מספר טלפון
03-6374000

איסלנד, טיול של אמיצים / משה שניר

אם קור של שלוש מעלות לא מפחיד אתכם - תוכלו לצאת לטיול מאורגן בין קרחוניה של איסלנד.
שם תראו גם את המפל הגדול באירופה, התפרצויות וולקניות שמאיימות בעצם היום האלו על כל התנועה האווירית באירופה ולווייתנים.
כדאי לדעת גם שהאיסלנדים ייצרו את נעלי הפלטפורמה הגבוהות בעולם, ולא יזיק לנסות לקרוא סאגה איסלנדית אמיתית בת 200 עמודים.
 

טיול מאורגן לאיסלנד

 
טיול מאורגן לאיסלנד, נופים שחורים בים לבן, מים רותחים מתחת ליריעת קרח ענקית, עופות צבעוניים במצוקי החוף ופיורדים כחולים באי הגועש בעולם. שיר איסלנדי עתיק אומר שמחצית מהמולדת של האיסלנדי היא האוקינוס, שהוא גם גבולה של הארץ ומקור קיומה.

איסלנד היתה הארץ האירופית האחרונה שיושבה. במאה התשיעית התיישבו בה מהגרים ויקינגים שהצפינו מחופי נורבגיה, וחיפשו ארץ חדשה - וחופש. איסלנד שוכנת על אי בקצה האוקינוס האטלנטי, מצפון לאיים הבריטיים ומעט דרומה לגרינלנד והקוטב הצפוני. מה הופך את איסלנד למרתקת? איסלנד היא ארץ אליה נקשרים מושגים כמו 'נופי בראשית', 'גן עדן אחרון' ו'הוד קדומים'.
נופי איסלנד הם יותר מעושר של ניגודים, הם פארדוכס חי. הגיאולוגיה חיה נושמת ומעצבת את דמותה של הצעירה במדינות אירופה, והפארדוכס המתקיים ואינו נפתר של אש וולקנית כיסוי קרחוני, וצבעוניות אינסופית אל מול גרניט וחוף שחור, טחב וחיים בצד מוות ואש.

איסלנד היא אי שמבצבץ על גבי הרכס התת אוקיאני העצום המתרומם מתחת לפני האוקינוס במפגש היבשות אירופה ואמריקה, דבר ההופך אותו לדינמי ופעיל: מדי מספר שנים מתקיימות בו התפרצויות הרי געש והאחרונה שבהם מפזרת בימים אלה אפר סמיך בשמיה של כל אירופה ומטלטלת את הכלכלה ותנועת הנוסעים באוויר בכל המרחב. כאן, בסמיכות לאי המרכזי, נולד ב-1963 האי הצעיר בתבל - סורטסי.

איסלנד היא הדלילה בארצות אירופה ורוב אוכלוסית האי 'פרוסה' לאורך החופים ובראשי הפיורדים, סיבה מספקת לכך שזו גם ארץ כמעט בתולית שגרזן הפיתוח לא פגע בה. תחושת הריחוק, השקט והאינסופיות היא מהחוויות הנפלאות ביותר באיסלנד. המרחב, האופק, רעש שיקשוק המים, זרימת המפלים, הרמוניה של נופים וחומרים, ניגודים ומראות - קרח ואפר, לבה וחול, מים וקיטור, ירוק ואפור, לבן ושחור. הצבעים הרכים המיוחדים לאזורים הארקטיים, שעות השמש הארוכות בימות הקיץ בהם שוקעת השמש לקראת חצות, והאור התכול הבהיר בשעות הלילה המאוחרות מעשיר וצובע את האי בגוון מיוחד. 
המים הם נוזל החיים עבור העופות, הדגים ומעט היונקים המתקיימים באי. המפלי דטיפוס - הגדולים ביותר אירופה - ממוקמים בצפון-מזרח איסלנד זורמים מאות אלפי קוב מים בשניה שנופלים ברעש גדול מגובה של 44 מטר. מפלי גולפוס המדהימים יוצרים קשת מים צבעונית בנחיתתם ארצה.
סדקים מעליי קיטור, גייזרים וכ-700 מעיינות חמים נובעים ברחבי האי בטמפרטורות של 35/45 מעלות. זהו המקום בו נולד המושג 'גייזר' שפורץ כאן מדי 8 דקות.
המים החמים משקיעים גופרית, גבס ומינרלים נוספים ויוצרים סימפונייה  של צבעים בשלל גוני הקשת בזרימתם האיטית על האדמה הכתומה והצרובה.

