מספר טלפון
03-6374000

אמונות מקומיות ועתיקות באיסלנד של היום / כתבת מערכת

הוויקינגים שהגיעו לאיסלנד ושטפו את האי כבר בסוף האלף הראשון לספירה היוו פרק חדש ומרתק באמונה האיסלנדית המסורתית. כנראה שהמראות הייחודיים במקום לא הותירו אותם אדישים ולוחמניים כהרגלם, אלא גרמו להם לפתח דת ואמונה שנמצאת בחיים של המקומיים עד היום. טיול לאיסלנד - הסיפור הדתי והמורכב.

על המפה, איסלנד היא חלק בלתי נפרד מאירופה, אך אופייה והאמונות הרווחות בה שונות מהרוח הנוצרית (והשמרנית בחלקה) של היבשת. האמת היא שמי שמכיר קצת את הנוף האיסלנדי, יהפוך בן רגע למאמין גדול בעצמו. אחרי הכל משהו צריך להיות הסבר לכל היופי הבלתי מוסבר הזה.

במרכז מסורת האמונה באיסלנד עומדים הוויקינגים, קבוצת שבטים צפון-גרמניים, שהיו ידועים בעיקר בגלל המנהג שלהם לערוך פשיטות על מרכזי אדם בצפון אירופה. הם פעלו החל, מהמאה השמינית, היו דומיננטיים בהלכי הרוח ביבשת בערך 400 שנים והגיעו עד האיים הבריטיים. מה שגדע את מסלול ההצלחות שלהם, וכפי שקרה בהרבה אימפריות אחרות, היה חילוקי דעות בין המנהיגים השונים. מצד אחד התגבשה קבוצה מאוד דומיננטית, שביקשה לכבד את המסורת ולהמשיך במסעות הכיבוש והביזה. מצד שני קמה קבוצה חזקה לא פחות, שגרסה כי אין תכלית בכיבוש ללא סוף והגיע הזמן להתיישב, לעבוד אתהאדמה, לעזוב את חיי הנדודים ולפתח איכות חיים במקום אחד.

כך קרה שלצד הברבריות שאפיינה את שבטי ה-וויקינגים והייתה במידה מסוימת סימן ההיכר שלהם, הם גם נרשמו בדברי הימי אירופה של אירופה כמי שיצרו ופיתחו תרבות עשירה. כלומר למרות המלחמות ומסעות הביזה היו ה-וויקינגים אנשי דעת ותרבות, בעלי אמונה וחיי חברה ענפים ומפותחים.שוו בנפשכם כובשים אכזריים חסרי לב במסעות הרג במשך היום, אך עם רדת הלילה הופכים את עורם לרומנטיקנים חסרי תקנה, מספרי סיפורים, כותבי שירה, רוקדים כל הלילה וגם מצליחים לפתח מיתולוגיה ולדבר עם האלים.

הגעתם לאיסלנד סיפקה מפגש בין האמונה המיתולוגית הנורדית לבין עמי המקום. הראשונה התפתחה, השתנתה והיא כיום העדות העתיקה ביותר לאמונות המקומיות של השבטים הצפון גרמניים. כידוע בצפון אירופה כבר התבססה הנצרות ונמחקו משם רוב האמנות הפגאניות, כך שהאי של איסלנד מהווה עד היום גם כאי תרבותי וכתזכורת לאמונות האירופאיות הקדומות.אחת הסיבות להישרדות הזאת קשורה בדיוק לאותו מפגש, בין שבטים חדורי אמונה ומסורת ייחודית מחד, וטבע פראי, חסר רסן ועוצר נשימה מאידך. בהיעדר מדענים או אנשי מקצוע שיספקו פירוש לטופוגרפיה המיוחדת של איסלנד, הפכו סיפורי העם למיתולוגיה המרכזית והשלטת.
 

טיול מאורגן לאיסלנד

התפישה הנורדית רואה בעולם מרחב שטוח שמסביבו מים עצומים. אם בני האדם נמצאים על הקרקע, מעליהם ממוקם עולם האלים. שני העולמות מחוברים בגשר של קשת בענן והמעבר או הגישה אפשריים רק ללוחמים האמיצים במיוחד. משל זה לבדו יכול להסביר מה משותף לשאר האמונות ומה ייחודי ונובע מהמקום. יש פה את הכלל האוניברסאלי וחוצה התרבויות כגון יכולות שונות ללוחמים אמיצים ופריבילגיות מיוחדות עבורם כמו גם אלים שנמצאים מעל עולם בני האדם, מאין תמריץ לחיי המשך.

לעומת זאת אפשר להבחין בטיול מאורגן לאיסלנד גם במאפיינים מקומיים, שנובעים מהנוף המקומי כגון הקשת בענן והאי העצום המוקף מים. גם שאר העולמות מרמזים על חיבור לאמונות אוניברסאליות דרך הנוף מקומי כמו עולמות "ענקי האש", "ענקי הכפור", "עולם הקרחונים" ו"עולם המתים" שכמובן מופיע תמיד בכל אמונה.

ועל רקע כל זה מפתיע עוד יותר הנתונים הבאים: על פי החוק המקומי תושבי איסלנד חייבים להצהיר לאיזה דת הם שייכים. ובכל אופן החוקה במדינה אינה מפרידה בין דת למדינה. בסקר שנערך בשנת 2016, התגלה כי 0 אחוז מהתושבים הצעירים של איסלנד לא מאמינים שהעולם נוצר על ידי אלוהים.80 אחוז מכלל האוכלוסייה הבוגרת במדינה מגדיריםעצמם נוצרים, כלומר בבירור רואים באיסלנד תהליך של חילוניות או חזרה למסורות העתיקות, ופחות אמונה באל אחד במהלך הדורות. דבר זה גם בא לידי ביטוי בפערים מרכז פריפריה כשהדתיים ביותר נמצאים בכפרים והם אלו בעלי האמונות בעוד הבירה ריקיאוויק היא החילונית מכולם.

עם עזיבת הוויקינגים והמשך התפשטות הנצרות נטשו תושביה של האי את האמונות המקומיות, וקיבלו עליהם את הנצרות. אך כיום, כאלף שניםאחרישעזבו אתהאמונהבאלים ובמיתולוגיה, חוזרות האמונות המקומיות למקום בולט באיסלנד המודרנית. חשוב לציין שהאמונות הנורדיות המקומיות מצד אחד נלמדות בכל מקום וזוכות לעדנה מחודשת ולמקום של כבוד אך אל מול זה לא ברוראם מישהו מייחס למיתולוגיה זו אמונה אמיתית ולא רק כמקום בתרבות.

זאת ועוד, בשנים האחרונות נבנה באיסלנד מקדש חדש לאלים הנורדיים, זהו מקדש גדול וראשון בתמיכה ציבורית רחבה, הוא גם הראשון שנבנה מאז ימי הוויקינגים. אז אמנם אף אחד לא מיחס לזה אמונה אמיתית ותלות אך חיי האלים הקדומים חוזרים לתפוס מקום אמיתי בליבם של בני האי המבודד, גם כמחאה על הדת הנוצרית והממסדית.

 

 

לכל הטיולים באיסלנד - לחץ כאן

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח.

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form