מספר טלפון
03-6374000

ונציה, עיר שלמה בתחפושת / משה שניר

הקרנבל של ונציה הוא הזדמנות נהדרת לגלות את סודותיה של אחת הערים הקסומות בעולם בטיול מאורגן לאיטליה.
למשך 10 ימים ססגוניים מתמלאת העיר - המשתרעת על 117 איים - במופעי רחוב, נשפים, מופעי אש ופנטומימה ובעיקר - מסיכות.

ונציה היא אחת הערים הקסומות והרומנטיות בעולם. העיר פרוסה על פני 117 איים, המחוברים לעיר אחת, חיה ונושמת באמצעות כ-400 גשרים. הכיכר המרכזית שלה - פיאצה סן-מרקו - נחשבת בעיני רבים ליפה באירופה. הקרנבל של ונציה הוא הזדמנות נהדרת לחדור אל נבכיה, סודותיה וצפונותיה של העיר הכי קסומה באירופה, ואולי בעולם כולו. הפסטיבל הייחודי שלה, שיתחיל ב-16 בחודש ויימשך 10 ימים, הוא חגיגה צבעונית של מופעי רחוב, רקדנים, נשפים, תחפושות מדהימות, מופעי אש ופנטומימה, רוכלים ומוכרי מסיכות. מי שמעוניינים במידע נוסף על האירועים יגלוש באינטרנט באתר: www.venice-carnival.com.

באחד מהימים הקרים של פברואר, חציתי את גשר סקאלצי (Scalzi) - הראשון והפחות מפורסם מבין שלושת הגשרים הנטויים מעל התעלה הגדולה של ונציה.  כלום לא הכין אותי לחוויית המפגש המהממת,החושנית  והמסחררת, עם עיר שלמה שעוטה על עצמה תחפושת ענקית  בסטייל וסגנון אותנטי בטיול לאיטליה.
הצפיפות הרבה והדוחק הבלתי אפשרי של המוני החוגגים, מקומיים ותיירים כאחד, היו אחד הדברים היותר נעימים ומחממים בחורף הקפוא של תחילת השנה. גלים של בני-אדם שוטפים את Lista de Spagna, הרחוב הראשי, ששמו משתנה מספר פעמים עד הגיעו אל הפיאצה האלגנטית ומהודרת של מרקוס הקדוש. חלק מן הצועדים  עטופים בגלימות סאטן בוהקות, מסיכות מסתוריות ומזמינות על פניהם, וחלקם "כאילו" משתתפים במשחק - מסתירים את חציה העליון של בבואתם במסיכת עיניים (שיותר מגלה מאשר מסתירה), חיוך ביישני על שפתותיהם ואישונים מציצים במבוכה מסוימת, כמו מבקשים לקבל אישור להתנהגותם המעט ילדותית והמשתובבת.

ונציה ונציה ונציה

קרנבל המסכות של ונציה מגיע לשיאו בסוף שבוע האחרון של החגיגות, וההמונים שנהרו לעיר, בעיקר מכל רחבי איטליה, ומהעולם, התכוונו למצות ולקזז את החוויה החושית העזה עד הטיפה האחרונה.  מקורותיו הראשוניים של קרנבל המסיכות לוקחים אותנו למסע ארוך בזמן - מאות שנים אחורה אל ימי הביניים המאוחרים.

האזכור הראשון לאלמנט המרכזי שמאפיין אותו נמצא בצו רשמי של עיריית ונציה מ-2 במאי 1268: איסור חמור על מתחפשים-מתחזים להשתתף במשחק ה-"Eggs" (מונח תיאטרלי - טכני במקורו, שבא לתאר פעילות בתבנית קבועה וחוזרת).
פרנסי העיר ידעו היטב את מעשיהם: השימוש במסיכה יצר פתח להתנהגות מתירנית וסוררת, שאיננה הולמת את הרוח השמרנית והמכובדת של העיר האימפריאלית, שרק כמה עשרות שנים קודם לכן, הובילה את מסע הצלב הרביעי אל קונסטנטינופול.

אסכולות מרכזיות של חוקרים העוסקים בתולדות העולם העתיק, מוצאות קשר נסיבתי קדום יותר, המחבר בין קרנבל המסיכות לחגיגות הסטורנליה (Saturnalia), חגו של האל סאטורן, אל המספוא והתבואה במיתולוגיה הרומית (מקבילו של אל החקלאות היווני כרונוס).
אווירת הפריצות, התרת הרסן ואורגיות המין הפרועות של פסטיבל חסר מעצורים זה, יכולות ללא קושי לגרום לגירסאות המאוחרות הרבה יותר של הקרנבלים להסמיק מבושה צדקנית ורחומה.

במשך השנים התפתחו יחסים מורכבים ואמביוולנטיים בין רשויות השלטון הוונציאניות, שניסו באופן סזיפי וחסר תועלת לעקור את הנוהגים ה"פסולים" של הקרנבל מן השורש, לבין ההמון העיקש, שבאופן בלתי מתפשר שימר ושיכלל את דפוסי החגיגות, עד שהביא אותם לרמות מרתקות של חילופי זהויות וטשטוש גבולות מסגרתי.

