מספר טלפון
03-6374000

ערים של תרבות באירופה / משה שניר

אביניון, בולוניה, ברגן, בריסל, הלסינקי, סנטיאגו דה קומפוסטלה, פראג, קרקוב ורקייביק הוכרזו על-ידי אונסקו כערי תרבות של אירופה.
כל עיר פעלה לשימור מסורתה העתיקה וחגגה מאז שנת 2000 את ההכרזה באווירה יחודית ומתמשכת. אפיפיורים, גסטרונומיה, פיורדים, שוקולד, טכנולוגיה, צליינים, רנסנס תרבותי, אווירה של ימי הביניים ושילוב של תרבות וטבע - זה מה שתוכלו למצוא בטיול מאורגן לאירופה, בכל אחת מן הערים, שכמעט דבר אינו מחבר ביניהן .
הכרזה של אונסקו על  ערי התרבות של אירופה הראתה שאירופה, עושה צעדים נמרצים לאיחוד כלכלי וליצירת מעין 'ארצות הברית של אירופה', ומנסה לייצר במקביל לרווחה הכלכלית גם איחוד תרבותי.

הערים שהוכרזו כ'ערי תרבות': אביניון שבצרפת, בולוניה שבאיטליה, ברגן שבנורבגיה, בריסל בירת בלגיה, הלסינקי בירת פינלנד, סנטיאגו דה קומפוסטלה שבספרד, פראג בירת צ'כיה, קרקוב שבפולין, ורקייביק בירת איסלנד, שונות ומנוגדות זו מזו וזה בעצם מה שהביא לבחירתן.
הרעיון של הכרזת עיר התרבות של אירופה, שייך למלינה מרקורי, שחקנית יוונית מהוללת, שהייתה לימים שרת התרבות של יוון. מאז 1985 מוכרזת בכל שנה עיר אחת באירופה כעיר תרבות ובמילניום  הוכרזו תשע ערים. כל עיר פעלה מאז לשימור מסורתה העתיקה, ובכל עיר נערכו חגיגות בעלות אופי שונה. תקציבים של אונסקו והממשלות המקומיות מופנים מאז לאירגון האירועים ולשימור אתרים ומורשת הערים.

אביניון, צרפת

אין ספק, שהתואר "בירת תרבות" של אירופה מתאים לעיר אביניון שבדרום צרפת. זאת בשל המרקם יוצא הדופן של אדריכלות והיסטוריה, סימטאות ואווירה, צבעים, תבשילים ויין. זוהי עיר פרובנציאלית טיפוסית שרחובה הראשי, סן ג'ורס, עטור עצי הדולב, מוביל אל סמטאות העיר העתיקה. בכל כיכר קטנה מזרקה המתיזה מים ומצננת את האויר החם של הקיץ בפרובאנס. אך בעיקר היא יפה בזכות הצבעים הפסטליים ותריסי העץ הצבעוניים.

כבר בימי הביניים שימשה העיר הקסומה כבסיס לפסטיבלים דתיים וססגוניים בעקבות שהותם של האפיפיורים בארמון המפואר אליו העתיקו מושבם מרומא במאה ה-14. כאן קבעו מושבם שבעה אפיפיורים והפכו אותה ל"בירת העולם". הרקע לפסטיבל המתקיים כאן מדי שנה בחדשי הקיץ ומושך אליו אלפי חוגגים בטיול לצרפת, נעוץ ברצון להציג את מסכת חיי קדושי הנצרות ואבות הכנסיה. רבים נוהרים אל הכיכר המרשימה אל מול חומות הארמון עטויים בתלבושות ססגוניות מלווים בלהקות נגנים ורקדנים אשר יוצרים כל שנה  ארוע בעל נופך מיוחד.
במרוצת השנים ועם עזיבת האפיפיורים את העיר ושובם לרומא, שינה הפסטיבל את פניו וההופעות הדתיות הומרו במוסיקה, תלבושות, מחול ופנטומימה. תפאורת העיר, האבן, הבנייה והאווירה מושכים אליה מטיילים, אך אין ספק שסימלה של העיר, שלו הקדיש הזמר איב מונטאן שיר, הוא, כמובן, גשר אביניון, שנבנה על-ידי הקדוש בנזה במאה ה-11.
אביניון מרכזת גם מורשת יהודית, שזכתה לפריחה דווקא במאה ה-14 - זמן שלטון האפיפיורים בעיר.
כל אלו - בתוספת מרק הפיסטו המקומי, מרק ירקות עשיר ומתובל בשום ועלי ריחן, קינוח מרענן של סורבה לימונים ירוקים ויינות מכפרי הקוט-דה-רון הופכים את הביקור בעיר לחוויה. העיר משמשת גם מוקד ליציאה לסיורים בחבל ובאתריו. מכאן קצר המרחק לאוראנג והתיאטרון הרומי, לאמת המים הרומית הגדולה ולכפר הציורי שאטו נף דה פאף, בו מצויים הטובים שביקבי האזור. 
ומה בערב? כיכר אורלוז, בה ממוקם בית העירייה ובה מועדוני לילה ובתי קפה קטנים, רחוב רפובליק ובו מסעדות ובתי אוכל, וכיכר "הגופות הקדושות" בה בארים קטנים ואפלים.

