מספר טלפון
03-6374000

סיציליה, אי משפחתי / שולמית טייטלר

מיקומה האסטרטגי של סיציליה - האי הגדול ביותר בים התיכון - הפך אותה ליעד מועדף לפלישות של עמים שונים. המתיישבים החדשים הותירו בה עקבות בדמות מקדשים יוונים, מצודות וכנסיות נורמניות, כיפות ביזנטיות וערביות וארמונות וכנסיות בסגנון הבארוק. מלבד האתרים ההיסטוריים מצטיינת סיציליה גם בחופים נפלאים שמושכים תיירים מכל העולם בטיול מאורגן לאיטליה.

התיירות מישראל מגלה את סיציליה בגלים. הטיסות הישירות של "מעוף" בזמנו, כשהישראלים התוודעו לראשונה לצ'רטר, הביאו אל האי את המוני בית ישראל. הייתה זאת הפעם הראשונה שהמשפחה הישראלית נתקלה במשפחה המקומית. קווי האופי המשותפים לנו ולסיציליאנים - פתיחות, קולניות, והמוניות יצרו "קליק" שנמוג בהדרגה, ככל שהקשר האווירי אל האי נעשה מסובך. בשנים האחרונות הייתה סיציליה יעד דווקא לאניני טעם. כאלה שאינם נוטים להתערבב עם המוני בית ישראל.
סיציליה, למרות עברה המפואר, הפכה לשם נרדף למאפיה. הדימוי העיקרי שלה מתקשר למשפחות הפשע המאורגן, שבהיעדר משאב כלכלי רציני באי, הפכו את הפשע למקור הכנסה העיקרי של מספר משפחות, והדביקו סטיגמה לכל האי. דומה שבשנים האחרונות נמצאת כאן המאפיה בנסיגה. מלחמת החורמה במנהל השלטון המרכזי ברומא נגד המאפיה כולל גם העמדה לדין של פקידי ממשלה בכירים. הגיעו דברים לידי כך שגם ראש הממשלה האיטלקי, ג'וליו אנדראוטי, נשפט בגין קשריו ההדוקים עם המאפיה. גם הסנדקים המקומיים נמצאים בלחץ, מאז החלו מספר בכירים במאפיה לשתף פעולה עם השלטונות ולהסגיר מידע כמוס.

אבל למרות הלחץ על המאפיה, היא נותרה גורם חזק ומרתיע. קשה להעלות על הדעת, שמקומי יעשה ביודעין פעולה העלולה להפגיש אותו עם כוחה האכזרי והבלתי מתפשר. בכל מקרה, אימת המאפיה לא חלה על התיירים. "אנשי הכבוד" של המאפיה לא מתעניינים כלל בתיירים ולא סביר שתייר יקלע לעימות עם המאפיה, אלא אם התאמץ במיוחד או שהוא חסר מזל במיוחד.

סיציליה

עקבות היסטוריים

מלבד המאפיה, מצטיינת סיציליה בחופים נפלאים ובהיסטוריה מעניינת במיוחד. סיציליה היא אי - הגדול באיי הים התיכון. מיקומה האסטרטגי הפך אותה לאורך כל ההיסטוריה ליעד מועדף לפלישות ולמתיישבים חדשים. כל ההיסטוריה של סיציליה רצופה בעקבות אותם פולשים שהשאירו בה מקדשים יוונים, מצודות וכנסיות נורמניות, כיפות ביזנטיות וערביות וארמונות וכנסיות בסגנון הבארוק.

ממשלות איטליה הזניחו את סיציליה במשך עשרות בשנים, בעצם, מאז איחוד איטליה. ההזנחה, ההתעלמות והריחוק ממוקדי השלטון ברומא, יצרו בדלנות, שהובילה בסופו של דבר, להענקת מעמד אוטונומי למחצה לסיציליה. סיציליה נותרה כפופה לשלטון המרכזי ברומא, אולם הוענקו לה סמכויות חקיקה נרחבות, בעיקר בנושאים מקומיים.
חמישה מיליון התושבים בסיציליה מוצאים את עיקר פרנסתם בחקלאות, והתעשייה אינה מפותחת. לסיציליה מזג אוויר מתון וממוזג. החורף לא סוער, אבל הקיץ לוהט. לפיכך, מלאים החופים הנפלאים בקיץ בהמוני איטלקים "צפוניים" ובנופשי שמש מאירופה. הזמן האידיאלי לחופשות בסיציליה הוא דווקא באביב ובסתיו. המים החמימים ומתאימים לרחצה, ומזג האוויר מאפשר טיולים באתריה המפורסמים.

