מספר טלפון
03-6374000

ארגנטינה חושפת סודותיה / כתבת מערכת

יופייה של ארגנטינה מסתיר את העבר הסוער והטראגי של המדינה השנייה בגודלה באמריקה. סיפורו של חואן פרון ורעייתו אוויטה מהדהד ברקע הטיול המאורגן לארגנטינה בעיקר בבירה בואנוס איירס.

ארגנטינה היא ארץ גדולה (השמינית בעולם) ומגוונת. הגיוון הזה מתבטא בכל תחום – החל מהנופים, עבור באקלים וכלה בתרבות. ההיסטוריה של ארגנטינה במחצית השנייה של המאה ה-20 משתקפת בהיסטוריה האישית של חואן (דומינגו) פרון - איש צבא ונשיא המדינה שלוש פעמים. זו היתה תקופה סוערת - תקופה של הפיכות, דמוקרטיה ושלטון צבאי לסירוגין, תקופה של רדיפות ומעצרים.
 

 
אבל היום השלטון יציב, הכלכלה משגשגת ותוכלו לטייל בארגנטינה בבטחה. בטיול מאורגן לדרום אמריקה, אם זה במחוז האגמים המתאפיין בנוף הררי, בפנינסולת ואלדז על עולם החי העשיר שלה, במפלי האיגוואסו, בפטגוניה על קרחוניה או בערים – הבירה התוססת בואנוס איירס וקורדובה המרשימה.

פרון היה מפקד בכיר שניסה לפתח שלטון פוליטי ושלטונו היה בעל מאפיינים צבאיים. תחילת דרכו הפוליטית ב-1943, והוא שלט במדינה (בתקופה הראשונה) מ-1946 עד 1955 כהונתו אופיינה בסממנים פאשיסטים ובלאומנות קיצונית. הוא דיכא את יריביו הפוליטיים ובמקביל, חיזק את האיגודים המקצועיים והרחיב את השירותים הסוציאליים להמונים. ב- 1955 נקטע שלטונו בהפיכה צבאית, פרון והפרוניזם הוצאו אל מחוץ לחוק, והנשיא הנערץ לשעבר הוגלה ממולדתו ומצא מקלט בפרגוואי ואחר-כך בספרד. 

במשך שנות שלטונו הראשונות יד ימינו ואחד מהמנועים החזקים שלו היתה רעייתו, אווה (אוויטה). הנערה ממוצא פשוט, שהיתה בת 25 כשנישאה לו בהיותו בן 50, היתה אחת האחראיות העיקריות להיסחפות ההמונים אחרי פרון. היא היתה נושאת נאומים נלהבת, פוליטיקאית בתקופה בה לנשים לא היתה זכות הצבעה, ובשלב מסויים אף ניסתה לקבל תפקיד רשמי של סגנית הנשיא. פרון היתה דמות נערצת בארגנטינה ופעלה לסיוע לעניים ולקידום נשים. מצד שני, סגנון חייה הראוותני זיכה אותה לבוז מצד האליטות.

אוויטה נפטרה בהיות בת 33 בלבד, מסרטן. אתר קברה, בבית הקברות לה רקולטה בבואנוס איירס, משמש עד היום מוקד עלייה לרגל למעריציה ולתיירים. כדי למנוע את גניבת הגופה, היא קבורה בכספת בטון בעומק האדמה. העובדה שהיא קבורה בבית הקברות היוקרתי ביותר בעיר היא למורת רוחם של האריסטוקרטים, שגם אחרי מותה לא אימצו את אווה פרון אל חיקם.

השלטון הצבאי שהחליף את חואן פרון התאפיין בחוסר יציבות ופופולריות. המצב הכלכלי היה קשה, המצב החברתי מתוח ומצב הרוח הלאומי בשפל. אחרי 16 שנים קשות נשכחו החסרונות של משטרו והנוסטלגיה הובילה להבשלת המצב לחזרתו כ"מושיע הלאומי". בשנת 1973 זכה פרון בבחירות והפך להיות נשיא ארגנטינה לקדנציה שלישית. ואולם אחרי פחות משנה מת הנשיא מהתקף לב, וארגנטינה נכנסה לסחרור נוסף וקשה ולאחר ניסיונות השתלטות מכל הכיוונים.

בין 1976 ל-1983 שלטה בארגנטינה החונטה הצבאית של חורחה רפאל וידלה בתקופה שידועה כ"מלחמה המלוכלכת". בתקופה זו הימין הלאומני הארגנטינאי, רדף עד חורמה את מתנגדיו הפוליטיים מהשמאל. סופרים ואנשי רוח, סוציאליסטים וקומוניסטים. איגודים מקצועיים וסטודנטים, עיתונאים ומרקסיסטים חיו בפחד. המבוקשים היו נעצרים ברחוב, מועברים למרכז מעצר סודי ומעונים - בחלק מהמקרים עד מוות. ההיעלמויות הרבות גרמו לחרדה לאומית. מספרם המדויק של הנעלמים לא ידוע ואולי גם לא ייוודע לעולם והמלחמה המלוכלכת תישאר פצע פתוח בעברה של ארגנטינה.

 

לטיולים המאורגנים בארגנטינה

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form