מספר טלפון
03-6374000

סוד הקסם של איטליה / דניאלה פרי 

ארץ המגף  האיטלקית, השוכנת באגן הים התיכון, מכסה את רוב שיטחו של חצי האי האפניני וכוללת את שני האיים - סיציליה וסרדיניה. בתחומה של איטליה עוד שתי מדינות זעירות - סן מרינו, (בצפון -מרכז איטליה) וקריית הוותיקן, הנמצאת במרכז רומא. בין איטליה ובין מערב אירופה חוצצים הרי האלפים, ואילו הרי האפנינים חוצים אותה לאורכה, מהצפון לדרום. שטחה כ 300.000 ק"מ, מספר תושביה כ 62 מיליון תושבים. אורך קו החוף כ 1200 ק"מ מהצפון לדרום. בירתה של איטליה, רומא, מונה כשישה מיליון תושבים.

טיול מאורגן לאיטליה, איטליה הינה אחת המדינות המתויירות ביותר בעולם. בכל שנה פוקדים אותה כ 45 מיליון מבקרים, וסביר להניח שרובם יחזרו אליה פעמים נוספות כי איטליה נכנסת ללב המבקר בה וגורמת לך להתאהב בה. וכאשר היית בה פעם אחת- נדבקת בחיידק ותרצה לחזור אליה שוב ושוב.

מאז ומתמיד איטליה הינה אבן שואבת לאוהבי התרבות, האמנות והרומנטיקה. מעט מאוד מדינות בעולם יכולות להשתוות לעושרה התרבותי, לשורשיה הקלסיים, לאדריכלות, למסורת הספרותית והמוסיקלית, לנופיה המרהיבים, לקולנוע המשובח והאיכותי, ולאוכל והיין המצוינים שלה.
משנת 2008 חל משבר כלכלי עמוק והרבה עסקים הגיעו למצב של פשיטת רגל. ב- 2011 הסנאט אישר תכנית קיצוצים בסך 45.5 מיליארד יורו, הכוללת העלאת מסים, הקפאת משכורות במגזר הציבורי, ועוד..

ובכל זאת - מהו סוד הקסם של ארץ המגף, המביא אליה תיירים רבים כל כך מרחבי העולם בטיולים מאורגנים לאיטליה, למרות אגרות הכבישים היקרות, ומחסור בשירותים ציבוריים נאותים המאלצים את התייר להשתמש בשירותים בבתי קפה?
 

טיול מאורגן לאיטליה טיול מאורגן לאיטליה טיול מאורגן לאיטליה

 
ובכן, הסיבות לכך רבות  וטובות מאוד:

נופים מרהיבים ומגוונים

מהרי האלפים הדולומיטים בצפון, עד לחופי הים המדהימים ביופיים באיי סיציליה וסרדיניה, הנוף ההררי והעמקים המבודדים בצפון ומרכז איטליה שונים בתכלית השינוי מנופי הדרום, עם מבני הטרולי המאפיינים את מחוז פוליה, או  החוף האמלפיטני הדרמטי הצר ומפותל, מהיפים באיטליה ואף בעולם כולו- ומול נאפולי, האיים הרומנטיים קאפרי ואיסקיה.

האמנות באיטליה

מורשתה האמנותית של איטליה חסרת תקדים. לאמנות זו אין אח ורע בעולם  כולו מבחינת העושר, היופי ואיכות היצירות. באיטליה צמחו אמנים מהגדולים והחשובים ביותר. כאן  יצרו ופעלו אנשי אשכולות, כמו מיקלאנג'לו, לאונרדו דה וינצ'י, רפאלו, ברניני, ברונלסקי, דונטלו, טיציאנו ועוד רבים וטובים אשר יצירותיהם הפכו לפלאי עולם. מספר יצירות המופת הוא אדיר. פירנצה היתה לבירת הרנסנס, ורומא עיר הבארוק עם  אתרים נפלאים כמו הפונטנה די טרבי,פיאצה נבונה, והמדרגות הספרדיות.

היסטוריה מרתקת

איטליה היא ערש התרבות המערבית. כאן נוסדה רומא, שעל פי האגדה, הוקמה על ידי רומולוס - אחד משני האחים שנשלחו  בתיבת נצרים על נהר הטיבר, ונמצאו על ידי זאבה אשר היניקה אותם,  ובכך הצילה את חייהם. הסמל של רומא הוא הזאבה המניקה את שני האחים.
ברבות הימים, רומא הפכה לאימפריה המערבית האדירה והחשובה ביותר, אשר השאירה את חותמה בעולם המערבי. הרומאים היו אדמיניסטרטורים ובנאים מוכשרים מאין כמותם. ברחבי איטליה ובחצי עולם נתן למצוא עד היום שרידי מבנים, מקדשים עמודים ותיאטראות  מתקופת האימפריה המפוארת. מערכת החוקים האיטלקית נשענת על בסיס החוקים של האימפריה הרומית, ושונתה במאה ה 19 על פי קוד נפוליאון.
תקופת הריסורג'ימנטו, או "ההתעוררות", המרתקת  הובילה לאיחוד איטליה בתחילת המאה ה-19. בשנת 1860, ערי המדינה, הדוכסויות והנסיכויות בארץ המגף אוחדו לישות מדינית אחת - הלא היא איטליה. חשוב לזכור שעד אז, הפעם היחידה שאיטליה התקיימה בשלמותה, הייתה בתקופה הרומאית, עד לפיצול האימפריה  למערב ולביזנט (בשנת 473).
אם הזכרנו את איחוד איטליה אי אפשר שלא להזכיר את שלשת גיבורי האחוד:  ג'וזפה גריבלדי אשר יצא ממחוז ליגוריה (ג'נובה) בראש 1000 חיילים, הפליג לסיציליה, ומשם החל את כיבוש המחוזות והביא לאיחוד המיוחל. הוא פעל יחד עם אדריכלי האיחוד הנוספים - קמילו קבור, הדיפלומט שפעל במישור המדיני וג'וספה מציני, האידיאולוג אשר חלם על רפובליקה. מכאן החל להיווצר הפער שבין הצפון והדרום, אותו פער שיביא להולדת המאפיה.