פלרמו היא בירת סיציליה. העיר מוזנחת ומתפוררת, ועד היום ניכרות בה עדויות להפצצות הכבדות מתקופת מלחמת העולם השנייה בטיול לסיציליה. אבל למרות ההזנחה והעזובה נותרו בה שרידים רבים לעברה המפואר והמרתק. פלרמו היא עיר גדולה, אך קל מאוד להתמצא בה. המרכז העתיק מתנהל סביב הרחובות VIA ROMA ו-VIA-MAQUEDA, היוצאים, שניהם, מתחנת הרכבת המרכזית. בחלקה המודרני של העיר, כיכר ענקית - PIAZZA-CASTELNUOVO - סביבה מתנהלת פעילות כלכלית ומסחרית עניפה.
בפלרמו חובה לבקר במוזיאון הארכיאולוגי ובקתדרלה הנורמנית העתיקה הנמצאת בפינת רחוב  VIA-BONELLO. הארמון המלכותי, ה-PALAZZO-DEI NORMANNI, משמש כמקום מושבו של הממשל הסיציליאני. CAPELLA-PLATINA היא עדות מדהימה לתקופה הערבית נורמנית, אז המלך רוג'ה השני עיטר אותה בפסיפס ביזנטי מרשים.
ב-SALA DI RUGGERO - חדר השינה לשעבר של המלך, ניתן לבקר רק בליווי מדריך מקומי. (הליווי ללא תשלום).
ב-PIAZZA-PRETORIA מזרקה יפהפייה מן המאה ה-16 שנבנתה עי-ידי אמנים ואומנים מפירנצה. המקומיים מכנים את המקום "מזרקת הבושה" בשל פסלי העירום הרבים ביצירה. QUATTRO-CANTI הן ארבע הפינות של פלרמו בצומת הרחובות ויטוריו עמנואל ווייה מאקודה. מדובר בארבע חזיתות של בתים מן המאה ה-17 שנבנו בסגנון בארוק ספרדי. כל חזית מעוטרת בפסל.
מומלץ לנסוע גם לעיירה סמוכה - מונריאלה. כאן כדאי לבקר במנזר, שהוקם על-ידי מלך הנורמים, ויליאם השני. זהו מקום בו מוצגת הארכיטקטורה הנורמנית במיטבה כולל עיטורים ופסיפסים יפים שההשפעה המקומית בסגנון סיצילאני ערבי מוסיפה להם נופך מיוחד. בערב כדאי לבקר בכפר הדייגים הסמוך, מונדלו, המשמש כמקום בילויי החביב של תושבי פלרמו.

עירו של ארכימדס

אחת האטרקציות של סיציליה היא הביקור בסירקוז - עירו של ארכימדס.סירקוז התחרתה בימי גדולתה באתונה על ההגמוניה על הים. סירקוז נוסדה על-ידי מתיישבים מקורינתוס והפכה למעצמה ימית מהחשובות באגן הים התיכון. במסגרת אותו מאבק, תקפה אתונה את סירקוז בשנת 413 לפנה"ס. באחד הקרבות הימיים הגדולים בהיסטוריה של אותם ימים, הושמד הצי של אתונה. בהמשך, בשנת 212 לפנה"ס נכבשה סירקוז על-ידי הרומאים, ומאז הפכה, יחד עם שאר חלקי סיציליה, ליעד של פלישות חוזרות ונשנות לאי במשך מאות בשנים. בסירקוז נולד ארכימדס וחי הפילוסוף אפלטון, עליהם גאוות המקומיים עד היום.

העיר העתיקה של סירקוז בנוייה על חצי האי אורטגה. הפארק הארכיאולוגי שלה נמצא במרחק שני ק"מ מן העיר. חצי האי אורטגה הוא ליבת החיים של סירקוז. הבניינים נבנו בימי הביניים, וחלק מן הארמונות והכנסיות הם תוצר של תקופת הבארוק. ה-DUOMO המקומי נבנה במאה השביעית על גבי מקדש אתנה. PIAZZA-DUOMO מוקפת ארמונות בארוק. בפארק הארכיאולוגי עיקר תשומת הלב מוקדשת לתיאטרון היווני מהמאה החמישית לפנה"ס. גם האמפיתאטרון הרומי מן המאה השניה לספירה השתמר באופן מושלם. במוזיאון פאולו אורזי הסמוך לפארק נמצא האוסף הגדול ביותר של ממצאים ארכיאולוגיים על סיציליה.

עוד אחד ממוקדי הביקורים של סיציליה היא העיר AGRIGENTO. כדי להגיע לכאן מכיוון פלרמו צריך לחצות את האי לכיוון דרום. אגריג'נטו היא עיירה טיפוסית שלווה של ימי הביניים. הסיבה העיקרית לביקור בה היא המקדשים היווניים השוכנים בעמק שלמרגלותיה. חמישה מקדשים ובהם מקדש יופיטר ומקדש קונקורד הקרוי גם מקדש ההרמוניה. זהו המקדש היחידי שנשאר שלם יחסית. מקדש הרקולס הוא העתיק ביותר. לא רחוק, מחמשת המקדשים, נמצא מקדש קאסטור ופולוקס, שמואר כל לילה כמעט עד חצות.