שנת 1608 סימנה את תחילתו של השינוי שעתיד היה להקנות לעצמו אחיזה איתנה. "מועצת העשרה: מטילת המורא, הגוף השיפוטי החזק של אימפריית הדוג'ים הימית, תיקנה תקנה שאסרה על חבישת מסיכה במשך כל ימות השנה (סכנה חמורה למוסר ולסדר הציבורי). פרק הזמן היחיד שבו הותר הדבר היה בתקופת הקרנבל עצמו, ובאירועים ומשתאות חגיגיים ורשמיים, שהשימוש במסיכה במהלכם - הותר באופן חריג ומבוקר.
"מועצת העשרה" לא היססה לגזור עונשים כבדים על אלה שהעזו להפר את התקנות, שבלאו הכי היו מקלות לטעמה - גברים שפעלו בניגוד להוראות הצו נדונו למאסר של שנתיים, שלאחריו באה "השלמה" של שירות בצי האומה, במשך כ-18 חודש, כחותר באחת מספינות העבדים שהרכיבו את צי האוניות של האימפריה. גורלן של הנשים לא היה טוב יותר - זו שהעזה להפר את הצו נדונה למלקות חמורות, תוך כדי מסע השפלה שהתחיל בגשר הריאלטו והסתיים בקשירתה אל אחד משני עמודי הגרניט (שלצורך העניין הפכו לעמודי קלון) שבמרכז פיאצה סן-מרקו. היה זה רק הפתיח בסידרה חמורה של עונשים, שכללה, בין היתר, נידוי חברתי, איסור על כניסה לטרטוריית העיר במשך 4 שנים וקנס כבד של 500 דוקאטים (סכום עצום לאותם הימים).

מאז ועד היום חלפו מים רבים בין 117 האיים הקטנים שמרכיבים את ונציה. ראש העיר שהיה, ידוע במזגו הלוחמני יצא לפני מספר שנים בהצהרה אבסורדית ונחושה שלפיה תיירים אינם רצויים עוד בעיר התעלות, איננו מסוגל (וספק אם הוא באמת רוצה) להתגבר על נחשול התיירות האדיר ששוטף את מאות גשריה הציוריים של העיר מדי חודש פברואר של כל שנה. די אם נזכור כי מדי יום, בתקופת הקרנבל, אוכלוסיית העיר יותר ממכפילה את עצמה כתוצאה מגלי המבקרים שמגיעים מכל קצוות ארץ ועולם. כמויות המזומנים הרבות שמוזרמות לקופותיהם של בעלי העסקים בתקופה זו, יוצרות פלטפורמה כלכלית אדירה לעיר שעורקי התנהלותה המסחרית מתבססים בלאו הכי על תעשיית התיירות ההמונית.

במשך השנים נוצר חיבור בין הקרנבלים של חודש פברואר בכלל ובין המסורת הדתית-טקסית של העולם הנוצרי. החגיגות של הקרנבל לעולם יחולו בתקופה שתקדים את תחילת צום הלנט (Lent) - תקופת הסיגוף בת 40 הימים שקודמת לחג הפסחא (Easter).
פירוש השם קרנבל (Carnival) הינו עיוות של המונח הלטיני Carnem Lavare, שפירושו: הנח לבשר (אלו הם הימים האחרונים שבהם מותר לאכול בשר לפני צום הארבעים).

בטיול לאיטליה, ארץ קתולית אדוקה, חגיגות הקרנבל מהוות רק חלק ממכלול שלם של אירועים ופסטיבלים שמתרחשים לכל אורכם של החודשים שקודמים לפסחא. פסטיבל "פריחת השקדיות" למשל, שנערך באגריג'נטו (Agrigento) שבסיציליה בתחילת חודש מארס, הוא אחד הביטויים היותר מעודנים ויפים של החגיגות הדתיות הפחות מפורסמות של תקופה זו.
הצורך ביצירת טיול דגש ייחודי, שיתמקד בציר המרתק של הקרנבלים והקשריהם הדתיים-תרבותיים, קיים זה זמן רב. איטליה היא ארץ סוחפת מאין כמותה, שלעיתים נדמה כי אין מתאימה ממנה לשמש במה למופעים היסטוריים, תרבותיים ואומנותיים רבי עוצמה.

בפיתחה של השנה החדשה כדאי לנסות טיול מאורגן ייחודי ושונה, שמנסה להביא את הטעם, הריח, הצלילים והמשמעויות של הקרנבלים באיטליה. הטיול נפתח דווקא בכפר קטן, חסר חשיבות לכאורה, שכמו רבים אחרים באיטליה, חוגג גם הוא את הקרנבל ברוב עם ועדה. מעניין להשוות את האופי המנוע והמסוגנן בעת ובעונה אחת של החגיגות הפרובנציאליות המקומיות, לפאר, האקסטראווגנטיות וההדר של קרנבל המסיכות "האמיתי" בונציה. שיאו של הטיול תוכנן בקפידה, והוא נפגש עם שיאן של החגיגות הונציאניות שחותמות את הקרנבל לקראת סופו. שלושה ימים של חזיונות חושניים, ספק הזויים, על רקע התפאורה שאין מתאימה ממנה - ונציה.

תחילת הטיול, בחגיגות הצנועות יחסית של הכפר הקטן, וסיומו, ב"קרשנדו" המסעיר של ונציה, פותחים וסוגרים מעגל, שבסופו של דבר, מאפשר הבנה עמוקה יותר של התהליכים הדינמיים הפנימיים שמניעים את האירוע החברתי-תרבותי החשוב הזה.

 

לטיולי פגסוס לאיטליה והקרנבלים לחץ כאן

לטיולי פגסוס לצפון איטליה לחץ כאן

לטיולים נוספים של פגסוס באיטליה לחץ כאן

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form