מיד אחרי איחוד איטליה, קמילו קבור היה לראש ממשלתה הראשון של המדינה הצעירה. נאמר עליו שהוא לא הכיר כלל את הדרום על כל מורכבותו, ומספרים שפירנצה היה האזור הדרומי ביותר באיטליה אליו הגיע בביקוריו. הושקעו משאבים רבים בצפון איטליה והדרום נזנח. מכאן החל להיווצר אותו הפער בין הצפון לדרום, המוכר כבעיית המצוג'ורנו , ובהמשך יביא לצמיחת המאפיה. אחד מאנשי הרוח המקורבים למאציני אמר: "הצלחנו לאחד את איטליה, עכשיו עלינו לאחד את האיטלקים". והדבר נכון גם בימינו.
איטליה = 20 יהלומים - תרבות באיטליה

אחד הסופרים האיטלקים הגדיר את איטליה כ"יצירת מופת עם 20 שחקנים ראשיים". המגף האיטלקית הינו פסיפס מרתק של 20 מחוזות המשמרים תרבות, מנהגים, מסורת, אופי ואפילו דיאלקט האופייניים לכל אחד מהם. בדרום איטליה, הנוף ,האדריכלות , המטבח, השפה ואפילו תווי הפנים של התושבים מעידים על קירבה לאגן הים התיכון ולצפון אפריקה יותר מאשר למערב אירופה. בניבים הדרומיים  יש שרידים משפות עתיקות כמו יוונית  ואלבנית. הדרום - הוא ערש המיתולוגיה היוונית, ולעתים, מריה הקדושה מתוארת כאן כמו דמטר, אלת האדמה. רב גוניות המחוזות  והשוני ביניהם מרתק וגורם לתייר לרצות לשוב ולהכיר אותם לעומק, וכך, כל אחד מהמחוזות מהווה יעד לטיול מיוחד.
הקסם הוא גם בקולנוע האיטלקי המשובח שרק בשנים האחרונות העניק לנו סרטים נפלאים כמו  טרה פרמה, יפה לנצח, ריאליטי, יש לנו אפיפיור וסרטים רבים נוספים.
ומה עם השפה היפה והמתנגנת, שפה הרמונית ורומנטית הנשמעת מוכרת גם למי שלא מדבר אותה. אי אפשר שלא להתלהב מהאופרה האיטלקית, שירי סן רמו והשירים הנאפוליטנים,  מהיפים בעולם.  אם תבקר בכפר הנידח ביותר ותיכנס לבר או למספרה, הספר יזמזם אריות מאופרות, וכך העובד בבר, או המכונאי העובד במוסך.

חשוב להזכיר את הספרות האיטלקית עם יצירות מופת כמו "הקומדיה האלוהית" של דנטה , ו"סיפורי דקמרון" של בוקצ'ו שהיו לבסיס השפה האיטלקית המודרנית. הספר ''הלב "של דה אמיצ'יס  היווה בסיס למלחמת ההתעוררות שהוביל לאחוד איטליה.
בין  הספרים  החדשים יותר אציין יצירת מופת כמו "אילה תולדות" של אלזה מורנטה, "ספורים מרומא", של בעלה לשעבר, אלברטו מורביה,  וסופרים חשובים נוספים (רובם ממוצא יהודי) כמו נטליה גינצבורג, קרלו לוי, ג'ורג'ו  באסני , פרימו לוי, ארי דה לוקה ואומברטו אקו.  חשוב להזכיר גם את מסורת הסאטירה של ה "קומדיה דל'ארטה".|
ישנן עוד סיבות לאהוב את איטליה - אוכל ויין מצוין, טעם טוב ואסתטיקה , אופנה מהשורה הראשונה  ולא פחות חשוב , הקסם האישי המיוחד של האיטלקים חמי המזג וטובי הלב, המדברים בתנועות ידיים, בהתלהבות ובקולניות המזכירה אותנו הישראלים.

איטליה קוסמת גם לך? פגסוס מציעה מגוון טיולים מאורגנים באיטליה

 

לכל הטיולים המאורגנים באיטליה

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

הכותבת הינה מדריך בחברת "פגסוס" טיולים מאורגנים

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form