מספר טלפון
03-6374000

איסלנד, ארץ של קרח ושל אש / כתבת מערכת

איסלנד התברכה, כפי שתוכלו להבין מהכותרת ומטיול מאורגן באיסלנד, בלא מעט ניגודים: קרחונים קפואים וגייזרים לוהטים, סלעים וולקניים שחורים מוקפים בקצף ים לבן, נוף אפור בחורף וירוק באביב ובקיץ, וערים קטנות מול מרחבים אין-סופיים. כל אלה, אך לא רק, עושים אותה לארץ מרתקת כל כך.

אגדה צפונית מספרת שלפני מאות שנים, עוד לפני שאיסלנד קיבלה את שמה, שמעו תושבי האי על פשיטה מתוכננת. כדי לגרום לאויביהם לחשוב פעמיים על כדאיות המעשה הם הדביקו לאי את הכינוי איסלנד, "ארץ הקרח", ולאי הגדול והשומם בצפון מערב קראו גרינלנד – "האי הירוק". הפושטים נפלו בפח והסיטו את המתקפה, וכך ניצלו האיסלנדים מאסון גדול. לסיפור אין אמנם סימוכין בספרי ההיסטוריה, אך הוא בכל זאת משעשע וחושף את הניגודים שאיסלנד התברכה בהם: קרחונים קפואים וגייזרים לוהטים, סלעים וולקניים שחורים מוקפים בקצף ים לבן, נוף אפור בחורף וירוק באביב ובקיץ, וערים קטנות מול מרחבים אין-סופיים. מחקרים הנתמכים בכתובים, ובעיקר בספר עתיק המתעד את תולדות האי, נוקבים בשמו של הוויקינג אינגולפור ארנרסון כמתיישב הראשון שהגיע לאיסלנד בשנת 870 לספירה. בשנת 930 לספירה הוקם ה"אלת'ינג", האספה המכוננת, השם שאותו נושא עד היום הפרלמנט האיסלנדי, הנחשב לבית הנבחרים העתיק בעולם.
מקום הכינוס הראשון של האלת'ינג בפארק הלאומי תינגווטליר, המרוחק 40 דקות נסיעה מרקייוויק הבירה. מעבר לחשיבותו ההיסטורית יש למקום זה גם חשיבות גיאוגרפית: איסלנד נמצאת בנקודת המפגש של שני לוחות טקטוניים, הלוח האירו-אסיאתי והלוח הצפון אמריקאי. המקום שבו נפגשים שני הלוחות מעל פני הקרקע הוא בדיוק בפארק הלאומי תינגווטליר.

שטחה של איסלנד הוא פי חמישה משטחה של מדינת ישראל אך מספר תושביה עומד על כ-330 אלף איש בלבד. רובה המכריע של האוכלוסייה מרוכז ביישובים שלאורך החוף. שלוש הערים הגדולות נמצאות בדרום מערב האי וכמעט צמודות זו לזו: רקייוויק, קואופווגיר והפנרפיירדיר, שמונות יחד כ-185 אלף איש. מנתונים אלה אפשר להבין את תחושת הכפר הקטן שחש כל מי שמטייל בריקייוויק. בתים קטנים וצבעוניים נראים כקוביות לגו על רקע המפרצים הכחולים ורכסי הרים מושלגים, כשאת השלווה האדריכלית מפרים רק מבנים מודרניים כגון אולם הקונצרטים הרפה שהוא אחד מסמלי העיר, המוזיאון הלאומי וכנסיית הדלגרים, שהיא הבניין השני בגובהו במדינה (74.5 מטרים). תיירים שמבקרים בטיול מאורגן באיסלנד מתפעלים אמנם מהערים אך מחפשים בעיקר את הטבע הפראי שהאי ניחן בו. הכבישים המועטים מתפתלים בנוף שנראה כמו ציור של פלנטה אחרת: מפלים וברכות גיאותרמיות בכל גוני הטורקיז, קרחונים צחיחים ומישורים ירוקים (תלוי באיזו עונה של השנה מבקרים), מפרצונים שקטים מול מעיינות חמים, וכמובן הזוהר הצפוני, תופעת הטבע שצובעת את השמיים בגוני צהוב, ורוד וסגול חלומיים. רשימת האטרקציות התיירותיות בטבע אין-סופית כמעט – משיט לצפייה בלווייתנים דרך מסע באופנועי שלג, טיפוס על קרחונים וראפטינג ועד למפגש עם פאפין (תוכי ים), הציפור הלאומית של איסלנד. 
 

טיול מאורגן לאיסלנד

 תיירות לאחר משבר

עד לפני כעשור נחשבה איסלנד ליעד לתיירים עשירים בלבד, כמו רוב מדינות צפון אירופה, ואולם בשנת 2008 התרחש בה משבר כלכלי שהפך את הקערה על פיה: הצירוף של שגשוג כלכלי בשנות ה-90 וריבית גבוהה שהבנקים הציעו לחוסכים גררו השקעות מצד גופים מחוץ למדינה, בעיקר מבריטניה.
הדי משבר הסאבפריים בארצות הברית מוטטו את הכלכלה האיסלנדית ושער המטבע המקומי קרס בכחמישים אחוזים. שליש מהאזרחים איבדו את חסכונותיהם והמצב נראה חסר תקווה, אלא שסדרת מהלכים אמיצה של הממשלה גרמה לכלכלה המקומית לעמוד שוב על רגליה. בתוך שנתיים שבה איסלנד לצמוח, ומאז היא עושה זאת בצורה מרשימה לעומת יוון, ספרד ואיטליה, השקועות במשבר כלכלי, ואפילו לעומת גרמניה. עם זאת המחירים באי נותרו עדיין נמוכים יחסית ואטרקטיביים לתיירים. בשנת 2016 נרשם שיא של 1.3 מיליון תיירים, כולל קים קרדשיאן וקניה ווסט שהגיעו לנפוש בשקט האיסלנדי, ובשנה הנוכחית הצפי הוא ל-1.7 מיליון תיירים. השילוב של כלכלה מתאוששת, מחירים נגישים ונופי טבע בראשיתי קורץ לרבים – ובצדק. לכן עכשיו בדיוק הזמן לנצל את התנאים האטרקטיביים ולתכנן לעצמכם חופשה יוצאת דופן או לצאת לטיול מאורגן באיסלנד, שיחרת בזיכרון לעוד שנים רבות.

 

תעודת זהות – הרפובליקה של איסלנד

מיקום גיאוגרפי/יבשת - מדינת אי בצפון האוקיינוס האטלנטי

שטח - 103,000 קמ"ר

אוכלוסין - כ-330 אלף נפש

שפה - איסלנדית

מטבע - כתר (קרונה) איסלנדי(ת)

טופוגרפיה - קו חוף מפורץ בעיקר בצפון ובמערב, הרים וקרחונים בדרום

אקלים ממוצע - בינואר (3-) מעלות צלזיוס, ביולי 13 מעלות צלזיוס

 

 

לכל הטיולים באיסלנד - לחץ כאן

 

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח.

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form