מספר טלפון
03-6374000

מבוך האיים הקנדי שכל אחד ישמח להיעלם בתוכו / ארווין פלר

225 שנה אחרי שג'ורג' ונקובר ומלחיו הפליגו אל תוך גן העדן הזה, "מפרץ האיים" במדינת בריטיש קולומביה נותר ארכיפלג מרהיב. טיול מאורגן לקנדה, כשהלווייתנים שוחים בין היאכטות וטיולי האופניים מסתיימים בשקיעה יפה, המבקרים חשים שהם גילו את הסוד הקטן של קנדה וכל שנותר הוא ליהנות ממנו

ספינתו של ג'ורג' ונקובר, מגלה הארצות הבריטי, נכנסה אל תוך מפרץ שמשני צדדיו יערות הנעצרים במים וחופים סלעיים. אחרי טלטלות האוקיאנוס הפסיפי, המים השקטים היו שינוי מבורך. ונקובר החל למפות את האזור, וניווט את ספינתו "דיסקברי" (תגלית) בנתיבי המים שנפתחו לפניו. שנה קודם לכן, ב-1791, הגיע למקום הספרדי חוסה מריה נרבאס, אבל לוונקובר לא הייתה כל כוונה לתת לצי הספרדי דריסת רגל היסטורית בשכיית החמדה הזאת. למרות ניסיונו הרב, המיפוי שלו לא היה מדויק. ונקובר סבר שגילה מפרץ עצום וקרא לו "מפרץ ג'ורג'יה", על שם המלך ג'ורג' השלישי. אבל לא היה זה מפרץ גדול. ונקובר ומלחיו הפליגו בתוך מבוך איים עצום ומרהיב ביופיו, כזה שכל אחד ישמח ללכת בו לאיבוד. האיים האלה מוכרים כיום כאיי בריטיש קולומביה שבקנדה.

"האי הכי מגניב בקנדה"

"מפרץ האיים" שבמדינת בריטיש קולומביה הוא ארכיפלג של 14 איים הפורצים מן הים בין האי ונקובר ממערב לבין העיר ונקובר שעל חוף הקנדי ממזרח. המפרצים הקטנים והמעברים הימיים יוצרים מסלולי שיט והגבעות המזדקרות מעל כל אי מאפשרות נקודות תצפית מרהיבות שהופכות כל שעה ביום למחזה בלתי נשכח בטיול המאורגן לקנדה. הכחול והירוק שוטפים את העיניים, והופכים את המפרץ למקום מושלם לנופש הכולל טיולים, טבע ומנוחה.

טיפוס אל פסגת הר מקסוול באי סולט ספרינג (Salt Spring Island) מספק נוף עוצר נשימה. כשנשענים על המעקה בקצה הצוק, אפשר לראות ממנו איים, מעברי מים ומפרצים עד האופק, ואת האופן שבו הטבע פיסל את איי בריטיש קולומביה. בעיתון "וושינגטון פוסט" כינו את האי הזה "האי הכי מגניב בקנדה", ותושביו, עשרת אלפים במספר, עושים הכול כדי לעמוד בסטנדרט. אל האי ניתן להגיע במעבורת או במטוס ימי, וכשמגיעים למפרץ גנגס (Ganges) ישנו כפר קטן ובו בתי קפה, מסעדות וגלריות. מבט מסביב נותן תחושה שהאי הוא חלק מציור יפהפה שצייר הטבע. מדי שבת בחודשי הקיץ יש גם שוק תוסס המציע חפצי אמנות, תוצרת חקלאית מקומית ובגדים, ובמקום אתרי ספא ושפע של צימרים ואתרי קמפינג.

בסמוך לו נמצא האי סטורנה (Saturna), שהוא למעשה גבעה בגובה 397 מטר הנישאת מהים, הנחשבת לנקודת הצפייה הטובה ביותר בלווייתנים מסוג קטלן שחיים באזור. מדי שנה, מאז 1950, מזמינים 350 תושבי האי את המבקרים לחגוג עמם את יום העצמאות הקנדי שחל ב-1 ביולי בפסטיבל ברביקיו גדול על טהרת בשר הכבש, והאי הקטן מתמלא באלפי תיירים.

