מספר טלפון
03-6374000

פינלנד חלום צפוני / משה שניר

חופשה בפינלנד היא חופשת חורף אמיתית.
טירות ומפלי קרח, מזחלות ואופנועי שלג, הפלגות בים קפוא, סאונות. וכן, גם סקי.

כשהחורף בעיצומו (כך אומרים), מתמקדים רבים בחופשות סקי. מועדונים שונים פותחים את שעריהם לנהנתנים של תרבות החופש החורפית. אולם חופשת חורף "צפונית" אמיתית ניתן לבלות דווקא בפינלנד. מי שניחן במספיק יצירתיות ותעוזה, וגם אינו סובל במיוחד ממחסור כיס יקח את מקל הנדודים ובמרחק של כחמש שעות טיסה ינחת בפלנטה צפונית אחרת ולא פחות מלהיבה.
האיכויות של הבילוי, הקירבה הטבע במזג האוויר קיצוני, לכלי תחבורה מרתקים וליכולת האישית הפרטית של כל אחד תהפוך אתכם ל"גרופיס" של הצפון הרחוק. זהו סיפור על אנשים טובים וחזקים החיים חיים מלאים, עשירים ובריאים בלב הערבות הצפוניות, ומתפרנסים מיאפים וסקרנים שיכולים להרשות לעצמם להתנתק לשבוע מן העבודה ולהתחבר לטבע ולחוויות ממכרות.
למי שמתכוון לבלות בחורף בלפלנד כדאי להצטרף למדריך מוכר, המתמחה בחוג הארקטי.לגלות בשמונה ימים את לפלנד האמיתית במסע מחוג הקוטב בפינלנד אל ים ברנטס שבצפון נורבגיה. יש גם טיסות עונתיות ישירות לרוביניימי, בירת לפלנד. כדאי להתעניין בטיול מאורגן ללפלנד או בחבילת אקסטרים צפונית אמיתית.

כשאין טיסה ישירה בדרך ללפלנד נוחתים בהלסינקי. באותו יום אחה"צ מומלץ להמשיך בטיסה פנימית של פינאייר לרובניימי, בירת לפלנד. לאחר התארגנות קלה במלון, והצטיידות בתלבושת חורף מתאימה, יוצאים אל העיר ומגיעים אל הנהר הקפוא אונסיוקי.
אחרי לילה ראשון ברוביניימי יוצאים למחרת דרומה אל העיר קמי, ולמפרץ בותניה המפריד בין פינלנד לשבדיה.
ארבע שעות של הפלגה על סיפון שוברת קרח בים הלבן יקנו לכם תחושה לשחייה בים הקפוא בעזרת חליפות מיוחדות שיוקצו לכם על-ידי צוות הספינה. לאחר החוויה הימית תבקרו בלומנלינה - טירת הקרח הגדולה בעולם הנבנית כל חורף ב-KEMI ונמסה, בסופו של דבר, לקראת הקיץ. אחרי לילה נוסף ברובניימי מוביל המסלול לכיוון קניון הקורומה במזרח לפלנד. יורדים רגלית את תחתית הקניון ואל מפלי הקרח הגדולים התלויים על קירות הקניון.
ביום זה חוצים את חוג הקוטב הצפוני. זהו היום בו תגיעו לביקור רשמי בכפר של סנטה קלאוס הממוקם בחוג הקוטב, ממנו ממשיכים צפונה אל לואסטו לארוחת ערב ולינה בבקתות פיניות.

היום הבא בטיול ללפלנד מוקדש לנסיעה לחוות גידול של כלבי ההאסקי הסיביריים. לאחר היכרות עם הכלבים והמזחלות מתחילה חוויה אמיתית ופראית - נהיגה עצמית במזחלות הכלבים לאורך כ-20 ק"מ. אחרי ארוחת-צהריים ממשיכים לצפון מזרח לפלנד ללינה באיוואלו.
היומיים הבאים מוקדשים למסע אופנועי שלג לים ברנטס. כל מטייל מצטייד באופנוע שלג ובביגוד ארקטי מיוחד. לאחר השתלמות קצרה על אופנועי השלג יוצאים למסע של יומיים לאורך 250 ק"מ בנופים הלבנים של לפלנד הפינית ופינמרק - היא לפלנד הנורבגית. חוצים את אגם אינרי הקפוא, עוברים סמוך לכפרים קטנים, מתוודעים לנופי הטונדרה הארקטית וחוצים את הגבול לנורבגיה עד לחופי ים ברנטס שאינו קופא בחורף בשל קירבתו לזרם הגולף.
את ארוחות הצהריים מכינים בשטח. את ארוחות הערב כבר מבלים במשותף עם משפחה לפית בעלת חוות איילים בסמוך לגבול הנורבגי.

