מספר טלפון
03-6374000

טולסטוי ורוסיה / ארווין פלר

סיור קצר בערי רוסיה הגדולות בטיול מאורגן לרוסיה, מספיק על מנת להבין את גודל חשיבותן של אמנות ותרבות בחיי האנשים תושבי המקום. אמנם לתרבות של פולחן האישיות בעולם הסובייטי והקומוניסטי יש צדדים הרסניים, אך היא נותנת מקום של כבוד לדמויות אשר כתבו, חרזו, ציירו ויצרו את הפנתיאון של העולם הרוסי, בעיקר בני המאה ה -19 כדוגמת: 
דוסטוייבסקי, פושקין, צ'כוב, בולגקוב ויש יגידו הגדול מכולם - לב ניקולאייביץ טולסטוי.
הפסל של הסופר הדגול לב טולסטוי, המוצב במפגש הרחובות זובובסקי וטולסטוי, מסביר את הרצון הרוסי לפולחן ענקי התרבות שלו והכבוד המגיע להם, זו הנקודה להתחיל לצלול לתוך עולם שלם ומסתורי של החיים המורכבים ברוסיה של המחצית השניה של המאה ה-19; עולם של אהבה עזה ושנאה עמוקה. במקום זה גם נמצא ביתו שלימים הפך למוזיאון.

טולסטוי נולד בשנת 1828 באחוזת יסנאיה פוליאנה הקרובה לעיר טולה שברוסיה, הוא הרביעי מבין חמישה ילדים ואביו ניקולאי איליץ' טולסטוי, לחם במלחמת רוסיה-צרפת, וכנראה אירוע זה שהתרחש כשלב עוד לא היה בין החיים השפיע עליו למרות שאביו מת בילדותו, וכנראה לא סיפר על המלחמה אם כי אולי דיבר עליה בשקט שלו...
על רקע זה טולסטוי היה איש מורכב מאוד, איש חינוך שחי חיים פזורים וחינך לאנרכיה, הוא הטיף לאהבה אך אישתו מעולם לא הרגישה נאהבת (בטח לא אחרי שהחליט להתנזר ממין לאחר שילדה שלושה עשר ילדים). על אף שרצה לחיות חיי צניעות ודיבר בגנות החזקת רכוש, התגורר באחוזה מפוארת. הוא הטיף לפציפיזם אך השתתף במלחמה.   
טולסטוי ידע לתת פרשנות ייחודית ליחסים, לתאר נופים ולרקום עלילות מרתקות המתרחשות בשטח הגיאוגרפי- הרוסי העצום, במרחב הבלתי מוגבל של הנפש ובזמן קריטי בהיסטוריה: בניית לאומים, מחאות ענק לזכויות אדם, התגבשות ושחרור עמים. או בתמצית, עולם של מלחמה ושלום.
"מלחמה ושלום" הוא גם שם הספר המפורסם ביותר של טולסטוי, ספר זה נחשב לטוב ביותר של טולסטוי ועל ידי רבים  גם  כ"הרומן הטוב ביותר בכל הזמנים". ברומן זה נדרש הסופר לידע רחב וחשיבה פרשנית ברמה גבוהה בסוגיות שונות כמו: היסטוריה, גיאוגרפיה, פסיכולוגיה, יחסי אנוש, פוליטיקה והמורכבות של הסוגיות הללו.
 

טיול מאורגן לרוסיה

 
הסיפור מתחיל ב- 1805, אז נפוליאון בשיא גדולתו, ומסתיים ב- 1819 שנים בודדות לאחר  נפילתו וגלותו של נפוליאון. בשנים אלו מפרט טולסטוי עלילה רחבה ובה עשרות דמויות, היסטוריות ודמיוניות, הרוקמים ונרקמים לכדי סיפור מורכב, מפוטל ועשיר של "מלחמה ושלום" על רקע מעללי נפוליאון באירופה, והמצביא הרוסי קטוזוב המתואר בהרבה פחות ביקורת.
הדמויות הבדיוניות שיצר טולסטוי. נטשה רוסטובה, פייר בזוחוב והנסיך אנדריי הן הדמויות העיקריות בסיפור. כשמשערים שהנסיך ובזוחוב הם בעצם שני צדדים לנפשו הסוערת ולאישיות המורכבת של הסופר.
סופרים גדולים נוספים הושפעו מסופר זה והוא היה למורה רוחני בשבילם. רבניצקי (כותב ספר האגדה) כתב עליו במבוא לכתביו "גאון רוסיה ופאר האנושיות" ...ו"אין סופר שידמה לו בידיעת הנפש" ומנבא שכתביו יהוו אבן שואבת לדורות רבים הלאה. דוסטוייבסקי, סופר נוסף בעל זכויות רבות ברוסיה, אמר על הספר "מלחמה ושלום" שהוא ספר "ללא פגם" (קינאת סופרים בגרסה הרוסית), וברנר בחר לתרגם את כתביו לעברית.

כמו בטולטסטוי, גם בטיול מאורגן לרוסיה טמונים קונפליקטים. הבנת המתח המובנה בין המרחב החקלאי - כפרי - פריפריאלי הפרימיטיבי והמרוחק לבין המרחב העירוני - מסחרי – בנוי, השוקק חיים והמודרני, היא דרך טובה להתחבר לדרך יצירתו של האומן. בין כל המרחבים הללו מתגלים אנשים בפשטותם ובמורכבותם, בקשיי היום יום אל מול חומות בצורות של חוקי ממסד וממשל שנשלטים  בידי אנשים עם תכונות מורכבות לא פחות – פולחן אישיות כבר אמרנו?

כך ב"אנה קרנינה", הגיבורה, שאחרי חיפושים אין ספור וקילומטרים רבים משליכה את עצמה  לפסי הרכבת משאירה את הקורא בלי תשובה ברורה, למהות הקונפליקט שמלווה את רוסיה ואת הסופר הגדול שלה.
כך גם בכל ספריו הקונפליקט תמיד מלווה את הקורא: ב"סונטת קרויצר", רוצח אהוב את אהובתו מקנאה וכל זה על רקע אנרכיסטי לחלוטין אך תשובות אין בנמצא, כך ב"התחייה" נולדים הגיבורים מחדש ומגלים עולם רוחני ועצום אך ללא סוף ברור, וכך ב"בעל הבית והפועל" לא ברור תמיד מה עדיף להיות... וגם ב"מלחמה ושלום" כל הדמויות חבוטות ומתחבטות חלקן עם נפש מיוסרת, אך בלי תשובה...

ואולי הספרים מעידים יותר מכל על חייו של טולסטוי רוויי המהפכות, כמו  גם רוסיה של אז והיום, שאלות, תהיות ומצוקות יש רבות, אך תשובות, איין, וחייו של הסופר הדגול הזה עם נפשו המיוסרת עד אחרון ימיו שזורים היטב בשורשיה העמוקים של מדינה זו. מהמוזיאון/ ביתו רחב הידיים ומהסיור במוסקבה, מי שרוצה להכיר את רוסיה באמת,  חשוב שיצא אל המרחב הכפרי, ואם יגיע אל מחוז טולה יוכל להגיע ולפגוש את אחוזתו הכפרית של הסופר ב"יסנאיה פוליאנה".

לטיול לרוסיה - לחץ כאן

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ @
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form