מספר טלפון
03-6374000

אל רוסיה באהבה / משה שניר  

המעצמה הפוסט-קומוניסטית הפסיקה לשדר התפוררות - אבל למרות הכל היא חיה וממשיכה לעצור את נשימתו של כל מבקר.
רוסיה היא אחת המדינות היקרות והלא בטוחות בעולם אבל למרות זאת תיירים ממשיכים להגיע אליה.
אל סנט פטרסבורג, מעוז התרבות הרוסית, ומוסקבה מרכזה הפוליטי.

יותר ויותר ישראלים נחשפים לאחרונה בטיול המאורגן לרוסיה, לשכיות החמדה לאוצרות התרבות והאמנות שרוסיה משופעת בהם. ללילות הלבנים, לוולגה ולמרחבים העצומים, לכח ולעוצמה שגלומים ברוסיה, למרות שקשה להאמין בקיומם, במעצמה הפוסט-קומוניסטית, ששידרה התפוררות אבל למרות הכל חיה, נושמת וממשיכה לעצור את נשימתו של כל מבקר בטיול לרוסיה.
ייאמר מיד, רוסיה היא מדינה מסובכת לתייר. קשיי השפה, אווירת האלימות והיעדר הביטחון האישי, הסיפורים על הפשע המאורגן, חוסר היציבות הפוליטית והכלכלית - כל אלה הם אוייביה של תיירות מסודרת. רוסיה היא גם אחת המדינות היקרות בעולם. לילה במלון מפואר יעלה כ-300 דולר, לא כולל ארוחת בוקר. המסעדות יקרות לא פחות. ארוחה ממוצעת במסעדה טובה תעלה כ-150 דולר לאדם. לפיכך, מי שאין ברשותו חשבון הוצאות נדיב מוטב לו שיפנה לעזרת מומחים לארגון נסיעות לרוסיה, כדי שייטיבו עמו בבחירת בתי מלון לפי אפשרויותיו, ויציידו אותו בכל הויזות הדרושות ויש סוגים רבים של ויזות לכניסה לרוסיה ולרפובליקות המרכיבות את חבר העמים. מחיר ויזה בסיסית עומד על לפחות 100 דולר.

איך מגיעים ?

מזה מספר שנים פועלות בקו מוסקבה - ת"א שתי חברות תעופה - אל על וטרנסאיירו. הקשר האווירי עם מוסקבה נוח, ותדירות הטיסה גבוהה, כמו לעיר אירופאית.  שתי החברות מפעילות מטוסים מערביים.     

הדרך הנוחה והבטוחה ביותר היא להצטרף לטיול מאורגן, שיסדיר עבורכם את כל הפרוצדורות, תחת עינו הפקוחה של מדריך מיומן ואחראי. לרוב החברות הסיטונאיות טיולים מאורגנים, שכוללים את המסלול הקלאסי בין מוסקבה לסנט פטרבורג או בכיוון ההפוך.
 

טיול מאורגן לרוסיה


סנט פטרסבורג

בשנת 2003 חגגה סנט פטרסבורג 300 שנה להיווסדה. בהשוואה לערים כמו פריז, קייב או קלן, העיר שעל גדות נהר ה-NEVA נראית כאחותן הצעירה. מאז נוסדה על-ידי פטר הגדול, כחלון הראווה החדש של "רוסיה הצעירה" לאירופה, כפי שנראתה בדמיונו האימפריה הרוסית החדשה שתיכנן, סנט פטרסבורג ממשיכה להפגין נעורים כאחת הערים היפות והמרשימות ביותר של אירופה.

הארכיטקטים מפריז ואיטליה, שנקראו על-ידי פטר הגדול לתכנן את העיר, עיצבו לא רק בתים מסוגננים אלא, את כל העיר כמיקשה אחת. הרחובות ישרים ורחבים, הכיכרות מרשימות ומרווחות, עד כדי כך שהסופר הרוסי המפורסם דוסטויבסקי הגדיר אותה כ"פנטסטית" בהשוואה לערים אחרות בעולם. כהגדרתו "כל כך לא רצינית, בלתי צפוייה ומעוררת השראה, גדולה ומסתורית, מלאה בצללים ובזכרונות". גוגול, צ'ייקובסקי פבלוב ואחרים, הפכו את העיר למעוז התרבות הרוסית לאמנים, אנשי מדע, אנשי רוח - מאז תקופת ההשכלה במאה ה-19 ועד ימינו אלה.

במהלך מלחמות הצפון באירופה (1617), הצליחו השבדים להשתלט על שטחים באיזור ולחסום בפני הרוסים את המוצא לים הבלטי. מאז, במשך 21 שנים, עשו הרוסים ניסיונות חוזרים ונשנים לשנות את פני הדברים בשטח עד לכיבושה של מצודה שבדית אסטרטגית באיזור השפך הרחב של נהר ה-NEVA. מיד לאחר הכיבוש הורה הצאר פטר הגדול לבנות במקום את מצודת "פטר ופול", ומכאן בעצם מתחיל הסיפור של העיר סנט פטרסבורג, שהלכה וגדלה מאז ייסודה בשנת 1703.

