מספר טלפון
03-6374000

נופש עם ניחוח היסטורי / שולמית טייטלר

קרלובי-וארי - לא רק טיול מאורגן לאתר נופש ומרפא מפורסם אלא בבואה להיסטוריה של הרפובליקה הצ'כית.

קרלובי וארי הוא אתר הנופש והמרפא הגדול והמפורסם ביותר בצ'כיה. המקום נחשב כבר יותר ממאה שנים לאתר המרפא היפה ביותר באירופה. בהדרגה, ככל שצ'כיה ופראג הופכות לפופולאריות יותר בקרב הישראלים מתגלה עוד אחת מערי האימפריה האוסטרו-הונגרית בכל הדרה. מלבד הערים הקלאסיות וינה, בודפשט וכמובן, פראג, תופסת לה מקום של כבוד העיר קרלובי-וארי או בשמה הקודם - קרלסבד. קרלובי-וארי מהווה בבואה להיסטוריה המפורסמת של הרפובליקה הצ'כית.

העיר בנוייה סביב למעיינות מרפא טרמליים הנובעים ושופעים לאורך הנהר הקטן TEPLA. יש כאן 12 מעיינות שחומם מגיע ל-30-72 מעלות צלסיוס. האגדה מספרת כי המלך צ'רלס הרביעי - הקיסר הגרמני ומלך בוהמיה, גילה את המעיינות החמים במהלך מסע צייד באזור. מאז סמלה של העיר הוא צבי. אמת, או אגדה, העיר ואתרי המרפא שלה קשורים בשמו של הקיסר, מאז שנת 1358, השנה בה בנה כאן המלך בקתת צייד פרטית.
העיר מפורסמת גם במוצרי הזכוכית והפורצלן שלה, מתוצרת מוזר (MOSER). לודוויג מוסר, יהודי מתושבי העיר הקים כאן בשנת 1857 בית חרושת לזכוכית ובדולח, שמאז ועד היום שמו נישא בפי כל חובב פורצלן בעולם. גם האחים הבנדיקטים הקימו כאן בשנת 1880 בית חרושת מפורסם לחרסינה. עיקר פירסומה של תעשיית הפורצלן המקומית בא לה מן הדמויות הקטנות מפורצלן ומן הקישוטים המעוטרים באבנים טובות.

גם הליקר המפורסם של העיר - BECHEROVA - תרם להאדרת המוניטין שלה. קרלסבד היתה מקום בילוי החביב על המלכים, רוזנים ואנשי אצולה, כמו הקיסר אוגוסטוס, הצאר הרוסי פטר, צ'רלס הרביעי ואמנים כמו שילר, גיטה, שאטו בריאנד, שופן, וגנר ובטהובן.

קרלובי-וארי נמצאת במרחק כשעתיים מפראג. מרחק סביר שמאפשר סיור של יום שלם בעיר ובאטרקציות ההיסטוריות והאימפריאליות שלה וחזרה ללינה בפראג בטיול המאורגן לצ'כיה אוסטריה. אחרים מעדיפים לשלב חבילות של שלושה ימים בפראג ושלושה ימים של נופש ומרפא בקרלובי-וארי.

מומלץ להשאיר את הרכב הפרטי במגרש חניה בכניסה לעיר, ולצעוד רגלית לתוך העיר. במרכז המרפא העירוני -

SPRING-COLONNADE - ניתן ליהנות מן המעיינות החמים. מוקד הביקור באתר הוא ה-VRIDLO - המעיין העתיק והחם ביותר המזנק לגובה מרשים של 12 מטרים ברחבת האתר המקורה. מאוד מומלץ לשוטט בשדרת העמודים ולרכוש ספל מיוחד לשתיית מי המעיין הצלולים עם סגולות המרפא, ששמען יצא לכל מרחבי העולם.

כמו להרבה ערים ברחבי האימפריה האוסטרו-הונגרית גם לקרלובי-וארי יש היסטוריה יהודית עניפה. המוטו שרווח בפי התושבים המקומיים באותם שנים אמר כי קרלובי-וארי היא עיר אוסטרית הנמצאת בשטח הגרמני של צ'כיה, שנבנתה בידיים צ'כיות ומכספי היהודים.

תפקידם של היהודים בהיסטוריה של העיר קרלובי-וארי היה חשוב מאוד. בשקדנותם ובכשרונם הם תרמו להתפתחות אדירה של עיר המרפא במחצית השנייה של המאה ה-19. הסוחרים היהודים הופיעו בעיר כבר בימי הביניים, אך מאחר והתיישבות של קבע בעיר היתה אסורה עליהם עד מחצית המאה ה-19, הם לא יכלו לקנות במקום נכסי דלא-ניידי או חלקת אדמה.

מכיוון שהיהודים לא יכלו לרכוש אדמה, הם נאלצו להתפרנס מעסקים. היהודים גרו בכפרים שונים סביב קרלובי-וארי, רובם בעיר הרוזניטיין (HORZETIN) בה היה להם גטו, בית כנסת ובית קברות כבר במאה ה-15. אנשי השוק היו באים לקרלובי-וארי מהרוזניטיין דרך "הנתיב היהודי". במשך היום היו עוסקים בעסקיהם ולקראת הערב היו חוזרים לבתיהם שמחוץ לעיר. בעיר המרפא היה מותר ליהודים לשהות רק במשך העונה (1 במאי עד 30 בספטמבר). הסוחרים היהודיים מכרו אריגים, שמלות, סחורה מעור וגם עור שעיבדו בעצמם. הם עסקו, כמובן, גם בבנקאות.

