מספר טלפון
03-6374000

הדרת נשים דוגמת איסלנד / אילן טלמון

בתקופה האחרונה אנו עדים לדיון ציבורי גובר על הדרת נשים מהמרחב הציבורי במדינת ישראל. נדמה לעיתים כאילו הזמן הולך קדימה ואילו יחד איתו אנו הולכים אחורה במובנים מסוימים לעבר חברה מתוקנת, צודקת ושוויונית.

בסקר נרחב שפורסם בספטמבר 2011 בודק המגזין "ניוזוויק" היכן המקום הטוב ביותר לאישה לחיות בעולמנו כיום מתוך בדיקת פרמטרים של  רפואה, חינוך, כלכלה , פוליטיקה ומשפט.  מדינת ישראל הגיעה בדירוג הכללי למקום ה- 51 שאותה מקדימות מדינות רבות אותן אנו רואים כנחותות מאיתנו. יחד עם זאת, ברצוני לסקור את מעמד האישה דווקא במדינה שכבשה את ראש הטבלה והיא.... איסלנד.

איסלנד

למרכזיות והחשיבות של הנשים האיסלנדיות אנו מוצאים תיעוד מראשית ההיסטוריה של האי הוולקני שמצוי במרכז האוקיינוס האטלנטי. המורשת הכתובה שהשאירו המתיישבים הראשונים מתוארת בשלל הסאגות הנפלאות שנכתבו באי במאות ה-12 עד המאה ה-14. בסיפורים הללו, חלקם מיתולוגיים חלקם היסטוריים, תופסות הנשים הויקינגיות הראשונות של האי מקום של כבוד. נשים אלו שהגיעו יחד עם בעליהן ומשפחתן היו אלו שדאגו לניהול משק הבית, העדרים, גידול הילדים ותחזוקת החוות בעוד הגברים היו יוצאים למסעות דייג בים או נעדרים מהבית למטרות דיונים בפרלמנט שדרשו היעדרות ארוכה מהבית. לא פלא שלנשים הויקינגיות יצא מוניטין של "סופר - נשים" בעלות כוח פיסי ונפשי רב היכולות להתמודד עם כל מה שניצב בפניהן.  הנשים באיסלנד כיום, צאצאות גאות לאמותיהן הויקינגיות, ממשיכות  במסורת זו ונהנות לחיות במדינה אשר כל הזמן מתקדמת וחותרת לעבר שוויון מלא בין המינים.


כבר בשנת 1915, כאשר איסלנד עוד הייתה תחת חסות המלך הדני, קיבלו הנשים האיסלנדיות זכות בחירה שווה ובכך היו המדינה השישית בעולם בלבד המעניקה זכות זו לנשותיה.

איסלנד קיבלה את עצמאותה ביוני 1944 והפכה למדינה עצמאית שכיום חיים בה סה"כ קצת פחות מ-320,000 איש, מדינה קטנה, משפחתית, בה תחושה גדולה מאוד של אחווה הדדית כי באמת כולם מכירים את כולם.

באקלים הזה חשו הנשים בשנות ה-70' כי מעמדן בחברה אינו שווה למעמדם של הגברים והן החלו לחשוב כיצד ניתן לצמצם פערים אלו ולתת ביטוי אמיתי לחלקן היחסי, תרומתן וחשיבותן לחברה האיסלנדית.

ב-24.10.1975 נפל דבר בחברה האיסלנדית, אבן דרך שמסמלת מאז ועד היום את התקדמותן של הנשים ומאבקן על הזכות להיות שוות. שנה זו הוכרזה ע"י האו"ם כ"שנת האישה הבינ"ל"  וביום זה עשו הארגונים הפמיניסטיים במדינה  יד אחת והחליטו על "שביתת הנשים הכללית". לאחר דיונים הן שינו את השם ל"יום חופש כללי" לכל הנשים באי על מנת למנוע התייחסות שלילית.

ביום זה שבתו 90% מנשות האי מכל עבודה ומלאכה, מטיפול במשק הבית ובילדים ויצאו לרחובות להשמיע את קולן. בכיכר המרכזית של ריקיאוויק צעדו יחד 25,000  נשים (האוכלוסייה באי מנתה אז סה"כ 220,000 איש) אשר נשאו נאומים, שרו ודיברו על מצבן הלא שווה בחברה.

הגברים של האי כינו את היום הזה "יום שישי הארוך" בו נאלצו להתמודד עם מטלות שמעולם לא ביצעו ובסופו של דבר המסר הועבר וחשיבותן של הנשים בחברה לא הוטלה עוד בספק.



בשנת 2010, 35 שנים לשביתה הגדולה, נערכה שוב הפגנה עקב המצב שנשים מרוויחות עדיין רק 65% בהשוואה לגברים באותן עבודות. כלל הנשים התבקשו לסיים לעבוד בשעה 14:25 בחישוב שזה מעניק להן שכר שווה לגברים שעובדים יום מלא. הפערים הצטמצמו, המודעות והחקיקה קיימים אך אין מספיק פיקוח ואכיפה של נושא השכר של הנשים מול שכר הגברים. כל שנה מצוין באי "יום האם" ו"יום זכויות האישה" כימי חג.

השביתה נתנה אותותיה גם במישור הפוליטי כאשר בסוף שנות ה-70' נכנסה לפרלמנט האיסלנדי המפלגה הראשונה על טהרת הנשים בלבד.

