מספר טלפון
03-6374000

קרואטיה, יפה להפליא / משה שניר

קרואטיה היתה פעם חלק מיוגוסלביה, פדרציה שהיתה מוכרת בכל אירופה ביופיה הסוחף ובנופיה המדהימים והביאה אליה כל שנה מיליוני תיירים אירופים בטיולים מאורגנים, עד ששקעה במלחמות אתניות פנימיות עקובות מדם, שסחפו את כל הבלקן למהומת אלוהים.
קרואטיה, סלובניה, מונטנגרו, קוסובו, בוסניה, מקדוניה וסרביה התחרו עם המזרח התיכון על מקום טוב במהדורות החדשות הבינלאומיות בטלוויזיה. בהחלט לא מקדם מכירות לענף התיירות שדעך בבת אחת. ועכשיו, כשהשקט והשלווה חוזרים למחוזות אלה, הם נחשפים מחדש לישראלים שבאים לכאן לגלות את אחת המדינות היפות באירופה.

קרואטיה משתרעת על שטח של 57,000 קמ"ר וחיים בה חמישה מיליון קרואטים מלאי טינה, כעס ושנאה כלפי שכניהם הסרבים. בכל הזדמנות הם יטיחו בהם עלבונות, לא יסלחו להם על החורבן שהביאו על הכפרים והעיירות סביב דוברובניק.
דוברובניק היא השם החם של התיירות בטיולים מאורגנים לקרואטיה. היתה ונשארה. כבר לפני שנים, עוד לפני המלחמה האחרונה, הכריז ארגון אונסקו על העיר כאתר לשימור בינלאומי במימון קרנות האו"ם.
את העיר, שראשיתה לפני 1,300 שנה, מקיפה חומה גדולה ותיירים מאוד אוהבים להקיף אותה תוך כדי סיור על החומות. במאה ה-12 הפכה דוברובניק לרפובליקה ימית וקיימה מערכת קשרים הדוקה עם ונציה - עיר ומעצמה ימית חזקה באותם ימים. בהמשך היתה דוברובניק לרפובליקה עצמאית, שחלשה על המסחר הימי בכל אגן הים התיכון.
שיא פריחתה של העיר היה במאה ה-16, כשחלשה על תעשיה ימית של מספנות וצי אוניות. רעידת האדמה בשנת 1667 והמשבר הכלכלי בעסקי הספנות של הים התיכון במאה ה-17, אילצו את דוברובניק לגייס תמיכה חיצונית כדי להבטיח את קיומה.
 

קרואטיה קרואטיה קרואטיה

 
בשנת 1808 נפלה דוברובניק לידי נפוליאון ובקונגרס וינה בשנת 1815 הועברה לדלמטיה וקרואטיה במסגרת חלוקת ההשפעה באירופה. מאז כרוך שמה של דוברובניק בקרואטיה. בימיו של טיטו נבלעו דוברובניק וקרואטיה בתוך המבנה הפוליטי הכפוי של יוגוסלביה. מותו של טיטו ומלחמת האזרחים הביאו בסופו של דבר לעצמאות קרואטיה.
קרואטיה חולשת על כל חוף הים האדריאטי. מאות קילומטרים של חופים, מפרצים אליהם נופלות השלוחות של האלפים הדרומיים.
דומה כי לכל מפרץ יש ממול אי צמוד. מי שיטרחו לספור יגלו לאורך חופי קרואטיה 1,185 איים בגדלים שונים. חלקם קטנים מאוד ואחרים גדולים מאוד. רק 66 איים מיושבים דרך קבע ורבים אחרים הם משכן לנודיסטים המשתזפים שם להנאתם בעירום. סירות של מציצנים סובבות לא פעם מסביב לאיים ומטרידים את מנוחתם.
ג'ורג' ברנרד שואו, המחזאי האנגלי השנון, כל כך התלהב מדוברובניק והיה בטוח שהגיע לגן עדן. ואכן, זוהי בהחלט הפנינה של כל קרואטיה. עיר יפה ומדהימה. המיקום, החומה הגדולה והשלמה המקיפה אותה, המיכמנים התרבותיים בתוכה וגם האופי והאווירה הקסומים שלה - עושים אותה למוקד של תיירות.
לאחר המלחמה עברה העיר מתיחת פנים. שיחזור ושימור מחקו כמעט לחלוטין את כל נזקי המלחמה. כיום, במבט מאחר מבתי הקפה הציוריים של דוברובניק, כלל לא ברור איך או למה פורצות מלחמות.