טאורמינה היא עוד אחד מן המקומות, שהוציאו דווקא שם טוב לסיציליה. זהו המקום היפה בסיציליה בטיול לאיטליה. העיירה ממוקמת על מצוק נישא ממנו נשקף נופו של האתנה - הר הגעש המפורסם של סיציליה. תצפית אחרת היא לכיוון החופים המפורצים של האי. חוג הסילון הבינלאומי ועשירי איטליה הפכו את טאורמינה למקום מתוייר ויקר. טאורמינה הפכה למוקד משיכה לסליברטאים זה מכבר. אפשר למנות ביניהם את המשורר הגרמני גתה ואת הסופר הבריטי ד.ה. לורנס.

התיאטרון היווני המקומי נבנה במאה השלישית לפנה"ס ובהמשך הורחב, שופץ ועוצב מחדש בזמן שלטון הרומאים באי. מדי קיץ, גם היום, נערכים כאן מופעי תיאטרון וקונצרטים על רקע הנוף הנפלא של הר הגעש אתנה. ISOLA-BELLA הוא חוף הים המקומי המפורסם. תצפית פנורמית על הים והמפרץ ניתן לעשות גם מהגנים הציבוריים של VILLA COMUNALE.

הדומו הגותי המקומי ניצב בקורסו אומברטו.  הטיולים המאורגנים מגיעים להר הגעש אתנה. להר ניתן גם לעלות ברכבל עד לתחנה העליונה. מכאן ניתן להמשיך ברגל לנקודת תצפית על אחד הלועות העשנים, או לחילופין להמשיך בג'יפים. הר הגעש מתנשא לגובה של 3,350 מטר. האתנה הוא עדיין הר געש פעיל ביותר. התפרצויות לבה כאן הן דבר שבשגרה. ההר התפרץ בפעם האחרונה בשנת 1992. מכיוון שההר בלתי ניתן לחיזוי נאסר הטיפוס ללועות שבפסגתו. מומלץ לא להתעלם משלטי האזהרה ומן החבל בסוף המסלול האוסר את המשך הטיפוס לכיוון הלוע המסוכן.

עוד אטרקציה בסיציליה, בטיול לאיטליה, הם האיים הליפריים או בשמם הנוסף האיים האיאוליים. כדי להגיע אליהם יש להפליג ברחפת מנמל MILAZZO לליפרי - האי המרכזי בשרשרת האיים, שנוצרו כולם כתוצאה מהתפרצויות וולקניות. הארכיפלג מונה שבעה איים: ליפארי הוא יעד נופש מוביל ומפותח, PANAREA הוא אי שליו, לסטרומבולי הר געש פרטי,
ב-SALINA  כרמים ויקבי יין, ALICUDI ו-FILICUDI מבודדים ובלתי מפותחים.

האיים האאוליים היו מיושבים כבר בתקופת האבן. שמם בא להם מן היוונים הקדמונים שהאמינו כי האיים אלה הם ביתו של אל הרוח - אאולוס. גם הומרוס, המשורר והסופר היווני הקדום מזכיר את האיים ביצירתו המפורסת "אודיסאה".|
בליפארי נמליץ על ה-CASTELLO - מבצר, פארק ארכיאולוגי ומוזיאון. מן הכפר קואטרוקי תצפית ייחודית לכיוון האי וולקאנו. וולקאנו הוא אי שומם שבאווירו ריח קבוע של גפרית. הר הגעש של האי - פוסה, עדיין פעיל. בסטרומבולי ניתן לראות בלילה את נתיב האש - SCIARA DEL FUOCO. הלבה הזורמת לאורך מלע ההר.

חריפות איטלקית

האוכל בסיציליה איטלקי ביסודו, אולם שונה במאפייניו מן המטבח האיטלקי הטיפוסי. האוכל הסיציליאני מתובל וחריף יותר מן המקובל באיטליה. המאכלים הנפוצים כאן הם מאכלי ים, ירקות ופירות. למרות התנאים הפיזיים והפרנסה הקשה של בני סיציליה, ואולי בגללם, הם מפצים את עצמם ואת אורחיהם במנות אחרונות ובקינוחים מתוקים במיוחד.

העוגות והממתקים בסיציליה הם יצירות אמנות קולינאריות. הקסטה והגלידה המקומית ראויות לציון מיוחד. ה-CANNOLI - גלילי בצק אפוי ממולאים בקרם, שוקולד או גבינת ריקוטה הם מעדן טיפוסי. עוגות ומאפי גבינה הם תוצר ייחודי של המטבח המקומי. המשקה המרענן המקומי הוא GRANITA - שילוב של קרח מרוסק בטעמי קפה, לימון או תות.

 

לטיול מאורגן באיטליה

לטיולים נוספים באירופה 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form