למי שמבקשים לתהות על מקור שמה של העיר, שנודף ממנו צליל גרמני, נציין כי בתרגומו המילולי מדובר ב"טירת פטר הגדול" מעין שילוב של הצאר המייסד ופטרוס הקדוש הנוצרי. סנט פטרסבורג הוכרזה בשנת 1712 כבירת רוסיה על-ידי פטר הגדול שרצה "לקרב" את רוסיה לעריה המרכזיות והחשובות של אירופה. מאז במשך 200 שנה, שימשה סנט פטרסבורג כבירת האימפריה הרוסית. היותה מרכז של מדינה כל כך גדולה, השפיעה מאוד על כל סוגי האנשים, שחיו, זרמו ונשאבו לתוך שטחה העצום. העיר חוותה ימים שמחים רבים לצד טרגדיות בלתי נשכחות.
כיום, סנט פטרסבורג, היא עיר חשובה לתעשייה, מדע, תרבות ועסקים ברוסיה המתחדשת. אוכלוסייתה מונה יותר מ-5 מיליון תושבים, וכלכלתה נהנית מתנאים של איזור סחר חופשי. סנט פטרסבורג משתרעת על שטח של כמאה קמ"ר לחופי מפרץ פינלנד וליד החוג הארקטי. למרות מיקומה הצפוני במיוחד, אקלימה נוח ברוב ימות השנה. בחודש יוני, בשל קירבתה לחוג הארקטי, מגיע כאן אורך היום ל-19 שעות.

מסנט פטרסבורג כדאי לצאת לביקור בפטרהוף - אחד מארמונות הקיץ של פטר הגדול. לארמון צמודים גנים מרהיבים בהם מזרקות, אגמים ומפלי מים. מי שמצמצמים את שהותם ברוסיה לביקור בסנט פטרסבורג ולמוסקבה בלבד, יוכלו לעשות את הדרך גם ברכבת לילה, שדייקנותה היא אחת ההפתעות האמיתיות של השהייה ברוסיה.

 

טיול מאורגן לרוסיה

 
מוסקבה

כשחגגו במוסקבה במהלך אוגוסט וספטמבר 1997 מלאת 850 שנה לייסוד העיר - היה זה אירוע פוליטי ותרבותי בעל משמעות בינלאומית ולא רק מקומית. כל ההשפעות של המדינה העצומה, שמשתרעת מהים הבלטי לאוקינוס השקט השאירו את רישומן על המראה של מוסקבה. מנזרים עטורי שלווה והדר עתיק ניצבים לצד מבנים שנבנו בסגנון המשלב גותי עם ארכיטקטורה כבדה נוסח סטלין. הוילות המפוארות של מוסקבה, שנבנו בסגנון מודרני, הן, כיום שכנות של מגרדי השחקים הסובייטים המכסים את קו הרקיע של העיר. באופן רשמי, הכביש הטבעתי באורך, 109 שמקיף את מוסקבה, נחשב גם כגבולות הבירה הרוסית. אבל פרברים חרגו מעבר לגבול הרשמי והרחיבו והגדילו עוד יותר את תחומי העיר.

יותר מ-10 נהרות חוצים לאורך ולרוחב את אזור העיר מוסקבה. נהר מוסקבה הוא הגדול ביניהם. האגדה מספרת, שהעיר נבנתה במקור על 7 גבעות. במוסקבה גם שאלה זו שנוייה במחלוקת. מספר הגבעות ושמן משתנה ממקור למקור. על חלקן, כמו BOROVITZKY-HILL שם ניצב הקרמלין, אין מחלוקת.

באופן אדמיניסטרטיבי מחולקת מוסקבה ל-10 אזורים. האזורים מאופיינים לפי מיקומם - מרכז, מערב, צפון מערב וכו', ובתוכם חלוקת משנה - סה"כ 128 איזורים אורבניים בתוך העיר.

מוסקבה מפורסמת בכל העולם במספר הגדול של אתריה המפורסמים. ליבה של העיר הוא הקרמלין, שניצב בפסגת הגבעה מעל הנהר מוסקבה, מוקף בכיכר האדומה כשהקתדרלה על שם סנט בזיל ככתר בראשה. במוסקבה מלבד בניינים היסטוריים, גם הרבה בניינים מודרניים כמו האוניברסיטה הלאומית, האיצטדיון המרכזי ב-LUZHNIKI שאירח בשנת 1980 את המשחקים האולימפיים, ומגדל הטלוויזיה ב-OSTANKINO - אחד המגדלים הגבוהים בעולם.

מוסקבה היא גם עיר של תרבות ותיאטראות. הבולשווי אופרה ותיאטרון הבלט הם המפורסמים מסוגם בעולם. לצד כל אלה אין ספור מוזיאונים וגלריות שהמפורסמת בהן היא TRETYAKOV-GALLERY - בית האוצר לאמנות רוסית, איקונות רוסיים עתיקים מן המאות ה-17-11 ופרטי אמנות אחרים. מי שמתעניינים בהיסטוריה העתיקה של רוסיה יוכלו לבקר בכנסיות ובקתדרלות, חלקן מהמאה ה-15. את התצפית הטובה ביותר על מוסקבה ניתן לקבל מה-VOROBYOVY-HILLS - הגבעה הגבוהה ביותר שחולשת על כל מוסקבה.

