מספר טלפון
03-6374000

ויקינגים לא מתים (רק מתחלפים) / ארווין פלר

בסוף האלף הראשון היו הוויקינגים כבר בזמן תהילת העולם שלהם ושמם נודע למרחוק ובאימה בכל חופי אירופה על אף שכבר ראו שטחים נרחבים ונופים ייחודיים אין ספק שעם כניסתם לאיסלנד הם הופתעו מהאי העוצמתי הזה. אחרת לא ניתן להסביר למה דווקא באיסלנד המשיכו אותם נורווגים לשכלל את האמונות המיתולוגיות שלהם.

על פי ההיסטוריה המקובלת והרשמית של איסלנד, האי התגלה על ידי יורד ים ויקינגי בשם נאדודר, בעקבות טעות בניווט הוא הגיע לחוף המזרחי של איסלנד וקרא לאי "ארץ השלג". אחרי עוד כמה בלבולים, טעיות וניסיונות ויקינגים להגיע לאי, הגיע פלוקי וילגרד'ארסון במסע מתוכנן ומוצלח, שנגמר, אגב, בעזיבת האי בגלל תנאים קשים והתמודדות בלתי נסבלת עם האתגרים הקיצוניים והלא יציבים במקום.

בשנת 874. הגיע לאי אינגואולפיר ארנרסון וקרא למרום בו התיישב "רייקיאוויק" או בעברית "מפרץ העשן", זיכרון מראה האדים הגיאו-תרמיים שראה. ארנסון קרא לעוד מתיישבים סקנדינבים להגיע בעקבותיו וכך החלה ההתיישבות הוויקינגית הנחשבת לראשית ההתיישבות ה"המונית" באי.
אם זו אגדה או לא! היום כבר אין ויכוח על מספר עובדות: ההתיישבות באי החלה בסוף המאה ה - 9 לספירה, רוב האיסלנדיים רואים בעצמם צאצאי הוויקינגים והכינוי העיקרי לאיסלנד "ארץ הקרח והאש", כמו התמונה לנגד עיניים של יורדי הים הראשונים באי.
 

טיול מאורגן לאיסלנד
  
איסלנד גדולה בשטחה מישראל בערך פי 5 ואוכלוסיית ישראל גדולה בערך פי 25 מאיסלנד. זהו האי השני בגודלו באירופה ויותר מחצי מימנה הוא מישור מדברי. שדות לבה קשים למעבר, חוליות (דיונות) וקרח הם עוד כ 30% משטחה, מה שמותיר עוד בערך 20% שטח טוב לעיבוד ונוח יחסית למגורים.
איסלנד היא אי געש, ובמונחים גאולוגיים, זהו ממש תינוק געשי שאת שלב החיתולים עבר רק לפני "פחות" ממאתיים מיליון שנים. האי התפתח כחלק מ"הרכס המרכז אטלנטי". רכס זה הוא הגבול הימי בין לוחות טקטוניים, מתרחשת בו פעילות געשית מרובה שגורמת ללוחות לנוע בכיוונים מנוגדים, מרחיקה את היבשות אחת מהשנייה (ומקרבות אותן מהצד השני)ויוצרת רכס תוך אוקייני באזור זה על קרקעית האוקיינוס, כך שלמעשה, איסלנד היא אחד הביטויים היבשתיים היחידים לפעילות זו מעל הקרקע.
תוסיפו לכל זה את תופעת הגייזרים - סילון מים וקיטור המתפרץ מהאדמה והנה לכם התוצאה המרהיבה שכולה מראות חיצוניים לפעילות פנימית. שלל הפעילות הגעשית הפנימית, חוסר היכולת לעבד את הקרקע, מיעוט התושבים, הם אלו שהופכים את הטיול המאורגן לאיסלנד לפנינת טבע מרהיבה שמימנה כל חובב טבע יוצא נפעם, כאילו טייל על הירח, ולא בבטן האדמה.

שדות הלבה האימתניים שמתנשאים באיסלנד לגבהים משמעותיים, ובראשיים מצוקי בזלת אדירים, מפגש המים עם מערות נטיפי הקרח הנוצרות על הגבול והגייזרים משפריצי הקיטור, טוף וקרחוני הענק שנמצאים תמיד ברקע הופכים את "ארץ הקרח והאש" לשם מדויק לחוויה האיסלנדית בטיול המאורגן באיסלנד, סביר מאוד יהיה להניח כי אלו הנופים בהם נתקלו אותם המתיישבים הראשונים באי, הוויקינגים.
הוויקינגים הם קבוצת שבטים צפון- גרמניים. שחלקם המפורסם נהג לפשוט על אירופה הצפונית ועד האיים הבריטיים במערב, עיקר פעילותם מהמאה השמנית, והם התקיימו בצורה זו קרוב ל 400 שנים של יעילות וכיבוש. מיד אחרי כל שטח שנכבש התפתחו חילוקי דעות ביניהם, חלק אחד בחר לעבוד אדמה ולהתיישב במקומות שנתפסו, בעוד בחלק השני התמכרו למלחמה ולדם...
למרות הברבריות שאפיינה שבטים אלו, היו אלה שבטים בעלי תרבות מפותחת מאוד, ובזמן הגעתם לחופי איסלנד הייתה באמתחתם אחת המיתולוגיות העתיקות בעולם, היא המיתולוגיה הנורדית שמהווה היום את התיעוד המפורסם ביותר עבור המיתולוגיה הגרמנית העתיקה והפגאנית, לפני שהנצרות הגיעה למרכז וצפון אירופה.
 

