מספר טלפון
03-6374000

המפלים של איגוואסו / אסף שניר

מפלי האיגוואסו (בספרדית: Catarats-del-Iguazu) הם המפלים המדהימים ביותר בטיול לדרום אמריקה ואולי אף בעולם כולו. חייבים לצפות בגודלם ובכמות המים שזורמת בהם כדי להאמין שתופעה כזו קיימת. מספרים על פליטת פה של אלינור רוזוולט, רעייתו של נשיא ארה"ב תאודור רוזוולט, שאמרה בעת ביקורה במקום, "Poor-Niagara", התבטאות המציינת את תדהמתה נוכח גודלם של מפלי האיגווסו ביחס למפלי הניאגרה בארה"ב (מפלי האיגוואסו רחבים פי 4).

המפלים ממוקמים בצומת הגבולות של ברזיל, פאראגווי וארגנטינה. הגישה למפלים מתבצעת בדרך כלל דרך אחת משלוש הערים הסמוכות: Foz-do-Iguazu (ברזיל), Puerto-Iguazu (ארגנטינה) ו-Ciudad-del-Este (פאראגוואי), אולם הפארקים הלאומיים הכוללים את שטח המפלים עצמם נמצאים בארגנטינה ובברזיל. לחובבי הטבע מומלץ להגיע לפארקים, בשני צידי הגבול, בעונה הפחות עמוסה ומוקדם מאוד בבוקר, מכיוון שכך יהיה סיכוי רב יותר להיתקל באחד מבעלי החיים הרבים המתגוררים בפארק, שמתרחקים ממסלולי התיירים בשעות העומס. "דיירי הקבע בפארקים" כוללים מגוון בעלי חיים קופים, ציפורים ואפילו פומות. אסור בתכלית האיסור להאכיל את חיות הבר הרבות המסתובבות בשטח הפארק, וכדאי גם לשמור מרחק בטחון מהן כשמצלמים אותן. בנוסף, חשוב לזכור ללבוש ביגוד שאינו חדיר למים, להצטייד בדוחה חרקים ולמצוא פתרון להגנה על המצלמה בפני מים, מכיוון שחלק מנקודות התצפית עלולות להיות רטובות למדי.
 

דרום אמריקה

 
קשר אוטובוסים תדיר ורציף פועל בין הצד הארגנטינאי של המפלים לצד הברזילאי של המפלים וחזרה. משך הנסיעה כשעה. נסיעה באוטובוס או במונית בן הערים תארך כמחצית השעה (כולל המעבר בגבול). מעבר הגבול בין המדינות הוא פשוט ונוח. השלטונות הברזילאים והפארגוואים מניחים כי אלפי התיירים שחוצים מידי יום את הגבול בין שלוש המדינות מגיעים לסיור חד יומי וחוזרים בו ביום לנקודת המוצא, ולכן לעיתים קרובות לא מחתימים אפילו את הדרכון. לעומת זאת, בכניסה וביציאה לצד הארגנטינאי צפו לבדיקה מוקפדת הרבה יותר. בכל מקרה, מי שמתכוון להשתמש בגבול באיגוואסו כנקודת מעבר למדינה השכנה חייב לדאוג כי דרכונו יוחתם, אחרת הוא צפוי להיתקל בבעיות רבות ביציאה.

הביקור בצד הארגנטינאי אינו תחליפי לביקור בצד הברזילאי ולהפך בטיול המאורגן לדרום אמריקה. הצד הארגנטינאי מאפשר מגע בלתי אמצעי וממרחק קצר עם המפלים וסביבתם, ומגע עם בעלי חיים ופרפרים רבים. לעומת זאת, הצד הברזילאי מאפשר תצפית מהממת על המפלים מרחוק. באופן עקרוני, הלחוצים בזמן יכולים להספיק ולבקר בשני הצדדים באותו היום. במקרה זה מומלץ להתחיל דווקא בצד הברזילאי ולנצל את פער השעות בין ברזיל לארגנטינה (שעה). בנוסף כדאי לדעת שהן מן הצד הברזילאי והן מן הצד הארגנטינאי ניתן לעשות סיורים בספינה המאפשרים להתקרב מאוד אל המפלים. הסיורים נחמדים מאוד, אך יקרים למדי. מי שרוצה לחסוך- כדאי לו לנסות ולהצטרף לאחד מן הסיורים האחרונים בכל יום, אשר בדרך כלל פחות עמוסים, ולגביהם קיימת אפשרות להתמקח ולקבל מחיר משופר.

