מספר טלפון
03-6374000

התבשיל המורכב והמרתק של דת ותרבות בוויטנאם / כתבת מערכת

בוק צ'וי, כרוב, גזר, מלפפון, חציל, כרובית, תרד, נבטים, בוטנים, כוסברה, למון גראס, ליים, אורז, אטריות, ביצים, שמן שומשום, חומץ אורז, רוטב סויה, רוטב דגים – רשימת הרכיבים במטבח הווייטנאמי המסורתי אינה רק ארוכה ומגוונת – היא מושפעת מתרבויות שונות ואם נעקוב אחריה בטיול מאורגן לוייטנאם נקבל מסע חובק עולם בין בתי גידול שונים ומרוחקים.

הדת בווייטנאם מורכבת בצורה דומה. גם היא כוללת אוסף מגוון היסטורית ונרחב גיאוגרפית של השפעות שהתבשלו יחד לכדי תבשיל שונה והרמוני. מאז היווסדה בעת העתיקה דרך התגבשותה בימי הביניים ועד לבנייתה בעת החדשה הדת בווייטנאם ספגה לתוכה תפישות פילוסופיות ודתיות רבות. במהלך השנים אימצו הווייטנאמים ערכים שהפכו לאיתם משעטנז אקלקטי לתפישה מרכזית המהווה דרך פילוסופית / תרבותית / דתית - כאשר רוב מתושבי וייטנאם מגדירים עצמם חסרי דת או כשייכים לדת פולחן האבות המקומית. 
 

טיול מאורגן לוייטנאם

 
תחילתה של האמונה הווייטנאמית היא הדאואיזם (טאואיזם) שהגיע מסין ואומצה ברחבי מזרח אסיה. תפישה רוחנית זו אינה כוללת קודקס חוקים, אלא עוסקת בעיקר במופשט. אחד האלמנטים הידועים של הדאואיזם במערב הם יין ויאנג - שני כוחות המנוגדים זה לזה ומשלימים זה את זה ונמצאים בכל דבר ביקום.

קונפוציוניזם היא תורה נוספת שנכנסה לתרבות הווייטנאמית, וגם היא מקורה מסין. קונפוציוס,  פילוסוף בן המאה השישית והחמישית לפני הספירה, הדגיש בתורתו את אופי האדם, שטען הוא טוב מטבעו, והגדיר את הדרך הנכונה והמוסרית להתנהגות בין אדם לחברו. לעומת הדאואיזם, זוהי תורה מעשית המציעה פתרונות לחיי היום יום.

בודהיזם הוא האלמנט האחרון בדת כפי שמגדיר אותה וייטנאמי ממוצע. תורה זו הגיעה מהודו על ידי אנשי דת. מתחילת הדרך הבודהיזם היה מורכב מדי עבור פשוטי העם ורק אחרי המאה העשירית לספירה החל להיקלט כחלק מדת ומתרבות ההמונים. אך עם קליטתו, הוא נתמך על ידי השלטון שמימן את מוסדות הדת, המבנים והטקסים.

בתחילה היו הקונפוציוניזם והבודהיסטיים אויבים מרים בווייטנאם והתחרו על תמיכת השלטון והכרתו. הקונפוציאניים ניסו לקחת אחריות על כלל הערכים ודרכי החיים בווייטנאם וטענו שהבודהיזם אינו מתמודד עם החיים עצמם. לאחר מאות שנים של התנגשויות, רק באמצע המאה שעברה התאחדו התפישות השונות לכלל צורה כללית של תפישה רוחנית, דתית ותרבותית המאפיינת חלק רחב מאוד מהווייטנאמיים. כמובן, שלא כל וייטנאמי מהיישוב שולט בתפישות הפילוסופיות העמוקות הללו, אך אלמנטים רבים מתוכן מלווים כל ווייטנאמי באורח חייו ותרבותו.

חשוב לזכור, שכשאתם שואלים ווייטנאמי מהי דתו הוא מבין את השאלה אחרת מאיתנו. הסיכוי גבוה שהתשובה שתקבלו תהיה "בודהיזם", אך זו אינה כל האמת. מדויק יותר לומר שבאורח חייהם - בחיי המשפחה והקהילה - העקרונות הקונפוציוניזם דומיננטיים בווייטנאם. את מורכבותו של העולם המופשט והנסתר מהעין יסבירו באמצעות טאואיזם. וכל זאת לפני שנכנסנו להבנת פולחן האבות -  הדת העממית העתיקה, העוסקת באבות קדומים, רוחות, חיים ומוות.

בטיול מאורגן לווייטנאם תמצאו גם נוצרים, מוסלמים ובני כתות שונות. אך במספרים נמוכים יחסית. אם כי, אחוז הנוצרים הקתולים (10%) הוא השני הכי גבוה באסיה (אחרי הפיליפינים).

מסע בווייאטנם יפגיש אתכם לא רק עם נופים יפהפיים ומגוונים, אלא גם עם פסיפס אנושי אותנטי, עשיר ובלתי שגרתי, שמותיר אחריו רושם עז. הווייטנאמים ידועים באופיים האצילי, בגאוותם הלאומית, בחריצותם ובקבלת הפנים החמה והידידותית שהם מעניקים לתיירים. 

 

  

לכל הטיולים המאורגנים בוייטנאם

 

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form