טיול מאורגן לאיסלנד

 
כנראה שעם הגעת הוויקינגים לחופי איסלנד והמפגש העצום עם הטבע הפראי והקשה במיוחד להתיישבות, המשיכה להתפתח המיתולוגיה הנורדית. תחת הנופים המיוחדים והאי השומם, רווי תופעות טבע ללא גיאולוגים, הידרולוגים ומדענים נוספים שיוכלו להסביר את התופעות המרהיבות והחשודות, פרחו המיתולוגיות סיפורי העם וגם ה"זיכרונות".
המיתולוגיה הנורדית מתארת מספר עולמות, עולם בני האדם (מנהיים), הוא שטוח ומוקף באוקיינוס עצום, עולם האלים נמצא מעל עולם בני האדם והגישה אליו היא על גשר הקשת בענן ובו אתר מיוחד ששמור לאמיצים שבלוחמים. בנוסף לכך יש גם את עולמות "ענקי האש", "ענקי הכפור", "עולם הקרחונים" וכמובן "עולם המתים". תיאור מושלם לנוף האיסלנדי ולחוויות המלחמה הוויקינגיות, כשאתה עומד מול נוף דרמטי לפני אלף שני ובלי מורה דרך.
ניתוח האלים במיתולוגיה הנורדית ממחיש יותר מכל את התרבות המפותחת ואת ההתייחסות לנוף גם יחד, כך תמצאו בעולמם של הלוחמים והקשוחים את אודין - אבי האלים, אל המלחמה, החוכמה, הקסם והשירה. את ת'ור - אל הרעם, הברקים והגשם. את פריה - אלת האהבה והפריון. את בלדר - אל האור, האהבה, השמחה, היופי. את טיר - אל הצדק, השוויון, את אגיר - אל הים והסערות. בנוסף לכל אלו יש אל לידע, אל נוסף לשירה ולספרות ואלת הרים וחורף.

במאה ה -13 ערב שקיעתה של איסלנד וכיבושה והכפפתה לידי נורבגיה ובהמשך לדנמרק, נכתבו "סאגות". אלו סיפורי עם נרטיביים המתארים את "יציאת נורבגיה", את תאוות החופש והרצון העז לא להיות כפוף לאף אחד. מיתוסים-היסטוריים אלו פרחו בתקופת הכיבוש הנורווגי והדני שהגיע אחרי נטישת המיתולוגיה וקבלת הנצרות על ידי איסלנד.
כאלף שנים אחרי שנטשו את האמונה באלים ובמיתולוגיה, המיתולוגיה הנורדית חוזרת להיות דומיננטית באיסלנד ויחד עם הסאגות הם נלמדות כמעט בכל מקום. על אף שספק גדול אם מישהו באי מייחס למיתולוגיה ולסאגות אמונה אמיתית, כעת ההן בפריחה מחודשת.
בימים אלו נבנה באיסלנד מקדש לאלים הנורדיים, המקדש הגדול הראשון שנבנה מאז ימי הוויקינגים. אמנם סביר להניח כי האיסלנדיים רואים בסיפורים הללו מטאפורות פואטיות, ביטוי לתפישות היסטוריות של טבע והסברים לפסיכולוגיה ולסוציולוגיה, אך מספר החברים באגודה למען האמונות העתיקות ממשיכה להכפיל את חבריה... הפופולאריות של המיתולוגיה הנורדית חוזרת ובגדול...

תייר המגיע לאיסלנד כדאי שיגיע עם קצת רקע במיתולוגיה הנורדית, על פניו האיסלנדיים מסבירי פנים ונדיבים אך מופנמים וסגורים ולא מרבים לתת מידע על אמונותיהם והקשר העמוק למיתולוגיה, אך ישיבה ממושכת עם אנשים אלו, תחשוף בפניכם עד כמה עמוק הקשר שלהם עם העולם שמעל והעולם שמתחת.

לטיולים המאורגנים באיסלנד


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form