לטיול מאורגן בצרפת עם חברת פגסוס לחץ כאן

איטליה איטליה


בולוניה, איטליה

בטרם נתאר את שכיות התרבות והאמנות של בולוניה, ניסחף דווקא לייחוד הגסטרונומי של העיר וסביבתה. איטליה מסמלת עבור רבים את מקור האוכל הטוב והנאות החיים. כל תייר (כמעט) העושה דרכו מבירת האמנות פירנצה לעיר התעלות ונציה, חולף בדרכו צפונה על-פני חבל הארץ אמיליה רומנה ובירתו בולוניה. רבים אינם מודעים לעובדה שהאזור המישורי המשתרע מדרום לנהר הפו וממלא את חלקו הדרומי של עמק הפו, נחשב לגן עדן קולינארי.

באזור העיר פארמה ניתן לבקר בחוות אותנטיות ליצור גבינת הפרמיג'יאנו שכולנו אוהבים לפזר על הפסטה, אזור העיר מודנה מרכז את יצור חומץ הבלסמיקו המצויין שטיפה ממנו בסלט החסה הופכת אותו למעדן. סביב העיירה אמיליה רומנה מרוכזות חוות לייצור פרושוטו.
אבל מעפילה על כולם בירת המחוז בולוניה או כפי שמכנים אותה האיטלקים - בולוניה השמנה. זה המקום בו המציא איכר פשוט את הטורטליני - אותם כיסונים ממולאים הדומים בצורתם לקורקבן של ונוס (על-פי ממציאם).
בולוניה היא גם מרכז עתיק של השכלה ואוניברסיטאות. זוהי עיר עשירה משחר ימי ההיסטוריה. אונסקו מטפחת את האוניברסיטה העתיקה ביותר באיטליה וגם את הארמונות והקולונדות העשויות לבנים. במרכז העיר הפיאצות המפורסמות: מאג'ורה ופיאצה דל נטונו. אחת הכנסיות הגוטיות היפות באיטליה היא San-Pertronio. המוזיאון הארכיאולוגי הניצב בסמוך הוא ביקור חובה, כך גם הגלריה הלאומית, שבאוסף שלה נכללת גם האקסטזה של סנטה צ'יצ'יליה, פרי מכחולו של רפאל. בסאן ג'קומו מאג'רה כדאי לבקר גם בשל הקפלה המפורסמת וכך גם בקבוצת כנסיות עתיקות סמוכות, הגדושות בפריטי אמנות, כולל ארון הקבורה של הקדוש San-Domenico הנושא עיטורים מגולפים פרי עבודתם של מיכאלאנג'לו ופיזאנו.
לבולוניה כינויים מרובים. 'המלומדת' - בשל האוניברסיטה שלה. La-Turrita הוא כינוי אחר שמקורו בריבוי הצריחים שלה. וכמובן, 'השמנה' - בגלל המטבח המשובח והשמן שלה. לבולוניה לא נוסעים במיוחד, אולם רבים עוברים בה במסלולם בארץ המגף. יש כאלה שבאים לקורס בישול לצידן של בשלניות מקומיות עתירות ניסיון הבקיאות ברזי הבישול האיטלקי.

