מספר טלפון
03-6374000

ברצלונה, אירופה בניחוח ים תיכוני / משה שניר

ברצלונה, בירת חבל קטלוניה שבספרד, היא עיר אירופאית-ים תיכונית. האולימפידה של קיץ 1992 הפיחה בה גאווה ושימשה גם כזריקת עידוד כלכלית שמרגישים בה עד היום.
עיר שהיא פיקאסו, גאודי, פלמנקו, מלחמות-שוורים ועוד הרבה יותר.

בשנים האחרונות גילנו את ברצלונה בטיול המאורגן לספרד - עירו של האדריכל הגאון גאודי, שה-Sagrada-Familia - המונומנט המרשים פרי יצירתו - הפך כמעט לחלק בלתי נפרד מן המשפחה הפרטית שלנו. ברצלונה היא עיר ים-תיכונית תוססת, ובעת ובעונה אחת עיר אירופאית לכל דבר.
אנשי עסקים מגיעים לכאן בתדירות גדולה יותר מאל מדריד הבירה. וגם תיירים מכל העולם - כולל ישראל - לא חסרים בה. ברצלונה היא העיר השנייה בגודלה בספרד, אחרי מדריד.
הנמל שלה הוא הגדול בים התיכון. הנמל, הים התיכון וחופיו משפיעים על אופייה וקצב חייה של העיר.
העיר מוצאת את עיקר פרנסתה מתעשייה, מהנמל המשוכלל והגדול וממסחר. ברצלונה מרושתת, ומחוברת היטב למרכז אירופה. אוטוסטרדה A7 מחברת את העיר עם צרפת - מרחק 150 ק"מ בלבד. ולנסיה מרוחקת 350 ק"מ ומדריד 620 ק"מ על אוטוסטרדה N11. המהפך המדהים שעברה ספרד בשנים האחרונות כולל מערך כבישים מודרני ומסועף. רשת צפופה של אוטוסטרדות מספקת דרכי גישה נוחות ברמה בינלאומית מעוררת קנאה.
סמוך לאזור הנמל משתרעת העיר העתיקה של ברצלונה, על אתריה ההיסטוריים. האקלים הים תיכוני נותן, כנראה, את אותותיו גם על האוכלוסיה המקומית, שנחשבת לליברלית ביותר בספרד. מצפון לעיר, החופים הזהובים של קוסטה בראווה, המושכים מיליוני תיירים בעונת הקיץ. אלה מגיעים לכאן להשתכשך במים החמימים בטיול לספרד, ולהפקיד את גופהם המלבין לקרני השמש הים תיכונית. ברצלונה משמשת גם כנמל יציאה לכיוון פלמה - אחד מאיי התיירות המובילים של ספרד בים התיכון.

ברצלונה משמשת כבירה הרשמית, ההיסטורית, המסחרית והמינהלית של חבל קטלוניה. האולימפידה של קיץ 1992 הפיחה בעיר גאווה ושימשה כזריקת עידוד כלכלית.

לברצלונה שני מרכזים חשובים: הרובע הגוטי (באריו גוטיקו) כולל את הקתדרלה ובניין העירייה העתיקים וכן את ארמון הכנסייתי וארמון החנרלט.
המרכז השני הוא מקום ריכוז היצירות הארכיטקטוניות של האדריכל האגדי המודרני, אנטוניו גאודי שהוציא את שמה של העיר למרחוק, וכן יצירות ארכיטקטוניות של Cadafalch-Momtamer. 'לה סגרדה פמיליה' (המשפחה הקדושה), פארק גואל, ארמון גואל, ובנייני בטלו מילה - כל אלה הם אתרי חובה למבקר בברצלונה. המרחק בין האתרים לא גדול, וניתן להגיע מאתר לאתר גם בהליכה. בהזדמנות זו נציין את המוניות הזולות והתחבורה הציבורית המוסדרת בעיר, שמאירה פנים במסלולים המתאימים במיוחד לתיירים בטיול לברצלונה.

בברצלונה גם מוזיאונים רבים, בהם מוזיאון פיקאסו והמוזיאון לאמנות קטלנית. מוזיאון פיקאסו נמצא במורד שדרות רמבלה (Rambla) השדרה הכי מפורסמת של ברצלונה, שנמשכת מכיכר קטלוניה, הכיכר המרכזית של העיר ועד הים. ה"רמבלה" היא לב  ליבם של חיי הרחוב, המסחר, הכלכלה וחיי הלילה של העיר. השדרה חוצה את העיר העתיקה, השוכנת ליד הנמל, והיא הומה אדם 24 שעות ביממה.
לאורך השדרה קטעים מסוגננים ומוסדרים של דוכני פרחים ועציצים, חנויות תוכים ובעלי חיים, דלפקי מזכרות ומסעדות. כל קטע של השדרה מצטיין הריכוז של דוכנים מאותו סוג, וכל קטע כזה מרכז צופים, רוכלים וקונים, ותורם לצבעוניות של הרחוב. גם מופעי הרחוב מרתקים את העוברים ושבים. מומלץ להיכנס גם להתבשם מריחות השוק המקורה במרכזה של השדרה.

