מספר טלפון
03-6374000

העבר המסתורי של גואטמלה חי בה עד היום / כתבת מערכת

גואטמלה היא גן עדן עלי אדמות: הרי געש עצומים, ג'ונגלים, חופים זהובים, נהרות עצומים, מערות קסומות, בעלי חיים ופרחים בשלל צבעים וכמובן הפירמידות העתיקות של בני המאיה, התרבות העתיקה והמפוארת אשר משפיעה על גואטמלה עד היום.

אחרי שנים לא יציבות בעקבות מאבקים פנימיים ומלחמות שנגמרו באמצע שנות התשעים של המאה שעברה, טיול מאורגן לגואטמלה, במדינה המרהיבה הוא בטוח ונפלא והדרך אל הכפרים של בני המאיה פתוחה וזורמת והיום ניתן ליהנות משווקים צבעוניים ואפילו להשתתף בטקסים פולחניים עתיקי יומין.

העבר המפואר של גואטמלה משפיע עליה עד היום, למרות שהתרבויות העתיקות שהתקיימו כאן מזמן נעלמו בדרך מסתורית. היעלמותה המסתורית של אימפריית בני המאיה הסעירה את דמיונם של חוקרים רבים ברחבי העולם. אינספור סרטים, ספרים ומאמרים נכתבו על התרבות המסתורית הזו, אבל את העוצמה והחכמה של בני המאיה אפשר להבין באמת רק אם מבקרים במרכז אמריקה, ובעיקר בגואטמלה.
 

העבר הוא חלק מההווה

בני המאיה אולי נעלמו, אבל בגואטמלה חלק מהאנשים עוד זוכרים את האבות הקדומים, ומבחינתם תרבות בני המאיה חיה עד היום. בכפרים של גואטמלה תראו מטעים וגידולים בכל פינה, אך מתחת לקרקע או מאחורי מטע מסתתרים לא מעט מהאתרים האדירים של התרבות העתיקה. אחד המאפיינים העיקריים של התרבות הוא אתרי המצבות הענקיות שהיו בונים בני התרבות, שמעידות על אמנות מיוחדת וגודל המצבות האדיר מצביע על חשיבות האתרים. המצבות האדירות מעוטרות בדמויות שונות שמעידות על קרבה לטבע ועל עולם נסתר ועשיר.

בני המאיה היו בני תרבות עשירה ומגובשת, היה להם דת ופולחן ומיתולוגיה. הם היו חובבי אמנות ותרבות ופיתחו ארכיטקטורה ייחודית להן. הם גילו גם חלק מחוקי הטבע, אספו והעבירו ידע על שוקולד והעשרת הקקאו ואפילו פיתחו לוח שנה.

בטיול מאורגן לגואטמלה, באתרים השונים תוכלו לצפות במצבות מונוליטיות מאבן חול המתנשאים קרוב לעשרה מטר כזקיפים עתיקים המצטרפים גם הם ליער מסביב. אלו הן יצירות אמנות אדירות שסתתים מאומנים היטב ומוכשרים ביותר יצרו. גילופים מקסימים של צפרדעים, צבים, יגוארים ונחשים המוקדשים למלך המאיה מעטרים את המצבות האדירות, שחלקן שוקלות מעל 50 טונות.  

המסתורין של בני המאיה

אז מי הם בני המאיה? מאיפה הם באו, ובעיקר לאן נעלמו? בני המאיה היו קבוצות שבטים קטנות ולא משמעותיות במיוחד, שחיו כחקלאים וציידים כבר לפני 3,000 שנה בשפלת מרכז אמריקה. הם ניזונו בעיקר מתירס ושורש הקסאווה ונהגו לצוד יונקים בסביבתם. מאחר והם חיו באזור עשיר במזון ויכלו לבטוח בכך שיהיה מה לאכול, כבר בתחילת דרכם הייתה להם אפשרות לפתח את תרבותם ולהפוך לאימפריה של ממש.

בין המאה השלישית לספירה למאה התשיעית, מעל 600 שנים שנחשבים כ"התקופה הקלאסית",  התרבות של בני המאיה חוותה עושר תרבותי דרמטי שעד היום חלוקים החוקרים על סיבותיו.  

בתקופה זו עברו בני המאיה לערים גדולות מאוד יחסית לתקופה. נבנו מבני ציבור אדירים, התפתח ידע האסטרונומיה הידוע של בני המאיה, התפתחה קרמיקה, אומנות ציור, אתרי פולחן עצומים. רוב החוקרים סבורים כי בתקופה הקלאסית הייתה תרבות בני המאיה תרבות של שלום, כי לא היו להם כלי נשק ממוסדים והערים היו נקיות מסימני מלחמה והשתלטות.

בני המאיה זיהו והכירו את תנועות השמש וצורותיה ופיתחו לוח שנה ייחודי. הלוח מחולק ל 18 חודשים ובכל חודש 20 יום כך שבלוח השנה שלהם יש בסך הכל ישנם 360 ימים, אליהם מתווספים חמישה ימים, ללא כל משמעות דתית. על פי האמונה של בני המאיה, דווקא בימים האלה  יש פחות מזל וכדאי להיזהר יותר, אם תרצו הגרסה ההפוכה לימים הנוראים ביהדות שהם דווקא ימים דתיים יותר.     

אבל כמו חידות רבות אצל בני המאיה, עד היום לא ברור למה נכחדה והצטמצמה התרבות האדירה הזאת. בסוף המאה התשיעית התחילו להתרוקן ערי המאיה. והסיבות, עליהן חלוקים החוקרים, רבות ומגוונות. חלק סבורים כי סיבה אקלימית, או אולי סיבה גיאולוגית ורעידת אדמה חזקה פקדה את האזור. אחרים מאמינים שמגפה פרצה שם או שמא כיבוש חיצוני או מלחמות פנימיות.

כך או כך, בסוף המאה התשיעית ועל כך יש הסכמה כללית, שלטון המאיה המסורתי והארוך הפך להיות מסואב והגביר את המתיחות הפנימית ומלחמות מקומיות נעשו שכיחות וערערו את הסדר החברתי המופתי אשר היה ידוע בעבר.

אימפריית בני המאיה אמנם שקעה, אך בגואטמלה תרבותם עדיין חיה. באזורים רבים בגוואטמלה, השאמנים, או כהני המאיה כפי שהם מכנים את עצמם, מכירים את לוח המאיה הקדום וגם ההבדלים בין השבטים השונים הם שריד שהשתמר מימי בני המאיה.

תושבי גוואטמלה אמנם רואים בעצמם צאצאי בני המאיה, אבל החוקרים חלוקים בדעתם בנושא עד היום. השרידים האותנטיים של אותה תרבות מפוארת הם בעיקר שרידי המבנים המדהימים שמקשטים את  גואטמלה המודרנית כמו מזכרות אדירות שהשאירו בני המאיה לאלה שבאו אחריהם.

 

לטיול המאורגן בגואטמלה

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form