגן לגיאורגיה
 
את הכיכר המרכזית של העיירה הגדולה בעמק, סְטֵפָּנְצֵמִינְדַה, צובאים עשרות נהגים עם רכבי שטח הממתינים לתיירים אותם יקחו אל כנסיית השילוש הקדוש הנמצאת על כיפה ברום של 2170 מטרים המשקיפה על העמק. אל כנסייה זו המקודשת מאוד לתושבי המקום הבריחו תשמישי קדושה ויצירות אומנות מהעמקים המרכזיים של גיאורגיה בתקופות בהם היתה תחת כיבוש זר. אחת היצירות שנשארו מתקופה זו המושכת קהל רב של מבקרים מקומיים, היא איקונה של ישוע אשר מדגישה את שתי ישויותיו: הגשמית והאלוהית.

מול הכנסייה מתנשאת פסגתו של הר קזבגי ברום של מעל 5000 מ' המשמש כגבול טבעי בין גיאורגיה לרוסיה. ההר המכוסה בשלג עד נודע בסיפורי המיתולוגיה היוונית כהר אשר אליו נכבל בשלשלאות הטיטאן פרומתיאוס לאחר שגנב את האש מהאלים עבור בני האדם.
כלות וחתנים בלבוש מסורתי מגיעים מכל רחבי גיאורגיה כדי להצטלם על רקע ההר ולקבל ברכה מאנשי הדת במקום.
הדרך יורדת מהכנסיה בין בתיו של הכפר גֵרְגֶטִי אשר נראה כי הזמן קפא בו מלכת, היישר אל הכביש הראשי החולף בין שרידים של מגדלי הגנה עתיקים ומפלים שוצפים היורדים מן ההרים.
סיומו הדרמטי של המסלול עובר בקניון דָריִאַלִי הצר והעמוק שמצוקיו האדירים מדמים את עמודי שער הכניסה אל רוסיה, השכנה הגדולה מצפון. מעבר הגבול שוקק חיים. טור ארוך של משאיות מארמניה, גיאורגיה, רוסיה וטורקיה עושה דרכו אל המעבר. נהגיהם מנופפים לנו לשלום. ערב רב של עמים, שפות ותרבויות שוכנים זה לצד זה בין הפסגות הנישאות של רכס הקווקז, אשר הצליחו לשמור על צביונם הייחודי לאורך שנות ההיסטוריה רבת התהפוכות.

 

לטיולים המאורגנים בגיאורגיה


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form