במורד ה"רמבלה" בקרבת הים, מומלץ לחוות את האוסף הגדול של יצירות פיקאסו במוזיאון הנושא את שמו. לא רחוק מן השדרה ממוקם גם קומפלקס תיירותי חדש לבילוי. במקום אקווריום גדול, ומופעים בעלי אופי ימי. וגם מרינה המכילה מאות סירות ויאכטות שהן חלק מן ההווי המקומי. בצידי המרינה מיגוון גדול של מסעדות דגים ופירות ים טריים ישר מן הרשת.
על כל אלה משקיף בקו החוף המגדל המדהים של מלון Arts שהוא המבנה הגבוה ביותר בעיר. המלון הוא חלק מרשת מלונות ריץ קרלטון, וסקרי דעת קהל דירגו אותו לאחרונה כאחד מעשרת בתי-המלון הנחשבים באירופה. המחירים בהתאם.

בברצלונה מדברים ספרדית בניב קסטיליאני וקטלוני, ודוברי האנגלית הבודדים. עובדה מפתיעה בהתחשב בהיותה עיר תיירות מובהקת. מזג האוויר הוא ים תיכוני. בחורף הימים גשומים וקרים, ובקיץ חם ויבש.
ברצלונה היא עיר מאוד מסוגננת, והתנהגות המקומיים חופשית וקלילה. כיאה לעיר אירופאית מן המנין משתדלים כאן להיות פורמאליים ויעילים. ביקור בתיאטרון או בקונצרט מחייב תלבושת הולמת, אך חוקי הלבוש היומיומי פשוטים - כמקובל אצלנו. 

שער הכניסה

נמל התעופה של ברצלונה ממוקם כ-15 ק"מ ממרכז העיר. השדה עמוס לעייפה, בעיקר החודשי הקיץ. הנמל עבר מהפכה של ממש לקראת המשחקים האולימפיים. טרמינל הנוסעים החדש, תוכנן על-ידי האדריכל ריקרדו בופיל, והותאם לטיפול ב-12 מיליון נוסעים בשנה.

עבור חובבי הקניות והדיוטי פרי נציין, כי בשדה של ברצלונה מבחר גדול של חנויות מעוצבות ומסוגננות, אך לאו דווקא זולות. ניתן לרכוש מוצרים ספרדיים טיפוסים כמו יינות, גבינות, מעדני בשר ושמן זית. ובבוטיקים היוקרתיים ניתן למצוא גם מבחר של מוצרי עור, מותגי אופנה ואפילו חנות מתנות של דיסני לאלה ששכחו את הנכדים בזמן השיטוטים ברחובות.

נהגי המוניות דורשים תשלום נוסף בגין המזוודות וגם עבור איסוף בנמל התעופה. כמו כן נהוגה תוספת לילה ותוספת ימי ראשון וחגים. אוטובוסים המסומנים ב-Aerobus מובילים לעיר משדה התעופה, ואלה המסומנים
ב-EH מובילים ישירות לפלזה אספניה, הכיכר המרכזית של העיר. בעיר עצמה פועלים יותר מ-50 קווי אוטובוס, וחמישה קווי מטרו.
בקו 100, המיועד בעיקר לתיירים, יש גם הסברים על הנוף. תחנת המוצא של הקו היא בכיכר קאטלוניה. ניתן לרכוש כרטיס ליום שלם ולעלות ולרדת בין אתריה התיירותיים של העיר. כמו כן ניתן לרכוש כרטיס תיירים לנסיעות של יום אחד, שלושה או חמישה מימם. הכרטיס מקנה נסיעה חופשית ברכבת התחתית ובאוטובוס.
דרך נוספת ליהנות מן התחבורה בברצלונה היא לעלות לרכבל המוביל מצומת Avinada Parallel ו-Nou De La Rambla אל גן השעשועים שב-Miramar בין 9:00 ל-15:00. הרכבל פועל רק בשעות הפעולה של גן השעשועים. רכבל אחר מוביל למונומנט של Montjuic.

