מספר טלפון
03-6374000

שנה אזרחית חדשה: חגיגות מסביב לעולם / ענבר ישר-אל

בערב ה- 31 בדצמבר יחגגו ברחבי הגלובוס את פתיחת השנה האזרחית החדשה, באירועים עמוסי זיקוקי דינור, לבוש הדור ושמפניה.
טקסים ומנהגים שונים מאפיינים את החגיגות, מעוגה מיוחדת בה מחביאים מטבעות של כסף ביוון ועד פיזור ורדים לבנים בים בברזיל.

סילבסטר - מי אתה?

הכנסייה הקתולית מציינת את ה- 31 בדצמבר, יום מותו של האפיפיור סילבסטר הראשון, כיום הזיכרון לאפיפיור לאחר שקיבל מעמד קדושה. השם השתרש אך אין קשר בין ערב השנה החדשה לאותו אפיפיור, למעט תאריך הפטירה.   חגיגות ברחבי העולם ומנהגים - חלקם משונים וחלקם טריוויאליים
 

חוגגים סילבסטר בברלין חוגגים סילבסטר בברלין

 
ברחבי העולם, גם במדינות שאינן נוצריות, רווח השימוש בלוח השנה הגרגוריאני. עקב כך חוגגים את התחלת השנה האזרחית החדשה גם במדינות כגון ישראל, יפן, סין והודו.

2_3 בטיול לאוסטרליה, המקבלת את השנה החדשה ראשונה, מתקיים אירוע מרכזי בו משתתפים בכל שנה למעלה ממיליון בני אדם. מופע זיקוקי הדינור המרהיב, המשודר לצופים ברחבי העולם,  מתקיים על רקע בית האופרה בסידני.

2_3 בבולגריה, נוהגים להכין ארוחה הכוללת מספר אי זוגי של מנות המוגשות לשולחן.

2_3 ביוון, אופים עוגה בשם VASILOPITA בה מניחים לפני האפייה מטבע מזל. מקשטים את העוגה במספרי השנה החדשה. מברכים על העוגה ומחלקים עוגה לישו, למריה ואז
   לבני המשפחה. מי שקיבל את פרוסת העוגה עם המטבע נחשב בר מזל לשנה הקרובה.

2_3 בגרמניה ובבלגיה נוהגים לשלוח כרטיסי ברכה למשפחה ולחברים ולחגוג בארוחות ערב, מועדוני לילה, זיקוקי דינור ושמפניה.

2_3 בצרפת ציינו בעבר את השנה החדשה ב 25.3 ובפסחא, אולם בשנת 1563 נכנס לוח השנה הגרגוריאני ונקבע התאריך 1.1 ליום השנה החדשה.
  גם לצרפתים יש עוגה, וב- 6 בינואר, בו חוגגים את "חג המלכים", נהוג לאכול את "גאלט המלכים", מאפה בו חבויה בובת פורצלן קטנה בדמות מלך, המברכת את המוצא
  אותה במזל.

2_3 בספרד, נהוג לקיים ארוחה משפחתית ולאכול 12 ענבים כסמל להצלחת הכרמים. גם במקסיקו וונצואלה נהוג לאכול ענבים ולבקש משאלה.

2_3 ברוסיה, נהוג לקבל את פני השנה החדשה כשהשעון בכיכר האדומה מורה על הספרה 12, וברקע הנאום המסורתי של ראש הממשלה.
   חוגגים את ה"נובי גוד" עם עץ אשוח וסלט אוליביה המכיל מיונז, תפוחי אדמה, אפונה ביצים, גזר מבושל, מלפפונים חמוצים, עוף או נקניקיות. דה מורוז,
   סבא כפור, לובש מעיל פרווה אדום ומחלק מתנות לילדים. 

2_3 לא נשכח את ה- TIMES SQUARE המפורסם בניו יורק, ארה"ב,  המארח בכל ערב שנה חדשה מאות אלפי אנשים, הסופרים לאחור מול כדור זכוכית גדול ממדים וחותמים     בנשיקת חצות. 

מחגיגות מוכרות יותר, נעבור לחגיגות מעט שונות.

2_3 האיראנים חוגגים ב - 21/20 במרץ (תלוי בשנה) את ה"נורוז", היום הראשון בלוח השנה הפרסי.  במהלך החג מכינים 7 מאכלים ששמם מתחיל באות "סמך" ומשקה המורכב    משבעה פירות.  בשולחן מונחים גם ראי, דג במים, נרות וספר קדוש. לאחר חופש של 13 ימים, מסיימים את החג ב"סיזדה בדר", בו עורכים פיקניקים ברחבי איראן.

2_3 בויאטנם נחגג ראש השנה הנקרא TET בינואר או בפברואר (משתנה מדי שנה). החוגגים רוכשים קרפיון ומשחררים אותו בנהר, מתוך אמונה כי על גבי הקרפיון עולים לשמיים    אלים שמספרים כיצד התנהגו בני המשפחה. בנוסף נהוג להניח בכניסה לבית עצי שקדיה וקומקוואט (תפוז סיני) על מנת לסמל התחדשות.

2_3 במיאנמר נוהגים להשפריץ מים כדי לקדם את בואה של השנה החדשה.

2_3 בסין נחוג ראש השנה בינואר או בפברואר (לפי הירח), נתלים פנסי רוח ונהוג להתחפש לדרקון המסמל מזל.

2_3 ברומניה מאמינים שחיות משק שקטות במעבר לשנה החדשה, מסמלות שנה טובה, בדנמרק משליכים צלחות ליד ביתם של חברים ובני משפחה ובבלגיה נוהגים החוואים לברך    את חיות המשק בברכת "שנה טובה".

2_3 ובישראל עם מנהגיה ה"רגילים", הכוללים ספירה לאחור, שמפניה ונשיקה בחצות, אנו מאחלים לכם שנה אזרחית חדשה טובה ומוצלחת!

לטיולים מאורגנים בפגסוס >>

הכותבת, ענבר ישר-אל, מנהלת את "מרכז פגסוס לתרבות הפנאי" המקיים הרצאות איכות ועומק אודות יעדים ונושאים מגוונים ומאפשר למאזינים להיות "תיירי כורסא".

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ.

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form