ביום האחרון בטיול המאורגן ללפלנד חוזרים בטיסה מאיוואלו להלסינקי בה גם מסיירים בכיכר הסנט בשוק ובכנסיית טמפליוקו החצובה בסלע.
"חלום לבן" אחר לספארי חורף בלפלנד המושלגת, הוא מסלול המתבסס גם הוא על רובניימי בירת לפלנד ומציע ביקור במוזיאון המקומי - מוזיאון ארקטיקום. זהו מוזיאון מדהים, השוכן מתחת לפני האדמה, ומכיל מוצגים ייחודיים בעולם בכל תחומי החיים באיזור הארקטי.

אחרי הביקור במוזיאון הארקטי מזומנת לכם עוד חוויה: יציאה לסקי מישורים ולביור במחנה לאפי לגידול איילים צפוניים לפעילות סקי. המסלול על אגם קפוא לא מצריך הכשרה מוקדמת. במהלך היום מתנסים גם בדייג בקרח. ההצלחה לא מובטחת. החוויה אדירה.

במחנה גידול האיילים מתקיים טיול יער על מזחלות רתומות לאיילים צפוניים. במסלול  גם נסיעה מזרחה למפלים הקפואים בפוסיו. המפלים, שגובהם כ-100 מטר, מצויים בתוך שמורת טבע נהדרת. למסלול מגוייסת גם שוברת הקרח הענקית SAMPOO, שהוסבה למטרות תיירות. זו יוצאת עם המטיילים למפרץ הקפוא ומבקעת את הקרח בכובד משקלה, ויוצרת מעבר בים הקפוא.

 עיר הבירה

רובניימי - בירת לפלנד, ונקודת היציאה לספארי שלג בפינלנד בכל הטיולים. זוהי עיר קטנה מאוד, מעין גירסה מודרנית של עיירה במערב הפרוע. מרכז הספורט המקומי מצוייד במתקנים ומגרשים בתוך בניין ענק ומחומם היטב, שתנאי מזג האוויר הקיצוניים כלל לא משפיעים על איכות ונוחות השימוש בו. מיקומה של רוביניימי במפגש שני נהרות.

מזג אוויר

החורף של פינלנד הוא בשיאו בינואר, הנחשב לחודש הקר ביותר בשנה. טמפרטורות של מינוס 3 עד מינוס 15 בהחלט נחשבות לרגילות. מזג האוויר צח ויבש אבל האווירה תמיד יותר חמה ממה שמראה מד החום. עונת הסקי נמשכת כאן כשישה חודשים - מאוקטובר ועד אמצע מאי. שיא העונה בפברואר - אז תנאי הסקי האופטימליים וגם המחירים בהתאם.

אוכלוסיה

האוכלוסיה בלפלנד היא הדלילה ביותר באירופה. קצת יותר מחמישה מיליון תושבים. בבירה הלסינקי גרים 550,000 תושבים ובאיזור המטרופולין שלה כמיליון תושבים. כרבע מן הלאפים חיים באיזור רובניימי.

השם לאפים מקורו במילה הפינית APPI שמשמעותה: ארץ הקצה הצפוני. הלאפים דווקא מעדיפים להקרא בשמם המקומי SAMI.
השפות הנפוצות כאן הן פינית ושבדית אבל רבים מדברים גם אנגלית ואחרים דוברי גרמנית ושפות אירופאיות אחרות.

נהרות

KAMIJOKI - הנהר הגדול ביותר בלפלנד אורכו 510 ק"מ ו-OUNAJOCI הנהר השני באורכו. בנהרות אלה משתמשים המקומיים להובלת עצים במורד הזרם. אלה משמשים חומרי גלם לתעשיית העץ והנייר המפורסמת של פינלנד. גם כשהשטחים בנהרות ובאגמים לחופי הים הבלטי קפואים במשך כשמונה חודשים בשנה, ועובי הקרח מגיע לכמטר אחד, משמשים המשטחים הקפואים להובלת משאות ועצים בטכניקות שפותחו במשך השנים. החל ממשאיות כבדות וכלה באופנוע שלג ומגלשות סקי.