תצורות הנוף המיוחדות באיסלנד נוצרו עם הפעילות הטקטונית או בעזרת כוחות בליית הקרחונים והפעילות הוולקנית הצעירה. קניונים שנוצרו בסלע הגרניט הקשה - הם תוצר של התחתרות המים, פעילות קרחונים והסעתם יצרו עמקים ופיורדים עצומים בעיקר במזרח ובצפון-מערב המדינה. מכתשים - תוצר של פעילות מים וקיטור - פזורים באי, וכמובן - זרימת לבה שבמקומות מסויימים עדין מעלים ענני חום ותימרות עשן. משושי בזלת שנוצרו מהתגבשות המגמה והתקררותה הם היפים בעולם בשלל צורות - מפל בסבך של משושים, רצפת כנסיה הבנויה ממשושים, קשתות משושים, ו"תיאטרון" משושים הבולט מתוך הים.
עשירית משטח האי מכוסה בקרח ורוב הפסגות הגעשיות מסתתרות מתחת למעטה קרח עבה. נחלי קרח, אצבעות קרח ונחשולי קרח מבצבצים מתוך הקרחון הגדול באירופה - הוואטניוקול. ממראות הקרח היפים ביותר נציין את לגונת הקרחונים - קבוצה של גושי קרח ששטים להם במפרצון כחול, ושולי הקרחון של הוטניוקול הניתן לטייל לאורכו בשמורת הסקפטפל.
חלק מההתפרצויות המרהיבות בעולם התרחשו באיסלנד ב-40 השנה האחרונות, בשרשרת של התפרצויות "נולד" האי הצעיר סורטסי הנקרא על שם אל האש הנורדי. באי הקטן היימאי קברה הלבה חלקים מכפר הדייגים וגם בחורף האחרון התפרץ הר געש.

עיקר בעלי-החיים באי מתקיימים באוויר ובמים - יונקים כמעט ולא קיימים. אלה שבכל זאת חיים באיסלנד הובאו ברובם על-ידי המתיישבים הנודדים. כמה עדרי אייל הצפון שהובאו מנורבגיה, שועל ארקטי שצבעו חום ובעיקר חיות בית שמטופחות מזה דורות ברחבי האי ובראשם הסוס האיסלנדי הגוץ אך האצלי, והכבשים המטפסות על כל זיז וצוק באי. יונקים ימיים כדולפינים, לוויתנים וכלבי ים מצויים במפרצים הקרים ואפשר לצפות בהם בנקודות מסויימות לאורך החוף הדרומי.

לאילו המצפים לראות את דובי הקוטב בטיול לאיסלנד, נכונה אכזבה - אלה שטים על לוחות הקרח בגרינלנד.

מספרים עצומים של עופות ים וחוף מצויים באיסלנד ואת אתרי הקינון ניתן לזהות ממרחק על מצוקי החוף. שחפים ושחפיות, סולות וקורמורנים צורחים לאורך סלעים וצוקים בחופי הים. אך בראש כולם מצוי העוף המשמש כסמלה הבלתי רשמי של האי - הפאפינים, אלו הם תוכי-ים צבעוניים העומדים לאורך המצוקים וממתינים לרגע המתאים לצלול ולהעלות בחכתם דגיגים. באיסלנד מצויים כ-10 מיליון תוכי-ים.
 

טיול מאורגן לאיסלנד

 
מסלול מומלץ

רייקיביק נכללה ברשימת ערי התרבות של אירופה של אונסק"ו לשנת 2000. זאת בשל היותה עיר המשלבת באופן מושלם תרבות וטבע. במהלך השנה יערכו בעיר מספר ארועים תרבותיים שיציגו בכל רחבי היבשת את הביטוי התרבותי ואת אופן החיים של תושבי הארץ הצפונית. אין ספק שהחיבור של טבע ותרבות הולם את איסלנד, לא רק כנושא לשימור מטעם אונסק"ו. האש, המים, האדמה והאוויר הם מוטיבים יום יומיים בהוויה של האי הוולקני.