1980 סימנה נקודת ציון משמעותית נוספת כאשר ויגדיס פינבוגאדוטיר נבחרה להיות האישה הראשונה בעולם אי פעם שנבחרת לנשיאות באופן דמוקרטי. היא שבה ונבחרה 3 פעמים נוספות וכיהנה 16 שנים בתור נשיאת האי עד שנת 1996. עד היום, בגיל 82, היא אחת הנשים האהודות, הפופולאריות והמשפיעות באי.

אם בפוליטיקה עסקינן לא ניתן שלא לציין את יוהאנה סיגורדארדוטיר, רה"מ הנוכחית של איסלנד שנבחרה לתפקיד לאחר המשבר הכלכלי באפריל 2009. לא רק עובדת היותה אישה היא חשובה אלא גם היותה המנהיגה הראשונה בעולם שהיא לסבית מוצהרת.  היא הייתה דיילת אוויר, נשואה בעבר לבנקאי, יש לה 2 ילדים והיא כיהנה משנת 1978 בפרלמנט האיסלנדי מטעם המפלגה הסוציאל דמוקרטית.  בגיל 60,  בשנת 2002 נישאה בשנית ליונינה לאוסדוטיר, סופרת, בטקס אזרחי.נישואים עם בני אותו מין הותרו באיסלנד בחוק בשנת 1996.

כיום ישנן  25 נשים אשר יושבות בפרלמנט האיסלנדי מתוך 63 חברי פרלמנט , 40% סה"כ.

גם הממשלה מעמידה אחוז כזה כאשר ישנם 6 שרים, 3 שרות ורה"מ שהינה אישה, 40% גם כן.

ה"אישה הראשונה" במדינה זו דרך אגב הינה ישראלית, דורית מוסאיוף, רעייתו השנייה של הנשיא המכהן אולפור רגנר גרימסון. היא תכשיטנית,  בת למשפחת תכשיטנים מירושלים ממוצא יהודי-בוכרי.  הם התארסו בשנת 2000 ונישאו רשמית במאי 2003.


נשים רבות נושאות היום בתפקידי מפתח באי, בממשלה, בפרלמנט, ראשי ערים ועיריות, מנהלות ומובילות כולן בתפקידן את המהפכה וההתקרבות המתמדת לשוויון בין המינים. לטענתן, הניהול הגברי רק הביא את המדינה על סף פשיטת רגל במשבר הכלכלי הגדול שפקד את האי בסוף 2008.

הנשים באיסלנד לא מחליפות את שם משפחתן כאשר הן נישאות, כחלק מהשיטה הפטרונומית שרווחת באי בה אתה מקבל את שם משפחתך משם האב, שם האב+סון לגבר או שם האב +דוטיר לאישה. חוקים סוציאליים רבים  גם כן נחקקו על מנת לקדם את הנשים לשוויון וביניהם חופשת לידה שניתנת כ-9 חודשים בתגמול של 80% מהשכר טרם הלידה, 3 לאם,  3 (חובה!) לאב ועוד 3 לחלוקה כפי שירצו.  עוד מגמה רווחת באיסלנד הן נשים חד הוריות שמקבלות הטבות ותמיכה רבה מהמדינה על מנת גם לגדל את ילדיהן וגם להישאר עם "הראש מעל למים". 

הנשים האיסלנדיות הן הפוריות ביותר באירופה כיום עם 2.14 ילדים למשפחה והריבוי הטבעי במדינה עומד 0.687% כאשר במדינות רבות באירופה הוא שלילי עקב מיעוט לידות של נשים.

ביולי 2010 נעשה עוד צעד גדול ומשמעותי באיסלנד כאשר  כל מועדוני החשפנות במדינה נסגרו והדבר הוצא אל מחוץ לחוק, המדינה הראשונה בעולם שמחוקקת זאת. אין יותר שימוש בגוף האישה (או הגבר) למטרות רווח. חוק זה היווה השראה גדולה למדינות אחרות שמתמודדות עם הבעיה של ניצול גוף האישה, מועדוני חשפנות וזנות. עד לחקיקת החוק היו מגיעות 100 נשים בשנה לאי על מנת לעסוק בתחום.

אה, ויש עוד דבר קטן ומשמעותי- היופי.  3 זכיות בתחרות "מיס עולם" לנשים איסלנדיות בשנת 1985, 1988 ו-2005 רק נותנות ביטוי פומבי ליופיין החיצוני של הנשים האיסלנדיות שנופל רק מיופיין הפנימי, אדיבותן וחיוכן התמידי, בהן ניתן לחזות במסגרת טיול מאורגן לאיסלנד.

מכל אלה ניתן להבין למה ומדוע נשות איסלנד חיות בממוצע 83.5 שנים, יותר מרוב הנשים בעולם. לאן יש להן למהר? הן בהתקדמות תמידית לעבר שוויון, יש להן חיים נפלאים מדינה ששואפת לשפר את מצבן וארץ מהממת ביופייה ששווה לחיות בה ולמצות עד תום.

אז בפעם הבאה שנשמע על עוד קמפיין שמדיר את נשותינו מהמרחב הציבורי באופן גס ובוטה, נדע לפחות איפה ניתן לקבל שיעור בעניין. 

 

למסלול טיול עם פגסוס לאיסלנד לחץ כאן

למסלולי טיול נוספים באירופה לחץ כאן

הכותב הינו מדריך בפגסוס

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ @
ט.ל.ח 

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form