העיר משלבת באופן יוצא דופן תרבויות מהמזרח והמערב. מניחוחותיה של טורקיה ועד לפאר של ונציה. בטיול מאורגן לקרואטיה, כדאי לבקר במנזר הפרנציסקני ובבית המרקחת העתיק, מן הראשונים באירופה, או לגעת במזרקה העתיקה מן המאה ה-15 בואכה ארמון הרקטור והקתדרלה.
חובה לבקר: הרחבה הגדולה, הסטראדום במרכז העיר, היא בעצם שרידיה של תעלת מים בנוסח ונציה, שבמשך השנים כוסתה בעפר: המזרקה אונפוריו שעדיין פועלת ומגדל השעון הוונציאני ובו פסלי ארד שמכים בפעמון אחת לחצי שעה. המקומיים גאים במיוחד בבית המרקחת שפועל כאן מאז שנת 1317. ספרי הרוקחות והרפואה העתיקים מוצגים לעיני כל ומייצגים את הקידמה, שהייתה מסממניה של העיר כבר בימיה הראשונים.
טיציאן, הצייר האיטלקי המפורסם תרם לקתדרלה המקומית שני ציורים וגם גאון הרנסנס רפאל תרם לה יצירה שלו. בבזיליקה גם קבור פטרון העיר, בלאסיוס, ומדי שנה מתקיימת כאן תהלוכה לזכרו.
בדוברובניק עדיין גרים מעט יהודים, אולם בעבר שיגשגה כאן קהילה גדולה. לגטו העתיק מגיעים תוך כדי שיטוט בסימטאות. בית הכנסת בשיפוצים כבר הרבה זמן.
דוברובניק היא בדרך כלל בסיס יציאה טוב לגיחות קצרות וארוכות לרחבי קרואטיה ולסלובניה השכנה. הנמל של דוברובניק, ציורי ושימושי למבקרים כאן. מכאן אפשר לצאת לשיט לאי לוקרום הסמוך. סיור דרך חורש אורנים מביא את המבקרים היישר אל המנזר הבנדיקטי מן המאה ה-11 ומשם לאורך רצועת החוף מגיעים  ללגונה המשמשת לרחצה. אפשר להיטמע באחד החופים באי בין המתרחצים הרבים.