כלבי האסקי

עד היום פגשתם את כלבי האסקי רק בספרי ההרפתקאות, בערוצי המדע והנשיונל גיאוגרפיק. ערבות השלג, השמיים הבהירים, והקור העז שהם לכאורה, בלתי ניתנים למעבר שוקקים תנועה. בקנה מידה לאפי, כמובן. מזחלות רתומות לכלבי האסקי סיבריים הם כלי תחבורה שימושי מקומי ובעיקר אטרקציה תיירותית שאסור ואי אפשר להחמיץ. המזחלת עצמה מרופדת בפרוות שועל, והישיבה בה היא כמו עריסה מרופדת וחמימה. הנהג הלאפי מאחורי הכלבים שולט בחבורה של שמונה כלבים פראיים המבקשים "לטוס" קדימה אל השטחים הפתוחים והקפואים. אלה פורצים קדימה עם הסימן הראשון של הנהג, ומרגע זה חולפים להם העצים והמראות המרהיבים כשבאוויר מתעופפים כמו נוצות פתיתי השלג והקרח הניתזים מכל עבר בריצתם הסוערת של כלבי ההאסקי הקשוחים.

מזחלות

דרך אחרת לבלות בנסיעה בערבות השלג של לפלנד היא ב-PULKA - מזחלת ארוכה ולא מרופדת הרתומה לאיילי הצפון.

אופנועי שלג

הקידמה, בדמות אופנועי שלג, הפכה את המזחלות הרתומות לכלבים ולאיילים לאטרקציה השמורה בדרך-כלל לתיירים בטיול המאורגן ללפלנד. אופנועי השלג מסתערים על שכבת הקרח של נהרות רחבי ידיים בקפאון עמוק או אל תוך הים הבלטי. כאן הקידמה שולטת וגם התלבושת הולמת. חליפות סערה ונעליים מיוחדות, משקפי שמש, שמכסות כמעט את כל הפנים, כפפות וגרביים מיוחדים. אם יש לכם את כל הציוד - המדבר הצפוני שלכם ובשבילכם.
עבור מי ש"עולה" על תלבושת כזו בפעם הראשונה חוויית הנהיגה באופנוע שלג אינה פשוטה. לכן, גם את אתם נועזים או מתחזים לכאלה כדאי לכם להיצמד למדריך מקומי. האופנוע מגיב לכל בליטה וגבשושית בקרח, והטלטלות בהתאם. חובה להחזיק את ההגה בכל הכוח, ואחרי מספר ימים תרגישו עד כמה השרירים מנופחים. גם היבלות בכפות הידיים בהתאם. אבל אין תחליף להרגשה המשכרת של נהיגה ונסיעה באופנוע שלג במישורים הגדולים ובאזורי היערות. מדי פעם, כשתחליקו בשלג ותתהפכו, יצוצו בזריזות המדריכים הלאפים ויסייעו לכם להתיישב מחדש באופנוע. אלה גם יפתיעו אתכם בכל חנייה כשבתוך זמן קצר, יאתרו מתחת לשלג ענפים יבשים ויעלו אש חמימה בלב היער הקפוא.
 

פילנד

 
סקי אלפיני

LEVI הוא אתר חורף פיני מפורסם הממוקם כ-170 קילמוטר בתוך המעגל הארקטי. בזכות תופעות הטבע והאקלים של החוג הארקטי הפך לוי לאחד מן המקומות היותר מעניינים לחובבי תופעות טבע ייחודיות ומוקד משיכה לתצפיות פנורמיות מרהיבות, שכולן קשורות באור הצפוני הזוהר. תיירים יגלו כאן שירותי סקי חורף מפותחים ביותר בסביבת האתר.
אתרי סקי מפורסמים באלפים נראים צנועים מול המיגוון ושפע האפשרויות לספורט חורף שמציע לוי. שדה התעופה KITTLA נמצא רק שמונה ק"מ מן העיירה. טיסות סדירות של פינאייר מגיעות לכאן כל יום, גם בתנאי מזג-אוויר "צפוניים" במיוחד.
חובבי הסקי שמגיעים לכאן שמחים לגלות 45 מדרונות ומסלולי סקי ברמות שונות, שני מסלולי סנובורד עם שפע מרתק של אופציות לחובבי ספורט זה. כל האטרקציות לחובבי הסנובורד המקומי עוצבו, לדברי המקומיים, על-ידי ספורטאי סנובורד פעילים לטובת חבריהם.
בלוי גם 19 מעליות סקי עם יכולת לשאת על שעה 22,000 אנשים שמגיעים לכאן לגלוש ב-250 קילומטרים של מסלולי סקי החוצים את האיזור לאורכו ולרוחבו. בלוי גם מחכות לכם להשכרה 300 מכוניות שלג וגם כלבי האסקי לספארי שלג באיזור.