הצד הארגנטינאי

ב-Puerto Iguazu יש כ-20 אלף תושבים, והיא ממוקמת כ-18 ק"מ מן המפלים. העיר ממוקמת סמוך למפגש הנהרות פארנה (Parana) וריו איגוואסו (Rio-Iguazu). העיר משמשת בעיקר כבסיס לתיירים המבקרים במפלים, ובאופן טבעי, מרבית תושביה עוסקים בתיירות ובשירותים נלווים לתיירים. בעיר שירותי תיירות מפותחים הכוללים הוסטלים, מלונות, קווי אוטובוסים לכל רחבי דרום אמריקה, מסעדות (מומלץ בחום לבקר במסעדת Aqua סמוך לתחנת האוטובוסים המרכזית), ספורט אתגרי וסיורים מאורגנים.

מהכניסה לשטח הפארק (Parque Nacional Iguazu) פועלת ה-"Tren-de-la-Selva", רכבת מונעת בגז, שלה מסלול נסיעה של כ-25 דקות בין 4 המסלולים האפשריים בפארק. כל המסלולים מובנים ומסומנים היטב. מומלץ להתחיל בשני המסלולים המשקיפים קצת יותר מרחוק על המפלים ה-"Circuito Superior" וה-"Circuito Inferior".

ה-"Circuito-Superior" הוא שביל לא ארוך המאפשר לצפות על חלקם העליון של המפלים. ה-"Circuito Inferior" הוא מסלול ארוך יותר לאורך קו המים התחתון, כאשר האטרקציות המרכזיות הן תצפיות על מפלי Dos-Hermanos ו-Salto-Bossetti. דרך ה- Circuito-Inferior מובילה גם לספינת המעבר ל-Isla-San-Martin (חינם) הנמצא בתוואי המים בין הצד הארגנטינאי לצד הברזילאי וכולל 2 נקודות תצפית עיקריות הסמוכות מאוד למפלים. הגישה למסלולים מתחנת "Estacion Cataratas" (10 דקות נסיעה מן הכניסה). Garganta del Diablo (גרון השטן) הוא ללא ספק האטרקציה המרכזית של הביקור בצד הארגנטינאי בטיול המאורגן לדרום אמריקה. מתחנת הרכבת הפנימית שהיא גם התחנה האחרונה של הרכבת יש להמשיך בצעידה של כק"מ (20 דקות) במסלול מוסדר שבסופו נגלה המפל דמוי הפרסה, שהינו המפל המרכזי, הגדול והשוצף ביותר באיגוואסו. עוצמת וכמות המים הנשטפים פה, פשוט לא תיאמן.

כדאי לזכור שכרטיס לכניסה חוזרת לפארק למחרת היום קונים ב-50% הנחה (אולם חשוב לזכור להחתים את הכרטיס ביום הראשון). בנוסף, מידי חודש, בחמשת הימים בהם יש ירח מלא, הפארק מפעיל סיורים מאורגנים לאור ירח בסמוך למפלים, עם או בלי ארוחת ערב. מומלץ לבדוק את התאריכים באתר האינטרנט של הפארק, אולם לא ניתן להזמין בדואר אלקטרוני או בטלפון אלא רק באופן אישי בפארק.
 

דרום אמריקה

 
הצד הברזילאי

Foz-do-Iguacu נמצאת במרחק של 28 ק"מ מהמפלים וכ-17 ק"מ מן הכניסה לפארק הלאומי הברזילאי. בניגוד למקבילתה הארגנטינאית, מדובר בעיר של ממש עם כ-350 אלף איש. בעיר עצמה קשה מאוד להסתדר למי שלא מדבר פורטוגזית, מכיוון שמרבית האוכלוסייה אינה מדברת אפילו אנגלית בסיסית.

לפארק הלאומי הברזילאי ניתן להגיע במונית או באוטובוס. הפארק נוסד בשנת 1939, ובשנת 1986 הוכרז כאתר מורשת עולמית על-ידי אונסק"ו. מרכז המבקרים כאן מתקדם הרבה יותר ממקבילו בצד הארגנטינאי. ממרכז המבקרים יוצא מידי 10-15 דקות אוטובוס במסלול נסיעה פנימי בפארק מסע בן 8 ק"מ עד לתצפית על המפלים. לאוטובוס 2 תחנות עיקריות:

Macuco-Safari - סיור האורך כשעה וארבעים דקות, וכולל נסיעה של 3 ק"מ בג'יפ פתוח ביער, והפלגה בסירה מהירה עד לנקודת תצפית הסמוכה למפלים. הסיור דומה מאוד לסיור Jungle-Explorer בצד הארגנטינאי אולם יותר יקר ורמת ההדרכה פחות טובה במקצת. 