הקרמלין, ליבה של העיר מסמל בעצם את רוסיה כולה. זה היה המקום ממנו התחילה מוסקבה לצמוח. ממש בסמוך לקרמלין, נמצא הרחוב העמוס והסואן, שמיליונים של תושבים מעורבים בו כל הזמן, רחוב TVERSKAYA שלפנים היה ידוע גם כרחוב גורקי.
כיום בטיול מאורגן לרוסיה אנו עדים לשלב חדש בחייה של מוסקבה הרחובות והכיכרות של מוסקבה חוזרים לשמם הקודם, ההיסטורי. אורות ניאון מרצדים עם שמות של חברות זרות, זוהרים בשמיה של מוסקבה. חנויות פרטיות ומסעדות נוספות מצטרפות למעגל השוק החופשי ומשחרות לקונים ולעסקים. כאן במוסקבה, יותר מבכל מקום אחר, ניתן לחוש בשינוי הגדול שעבר ועובר על מוסקבה ועל רוסיה מאז חולל מיכאיל גורבצ'וב את תהליך ה"פרסטרויקה", ששינה ללא היכר את פנייה של בריה"מ. 

אין ספק שגם לאחר המהפך האידיאולוגי, השינוי בגבולות, "הרנסנס של רוסיה" בא לידי ביטוי בכל פינה במוסקבה המתחדשת והמתעוררת לאתגרי המאה הבאה. עכשיו, משמבשילים התנאים במוסקבה, כדאי עוד יותר לבקר כאן. רק במוסקבה ולא בכורסא מול הטלוויזיה ניתן לראות במו עיניך איך היסטוריה של אומה גדולה מעוצבת מחדש ולהבין את מהות הנפש הרוסית הגדולה.

מקומות שכדאי לבקר: הקרמלין - ביסודו היה מקום מושבם של הצארים הרוסיים. זהו קומפלקס בניינים בעיצוב ארכיטקטוני יוצא דופן ומרהיב ביופיו.

ככר הקתדרלה - מרכז הקרמלין - ניצבת קתדרלה מסוגננת ויפה מן המאה ה-15 שהיא גם הכנסייה המרכזית של רוסיה. לא הרחק ממנה ניצבת כנסייה נוספת מאותה תקופה שהייתה הכנסייה הפרטית של הצארים הרוסיים ולצידה קתדרלה נוספת, מקום קבורתם של כל הצארים. במהלך הסיור של שעה בקרמלין ניתן גם לראות על הרצפה את תמונותיהם של הצארים ואת פעמון הצאר מן המאה ה-18.

מוזיאון הנשק - אוצרות רוסיה והצארים כולל אוספי כסף וזהב ופריטים מן המאות ה-19-12, כלי נשק רוסיים, מן המאות 16-12 סמלי המדינה, כתרים, מרכבות ובגדי מלכות מן המאות 19-16 כולל מתנות של שגרירים שניתנו לממשל הרוסי במאות 19-16.

הארמון הגדול בקרמלין - מקום מושבו העכשווי של נשיא רוסיה. גוש בניינים זה כולל גם את ארמון GRANOVITAYA  מן המאה ה-15 את ארמון TEREM מן המאה ה-17 - מקום מושבם של הצארים, אולם קבלות הפנים ע"ש סנט ג'ורג' וגם את אולם VLADIMIR, שמשמש כיום כמקום לאירועים וטקסים בינלאומיים רמי דרג.
תצוגת היהלומים - תצוגה מיוחדת ויוצאת דופן של זהב תכשיטים ויהלומים מסיביר לצד כתרים מצופי יהלומים מן המאות 19-18.

מוזיאון היסטורי לאומי - המוזיאון נוסד במאה ה-19 כיוזמה פרטית. במקום מוצגים האוצרות הלאומיים של רוסיה, שמציגים את הפרקים העיקריים בהיסטוריה ובתרבות של רוסיה החל מימיה הראשונים ועד ימינו אלה. המוזיאון מכיל 4.5 מיליון פריטים כולל יצירות מופת של אומנים רוסיים, מערב אירופיים ויהלומים מן המזרח, אוספים של אבני חן, פורצלן, זכוכית, כסף וזהב ופריטי אומנות וריהוט עתיקים. שלוחה של המוזיאון ההיסטורי הלאומי נמצאת במנזר NOVODEVICY - אחד ממקודי הארכיטקטורה הייחודיים למאות ה-19-16 המשמשת גם כמקום מגוריו של המטרופוליט של מוסקבה.
לחובבי הקניות נמליץ על שיטוט ברחוב טברסקאייה, "חלון הראווה" של מוסקבה, או בחנות הכלבו "גום", שהייתה בעבר מבצרם הפרטי של נהנתני השלטון הקומוניסטי, בצמוד לכיכר האדומה.

 

טיול מאורגן לרוסיה

 

טיולים מאורגנים נוספים לאירופה

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form