לטיול מאורגן באיטליה עם חברת פגסוס לחץ כאן


ברגן, נורבגיה

ברגן היא שער הכניסה לפיורדים הקסומים של נורבגיה. עיר שלדברי המקומיים, יש בה בממוצע רק שלושה ימים בלי גשם בשנה. ברגן היא האטרקציה התיירותית מספר אחת של סקנדינביה. ברגן נמצאת בליבה של ארץ הפיורדים במערב נורבגיה. מי שמגיע לכאן יגלה כי הפיורדים של Hardanger,-Sogne ו-Geiranger הם רמה בפני עצמה מול שאר הפיורדים הרבים של נורבגיה.
ברגן היתה מאז ומעולם שער כניסה אידיאלי לטיולים לארץ הפיורדים המופלאה. לכל מי שמגיע לכאן מומלץ להזדרז בשעת בוקר מוקדמת לרציפי הנמל אם ברצונו לחזות בשלל ספינות הדייג ובשוק הדגים הפעיל והתוסס. בתוך שעתיים מתרוקנים הככר והרציפים במהירות משלל הדגה והכיכר נשטפת והופכת לכיכר ציורית מלאה בתיירים סקרנים המביטים בעיניים תמהות בנורבגים מקומיים, המטים את ראשם אחורה ובולעים בקלילות נתח דג הרינג שמן וערב לחייך.
ארוחות-הבוקר המקומיות והעשירות "סמורבורגן" הן שם נרדף למושג 'ארוחת שחיתות' במקומותינו. בברגן, מלבד הישן הבנוי כולו עץ, גם מוזיאונים, תיאטראות ותזמורת פילהרמונית ידועה. התצפית על העיר והנמל ממרומי ההר היא מן הזכרונות היותר נחשבים ממסע בארץ זו.

לטיול מאורגן לנורבגיה עם חברת פגסוס לחץ כאן


בריסל, בלגיה

בירת בלגיה מעמידה את חזונה העתידי של העיר מול זכרון העבר הקולקטיבי שלה. בריסל לקחה על עצמה את פרוייקט ה"אושר" האירופאי. תערוכות על אמנות המאה ה-20, מחול מודרני ואספקטים אמנותיים אחרים מלווים את העיר בעשור האחרון.
בריסל היא עיר אנינה ונהנתנית במרכזה של ההווייה האירופאית. השוק האירופי המשותף ומטה נאט"ו שבסיסם בבריסל, נותנים למקומיים את התחושה שהקונצנזוס והמרכז של אירופה באמת נמצאים כאן.

אין ספק שהשוקולד הבלגי הוא במרכזו של הקונצנזוס בטיול המאורגן לבלגיה. גם המטבח הבלגי הוא שם דבר בעולם. רשמו לפניכם, לא רק מטבח צרפתי או מטבח איטלקי. המטבח הבלגי משובח, מפורסם ומאוד מעניין. בעיר לפחות 200 מסעדות גורמה. לא בכדי הבלגים נראים מדושני עונג וכבדים קמעא.
למרות האוריינטציה המודרנית של בריסל מקפידים כאן על שמירת הצביון ההיסטורי. הבניינים העתיקים המקסימים, נהנים מתשומת לב מרובה ומהשקעות מתמידות בשימור ואחזקה.
מלבד כיכר ה-Grand-Palace, הכיכר הגדולה והמפורסמת של בריסל, בה נמצא גם בית העירייה, כדאי לבקר גם בקתדרלת מיכאל הקדוש. בבנין העירייה תצוגה של חפצים מהתקופה בה היתה בריסל בירת נסיכות ברבנט. ה-Mont-Des-Arts הוא גן בסגנון צרפתי. בצידו האחד הספרייה הלאומית ומשמאלו ארמון המלך. "פאלאס רויאל" היא כיכר אלגנטית שהוקמה בסגנון לואי ה-16, ובמרכזה כנסייה בסגנון ניאו קלאסי. בכיכר Grand-Sablon מבנים בעלי ארכיטקטורה גוטית מרשימה ועיצובי פנים מיוחדים. בכיכר Petit Sablon 48 פסלי ארד של קדושי בריסל. Ilot-Sacre הוא אזור סימטאות מלא במסעדות.

ערי תרבות ספרד צרפת

 

הלסינקי, פינלנד

הלסינקי הצטרפה לחוג התשע בשל השפעת המידע והטכנולוגיה על חיי היום-יום של האנשים באירופה. בל יהיה הדבר פעוט בעיניכם. שכן, פינלנד, נתפשת באירופה כארץ מובילה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה. גם הים והטבע הם חלק מן ההווייה של הלסינקי, עיר מוקפת אגמים ויערות. השנה חוגגת הלסינקי 460 שנים להיווסדה ומידי שנה היא בוחנת את ערכיה ואת עברה בשורה של אירועים מוסיקליים, אמנותיים ובעיצוב ובשימור הארכיטקטורה המופלאה שלה.

