מספר טלפון
03-6374000

עבר והווה במדינות הבלטיות / כתבת מערכת

עד לפני כמה מאות שנים ובגלל התנאיים הגיאוגרפיים הייחודיים של המדינות הבלטיות, היו תושבי האזור דייגים וסוחרים צנועים שבטח לא חלמו על היסטוריה גדולה או על אימפריה בלתי מרוסנת. כמו אז גם היום הם חיים בצל המעצמות האדירות שמקיפות אותן אך גם פורחות בזכות עצמם.

במשך מאות שנים המדינות הבלטיות נקרעו במאבקים בין המעצמות, שכל אחת שמנסה להשתלט על הכל, מקבלת, בסופו של דבר, נתח, הורסת את מה שיכולה, מנסה לייסד מדינה משלה - וחוזר חלילה. כך הפכו המדינות הבלטיות להיות חותמת ושרידים של כל מי שניסה לפלוש או שלט במשך מאות שנים באזור.

ויקינגים, ובהמשך רוסים, גרמנים, דנים או שבדים - כל מי שהקים אימפריה באזור ראה את המדינות הבלטיות כבסיס וכדרך מעבר להתפשטות הלאה, לא תמיד בהצלחה. העייפות מפלישות זרות, האדריכלות והרצון לפרוח ולהתפתח מעידים יותר מהכל על החותם שהשאירו פה כל המדינות האלה.

הכל החל עוד לפני הרוסים והגרמנים. האדמות הסמוכות לים הבלטי נשלטו במשך מאות שנים על ידי שבטים בלטיים, ההרכב האתני הילידי של אזור זה. רק במאה ה-13, היו אלו הצלבנים שפשו לאזור ושיעבדו את השבטים הללו לצרכיהם. לאחר התפוררות נוכחותם של הצלבנים באזור, החלו להתגבש העמים שיהיו הבסיס למדינות הבלטיות. אלו שזה עתה הוקמו לצד אימפריות גדולות ובצילן המשיכו להיות חלק מהן, ונשלטו על ידי רוסיה וגרמניה בעיקר. זו הסיבה שעד היום במדינות הבלטיות ישנם מיעוטים לא מבוטלים עם דומיננטיות מיוחדת לרוסים, שהתנועה שלהם לאזור נמשכה גם בתקופה הסובייטית.

אמנם לגדות הים הבלטי שוכנות המון מדינות, אך המושג "מדינות בלטיות" מתכוון לליטא, לטביה ואסטוניה. לטביה נמצאת באמצע וגובלת עם השתיים האחרות וכולן יחד גובלות עם רוסיה. לאזור הבלטי יש גבול עם פולין (ששוכנת אף היא לגדות הם הבלטי) והוא קרוב לגרמניה שנמצאת ממערב, רוסיה ממזרח ומדינות סקנדינביה מצפון. למעשה, המדינות הבלטיות נמצאות על אם הדרך שמחברת את מזרח אירופה עם המערב ואת צפון אירופה עם הדרום. ריבוי המעצמות והתקופות מורגש היטב בערים הבלטיות הבולטות - מעין משחק של חדש מול ישן.
 

טיול מאורגן לבלטיות

 
מכאן שסיור בערים הגדולות של המדינות הבלטיות הוא בעצם סיור מרתק בין אוכל פולני, גרמני ורוסי בטוויסט מקומי, וארכיטקטורה ומבנים גרמנים וסובייטיים שנמצאים פה על מנת להישאר. כחלק מכך חשוב לציין שאחד הדברים שהכי נותנים את האווירה המקומית הוא הסגנון האדריכלי המקומי, היוגנדסטיל שהיא האדריכלות של הסגנון האר נובו, שמבליט דמויי בעלי חיים וצמחים בגוף אישה, מוטיב שרק מוסיף למסתורין האופף את הביקור בארצות הים הבלטי.

יש שוני בין גבול גיאוגרפי וגבול היסטורי. עוד מתקופת הפריחה הצלבנית באזור הבלטי, ישנם אזורים שהיו שייכים לצלבנים מהאזור הבלטי, שנמצאים כיום בצפון פולין. לכן טיול מאורגן למדינות הבלטיות שמשלב גם את צפון פולין יכול להיות טיול לימודי ומהנה במיוחד, שמשלים תמונה מלאה ומרתקת. 

כך לדוגמה, טירת מלבורק היא טירה צלבנית שנמצאת בעיר מלבורק שבצפון פולין, קרוב לים הבלטי. הטירה שנבנתה על ידי אבירי המסדר הטווטוני, ששלט באזור הבלטי בעבר. היא נחשבת לטירת הלבנים הגדולה בעולם ומשולבת בה אדריכלות גותית, וזהו המבנה הגותי המבוצר הגדול ביותר. הטירה היא דוגמה קלאסית לפאר ולמאמצים שהושקעו באזור הבלטי בימי הביניים. החשיבות של המבצר להתנצרות הבלטיים והרושם שהיא משאירה על המבקר הביאו להכרזה עליה כאתר מורשת עולמית בשנת 1997.

עוד דוגמה למסתורין מן העבר שחודר אל ההווה ניתן לקבל בלטביה, שם חובה לבקר בארמון רונדולה - ארמון מפואר ועצום בגודלו שנבנה עבור דוכס קורלנד. אדריכל הארמון היה ברטולמאו רסטרלי, אדריכל רוסי בולט מתקופת הבארוק שרק הוסיף מוטיבים חיצוניים, שעל רקע ההתחדשות בלטביה של היום - מוספים לאווירת העבר.

אך אם ההבדל והמשחק החדש ישן עדיין לא הודגש דיו, חכו שתרגישו את האווירה בווילנה ובטלין.  וילנה היא עיר מלאה, חיה ותוססת. נכון, יש לה גם עבר טרגי ועצוב, אך ניתן לחיות בה כעיר מודרנית עם הרבה בירה ורחובות שוקקים. ביקור בטאלין ידגיש את העבר הרחוק ואת האדריכלות שכבר שייכת לעבר. בירת אסטוניה היא  ללא ספק חידה מסתורית מאוד. כאילו שמאז שנבנתה בימי הביניים לא השתנה בה דבר. היא מלאה בחומות ושערים המדמים לעיר אווירה דרמטית. מבנים עתיקים באדריכלות שונה ועשירה שבנו מושלי העיר בעבר נותנים לעיר מימד אלמותי. בנייני הממשל העתיקים מול התחדשות העיר גם הוסיפו לעיר, וכמובן, השוק התוסס בעיר התחתונה וזה עוד לפני שטעמתם את הבירה המפורסמת בעיר.

 

 

לטיול המאורגן אל הארצות הבלטיות

 


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form