"אי האמנים" וקו חוף יפהפה שפיסל הטבע

האי הכי צפוני בארכיפלג הוא גבריולה, המכונה "אי האמנויות" בזכות מאות פסלים, ציירים, סופרים ומוזיקאים המתגוררים בו. לאחר 20 דקות הפלגה מהעיר נאניימו מגיעים לאי סלעי ומיוער בגודל של תל אביב, כשרק 4,000 איש חיים בו. באמצע המאה ה-19 התיישבו בו כורי פחם, אך מהר מאוד הגיעו אליו ציידי לווייתנים אשר פיתחו את הדיג באזור. בהמשך הגיעו מחפשי זהב, ואלה מהם שנשארו גילו שאדמת המקום היא הזהב האמיתי. אבני החול והאדמה הסלעית גרמה למתיישבים להקים מחצבה ומפעל מצליח לייצור לבנים בשנת 1887, ואותו מפעל סיפק חומרי בנייה לכל אזור דרום-מערב קנדה ואף העסיק מהגרים סינים עד שנסגר בשנת 1945. בשנות ה-70 של המאה ה-20 היגרו אל האי היפים מארצות הברית, שינו את פניו והפכו אותו לאי, שכיאה לכינויו, חיי התרבות בו מגוונים, כזה שבמשך כל השנה אפשר למצוא בו תערוכות ופסטיבלים שונים.

דרומית לגבריולה ישנו האי גליאנו, אי באורך 27 קילומטר וברוחב של שישה קילומטרים, אשר צדו האחד צופה אל מפרץ ונקובר, וצדו האחר אל מבוך האיים של בריטיש קולומביה. האי עשיר באתרי קינון ואפשר לראות בו נשרים, אנפות וקורמורנים, כשלאורך חופיו שוחים לווייתנים, אריות ים וכלבי ים. האי, שקרוי על שם יורד הים הספרדי דיוניסיו אלקלה גליאנו אשר חקר את האזור ב-1792, היה מיושב בעבר על ידי אינדיאנים וכיום יש בחלק הצפוני שלו שמורה אינדיאנית המשמרת את מורשת הילידים במקום. בחלק הצפוני של האי יש קו חוף ייחודי הכולל תצורות אבן חול שהטבע פיסל, וכן בריכות גאות ומינים רבים של פרחי בר.

תענוג קולינרי וחגיגה עם ממלכת החי והצומח

כיאה למקום שעוצב על ידי הים, גם המטבח המקומי מבוסס על דגים ופירות ים, וכיאה למקום נינוח ושלו, ישנן כמה חוות מקומיות אשר חברות בתנועת "אוכל אטי" (Slow Food) העולמית, ומציעות לצד הארוחות גם סדנאות בישול ואפשרות לצפות בשפים המקומיים משתפים פעולה ולאכול ממעשי ידיהם.

אבל הסולידריות הקולינרית של תושבי "מפרץ האיים" והאי ונקובר לא נגמרת בשיתופי פעולה במטבח. כבר בשנות ה-60 של המאה ה-19 החלו לקום במקום חוות שונות המגדלות בקר, ירקות ופירות. המסחר ביניהן וחיי הקהילה שהתפתחו במקום סייעו לתושבים לצלוח את החורפים הקשים. כיום החקלאים והמסעדנים ב"מפרץ האיים" קונים תוצרת מקומית איש מרעהו - גם כדי לחזק את הכלכלה המקומית, וגם כדי לספק מזון טרי ובריא לתושבים ולתיירים.

"מפרץ האיים" הוכרז ב-2003 כפארק לאומי כדי לשמר את המערכת האקולוגית הייחודית של האזור, המשלבת בין יערות טבעיים שבהם כמה מיני עצים, דוגמת אלון גארי, שבסכנת הכחדה, וכן פרחי בר ומינים שונים של יונקים ועופות. קיאקים, יאכטות, סירות מנוע מהירות, דיג, קפיצה למים הקרים, טיולים רגליים, טיולי אופניים, זריחות ושקיעות יפות וחגיגה של חי וצומח – חופשה ב"מפרץ האיים" נותנת לכל מבקר את התחושה שהוא גילה את הסוד הקטן של קנדה, וכל שנותר הוא ליהנות ממנו.

  

לטיול המאורגן בקנדה

  


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form