הלסינקי שוכנת לחופי הים הבלטי. זוהי עיר מודרנית, המונה יותר מחצי מיליון תושבים ומיליון תושבים יחד עם הפרברים. העיר מושכת אנשי עסקים וחברות רב לאומיות. היא נוסדה ב-1550 על-ידי מלך שבדי. ב-1809 הועברה פינלנד לשלטון רוסי וב-1812 הכריז עליה הצאר הרוסי אלכסנדר הראשון, כבירת האוטונומיה הפינית. ב-1917 היתה הלסינקי לבירת הרפובליקה של פינלנד.

מאחר ופינלנד היתה כלי משחק בין המעצמות בכל הזמנים, ניכרת בעיר השפעות ממזרח וממערב. אך השפעות אלה לא מנעו ממנה לשמור על צביונה הפיני המקורי. הסגנונות הארכיטקטוניים השונים שמוצאים בה מעידים, קודם כל, על תהפוכות השלטון בעיר. האתר העתיק ביותר כאן הוא כיכר הסנאט. העיר נקייה מאוד, מזג האוויר בה מצויין ובתי המלון מעולים.

סנטיאגו דה קומפוסטלה

יותר מ-1010 שנה עושים צליינים ועולי רגל את דרכם הארוכה בעקבות יעקב הקדוש המוכר באזורי עולם אחרים כסן ז'אק או סנט דייגו לעבר העיר החשובה סנטיאגו דה קומפוסטלה שבצפון מערב חצי האי האיברי ובלב ספרד הירוקה. יעקב הקדוש הוא פטרונה הדתי של ספרד והמיתוס סביבו רווח ונפוץ ברחבי העולם הנוצרי.

פולחן הקדושים הוא חלק חשוב מן האמונה הקתולית ולספרדים חלק נכבד בכך. לכל עיר, רובע או גילדה ולכל צרה וישועה מוקדשת דמות, תפילה, קפלה או כנסיה. לפי האגדה, האיר כוכב את השדה בו קבורות עצמות הקדוש ובמקום הוקמה כנסיה שהפכה יחד עם ירושלים ורומא לעיר קדושה ולמוקד עלייה לרגל לעולם הנוצרי.

מספר גורמים חברו יחדיו להתפתחותה של "הדרך", ובראשם מלחמת הקודש במוסלמים והנסיונות לגירוש המורים משטחי ספרד. סביב המאבק נרקם המיתוס על עזרתו של הקדוש בנצחון הנוצרי. מעט מאוחר יותר הושרשה התפיסה כי אילו שיעלו לסנטיאגו יימחלו להם עוונותיהם ואולי בדרך זו אף יינצלו מאש הגיהנום.
באירופה של ימי-הביניים גרמה אמונה זו לנחשול של צליינות ועלייה לרגל לעיר. לאורך 1,000 הק"מ מדרום צרפת לאורך הנתיב לסנטיאגו הוקמו כנסיות, מנזרים, אכסניות פונדקים ובתי מחסה של המנזר הצרפתי קלוני, ואנשיהם נתנו מחסה לעולי-הרגל באכסניות ובבתי-החולים ודאגו לחיי הרוח, השירה והמוסיקה.
ליבה של העיר ברובע העתיק, סביב הקתדרלה והכיכר שנחשבת לאחת היפות באירופה. הכיכר מעוטרת במבנים מסוגננים ומונומנטליים. בית העיריה, אכסנית המלכים הקתוליים, ארמונו של הארכיבישוף והקולג' של חירונימו "עוטפים" את הכיכר סביב. הקתדרלה, בסגנון רומאני, מתנוססת מעל האתר בו נחשפו שרידי גופתו של סנטיאגו. החזית היא הפרט הארכיטקטוני החשוב והמדהים ביותר - מגולפת ומפוסלת בשלל צורות ופיתולים. חזית מרשימה נוספת עשירה בגילופים היא זו של האכסניה ובית-החולים של המלכים הקתוליים, מבנה המשמש כיום מלון פאר.

העיר ספוגה אווירת ימי-הביניים וסיור בעיר הוא טיול בסמטאות צרות, בכיכרות משובצות אבן ובמדרחובים לאורכם בתי קפה ומסעדות. לא לשכוח לסייר בדוכני השווקים, העמוסים ערימות פרחים ותיבות דגים ולחפש תבשילים גליסיאניים ויין מקומי.

