מספר טלפון
03-6374000

לא הארוחה האחרונה / כתבת מערכת

הגיאורגים ידועים כמארחים נדיבים, המקפידים על שפע של מזון ושתיה – ורואים באוכל חלק מהתרבות ובהגשת ארוחה טובה – כבוד לאורחיהם. אז איפה אוכלים חצ'פורי עם גבינה ואיפה עם תפוחי אדמה, מה תקבלו לסיום הארוחה ומהי הוודקה המקומית?

בטיול המאורגן האחרון שהדרכתי בגיאורגיה שעת הטיסה חזרה לארץ הייתה בדיוק על שעת ארוחת ערב מוקדמת, התלבטתי האם להזמין את המטיילים רק לצהריים או גם לערב. בסוף החלטתי שצריך שתי ארוחות, אנחנו הרי בגיאורגיה לא? אז הזמנתי שתי מסעדות שבגלל אילוצי שעות הטיסה היו ביניהן שלו שעות בלבד. המטיילים היו ציניים מאוד לגבי ארוחת הערב ואמרו שהם לא יאכלו, אבל לבסוף לא רק אכלו אלא ליקקו את האצבעות. וכל ההקדמה הזו נועדה כדי להסביר שבגיאורגיה אוכל זה הרבה יותר ממזון. זו תרבות וזה כבוד.

ואם בתרבות עסקינן, כתוצאה מהמבנה הגיאוגרפי הייחודי שלה היוותה גיאורגיה ערש למספר תרבויות שונות, שהתפתחו במחוזות המופרדים זה מזה בגבולות טבעיים של הרים, מצוקים ונהרות. יש בין המחוזות מהמשותף אך הם גם נבדלים זה מזה. כך, למשל, המטבח הגיאורגי, מורכב ממספר מטבחים המציעים מאכלים דומים אך שונים במעט, עם דגשים שונים לכל מחוז.

אמרנו שאוכל בגיאורגיה זה תרבות וכבוד. בעיר קוטאיסי לדוגמא, יש הרבה כבוד. זוהי עיר מרכזית ועתיקה בגיאורגיה, ובירת מחוז אימרטי. המקומיים טוענים לכתר על המעדנים האופייניים למטבח גיאורגיה. על כל מאכל שתשאלו מאיזה מחוז הוא, יענו לכם שקוטאיסי היא המקום הטוב ביותר לטעום ממנו ובעצם, המקום הראשון שבו בכלל הכינו אותו, גם אם במחוזות אחרים לא בטוח שיסכימו. 

בטיול מאורגן לגיאורגיה, מחוז קחאתי המזרחי הוא גן עדן לגפנים ואחד המקומות העתיקים שבהם ייצרו יין. ביקור במחוז זה יחייב אתכם לטעום יין בכל ארוחה. ארוחה באזור זה תמיד עשירה בדגים, ולצדם המאפה הלאומי החצ'פורי. בנוסף תוכלו ליהנות פה גם מה"חרצ'ו" - מרק גולש חריף בסגנון גיאורגי.

באזור דרום אוסטיה (חבל בדלני שבעבר היה שייך לגיאורגיה) המציאו את הגלגל מחדש, אם בכל גיאורגיה מכינים את החצ'פורי מבצק וגבינה, אלו החליפו את הגבינה בתפוח אדמה ושינו את נתיבו של החצ'פורי, זו אגב, גאוותם של בני המקום.

ככל שתתקרבו יותר לכיוון החוף ולמחוז סמרגלו התכוננו למאכלים מתובלים בפטרוזיליה. אין כאן ולו מאכל אחד שאינו מתובל בתועפות מעשב התיבול הזה, בתוספת של קורטוב שום. לוביה מבושלת בתבלינים היא המאכל האזורי, שכנראה נולד בימים של מחסור מאחר והשעועית נחשבת באזור זה כתחליף לבשר, שנחשב לרכיב הכרחי בכל ארוחה.

אם תעלו צפונה תוכלו ליהנות מאגוזים ומרוטב אגוזים ברבות מהמנות, בהן חציל מטוגן מגולגל בקפידה ומלא באגוזים טחונים. מעדן של ממש.

בטיול בגיאורגיה, במחוזות הקווקז הגבוה ובחבל סוואנטי עוצר הנשימה נמצא שזיפים לרוב. אלו נקטפים בעודם בוסר ונסחטים כרוטב לבשר. יחד עם הכבשים הדשנות הרועות במחוזות אלה, נוצר מאכל ערב לחיך, בצירוף עם הצ'אצ'א, וודקה מקומית מקליפות ענבים, תשכחו שאתם באזורים תלולים וגבוהים ושאין לכם חמצן.

ניתן לכתוב עוד רבות על המאכלים והתיבול המאפיינים כל אזור בגיאורגיה. לא הזכרנו למשל את החימקלי – בצק הממולא בשר עשוי ביד אומן. אבל כנראה שכדי להבין באמת צריך לנסוע לגיאורגיה. אם עשיתם זאת, אל תשכחו לעצור בצד הדרך ולקנות צ'ורצ'חלה ממתק מקומי המורכב מאגוזים וקמח מבושלים במיץ ענבים.

אחד הדברים החשובים לגיאורגים בכל אירוח הוא שפע בלתי נדלה של אוכל ושתייה. כדי שלא יחסר, בכל ארוחה גיאורגית המכבדת את עצמה תראו את ה"תאמדה" בפעולה. אם זו לא ארוחה משפחתית, התאמדה לעתים עובד בתשלום או שהוא בן משפחה. תפקידו הוא פשוט – לדאוג שלא יחסר אוכל. הוא יושב בראש השולחן ודואג שהטקס לא ידעך. מאחר ואין לכך תרגום עברי ראו לתפקיד החשוב הזה, תוכלו להבין אותו באופן מלא, רק כשתשבו בארוחה גיאורגית.     
 

   

 

לכל הטיולים המאורגנים בגיאורגיה

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form