ההכנות למילניום הביאו ללוי גם אטרקציות חדשות. כמו כל עיר שמכבדת את עצמה, ניסו גם כאן לבנות מונומנטים ואטרקציות לקראת האלף החדש. בלוי חגגה היצירתיות, שמשרתת אלפי תיירים נלהבים - מקומיים וזרים כאחד.
לרגל המילניום נבנתה כאן מעלית סקי גדולה בצורת גונדולה שפועלת במתכונת מעלית סקי אלפינית, שיכולה לשאת 2,000 איש בשעה לפסגת הגולשים של לוי. זו נחנכה בליל המילניום  בטקס מרשים.

ללוי יש יומרות בינלאומיות, ולפיכך הותקנו במקום גם מסלולים בתקן FIS, המתאימים לגלישה תחרותית ברמה הנדרשת לתחרויות של אלופי עולם. בלוי הקרה והצפונית מתכוונים וחושבים ברצינות, כל הזמן, איך לקרב עוד יותר את "רוח האלפים" הפופולארית כל-כך במרכז אירופה גם ל"חוג הארקטי" ולהפוך לפופולאריים בכל קנה מידה.
במילניום נחנכו כאן עוד שתי מסעדות גורמה, ובל יראה הדבר פעוט בעיניכם. בסך הכל פעלו עד אז בלוי רק 11 מסעדות דומות, מהן שש בלב מסלולי הגלישה. 

סאונה

עוד המלצת חובה למבקרים בלוי ובפינלנד כולה היא כמובן, הסאונה הפינית במרכז הבריאות הנמצא במורד המסלולים של לוי בספא המקומי, הפתוח לכל, גם בריכת שחייה מקורה ומחוממת, ומומלץ, לדברי המקומיים, להגיע לכאן דווקא בערב וזה בעצם הזמן שהכיף האמיתי רק מתחיל...

על גבול רוסיה

Kuusamo Ruka היא מאתרי הסקי היותר פופולאריים והיותר נחשבים של פינלנד. עונת הסקי המתמשכת כאן עד תחילת מאי. ב-Kuusamo מיגוון גדול ושפע של הצעות לכל סוגי חובבי חופשות החורף. בין היתר גם מתקן ספא טרופי. רבים המבקשים להתרחק מן ההמון הסואן מגיעים לכאן - לקירבת הגבול הרוסי, ומבלים חופשה שלווה להפליא במשטחי סקי בתוליים ונופים מדהימים.

Kuusamo ו-Ruka הם מקום אידיאלי לחובבי "קרוס קאנטרי" - 400 ק"מ של מסלולים למתחילים ומתקדמים מחכים לכם כאן. לשדה התעופה של Kuusamo מגיעים בטיסה של שעה ו-20 דקות מהלסינקי.
קמי ממוקמת בלפלנד הפינית, לאורך שחוף של הים הבלטי, בחלק הצפוני של מפרץ בותניה. ה-Sampoo - שוברת הקרח המפורסמת - עוגנת כאן דרך קבע. עכשיו זה בדיוק הזמן לבקר ב-Kemi - לפני 10 שנים לקראת חגיגות המילניום נחנכה כאן האטרקציה החדשה: טירת שלג גדולה ומיוחדת זו.
טירת השלג החמישית במספר של קמי מכילה פריטים חשובים מדוגמאות של טירות שלג קודמות שנבנו כאן. בטירה צריחים משולבים עם כמויות שלג גדולות. האטרקציה החדשה היא יצירה בסגנון ארכיטקטוני איטלקי הממוקמת על חופי מפרץ בותניה.

בקמי אטרקציה נוספת. פארק הים     Meripuisto המוסב ל  "פארק הטירה". זהו פארק באורינטציה צפונית המיועד לכל המשפחה, עם הרבה אטרקציות לילדים ולמבוגרים כאחד אטרקציה נוספת היא היא גלריית גמסטון על שלל אוצרותיה הצפוניים. בגלריה אוצרות יהלומים ומבחר של אבנים יקרות ובלתי שגרתיות. במוזיאון גם רפרודוקציות מדוייקות בגודל אמיתי של כתרי מלכים אירופאיים שונים.

 

לטיולים מאורגנים למרכז אירופה 

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח.

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form