Hotel-Tropica-das-Carataras - מתחנה זו מתחיל שביל הליכה של כ-1.2 ק"מ המוביל למפלים. בדרך מספר רב של נקודות הנותנות תצפית מדהימה על אזור המפלים המצויים בשטח הארנטינאי. בסוף השביל ניתן להמשיך וללכת למסלול נוסף המגיע עד לאמצע הנהר אל מול מפל "Floriano", אולם להולכים במסלול זה, כדאי לקחת בחשבון כי בשל הקרבה למים ולמפלים, בסופו של המסלול תהיו רטובים לגמרי. מסלול נוסף המגיע עד לאמצע הנהר נותן תצפית מדהימה על "גרון השטן". מכאן מגיעים לקומפלקס Porto-Canoas, שבו חנות מזכרות גדולה, שירותים, בית קפה, מתחם Fast-Food ומסעדת Buffet. זו גם התחנה הסופית של האוטובוס הפנימי ונקודת ההתחלה של הנסיעה חזרה לכניסה. אורכו של הסיור כולו כשעתיים.

אטרקציה נוספת בצד הברזילאי היא ה-"Parque das Aves bird zoo" הממוקמת כ-100 מטר מן הכניסה למרכז המבקרים. מדובר במתחם גדול למדי הכולל מאות סוגים של ציפורים, פרפרים ומעט זוחלים. ניתן למצוא כאן עשרות סוגים של תוכים, ציפורי שיר, ועופות אקזוטיים אחרים, אולם גולת הכותרת של המקום היא ציפור ה-Tocan. ציפור מקפצת זו, שהפכה את המקור הצהוב הארוך לסימן המסחר שלה, מצויה בבית הגידול הטבעי שלה, הג'ונגלים של האמזונס. הסיור במקום אורך כשעה וחצי-שעתיים ומומלץ לעשותו בשעות הבוקר לפני הביקור במפלים.

איך מגיעים ?

בצד הברזילאי ובצד הארגנטינאי פועלים שדות תעופה לטיסות פנים. בעונת התיירות Lan ו-Aerolinas-Argentinas מפעילות כל אחת מספר טיסות יומיות מבואנוס איירס ל-Puerto Iguazu. בצד הברזילאי TAM, Gol ו-Ocean-Air מפעילות מספר טיסות יומיות למספר רב של יעדים ברחבי ברזיל, חלקם בטיסות ישירות וחלקם דרך סאן פאולו.

תחבורה באוטובוסים מאוד מקובלת ומפותחת ומתאימה למי שאינו לחוץ בזמן ומעדיף לחסוך בכסף בטיול לדרום אמריקה.  בגלל המרחקים העצומים שהאוטובוסים גומעים בדרום אמריקה, קיים מגוון רחב של סוגי כרטיסים אותם ניתן לרכוש. שני הסוגים היקרים יותר נקראים Cama ו- Semi-Cama, ובתרגום חופשי : מיטה וחצי מיטה. השם מדבר בעד עצמו, ובמחיר הנמוך ברובם המוחלט של המקרים באופן משמעותי ממחיר טיסה, מקבלים מושב ההופך למיטה או הנוטה בזוויות של כ-135 מעלות, הכולל מספר ארוחות המוגשות ע"י דייל. למעשה, שירות של מחלקת עסקים או מחלקה ראשונה, רק באוטובוס. נסיעה לבואנוס איירס תימשך כ-17 שעות, לסאן פאולו כ-16 שעות ולריו כ-22 שעות.

בשתי הערים יש אינספור מלונות והוסטלים המיועדים לקלוט את מיליוני המבקרים במפלים. אולם חשוב לזכור, שהן ב-Foz והן ב- Puerto-Iguazu אין יותר מידי לעשות מלבד לבקר במפלים. בשתי הערים אין חיי לילה שוקקים. בשל כך קמו באזור, ובעיקר בצד הארגנטינאי, מספר אתרי נופש, שמומלץ להתאכסן בהם. מי שרוצה חוויה מיוחדת ממש (ומוכן להיפרד מכ-300-400$ ללילה) יכול להתאכסן במלונות המצויים בתוך שטח הפארק Sheraton (בצד הארגנטינאי) ו- Hotel Tropical das Carataras (בצד הברזילאי). 

טיולים לדרום אמריקה



כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form