מספר טלפון
03-6374000

לגלות את התרבויות העתיקות של דרום אמריקה / ארווין פלר

יש עליהם אגדות וסיפורי עם, נעשו עליהם סרטים, תלבושתם הפכה לתחפושת פופולרית בפורים אבל מהו הסיפור האמיתי של האינדיאנים, בני העמים המקוריים של אמריקה או ה"עמים הילידים" כפי שהם מכונים בשפה תקינה פוליטית?

מי שנתן להם את שמם – Indians – היה מגלה הארצות קולומבוס שסבר בטעות שחופיה של אמריקה הדרומית, אליהם הגיע בעקבות הציפורים הנודדות, הם חופי הודו. קולומבוס עמד בראש משלחת ספרדית שנחתה לחופי האיים הקריביים בסוף אוקטובר 1492. כשהוא משוכנע שגילה נתיב להגעה להודו מכיוון מזרח, חזר לספרד במהרה לדווח על תגליותיו. קולומבוס היה משוכנע עד יום מותו כי 4 מסעי החקר שלו לאמריקה היו למעשה להודו, ולפיכך כינוי העמים הילדים "הודים" (Indians בספרדית) היה הגיוני לגמרי.

אז מי הם אותם אינדיאנים? האם זהו עם אחד המפוזר על פני יבשת אמריקה כולה ובעל מאפיינים אחידים? ובכן – לא ממש. המונח "אינדיאנים" כולל בחובו בני עמים ושבטים רבים, היושבים ברחבי אמריקה. עד הגעת המתיישבים האירופים ליבשת זו קיימו שבטי ועמי האינדיאנים תרבויות עשירות ומגוונות, שחלקן נכחדו לאחר גילוי אמריקה במלחמות עקובות מדם עם המתיישבים החדשים, ובשל מחלות ומגיפות שהביאו איתם. אחרות שרדו את הכיבוש והמשיכו להתקיים תוך שהן מתמזגות בתרבות ההיספנית והקתולית האירופית ויוצרות תרבות  חדשה וייחודית.

אבל למרות זאת, יש אמת חלקית בדימוי הקולקטיבי שלנו על האינדיאנים הכולל חץ וקשת וחצאיות רפיה. רבים מהעמים הילידים באמריקה אכן היו ציידים-לקטים, אך הם גם היו הרבה יותר מזה. לפי ממצאים מאזור האמאזונס, חיו שם לפני כניסת האירופים לאזור עמים עשירים ומפותחים שעסקו בחקלאות ובחקלאות ימית, בנו מבנים ארכיטקטוניים מונומנטאליים, ערים מאורגנות והיררכיות, ממלכות קטנות, מדינות בזעיר אנפין ואף אימפריות שיכלו להתחרות בכל אימפריה ביבשות אירופה ואסיה.

למרות שבחלקים מסויימים בדרום אמריקה 90% מהאוכלוסייה הילידית נספתה עם הגעת האדם הלבן (רובה במגפות), בחלקים אחרים של היבשת כמו מקסיקו, גואטמאלה, בוליביה ופרו האינדיאנים מהווים עדיין כמחצית מהאוכלוסייה או יותר. אחד האזורים בהם השתמרה התרבות הילידית במשך שנים רבות הם הרי האנדים, אזור עליו היה קשה יותר לאירופאים להשתלט.
 

טיול מאורגן לדרום אמריקה

דרום אמריקה קיימות יותר מאלף שפות מקומיות שמדוברות היום או דוברו בעבר. שפת המאיה היא רק אחת מהשפות הידועות מאז, והיא, יחד עם ממצאים נוספים, מעידים על תרבות עתיקה עשירה, חכמה ועמוקה. בני המאיה ישבו על פני שטח של כ־400,000 קילומטרים רבועים בגבולות מקסיקו, אל סלוודור, בליז, הונדורס וגואטמלה של ימינו, ויצרו את אחת התרבויות המפותחות ביותר באמריקה בתקופה. תרבות המאיה הגיעה לשיאה בין המאה ה-3 למאה ה-9, ובשיאם מנו בני המאיה כ-14,000,000 איש.

אימפריית האינקה התקיימה בין השנים 1438 ל-1533, וחלשה בשיאה על שטחים נרחבים בפרו, בוליביה, צ'ילה, אקוודור, ארגנטינה ואף קולומביה של ימינו. באימפריה חיו כ-6 מיליון בני אדם בני עמים שונים, שדיברו יותר מ-700 שפות. בני האינקה היו איכרים ברובם, שגידלו עשרות סוגים שונים של גידולים, בהם דלעת, בטטות, קינואה, פלפל ותירס. משק החי שלהם התבסס בעיקר על לאמות. הפולחן הדתי של בני האינקה נערך לרוב על פסגות ההרים. והם בנו מערכת דרכים ענפה לפסגות ההרים – עליהן שכנו המקדשים המפוארים.

תרבות מפורסמת פחות היא הצ'יקו הצפונית, שנחשבת לאחת משש הציוויליזציות המקוריות של העולם, שהתעוררה והתפתחה באופן עצמאי במקביל להתפתחות התרבות במצרים. לבני הצ'יקו היו כ-30 מרכזים באזור פרו של היום, באלף השלישי לפני הספירה. בין הישגיה הידועים לנו של תרבות זו - מונומנטים ארכיטקטונים מפוארים. מאות שנים קדימה התפתחו מתרבות זו עמים שונים כמו האינקה, המאיה או האצטקים.

מסמכים ותעודות אירופאים מעידים על הישגיהן של תרבויות דרום אמריקאיות רבות. העיר האצטקית טנוצ'טיטלאן, למשל, היתה מהגדולות בעולם בזמנה ומנתה במאה ה-14 כ-300 אלף תושבים. על חורבותיה נבנתה העיר הגדולה בעולם כיום - מקסיקו סיטי.

ביקור בכל אחת ממדינות דרום אמריקה בטיול מאורגן לדרום אמריקה יפתח בפניכם עולם שלם של תרבות ילידית, אם זה באתרים היסטוריים וארכיאולוגיים או במוזיאונים בהם תמצאו ממצאים ומסמכים המעידים על קיומן של תרבויות עשירות, מפותחות ומתוחכמות שהתקיימו מחוץ לטווח ההגעה של האדם הלבן במשך אלפי שנים.

 

טיולים לדרום אמריקה

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form