מספר טלפון
03-6374000

אלסקה – השקעת הנדל"ן המניבה ביותר של ארה"ב / כתבת מערכת

אלסקה היא אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם, עם דיג משגשג ותיירות מתפתחת. אז בכמה קנתה אותה ארה"ב מרוסיה ב-1959?

אלסקה היא המדינה ה-49 של ארצות הברית. אופייה כמדינה מאוד לא אופייני לחברותיה המדינות המרכיבות את ארה"ב, בהיותה נפרדת ממנה פיזית, בעלת אקלים קיצוני ושונה, משאבי טבע ייחודיים ואוכלוסייה ילידית גדולה (קבוצות אתניות שונות, ביניהן האינואיטים והטלינגיט, עמים שמתקיימים באלסקה כבר אלפי שנים לאחר שהגיעו אליה ממזרח אסיה). כמובן, שדווקא מאפייניה הייחודיים של אלסקה הופכים אותה למעניינת כל כך בטיול המאורגן לאלסקה.

צירופה של אלסקה לאיחוד הוכרז ב–3 בינואר 1959 – והיא המדינה האחת לפני האחרונה שנכנסה לאיחוד (האחרונה הייתה הוואי). בשטחה היא המדינה הגדולה ביותר בארצות הברית - פי 2.5 גדולה מטקסס. היא שווה בגודלה לצרפת, לספרד, לגרמניה ולאיטליה גם יחד. באלסקה חיים קצת יותר מ–700 אלף תושבים, כ-10% מתושבי מדינת ישאל, היא רביעית בגודל האוכלוסייה בארצות הברית, אך במקום הראשון בדלילות אוכלוסייה עם פחות מחצי בן אדם לקילומטר. לשם השוואה, במדינת ניו יורק חיים על כל קילומטר מרובע יותר מ-150 בני אדם ובעיר ניו יורק חיים יותר מ-10,000 איש לקילומטר רבוע.

בטיול לאלסקה תמצאו גם את ההר הכי גבוה בצפון אמריקה, הר דנאלי המתנשא לגובה של 6,194 מטר. בנוסף המדינה מתהדרת ביותר מ-10,000 קילומטרים של חוף, פי 10 מקליפורניה ופי 5 מפלורידה, המפורסמות בחופיהן.
 

אלסקה

 
אחוז האבטלה באלסקה עומד על 7.5 והיא ממוקמת במקום ה-15 במדד זה בארצות הברית. בנתונים של תמ"ג לנפש (תוצר מקומי גולמי – הערך הכלכלי הכולל את כל הפעילות הכלכלית במקום, בזמן מסוים) היא מתגאה ב-42,600 דולר ובמקום העשירי והמכובד ברשימה. גם במדד הפיתוח האנושי אלסקה בחלק העליון של הרשימה. תושביה ברובם חסרי שיוך דתי, אך יש בה זרם מרכזי של פרוטסטנטים ונוצרים מזרמים שונים שקשורים קשר עתיק לימיה כטריטוריה רוסית.  

חוקר באוניברסיטת אנקורג' באלסקה הקביל את כלכלת אלסקה ל "שרפרף בעל שלוש רגליים" - רגל אחת יציבה בתעשיית הנפט והגז, רגל שנייה היא יצירת מקומות העבודה של הממשל הפדראלי והרגל השלישית היא הענפים והשירותים החופשיים. הנפט מהווה תוצר מרכזי באלסקה וכלי כלכלי חזק ביותר המייצר יותר מ-100 אלף מקומות עבודה ומועסקים ברמות שונות. בנוסף לנפט, מוצר הייצוא העיקרי של אלסקה הוא פירות ים, סרטנים ודגים בהם סלמון, המהווה מקור הכנסה לדייגים רבים. 

בגלל האקלים הקיצוני השורר במדינה החקלאות מהווה חלק קטן מהכלכלה. הייצור החקלאי משמש כיום רק עבור הצריכה המקומית,  אך הוא עומד בסימן התרחבות עם ניצול הולך וגדל של שטחים חקלאיים. בעיקר תמצאו שם גידולי בשר, חלב, דגים ומעט פירות וירקות שעדיין מיובאים ברובם.

תושבי אלסקה מועסקים בעיקר על ידי הממשלה הפדראלית במיצוי המשאבים הטבעיים, במשלוח שלהם ובתחבורה. כמו כן רבים מועסקים בבסיסים צבאיים. הקשר הכלכלי עם ארצות הברית משאיר את המיסים באלסקה נמוכים יחסית. עובדים רבים מועסקים בתעשיית הנפט הגולמי, הגז טבעי, הפחם, הזהב, האבץ ועוד. במגזר החופשי הענף הגדול הוא עיבוד פירות ים. ענפים נוספים הם עץ על מוצריו ותיירות.

אז למה אלסקה כל כך חשובה לארצות הברית? התשובה היא, כמובן, הרגל הראשונה של השרפרף – הנפט והשנייה - יצירת מקומות עבודה. לאלסקה משאבי אנרגיה מנפט ועתודות מהגדולות בעולם אלסקה היא מפיקת הנפט בתפוקה הגבוהה בארצות הברית וגם אם הייתה עומדת כמדינה עצמאית הייתה נחשבת לאחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם, עם ייצור כולל של כ-400,000 חביות ביום. ללא אלסקה התפוקה של ארצות הברית תהיה נמוכה בכ- 50% ואלסקה לבדה משתווה למחצית התפוקה של רוסיה או ערב הסעודית, יצואניות הנפט הגדולות ביותר.

ענף נוסף שהולך ומתרחב באלסקה הוא ציד חיות בר - האלסקנים הם ציידים, המקבלים רישיונות צייד על מנת לצוד בשר למחייתם. ואולם בשנים האחרונות הפך הציד לענף תיירותי וקיים ביקוש הולך וגדל של ציידים המגיעים מכל רחבי העולם כדי לצוד חיות בר גדולות. בניהן ניתן למנות בעיקר את האייל הקורא או אייל הצפון החביבים מאוד על האלסקנים.

עם הכלכלה המתפתחת והתיירות המשגשגת, מעניין מה חושבים היום הרוסים על עסקת מכירת אלסקה לארה"ב תמורת 7 מיליון דולר לפני 150 שנה.

 

לטיול המאורגן באלסקה

 


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

                                   

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form