אתרים מומלצים

בין אתריה המומלצים של ברצונה נמנה גם את Palau-De-La-Generalitar ארמון מן המאה ה-15 - מקום מושבה של הממשלה הקטלונית. פתוח למבקרים בימי ראשון לפני הצהריים בלבד.

Ajuntament De Barcelona, בית העיריה של ברצלונה, גם הוא מהמאה ה-15.
Palau Reial הוא ארמון מושלי ברצלונה בעבר, שהפכו מאוחר יותר למלכי ארגון. במקום גם כיכר מוקפת בשדירת עמודים.
למעוניינים לבקר באתרים של גאודי נציין כי כנסיית ה"משפחה הקדושה" פתוחה בחודשים ספטמבר-מאי בין השעות 9:00 ל-19:00.
מחוץ לעיר ניתן לבקר במונסראט (Montserrat) מנזר בן 1,000 שנים הנמצא 50 ק"מ מערבית לעיר. המנזר בנוי על צוק, ואמור להיות משכנו של גביע הקודש. זהו המרכז הדתי והרוחני של חבל קטלוניה. בדרך-כלל משתרך שם תור אינסופי של עולי רגל הממתינים לעבור לפני פסל הבתולה השחורה - La Moremeta. הכנסיה מרהיבה ביופייה, ושירת המקהלה מדהימה. ניתן להגיע באוטובוסים מקומיים או בטיול מאורגן.
קוסטה בראווה וחופיה המלהיבים נמצאים במרחק של כ-130 ק"מ מברצלונה, בכיוון הגבול הצרפתי, הנופים מרשימים, הכפרים לאורך הדרך יפים וציוריים והמים צלולים. Girona ממוקמת 100 ק"מ צפונית לברצלונה. במקום קתדרלה, כנסיות ומרחצאות. 

ארוחה בלי הפסקה

"לאכול בחוץ" הוא המוטו של כמעט כל אחד מן המיליונים המאכלסים את ברצלונה. בכל שעה משעות היום או הלילה תוכלו למצוא כאן שפע של מסעדות ובארים פתוחים. אלה ערוכים לשרת אתכם בשפע קולינארי של מטעמי המטבח הקטאלני המקומי, וגם בשלל מסעדות אתניות ואירופאיות בטיול לספרד.

בילוי של ערב יכול להתחיל כבר בשעה 20:00. אבל המקומיים סבורים שהעיתוי המתאים ביותר לאכול ארוחת ערב הוא בסביבות השעה 22:00 דווקא. למתבונן מן הצד נראה, כי ברצלונה היא עיר של "ארוחה ללא הפסקה". נהוג כאן לאכול לפחות שש ארוחות ביום. את הבוקר פותחים בקפה או משקה חם מהביל אחר ו"צ'ורוס",  עוגה/סופגניה מקומית. כארוחת צהריים קלילה מקובל "לנגב" אומלט או מנה של פירות ים. ארוחה מזינה אוכלים בשעות אחה"צ. זו כולל סלט, מיני בשרים או דגים וקינוח. בשעה 19:00 מקובלת ארוחת ערב קלילה. כל הארוחות שהוזכרו עד כה הן רק פתיח לארוחה המסכמת של היום. ה-Cena הארוחה הגדולה, מתנהלת בין 22:00 ל-23:00.
המאכל הקטלאני העיקרי הוא נזיד ירקות, אורז, איטריות ותפוחי אדמה המוגשים בצורת מרק. אחריו באים נזיד שעועית, נקניק קטלאני וקציצת בשר. מטעמים מקומיים נוספים הם דג בקלה מטוגן במחבת מתכת. כאשר המקומיים מרגישים צורך מיוחד בחברה, או בארוחה קלה, הם מגיעים לאחד מאותם מקומות ספרדיים טיפוסיים בהם מגישים טאפאס - פרוסת נקניק צ'וריסו דקה ביותר, מספר חריצי גבינה, זיתים ושקדים והרי לכם מאכל מקומי מעניין, מגרה ומשביע. יש גם וריאציות אחרות של טאפאס. לכל מקום שמכבד את עצמו יש המתכון הפרטי שלו.
גירגור הגרון ביין שרי מקומי סוגר מעגל של נהנתנות קולינארית מקומית בין הארוחות וה"סמול טוק". 

בירת העיצוב הספרדית

ברצלונה היא גם יעד נחמד לקניות. העיר לא יקרה כמו לונדון או פריז, אולם המחירים בהחלט ברמה לא נמוכה, מה שמעיד, קודם כל, על רמת החיים ויכולת הקנייה של המקומיים.

