מספר טלפון
03-6374000

פרו - עם הפנים קדימה אל העולם הגדול או שקיעה במאבקים מהעבר? / כתבת מערכת

מאז שחרורה משלטון הספרדים במאה ה-19 סבלה פרו, הנמצאת בדרום אמריקה,  ממתחים, סכסוכים ואי יציבות בין ספרדים לאינדיאנים בין שמרנות למודרניות ובין עיר לכפר. בשנים האחרונות, עם הגישור ההדרגתי על הפערים, ניכר שיפור הן בכלכלה והן באיכות החיים אך ההיסטוריה הסוערת של פרו, עדיין נמצאת שם לתזכורת והמדינה בצומת דרכים. האם למאבקי העבר או עם הפנים קדימה? בכתבה נבין מהם התהליכים בעבר שהביאו את פרו לצומת דרכים זו ובטיול מאורגן לפרו תוכלו אף לחוש בתהליכים הללו במקום.

פרו סובלת ממתחים בין ספרדים לאינדיאנים בין שמרנות למודרניות ובין עיר לכפר. בשנים האחרונות, חל גישור הדרגתי על הפערים ושיפור הן בכלכלה והן באיכות החיים. אך ההיסטוריה הסוערת של פרו עדיין נמצאת שם לתזכורת והמדינה נמצאת בצומת דרכים: האם תשקע שוב במאבקי העבר או תישאר עם הפנים קדימה למערב? כדי להבין מה הוביל את המדינה אל צומת הדרכים בה היא נמצאת צריך להסתכל אל העבר, אל התהליכים אשר עיצבו אותה במהלך המאות הקודמות.
 

פרו

 
כמו מדינות אחרות באמריקה הדרומית גם פרו "זכתה" להשפעה קולוניאלית ואימפריאלית מהמאה ה- 16 ועד המאה ה- 19. לעולם לא נדע איך הייתה מתפתחת לולא אותה השפעה. אך מה שברור זה שעם סיום התקופה מצאה את עצמה פרו כמדינה שמתמודדת עם בעיות שלא היו ידועות לה קודם לכן.
שחרור פרו מעול הספרדים היה השחרור האחרון של מדינה דרום אמריקאית ולמעשה חתם את שחרורה הסופי של היבשת מעול הכובשים האימפריאליים. צבאות מקומיים עיקשים במיוחד שלא נכנעו ושתקפו מאזורים שונים, גרמו לספרדים להרים ידיים ואלה עזבו את המדינה בשנת 1824.

אותם צבאות מקומיים היו נתונים להשפעה חיצונית ולניסיונות איחוד של פרו עם צ'ילה, בוליביה וקולומביה. אך אלו לא הבשילו ופרו הסתגלה למעמדה החדש כמדינה עצמאית. ככזו, היתה נתונה להשתלטות גנרלים שניצלו חולשות, כרתו בריתות והפכו את המדינה לזירה מקומית של התנגשויות, הפיכות ושלטון עוין ומושחת.

לקראת סוף אותה מאה של עצמאות, השפעות העולם החופשי ובעיקר של המהפכה התעשייתית הגיעו אל אמריקה הדרומית וגם פרו יצאה נשכרת מכך. אנגליה, המעצמה החזקה בתבל אז, שלחה משלחות חובקות עולם על מנת לחפש שווקים חדשים שניתן למצוא בהם חומרי גלם ובמקביל לשנע איליהם סחורה זולה ולא איכותית. הסוחרים הפרואנים זיהו את ההזדמנות, דחפו את פרו בכיוון הכלכלה העולמית ובכך יצרו פערים חברתיים עצומים בין תושבי העיר לבני הכפר, פערים שעד היום הם על סדר היום בפרו.

הכלכלה העולמית הנציחה את קרבתו אל הצלחת של המיעוט הספרדי שנשאר במדינה וזה התעשר עוד יותר והמשיך לשלוט במדינה, כעת באמצעים כלכליים. למרות התפתחותה הכלכלית נשארה פרו מבודדת, בעיקר בגלל סכסוכי גבולות עם שכנותיה (בוליביה, צ'ילה, ברזיל, קולומביה ואקוודור) והייתה זקוקה ליחסי חוץ טובים יותר. האיש הנכון במקום הנכון היה אוגוסטו לגיה, שהסדיר את יחסי החוץ של המדינה, פיתח קשרים כלכליים וסלל כבישים. אבל לגיה היה גם שליט מושחת וב-1930 הודח ונרצח על ידי ההמון.

שינויי השלטון התכופים והלא יציבים הצמיחו תנועות פוליטיות שונות והגדיל את המודעוּת לקבוצת הילידים שנדחקו לשוליים - האינדיאנים. השנים של אחרי מלחמת העולם השנייה היו שנים סוערות פוליטית במיוחד, אך במהלכן הגיעו להסדרים הוגנים יותר של המשאבים הפרואנים. פרו הידקה את היחסים עם ארצות הברית והרוויחה מכך, היא הסדירה את מעמדם הכלכלי של האינדיאנים הילידים, מעמד הכנסייה חזר למקומו הטבעי, חלק מהאדמות חולק בצורה שוויונית יותר והיה נראה שהשליטים התחילו לעבוד עבור העם.

אך בשנים שלאחר מכן החלו שוב להיפתח פערים כלכליים והמעמדות הנמוכים - הילידים - החלו להתעורר שוב. בהפגנות אלימות, הם דרשו חלוקה צודקת של אדמות, בעיקר לאלה שחיים עליהן ומעבדים אותן כבר אלפי שנים. רוב האדמות הוחזקו בידי מיעוט של העשירים והחקלאות בהן היתה מפותחת ומודרנית. העניים עיבדו את אדמותיהם בקושי רב ובשיטות מסורתיות.
 

 
ב-1985 התנקז התסכול מהמתח המובנה בחברה הפרואנית לתמיכה באלן גרסייה פרז שהתיימר לחלץ את פרו מהפלונטר רב השנים. פרז, מנהיג מפלגת א.פ.ר.א הממוקמת בשמאל המפה הפוליטית, החל את פעולותיו כשתקוות רבות תלויות בו. הוא ניסה לדבר אל העם כולו ולהשביע את רצון כולם. אך התושבים שרצו סוף למזוריהם לא קנו את ההבטחות ללא תוצאות ואי היציבות נמשך. פרז ניסה לתמרן את שלטונו בין עזרה חיצונית בינלאומית ובין שיפור התנאים בתוך המדינה ואלה לא צלחו עם אלה. הקרנות הבינלאומיות דרשו שינהיג משטר צנע עד להתאוששות הכלכלה והעם דרש להמשיך לפתח את המדינה.

פרז יצא קרח מכאן ומכאן ואיבד את כוחו הבינלאומי ואת העם. יציאתה של רוסיה מהמשחק השאירה את ארצות הברית כשחקנית יחידה באזור ופרו החלשה נאלצה להתיישר על פי הקודים האמריקאים ולהכיר בתלותה בארצות הברית.

בשנים האחרונות קיים שיפור ניכר בכלכלה הפרואנית שגדלה ומוגדרת כשוק מתעורר וכתוצאה גם באיכות החיים של רבים מהתושבים. היכולת של הפרואנים לגשר בהצלחה על הפערים הכלכליים בין שכבה עירונית חזקה ועשירה לשכבה כפרית עניה ושמרנית ללא התנגשויות תהווה מפתח ליכולתה לשרוד כמדינה יציבה.


לטיול המאורגן בפרו

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח.

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form