לטיול מאורגן לספרד עם חברת פגסוס לחץ כאן

פראג, צ'כיה

פראג אמורה להציג את ה"רנסנס" התרבותי והרוחני העובר על העיר מאז השתחררה ב-1985 מכבלי השלטון 
הסובייטי. המוזיקה, התיאטרון, ההומור, התערוכות, האמנות האקספרימנטלית והמחול המודרני מגיעים כל שנה לשיאים חדשים - באיכות ובכמות. פראג ההיסטורית - כיכר ואצלב, השעון האסטרונומי, גשר קארל לאוהבים והמדרחוב, הם כולם אבני יסוד למתייר בפראג. ביום בהיר מומלץ שייט על נהר הולטאבה הרגוע החוצה את העיר.
גם שייט לילי רומנטי הוא אפשרות - עם ארוחת ערב על רקע אורותיה של העיר המעטירים נגוהות של אצילות על הבתים יוצאי הדופן שהעיר משופעת בהם.
תיאטרון שחור היא חווית ערב נוספת למי שמבקשים ללמוד את ההוויה המקומית.
מנקודת מבט יהודית, פראג שווה יום סיור משל עצמה. קבר המהר"ל, בית הכנסת, המוזיאון היהודי, בית הקברות היהודי, כל אלה מרוכזים ברדיוס הליכה קצר במרכז העיר. מומלץ להקפיד על מלון במרכז העיר. מלונות מרוחקים מן המרכז יהיו נקיים ונוחים אבל יחייבו נסיעה במטרו או בחשמלית ויפחיתו מן ההנאה הכרוכה בשהות במרכז העיר ביום ובלילה. הזהרו מכייסים.

לטיול מאורגן לצ'כיה עם חברת פגסוס לחץ כאן

קרקוב, פולין

מדובר בעיר השלישית בגודלה בפולין, השוכנת באזור "פולין הקטנה" בדרום מזרח המדינה, בין גבעות  Jura להרי הטטרה. מדובר בעיר קסומה על גדות נהר הויסלה, בה השתמרו באופן מופלא אתרים מימי הביניים. לכל תקופה ארכיטקטונית שעברה על אירופה, יש כאן ייצוג במנזרים, בכנסיות ובבתי תפילה.

Rynek-Glowny היא אחת מכיכרות השוק הגדולות באירופה שנשתמרו מימי הביניים. העיר העתיקה של קרקוב, הפארק לאורך החומות, טירת Wawel - מקום מושבם של מלכי פולין בעבר והמקום שבו נוסדה הבישופות של קרקוב בשנת 1000. הקתדרלה מאז חגגה מילניום בשורה של פסטיבלים, שנערכו בסביבתה במהלך השנים האחרונות..
לפחות רבע מן המוזיאונים הפזורים בכל שטח פולין ממוקמים בקרקוב. כאן שוכנת גם האוניברסיטה העתיקה ביותר של פולין, בה לומדים יותר מ-100 אלף סטודנטים המשפיעים על האווירה התוססת של העיר, יחד עם אלפי התיירים.

מנקודת מבט יהודית היתה קרקוב מרכז תרבותי של ממש. הנאצים הרגו או היגלו את כל יהודי העיר לאושוויץ בירקנאו, משם חזרו בודדים בחיים . מאז מלחמת העולם נעלמה קרקוב כמעט לחלוטין מן המודעות העולמית עד שהסרט "רשימת שינדלר" עשה רבות להחזרתה לכותרות.

לטיול מאורגן לפולין עם חברת פגסוס לחץ כאן

ריקיייק, איסלנד

בירת איסלנד נכללה ברשימה של אונסק"ו בשל היותה עיר המשלבת באופן מושלם תרבות וטבע.בעיר אירועים תרבותיים שמציגים את הביטוי התרבותי ואת אופן החיים של תושבי הארץ הצפונית. אין ספק שהחיבור של טבע ותרבות הולם את איסלנד, לא רק כנושא לשימור מטעם אונסקו. האש, המים, האדמה והאוויר הם מוטיבים יומיומיים בהווייה של האי הוולקני. התפרצות הר הגעש לאחרונה שהשפיעה כל כך על התעופה באירופה היא אולי ביטוי לרצון האלים לפזר את האפר הוולקני של איסלנד מעל שמי אירופה או יותר נכון את מה שנותר מהכלכלה המקומית שהתרסקה לחלוטין.
רייקייק עצמה אינה מצדיקה ביקור ממושך. מי שכבר התאמצו להגיע לכאן כדאי שיבקרו באיסלנד קצת יותר לעומק וטיולי עומק גיאוגרפיים מודרכים ע"י מלווה מקצועי ומיומן יתרמו רבות להעמקת הידע והחוויה..

לטיול מאורגן לאיסלנד עם חברת פגסוס לחץ כאן

 

לטיולים מאורגנים באירופה עם חברת פגסוס לחץ כאן

התמונות באדיבות המדריך דורון בן שמעון

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form