מספר טלפון
03-6374000

אוזבקיסטאן ואסלאם קרימוב – איש שהוא מדינה שהיא איש / כתבת מערכת

כל מדינה שיצאה ל"חופשי" אחרי המשטר הסובייטי תחת ברית המועצות היא בעלת סיפור דרמטי ומיוחד, אבל את סיפורה של אוזבקיסטאן ניתן לספר דרך סיפור חייו של איש אחד, שהוא בעצם כל האומה מתקופת ברית המועצות, ועד (כמעט) היום

אסלאם קרימוב נולד בסמרקנד בשנת 1938. הוריו היו כנראה אוזבקים, יחד עם זאת עד יומו האחרון מקור משפחתו היה לא ברור והיווה פתח לספקולציות וקונספירציות. בהיותו בן 3 נשלח לבית יתומים שם העביר חלק מילדותו לסירוגין עד שנת 1945. בהמשך התבלט כתלמיד סקרן וחרוץ, סיים את לימודיו בשנת 1955 וכבר ב-1960 סיים תואר בהנדסת מכונות בטכניון בטשקנט. עם סיום לימודיו החל לעבוד בתחום לימודיו ובהמשך הצטרף למשרד משאבי המים של הרפובליקה הסובייטית - אוזבקית. בשנת 1967 סיים את תוארו השני בכלכלה דרך אוניברסיטה בטשקנט הבירה.

בעשרים שנה הבאות, עלה והתבלט בתפקידים תחת הממשל הסובייטי ומוסדותיו באוזבקיסטאן. הוא עבד בוועדה לתכנון המדינה האוזבקית, התמנה שם למומחה ראשי ובהמשך לראש המחלקה. מאחר והצליח בתפקידו הפך לשר האוצר והיה בעל תפקידים רבים בממשל הסובייטי אוזבקי. בשנת 1989 הוא הפך למזכיר הראשון של המפלגה הקומוניסטית ובהמשך הפך להיות ראש המדינה מטעם השלטון הסובייטי.

באוגוסט 1991 - בתקופה של מתיחות מדינית, חשד בהפיכות בכל מקום ומרכז עצבים דרמטי אחד במוסקבה - הכריז על עצמו קרימוב כראש המדינה ועל אוזבקיסטן כרפובליקה עצמאית. המפלגה הקומוניסטית האוזבקית בראשותו שינתה את שמה למפלגה הדמוקרטית העממית של אוזבקיסטן ובבחירות לנשיאות בדצמבר 1991, זכה קרימוב בנשיאות המדינה עם קרוב ל-90 אחוז מקולות המצביעים.

אוזבקיסטן תחת ממשלו של קרימוב הייתה מדינה בעלת סמכויות מרובות וקשות. בעיקר נודעה המדינה כמדכאת את האסלאם הקיצוני. קרימוב העריך את גודל הסכנה מאסלאם שכזה, דיכא אותו עד חורמה ועודד דתיות מתונה ולגיטימית. יחד עם זאת בתחילת תקופת שלטונו עסק קרימוב בדיכוי כל סממן של אופוזיציה לגיטימית ופרלמנטרית, ורדף אחר הניסיונות להחליף אותו או לערער על שלטונו.

אחרי שלב הדיכוי הגיע שלב ההרחבה. ב-1996 הורחבה כהונתו של קרימוב עד שנת 2000 באמצעות משאל עם. על פי התוצאות הרשמיות שפורסמו קרוב ל-100 אחוזים מהמצביעים בחרו להאריך את כהונתו, תוצאות האלה הביאו את מדינות העולם, בהן ארצות-הברית, למתוח ביקורת על משאל-העם ועל חוסר הדיון האזרחי שאמור להתקיים לפני החלטות דרמטיות כאלו.  אחרי שלא היה ברור אם יצליח לכופף את המערכת שוב לצרכיו ושמר על עמימות בנושא, החליט קרימוב "להתמודד" שוב בבחירות לנשיאות בחודש ינואר של שנת 2000. באופן לא מפתיע, גם הפעם הוא זכה לתמיכה באחוזים מאוד גבוהים מהקולות. למעשה, מועמד האופוזיציה היחיד, עבדולפאיז ג'לאלוב, הודה כי נכנס למרוץ על מנת שיהיה אפשר לקרוא לתהליך ולמדינה דמוקרטיים, אך הודה כי הוא עצמו הצביע עבור קרימוב!

מעבר לטענות על הבחירות, החופש באוזבקיסטאן הלך והצטמצם: אופוזיציה, עיתונות ואלמנטים נוספים מהחיים האזרחיים הפכו להיות כפופים לשלטון או תחת פיקוחו. יש לקחת דוגמה ממדינה כזו שאינה בעלת מסורת דמוקרטית, כמה בלתי נסבל וקל זה במספר תמרונים לדרדר את החיים האזרחיים לטובת אדם אחד ומשפחתו. מיותר לציין שגם בשנים 2007 ו-2015 התמודד שוב קרימוב וזכה בקדנציה נשיאותית נוספת.

שלטונו של קרימוב היה ונשאר שלטון פרדוקסלי, אך המערב זכר לו גם את תרומתו החיובית:  קרימוב בין ברית של המערב בכל הנוגע לדיכוי קבוצות אתניות ודתיות קיצוניות, שדאג לסלק את אלו  שניסו להרים תנועה של אג'נדה קיצונית. על כן זכה קרימוב לכבוד מהמערב ולשיתוף פעולה, במיוחד אחרי ניסיון ההתנקשות בו ועל רק הטרור העולמי שהגיע לשיא בספטמבר 2001. מצד שני, מדינות המערב וארצות הברית דאגו לבקר את האופן שבו דאג לדכא את מתנגדיו, מה שהוביל לקרע עם המערב, שהגיע לשיאו בשנותיו האחרונות. אגב כך, עקב דיכויו את הקבוצות האסלאמיות האלימות והקיצוניות ועל רקע לטענות על כך שאולי אביו ממוצא יהודי, הקבוצות הללו קראו לקרימוב "הרודן היהודי". 

באוגוסט 2016, כשנה לאחר בחירתו לקדנציה הרביעית בשנת 2015, לקה קרימוב בשבץ. לאחר כמה שבועות, מת השליט היחידי והבלתי מעורער של אוזבקיסטאן בגיל 78, והשאיר מדינה יציבה, אך עם מתחים פנימיים רבים. בטיולים המאורגנים לאוזבקיסטאן, נוכל לחזות באתרים מעניינים אשר שזורים בסיפורו של קרימוב וסיפורה של אוזבקיסטאן.

 

טיול מאורגן לאוזבקיסטן

בטיולים המאורגנים לאוזבקיסטאן, נוכל לחזות באתרים מעניינים אשר שזורים בסיפורו של קרימוב וסיפורה של אוזבקיסטאן.

לטיול המאורגן באוזבקיסטאן

   

כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form