מספר טלפון
03-6374000

אלסקה דובים ודגים / כתבת מערכת

נפלאות הקרח ועולם החי של אלסקה

השם "אלסקה" הוא במקורו שם רוסי המרמז על היותה של אלסקה חצי אי. מהשם הרוסי נגזר גם היותה ארץ נהדרת ומיוחדת. גם הרוסים, המכירים את הנוף הלבן מבית, התפעלו מהיופי האינסופי של מרחבי הקרח והשלג

אלסקה היא המדינה הצפונית והמערבית ביותר בארצות הברית והיא גובלת בקנדה שמפרידה בינה לבין ארצות הברית, לעומת זאת בים גובלת אלסקה עם רוסיה. זוהי המדינה עם שטח היבשה הגדול ביותר בארצות הברית והיא גדולה מישראל ביותר מפי 30. היא כוללת גם יותר מ-300 איים געשיים, המרכיבים את שרשרת האיים האלאוטיים.

יחד עם שרשרת איים זו אלסקה משתרעת על פני שטח עצום, הגולש גם למזרח בכדור הארץ ועוברים את קו התאריך הבינלאומי. שניים מהאיים הקיצוניים ביותר נכבשו על ידי כוחות יפניים במהלך מלחמת העולם השנייה. האיים הם למעשה הרי געש וחלקם פעילים, מה שרומז שאלסקה היא יבשת בהתהוות מבחינה גיאולוגית.

מבחינה הידרולוגית, הטבע באלסקה בלתי נתפס לפחות כמו החלק היבשתי. יש בה יותר משלושה מיליון אגמים, ביצות מכסות כמעט 200 אלף קילומטר ויש בה יותר מ-100 אלף קרחונים (בהם כאלה הגדולים מ-2,000 קמ"ר) ההופכים אותה למדינה המכילה יותר מחצי מכל הקרחונים בעולם.
 

טיול מאורגן לאלסקה

 
בגלל האוכלוסייה הדלילה והתנאים הקשים למחייה, אחוז הקרקע הציבורית באלסקה עצום. שני שליש מהקרקע מנוהלות כאדמות ציבור, וזוהי אחת הסיבות שאלסקה מצטיינת בשימור טבע, יערות לאומיים, פארקים לאומיים ואזורי מחייה לחיות בר זאת בנוסף לשטחים עצומים של שמורות טבע ודייג ימיות.

בדרום-מרכז אלסקה שוכנת העיר הגדולה ביותר, אנקורג'. טיול מאורגן לאלסקה באזור זה נחשב ליחידי באלסקה ששורר בו אקלים נוח יחסית, שאר חצי האי מתאפיין בטמפרטורות קיצוניות, בעיקר בחורף, כמובן. הטמפרטורות עשויות לרדת למינוס 50 מעלות.

בשל תנאי האקלים, עונת החקלאות קצרה ומוגבלת ומתרכזת סביב אנקורג'. אבל לעומת הדלות היחסית בחקלאות מסורתית, החקלאות הימית משגשרת וכוללת שפע של פירות ים ודגים. בנוסף משגשג באלסקה ענף הציד למאכל, בעיקר של איילים. על כך מעידים המאכלים המסורתיים כמו אקוטאק, "גלידה" אינואיטית המכילה שומן איילים, שמן, בשר ודגים מיובשים ופירות יער.

מבחינה זואולוגית, כצפוי ממדינה קרה, קפואה וצפונית, אין יונקים גדולים רבים המסוגלים לשרוד בתנאים הייחודיים של חצי האי. אך אלו שקבעו בו את ביתם מתמודדים עם הקשיים האקלימיים בגאון ובאסטרטגיות ייחודיות להפליא. אחד הדוגמאות לכך היא אייל הקורא.

בכל קיץ מחדש, אוכלוסיית האייל נעלמת מהשמורה הארקטית, ושנים רבות לא היה ברור אם לעמקי ההרים במזרח השמורה או לקנדה. מחקר אמריקאי שהשתמש בגלי רדיו הוביל לגילוי נתיבי הנדידה של אייל הקורא בצפון אמריקה. התברר שהאיילים אינם מכירים בחוקים של העולם החדש ובמוסכמות של המדינות המודרניות. מדי שנה הם אכן נודדים בין קנדה לאלסקה. הבעל חיים החזק הזה נודד בערך 200 קילומטר למערכת אקולוגית שונה לחלוטין, אם את הקיץ הם מעבירים בקנדה המשופעת אגמים וצמחייה  אז את החורף הם מעדיפים לעבור בקיצוניות האלסקית אך עם הגנה טובה יותר.

האייל הקורא מפורסם בעיקר בזכות קרניו המרשימות והמסועפות. וזו גם הדרך הבטוחה להבדיל בין נקבה לזכר. פעם בשנה, באביב, צומחות קרניו של הזכר שנשרו בחורף, לאחר עונת הרבייה. הפלא העצום הזה חוזר מדי שנה באה ובכל פעם הקרניים החדשות גדולות ומסועפות יותר מהקודמות והן חושפות דבר או שניים על מצב התזונה ומצבו הבריאותי והפיזי של הזכר.

אך סוד קסמה הזואולוגי של האי בטיול לאלסקה, אינו מסתכם באייל. באלסקה גם עולם מים עשיר בלווייתנים ודגים שונים כגון הסלמון. היא גם בית למינים שונים של דובים והמפגש בין הדובים לדגים הוא מהמרתקים ביותר שיש בטבע והוא, בין השאר, מה שהופך את אלסקה למקור משיכה להרפתקנים.

בכל קיץ מגיעים לערוץ העמוק של נחל אנאן כמויות גדולות של דגי סלמון אשר מנסים להגיע לאתרי ההשרצה במעלה הזרם. אתרי ההשרצה אליהם הם שואפים להגיע הם למעשה המקום בו הם הושרצו. פלא זואולוגי מנחה אותם חזרה לאותם אתרים, ללא הסבר ברור איך הם יודעים את הדרך. לרוע מזלם, גם הדובים יודעים, מחכים להם שם ומשחרים לטרף בשעה שהם קופצים על מנת להגיע לבריכות במעלה הזרם.

 

לטיול המאורגן באלסקה


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form