מספר טלפון
03-6374000

האדם והטבע בדרום אפריקה / כתבת מערכת

דרום אפריקה אוצרת בחובה כמה משכיות החמדה העולמיות של טבע פראי ועוצר נשימה. אך המבקר בה לא יכול להתעלם מהסערות האנושיות והפוליטיות שעברו עליה ב-106 שנות עצמאותה.

גם מי שמגיע לטיול טבע מאורגן בדרום אפריקה , לא יוכל לסייר ברחובותיה של קייפטאון ולהתעלם מבית הכלא שעל האי רובין, בו ישב נלסון מנדלה יותר מ-20 שנה. מנדלה, אבי האומה הדרום אפריקאית הוביל את המאבק של בני עמו האפריקאים נגד משטר האפרטהייד. ב-1994, לאחר שחרורו מהכלא ובבחירות החופשיות הראשונות במדינה, נבחר לנשיא הראשון של דרום אפריקה והוביל אותה במעבר הסבוך והכואב ממדינה שסועה ומדממת למדינת כל אזרחיה עם החוקה המתקדמת והנאורה בעולם, אך עם לא מעט קשיים לממש אותה.
 

טיול מאורגן לדרום אפריקה

 
מנדלה עבר דרך ארוכה מלידתו ב-1918 במבזו שבדרום אפריקה עד לבחירתו לנשיאות ולקבלת פרס נובל לשלום ב-1993. אביו היה ראש הכפר ועם מותו היה מנדלה לבן חסותו של הצ'יף והיה מיועד לכהן כצ'יף בעצמו בעתיד. ואולם בחירותיו הובילו אותו הרחק מהכפר. הוא למד משפטים והצטרף למפלגת השחורים "הקונגרס הלאומי אפריקני" והיה פעיל בארגון פעולות מחאה נגד האפליה הבין-גזעית. מנדלה נעצר ונידון ל-5 שנות מאסר ב-1962 ואולם במהלך ריצוי העונש נדון למאסר עולם בעוון קשירת קשר נגד השלטון. במהלך מאסרו הפך מנדלה לסמל המאבק באפרטהייד, שמו התפרסם בעולם כולו והחל מאבק בינלאומי לשחררו. למנדלה היו 3 נשים (את השלישית נשא ביום הולדתו ה-80) ו-6 ילדים. הוא תואר כגבר כריזמטי "מנהיג טבעי". הוא תואר כאינטליגנטי מאוד, בעל חוש הומור עקשן ומהיר חימה.

אחרי 27 שנים בכלא, תחת משטר מדכא וגזעני, היה אפשר לצפות שמנדלה, כעת הנשיא הנבחר, ישרוף את הקשרים עם הלבנים, יסית נגדם וינסה לגרום להם לעזוב את המדינה. אך מנדלה, בחושיו המחודדים, אינטליגנציה רגשית גבוהה ובחמלתו האינסופית, זיהה את הפוטנציאל הנפיץ של שחרורו של עם משנים של שלטון אכזר והפיכתו לחופשי ולכן פעל להעביר מסר של פיוס, סליחה וחמלה. מנדלה היה איש חזון ותקומה והתפקיד שלקח על עצמו לא היה של נקמה אלא של ראיית עתיד משותף לשחורים ולבנים. הוא היה חכם מספיק כדי להבין שמסר כזה הוא הסיכוי היחיד של ארצו לשרוד. לבנים רבים אמנם עזבו את דרום אפריקה עם סיום משטר האפרטהייד, אך אלו שנשארו שם אחרי עליית מנדלה לשלטון גילו שלדרום אפריקה יש מנהיג דגול ומשכמו ומעלה, אשר היטיב להתמודד עם המציאות של ארצו השסועה ללא אלימות וללא יצר נקם. כך הצליח, למרות משקעי העבר הקשים והרגשות העזים לבנות מדינה מרשימה ומיוחדת.

בזכות מורשת זו, לדרום אפריקה חוקה מתקדמת, המכירה במיעוטים השונים החיים בה ומכבדת אותם. המדינה לא מתייאשת מהמאמץ ליצור מעמד יציב וחזק של שחורים. מקומות העבודה מחויבים להעסיק שחורים והם זוכים לעדיפות בתהליך הקליטה בעבודה חדשה. חברות שמצבת העובדים שלהן כוללת יותר מ-50% שחורים מקבלות העדפות והקלות.

אך אל נטעה - לא הכל מושלם. רחוק מזה. קיימות התנגדויות לתהליכים המתרחשים במדינה ב-22 השנים מאז עלה מנדלה לשלטון, יש הטוענים שרמת השירותים ירדה ושהפיתוח בהאטה ואלו שמנגד טוענים שיש דברים יותר חשובים מכסף... אבל כמעט כולם מסכימים שמנדלה היה המנהיג הנכון בזמן הנכון וכמעט אין ויכוח שלולא הוא, היה יכול להיות הרבה יותר גרוע.