חברים שהתלוו אלינו בנסיעה, בטיול המאורגן לספרד, מצאו כאן בחנות למוצרי עור של Cortefil את מעיל הזמש שחיפשו בכל המסעות שערכו לאחרונה המערב אירופה. ברצלונה מתמחה בעיקר בעבודות אמנות ותחרה. ניתן למצוא כאן שפע של חנויות אופנה מאחר וברצלונה היא בירת העיצוב של ספרד.
רחוב הקניות הראשי של ברצלונה הוא Passeig-De-Gracia, בו החנויות אלגנטיות ויקרות. המקומיים מעדיפים לקנות בבוטיקים ובחנויות במרכז העיר, ובעיקר בחנויות הכלבו של El Corte Ingles ו-Galerias Preciados.
בגדים עממיים יותר ניתן לרכוש בחנות של רשת C&A דוגמתה ניתן למצוא בכל עיר מערב אירופאית. מלבד חנויות היוקרה וחנויות הכלבו ניתן לבקר ברצלונה בשורה של שווקים. שוק הפשפשים פתוח בימים שני, רביעי, שישי ושבת מ-8:00 עד 17:00 אחה"צ.
שוק העתיקות פתוח בימי חמישי בבוקר מול הקתדרלה של העיר. שוק San Antonio בפינת הרחובות Urgel
ו-Tamarit מציע מגוון של ספרים משומשים, בולים, גלויות דואר וליטוגרפיות. ב-Plaza-Real ממוקם שוק הבולים והמטבעות שפתוח בימי ראשון בבוקר.

חיי הלילה של ברצלונה עשירים, אך לא בהכרח סוערים. בברצלונה כ-15 תיאטראות המספקים מופעים מגוונים, מרביתם בשפה הספרדית או הקטלאנית. לעיר גם תזמורת פילהרמונית, וכל שנה בחודש אוקטובר מתקיים כאן פסטיבל מוסיקלי. בית האופרה של ברצלונה נחשב לאחד מבתי האופרה הטובים בעולם, ויש הטוענים שרק לה סקלה של מילנו עולה עליו רבים מגדולי הזמרים בעולם החלו כאן את הקריירה שלהם.
לעיר גם מוזיאונים רבים מלבד מוזיאון פיקאסו. כדאי לבקר במוזיאון לתולדות העיר, במוזיאון הארכיאולוגי, במוזיאון האוטומציה, במוזיאון הסנדלרים, במוזיאון הכדורגל, במוזיאון המוזיקה ובמוזיאון השעווה המקומי.
פואבלו אספניול הוא אחת מן האטרקציות היותר פופולאריות של ברצלונה. המקום הוא גן ססגוני ובו דוגמאות לכל הסגנונות הארכיטקטוניים של אזורי ספרד השונים. כל אזור בספרד בנה כאן את הבית הטיפוסי שלו. כך רוכזו תחת קורת גג אחת כל הסגנונות של כל אזורי ספרד. הפארק פתוח כל יום מ-9:00 עד 16:00. (הכניסה בתשלום).
באשר לפולקלור המקומי, מלבד מופעי פלמנקו, נציין את שתי זירות מלחמת-השוורים. המופעים נערכים בימי ראשון, בחודשים מארס עד אוקטובר. מי שאינם חפצים לצפות במופע האכזרי, יכולים לבקר במוזיאון לתולדות השוורים בכיכר Monumental. המוזיאון פתוח כל יום בין 10:00 ל-13:00 ובין 17:30 ל-19:00. סגור בחודשים נובמבר עד פברואר.

החפצים לבקר במופע מלהיב לא פחות מוזמנים ל'נואו קמפו' האיצטדיון המפורסם של קבוצת הכדורגל המקומית Barca, שנמנית על צמרת קבוצות הכדורגל של היבשת. כל משחק כאן הוא מופע המונים בסדר גודל של קרוב למאה אלף צופים. גם הכדורגל המקומי מפותח ביותר, ומכבי ת"א היא יריבה תדירה וקשה של הקבוצה המקומית שנמנית גם היא על הצמרת האירופאית.
מחירי המלונות בברצלונה יקרים מן הממוצע בספרד. לפיכך, מומלץ להעזר בסוכן נסיעות ולהזמין חדר מראש. ניתן לעשות זאת גם בהזמנה ישירה לטלפונים של הרשתות הגדולות כמו בסט וסטרן, מריוט, הולידיי אין, אינטרקונטיננטל ואחרים, המעמידים לרשות המזמינים טלפון בשיחת חינם. אם אתם כבר נאלצים לשלם מחירים יקרים גם עבור בתי-מלון ברמה בינונית כדאי להקפיד שמיקומם יהיה מרכזי.

 

לטיול מאורגן לספרד עם חברת פגסוס לחץ כאן

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form