עמק קונבלה והכפרים הממוקמים לאורך החוף מדרום לדוברובניק הם יעד תיירותי מובהק בטיול לקרואטיה. הכפר צ'יליפי מציע בימי ראשון מופעי פולקלור. הרקדנים והתזמורת הם של בני הכפר. ההופעה אותנטית ומקרינה חום מקומי.
בית פוליצה - בית יין אותנטי מן המאה ה-19 הוא תחנת חובה בדרך. התצפית על הכפר הציורי מולונט לחוף מפרץ יפהפה סמוך לגבול עם מונטנגרו היא תחנה קבועה לתיירים.
נסיעה בנוף ירוק ומהנה תביא אתכם למסעדת קונאבוסקי דבורי, הממוקמת בתוך שרידי טחנת קמח ישנה שהופעלה בעבר על-ידי מימי נהר הליוטה. זו אחת המסעדות היפות ביותר לאורך החוף הדולמטי.
מן המעגן של דוברובניק אפשר גם לצאת לשיט וטיול לאי קורצ'ולה. המעבורת המשייטת לאורך החוף הקרואטי מביאה אתכם לאי. גם כאן יש עיר עתיקה והרחובות והסימטאות קסומים. שיט ונסיעה לאורך החוף יביאו אתכם לעיירה סטון, היושבת על לשון יבשה ארוכה המזכירה יותר מכל דווקא את החומה הסינית. אלה שמעוניינים בביקור בחווה לגידול צדפות מאכל, יוכלו גם לקבל הסבר על התעשייה הזו, שמאוד מפותחת כאן.
מדוברובניק, אם ממשיכים דרומה, אפשר להגיע למונטנגרו השכנה בה התאהב דווקא הלורד ביירון. נסיעה לאורך מפרץ יפהפה, עד לעיר העתיקה קוטור מספקת חוויית נוף עוצרת נשימה. מקוטור עולה כביש מתפתל בין ההרים עד לעיירה נגושי.
מטעמי המקום מפורסמים ומומלץ לעצור כאן לארוחת צהרים. בנסיעה במורד הדרך, לאזור החוף, מגיעים לעיר העתיקה בודווא, שם כדאי לעצור לשוטטות הסימטאות הציוריות, ללגימת קפה מהביל בבתי הקפה הרבים הפזורים לאורך הטיילת. לידיעתכם, לסיור כזה יש צורך להצטייד הדרכון. במונטנגרו המטבע הקרואטי לא קביל. מומלץ להצטייד בשטרות יורו או דולרים, שמאוד חביבים על המקומיים.
אפשרות שיט אחרת היא לאיים הקסומים קולוצ'פ, סיפן ולופוד. אפשר לרדת לחוף בכל אחד מן האיים, לטייל, לשחות ולנפוש. השייט כולל גם ארוחת צהריים על הספינה. בקולוצ'פ נמצא כנסיות  עתיקות ואתרים היסטוריים. לופוד מפורסם בהיסטוריה המקומית בסיפורים על יורדי ים קרואטים אמיצים, בגן הבוטני של האי ובמסעדות הדגים המעולות שלו.

אחת האטרקציות הבלתי נשכחות שמספקת קרואטיה היא שמורת הטבע של פליטביצה. השמורה מכילה 16 אגמים הקשורים במפלים, שבילים, גשרונים ויערות. פארק מרהיב ביופיו, שכל הטיולים המאורגנים מקפידים לעצור ולבלות בו גם לילה באזור.
מדוברובניק מקובל גם להמשיך בדרך צרה ומפותלת לספליט. בספליט כדאי לבקר בארמון דיוקלטיאנוס, במקדש יופיטר ובמאוזיליאום מתקופת האלילים המשמש עד היום כקתדרלה. ספליט היא עיר ציורית ומקסימה עם מעגן סירות ומרינה ושוק פתוח. מספליט נוח לבקר בשמורת קרקא היפה ולחזור ללינה בה.

מספליט מובילה דרך הקרויה הריביירה של שבע המבצרים. כך עוברים את טרוגיר, זאדר ולאורך החוף לרייקה באופטיה בפאתי חצי האי איסטריה. את הלילה עושים ברייקה או באופטיה.
מי שהופכים את קרואטיה לקרש קפיצה ולביקור בסלובניה השכנה, יצפינו לביקור במערות הנטיפים המפורסמות של אירופה, בפוסטוינה. שם על גבי קרוניות של רכבת זעירה יוצאים לסיור במעבה האדמה. אגם בלד וקניון וינטגראד וסיור בשמורה מספקים יום טיול מלא באזור. מי שמבקשם לחזור מסלובניה ימשיכו ללובליאנה, בירת סלובניה ויטוסו משם ארצה.
מי שחוזרים מזגרב, בירת קרואטיה, בוודאי יתרשמו מן הדמיון הקיים בינה לבין וינה. סגנון הבנייה, הסימטאות היפות וגניה הציבוריים מאוד מזכירים את וינה ההבסבורגית. גבעת הקפיטול של זגרב, בנין האוניברסיטה, בית הכנסת של העיר הם מוקדי ביקור לתיירים מישראל.

 

לטיול מאורגן לקרואטיה

 

לטיולים מאורגנים נוספים באירופה 

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form