ריקייביק עצמה אינה מצדיקה ביקור ממושך. מי שכבר התאמצו להגיע לכאן, כדאי שיבקרו באיסלנד קצת יותר לעומק. את המסלול מומלץ דווקא להתחיל בטיסה מקופנהגן לקפלוויק ומשם לנסוע לאזור סלפוס בדרום מערב האי. את המסלול הת'ורסמוק - עמק המוקף לשונות קרח והרי געש כבויים, חובה לעשות ברכבי שטח מתאימים לחציית נהרות קרחונים. קרחון המירדסיוקל יספק תצפית על עשרות הנהרות המתנקזים מכאן אל החוף ומומלצת לינה באזור ויק.

מויק מומלץ לצאת לשייט לתצפית על מושבות ציפורי הים המקננות על הצוקים במקום, בטיול המאורגן לאיסלנד. תופעות טבע וקרחונים יובילו אתכם לשמורת סקפטפל. אחרי ביקור ב'מפל השחור' ממשיכים מזרחה אל לגונת הקרחונים יוקלסרלון - שהיא אחד משיאי הביקור. מדובר בלגונה בה צפים גושי קרח ענקיים הניתקים מקרחון הווטנה.

הפיורדים לאורך החוף של מזרח איסלנד הם עדות לתקופות הקרח הארוכות שעברו על האי. הנסיעה לאורך כפרי דייגים וחופים מבודדים מובילה אותכם לאיגלסטדיר - על גדות אגם לוגרין. האגדות כאן מתחרות בהצלחה במפלצת של לוך נס בסקוטלנד. מכאן כבר לא ארוכה הדרך לטונדרה הארקטית של צפון מערב איסלנד.

ניתן בהליכה רגלית קצרה להגיע אל מפלי הדטיפוס, שהם המפלים הגדולים באירופה. מחצי האי טיורנס ניתן לבצע תצפית על חופי הים הצפוני. הנועזים בטיול לאיסלנד יכולים להצטרף לשייט ולתצפית על הליוויתנים באזור.

מומלץ לבדוק את תנאי מזג האוויר לפני שיוצאים להרפתקה מסוג כזה. סביב אגם מיווטן מרוכזות תופעות וולקניות שונות. בויטי יש ברכות בוץ ומים רותחים המוכרות כאן, באיסלנד, כמטבחו של השטן. בקרבלה אתם כבר מבלים ומתהלכים בין שפכי לבה אשר עדיין מעלה עשן טרי. באגם עצמו שלל ציפורי מים, ברבורים וביצניות - אטרקציה של ממש לישראלים המכירים רק את הספארי ברמת גן.

אחרי ביקורים במספר פיורדים של איסלנד מומלץ לבקר בסיגלפיורדר במוזיאון הדייג המשחזר את דייג ההרינג. "הטיול של האמיצים" מסתיים ברפטינג בנהר קרוני ובהתקרבות להר געש סנייפלסנס, שהסעיר כבר את ז'ול ורן, שהוריד מכאן את גיבוריו במסעותיו אל בטן האדמה.

אם כבר הגעתם עד כאן בריאים ושלמים - ברייקייביק מחכה לכם יום של טיולי היכרות. מאוד מומלץ להצטייד בביגוד חם בשל אופיו ההפכפך של מזג האוויר. מאותה סיבה, ממומלץ להצטייד באורך רוח.

 

כדאי לדעת

  • האיסלנדים ייצרו את נעלי הפלטפורמה הגבוהות בעולם.
  • תראו כאן ג'יפים וכלי רכב קטנים כמו 'חיפושית' על גלגלי ענק - לנסיעה על-גבי הקרח.
  • תוכלו לצאת לדייג סלמון בנחלים הקרים.
  • אפשר גם להשתכשך במימיה הרותחים של 'הלגונה הכחולה' כשבחוץ 3 מעלות.
  • כדאי להרדים את התינוק עם סאגה איסלנדית בת 200 עמודים.
  • העונה המועדפת לטיול היא בין יוני לתחילת ספטמבר.
  • האיסלנדים דוברים אנגלית וקל מאוד להסתדר.
  • המחירים גבוהים מאוד. לדוגמא: כוס בירה בפאב לפחות - 10 דולר, שכירת ג'יפ לפחות 250 דולר ליום, לילה במלון - לפחות 125 דולר לאדם.
    חובה לצאת לסיור ב'סקידוז' (אופנוע שלג מיוחד) על גבי קרחון.
  • כדאי להזהר ממערכת הבנקאות המקומית, שהפילה בנקים ומפקידים זרים בפיתויי ריבית וריווחיות גבוהה, שלא עמדה לאורך זמן במבחן המציאות.

לטיולים מאורגנים איסלנד

כל הזכויות שמורות לפגסוס תירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form