בשנת 1499 הוציא המלך צו בו התיר לפרנסי העיר קרלובי-וארי להחליט בעצמם האם להרשות או לאסור ליהודים את שהותם בעיר. לאנשי העיר היו בנושא תגובות מעורבות: מחד התעניינו ביהודים ורצו שיבואו לעיר לריפוי, מאידך, הסוחרים היהודים היוו תחרות קשה לסוחרים המקומיים.

בשנת 1784 הוקם בעיר קרלובי-וארי פונדק יהודי ששירת גם את הסוחרים היהודיים וגם אורחים זרים בעונת הנופש. בתקופה ההיא קיבל יהודי בשם יוסף מוסר רשות להחזקת חנות במקום הקרוי סטרה לואוקה (STARA-LOUKA) וגם זאת, רק בתקופת עונת התיירות. לקראת סוף המאה ה-18 היו בעיר קרלובי-וארי כבר שלושה פונדקים כשרים.

בתחילת המאה הקודמת קרלובי-וארי הייתה עיר מרפא לא רק בתקופת הקיץ. היהודים יכלו לעסוק בעסקיהם לא רק בעונת התיירות, בשנת 1814 הוציאה העירייה איסורים על שהיית היהודים בעיר. ההגבלה הזאת הקשתה את חיי הסוחרים היהודיים, שנאלצו לנסוע הלוך וחזור בין העיר ולבין מקום מגוריהם מחוץ לעיר.

בשנת 1847 הוקם בית תפילה בעיר לאורחים והסוחרים בקרבת בית החלמה אימפריאל. לא רחוק מכאן הוקם גם בית חולים ליהודים עניים. אלה יכלו לשהות בו לאורך ארבעה שבועות וקיבלו טיפול רפואי וגם אוכל. החיבור לרשת פסי הרכבת האירופאית בשנת 1870 ופעילות רבה בתחום הבנייה, הביאו לעיר סוחרים ואומנים יהודים רבים. אחרי שנת 1864 בוטלו כל ההגבלות והאפליה כבר לא היתה בתוקף לגבי הציבור היהודי.

היהודים מסביבת העיר קרלובי-וארי יכלו להתיישב בעיר התיישבות קבע ואף הקימו בעיר קהילה יהודית. בשנת 1875 התחילה בניית בית הכנסת המפואר החדש בסגנון מאורי-רומני על-פי תוכנית של האדריכל א. וולף משטוטגרט. בית הכנסת היה בשימוש מה-4 בספטמבר 1877.

בשנת 1880 גרו בעיר קרלובי-וארי אלף יהודים כשהעיר מנתה 10,000 תושבים. לקראת סוף המאה הקודמת היתה קרלובי-וארי אחת הקהילות הגדולות בצ'כיה אחרי פראג וברנו. בשנת 1903 נפתחה בעיר קרלובי-וארי גם אכסניה יהודית ובית אבות יהודי.

אחרי מלחמת העולם הראשונה הגיעו לעיר קרלובי-וארי יהודים רבים מהמזרח. בשנת 1938 חיו בעיר 2,600 יהודים

כ-10% מאוכלוסייתה. רדיפת היהודים התחילה ב-9 בנובמבר 1938 על-ידי שריפת בית הכנסת. השטח הפנימי הוחרם על ידי הנאצים והבניין נהרס. אחרי המלחמה הוקמה במקום אנדרטת אבן לזכר הקהילה היהודית ורב הקהילה ד"ר איגנץ ציגלר. בשנת 1989 האנדרטה הובאה לבית הקברות העירוני.

חלקם של התושבים היהודיים ברח בשנת 1938 - 1939 וחלקם רוכז בשטח הכפר אולשובה ורטה (OLSOVA-VRATA) ליד קרלובי-וארי. זאת היתה תחנת מעבר למחנות השמדה. השמדת היהודים מקרלובי-וארי היא דף עגום בספר ההיסטוריה של עיר המרפא. הבתים והמלונות של הבעלים היהודיים הוחרמו או נמכרו במחירים מגוחכים. בשנים 1989-1945 היתה בעיר קהילה יהודית קטנה שהיתה נתונה לרדיפה מתמדת של המטרה החשאית הצ'כית.

אחרי שנת 1990 הקהילה היהודית החלה לחזור לעצמה. מספר בניינים מרכושה הוחזר לה ובאחד הבניינים הוקם בית כנסת. לטיפול הקהילה הוחזר גם בית הקברות ההרוס בקרלובי-וארי - דרהוניצה (KARLOVY-VARY-DRAHONICE) בו נמצאים קברים של אישים יהודיים מקרלובי-וארי וסביבתה. כיום לקהילה היהודית יש כ-50 חברים.

כל שנה, בימים הראשונים של חודש מאי נפתחת עונת הנופש במרחצאות קרלובי-וארי בפסטיבל ענק שנערך במפורסם שבמלונות העיר: GRAND HOTEL-PUPP. כל שנה נערך כאן גם פסטיבל סרטים מפורסם. כל כוכבי העל של הוליווד, קאן ואחרים מבקרים בעיר בתחילת חודש יולי. השנה התקיים הפסטיבל בין ה-3 ל-11 ביולי.

בין אתרי הבילוי היותר מפורסמים של קרלובי-וארי בטיול לצ'כיה, ניתן למנות את בית הקפה "אימפריאל" או את טיילת

SANTA-LOUKA בחזות מלון/ספא JESSENIUS ובתי הקפה KRIVAN ו-RICHMOND במלון בריסטול. בכל המקומות האווירה הבסבורגית, שקטה, נינוחה ומקרינה עבר אימפריאלי.

לטיול מאורגן לצ'כיה עם חברת פגסוס לחץ כאן

יעד מומלץ נוסף במרכז אירופה:צרפת

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form