סיפורה ההיסטורי העצוב והמרתק של דרום אפריקה קשור בקשר בל יינתק ליופי ולעושר הטבעי שלה. אחרי שמרימים את הראש מההיסטוריה והפוליטיקה אי אפשר לטייל במדינה זו בלי להקדיש זמן  לאחד הפארקים המפורסמים באפריקה והגדול בהם - קרוגר פארק (שגודלו כגודלה של מדינת ישראל). בפארק מספר אזורים אקולוגיים ונופיים שונים כך שהחוויה משתנה כל הזמן, יש בו קרוב ל- 2,000 מיני צמחים, סוואנה אפריקאית ציורית, נהרות ונחלים ואינספור תופעות גיאולוגיות. ומה שהכי מעניין את התיירים בטיול המאורגן לדרום אפריקה - זהו אחד הפארקים הבודדים שניתן לראות בו את מגוון חיות הבר והטבע בביקור בשמורות באפריקה:  אריות, נמרים, באפלו, פילים וקרנפים הנקראים "חמשת הגדולים". על אף ההכחדה ההולכת ומתעצמת של קרנפים, לא מעט מהנותרים עדיין נמצאים בקרוגר. אך חמשת הגדולים הם רק מעט מהמינים שתוכלו לפגוש בשמורה, עם עוד עשרות יונקים, מאות ציפורים ואינספור זוחלים, חרקים ודו-חיים בהם ג'ירפות, היפופוטמים, ברדלסים ואנטילופות.

לאלו המחפשים שמורה קטנה ואינטימית יותר בטיול לדרום אפריקה, מומלץ להגיע לשמורת אדו, שגם בה מגוון בעלי חיים רחב, ושידועה במספר הפילים שבה ובכך שניתן לצפות בהם כל יום ובכול היום ולעקוב אחר שגרת חייהם המרתקת. ייחודה של שמורת אדו בכך שבשטח קטן יחסית ישנו גיוון נופי עצום. בנוסף לפילים תראו בה אריות, צבועים, עופות ימיים, כרישים ולווייתנים.

פורט אדו ממוקמת ליד לפורט אליזבת, המשמשת נקודת יציאה (או סיום) לטיול באחת מדרכי הנוף היפות בעולם, נתיב הגנים - דרך נופית המשתרעת לאורך האוקיינוס, בין פלטנברג ביי לסטיל ביי, כשרוב הנוסעים לאורכה מצרפים לטיול שהות בפורט אליזבת ובקייפטאון.

פארק לאומי נוסף אותו לא כדאי לפספס הוא פארק הציציקאמה, בו גדלים עצי "ילוווד" שגילם נאמד ב-800 שנה. בסיור רגלי בשבילי שמורת הטבע תחשפו לנופים עצרי הנשימה של יערות הגשם האינסופיים הנושקים לגלי הים העצומים. טיול בשמורה זו הוא בדרך כלל חלק מטיול "דרך הגנים" שנחשב לאחד משיאי הטיול בדרום אפריקה.

למי שרוצה לגוון את הטבע בנוף עירוני מזמנת דרום אפריקה, מלבד קייפטאון שכבר הוזכרה, ערים מרתקות ושוקקות. קייפטאון עצמה נחשבת לאחת הערים היפות בעולם, המציעה מקומות בילוי אופנתיים, ארכיטקטורה מרתקת, חופים יפים וגם מהווה נקודת מוצא לטיולים להר השולחן שמזדקר מעליה, לכף התקווה הטובה, לאי רובן ועוד.

יוהנסבורג גם היא עיר מרתקת ומעניינות במיוחד הן עיירות הסווטו השחורות -  מומלץ להצטרף לסיור מודרך. פורת אליזבת', אותה הזכרנו כנקודת יציאה לנתיב הגנים, היא עיר גדולה אך שלווה, המהווה מוקד לספורט ימי – גלישה, צלילה ועוד, צפייה בדולפינים ובפינגווינים ועוד. סוג אחר של נופש אקזוטי הוא בסאן סיטי – אתר נופש פופולרי המזכיר את לאס ווגאס הממוקם בצפון-מערב דרום אפריקה, מרחק נסיעה של כשעתיים מיוהנסבורג.

הרים מרשימים, טבע בתולי, ערים מרתקות, חופים אגדיים, נוף עוצר נשימה, יין משובח, עולם חי עשיר וכפרי ילידים אותנטיים - קשה להכיל את העושר והעוצמה של דרום אפריקה – אחת המדינות המרתקות בעולם - בטיול (או במאמר) אחד. צאו לגלות את המדינה המרתקת בדרום היבשת השחורה.

  

 

לטיול המאורגן בדרום אפריקה

  


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form