מספר טלפון
03-6374000

מבוא למטבח היווני / שולמית שניר  

תרבות הטברנה קנתה לה מקום של כבוד במקומותינו בטיול המאורגן ליוון. לא רק בערוצי הטלביזיה ובתרבות הים התיכונית שהשתרשה עמוקות בחיינו היום יומיים.
הקרבה ליוון והאיים הפכו את התרבות היוונית לקרובה מאד לליבנו.
אחרי המסעות לכרתים, רודוס, קוס, סנטוריני, קורפו, איוס, מיקונוס, לסבוס ועוד שמות ובעקבות "הדילים" שקרבו אותנו לא רק גיאוגרפית לטברנה, הגיע הזמן להיכרות מוקדמת עם המטבח היווני. 

יש לי חבר, שהוא מן הראשונים שגילו והתמחו במחוזות יוון ובאייה. הוא נכנס ויוצא בין האיים, ובמסדרונות החשובים של אתונה ובנותיה. רבים מסוכני הנסיעות מכירים אותו ומשתפים איתו פעולה לאורך השנים והוא מתחלק איתנו הפעם דווקא בנסיונותיו הקולינאריים.
לפתיח הוא ממליץ, כמובן על המנות הראשונות ה- MEZEDES. מה דעתכם על תמנון מבושל ברוטב HTAPODI VRASTO או אולי דיונונים מטוגנים

TIGANITA-KALAMARAKIA . זהו סימן ראשון לשולחנות העמוסים פירות ים ושלל דגים מן הים הסובב את הפלופונז ואייו. חובבי שעועית אפויה מן התנור, יכינו את עצמם ל-FASOLIA-GIGANTES-PLAKI ומי שרוצים קציצות בשר בעגבניות יבקשו DOMATOKEFTETHES. סלט דג בקלה הוא TARAMOSALATA ונקניקיות ופלפלים עשויים על גחלים הם SPETZOFAI PILORITIKO . 

ובהמשך, בהתלהבות מן המטבח היווני מציע לנו החבר, גבינה מטוגנת - SAGANAKI ואולי חצילים מטוגנים MELITZANES TIGANITES. לשקשוקה יוונית קוראים OMELETTA DOMATES ופשטידת גבינה, משהו דמוי בורקס הוא TYROPITTA.

מי שרוצים תפוחי אדמה ברוטב שום יבקשו SKORTHALIA.

בתחום הסלטים הוא מציע את סלט החצילים היווני - MELITZAOSALATA וסלט יוגורט עם מלפפונים - סלט קייצי אוורירי הוא TZATZIKI . סלט סלק אם תבקשו הוא PATAZARIA וסלט שעועית הוא FASOLIA SALATA. סלט כרוב יביאו לכם רק אם תבקשו LAHANO SALATA. גולת הכותרת של רעננות בתחום זה היא הסלט היווני הכפרי - HORIATIKI SALATA. אחרי הפתיח והמתאבנים בארוחה הגיע תור המרקים. מרק עדשים נוסח יוון הוא

FAKI SOUPA ומרק לימון, עוף וביצים הוא KOTOPOULO-SOUPA-AVGOLEMONO. מה דעתכם על מרק אפרוחים REVITHAIA SOUPA או אולי מרק לימון, כבש וביצים ARNAKI-SOUPA-AVGOLEMONO המרק המיוחד לחג הפסחא, למי שמבלים ביוון בתקופה זו של השנה הוא MAGIRISTA.

בתחום הממולאים מציע ידידנו עלי גפן ממולאים DOLMADAKIA-GEMISTA. ארטישוק ממולא למי שהריר ניגר מפיו הוא ANGINARES-A-LA POLITA. חצילים אפויים עם עגבניות ובצל תקבלו אם תבקשו MELITZANES IMAM BOYLDI. אורז ותרד הם SPANAKORISO ופשטידת תרד היא SPANAKOPITTA. שעועית ירוקה ברוטב עגבניות תגיע לשולחנכם כשתבקשו FASSOLAKIA. ARAKAS היא שעועית טריה ברוטב עגבניות. במיה קרויה כאן BAMIES תפוחי אדמה ברוטב לימון הם PATATES LEMONATES , כרוב ואורז יגישו לכם כשתזמינו LABANORISO.

ככל שמתקדמת הארוחה הגיע זמן "תאוות הבשרים".

בשר עוף, הודו וארנבות, כי תבקשו, יגיע לשולחנכם כ-KOTOPOULA KAI KYNIGI. צלי עוף ותפוחי אדמה, משהו כל כך בנאלי ודיאטטי, יש לבקשו כ- KOTOPOULA

STO FOURNO. עוף ממולא הוא KOTOPOULO GEMISTO ועוף ברוטב לימון יש לבקש כ-KOTOPOULO LEMONATO. חובבי עוף ואורז יבקשו KOTOPOULA ME

PILAFI עוף וירקות KOTOPOULA ME LAHANIKA עוף ובמיה KOTOPOULA ME

BAMIES  ותבשיל ארנבות עם בצל בחומץ יין יקרא KOUNETI STIFADO. תרנגול הודו ממולא יגיע לשולחנכם בצורת GALOPOULA GEMISTI.

כל סוגי הבשר - בקר, כבש וחזיר ביוונית מכונים KREAS.

שיפודי כבש החביבים כל כך עלינו הם ARNI PASHALINO TIS SOUVLAS. הקבב הוא SOUVLAKIA וכבש בתנור הוא ARNAKI STO FOURNO. בשר בקר עם פסטה ועגבניות יוגש לכם כ-YIOUVETSI ובשר כבש עם חסה וביצים ARNAKI-FRIKASSE-ME-MAROULIA.בשר בקר ותפוחי אדמה הוא KREAS ME PATATES.

בשר בקר מתובל בבצל ועם עלי גפן - MOSHARI STIFADO. בשר חזיר עם סלרי וביצים ברוטב לימון - HIRINO ME SELINO AUGOLEMONO. עגל ברוטב יין -SIKOTAKIA ME KRASSI. כבש בשום - KRIGADELIA. פשטידת בשר בקר -

 MO OOSAKA, מה שקרוי במקומותינו מוסקה. קציצות בקר, יגישו לכם כאן כשתבקשו BIFTEKIA או KEFTEDAKIA SHARAS.

ובשלב זה, אין להמנע מן "המתוקיה" של המנות האחרונות - GLIKA.

פשטידת קינוח על בסיס גבינה מתוקה - GALAKTOBOUREKO. עוגת שקדים ודבש היא הבקלאווה הידועה גם במקומותינו (BAKLAVAS). פשטידת שקדים היא KADAIFI (קדאיף) ופשטידת אגוזים היא KARIDOPITTA. בקשו סופגניות קטנות בטעם קינמון ויגישו לכם LOUKOUMADES. עוגת סולת ושקדים היא HALVAS ואפיפיות עם דבש הן MELOMAKARONA. תפוזים קטנים ומסוכרים הם NERANTZAKI-GLIKO ודובדבנים בטעם חמוץ מתוק הם VISSINO GLIKO. וממש בסוף הארוחה בקשו קפה יווני - ELLINIKOS KAFES.

ולסיכום, ברגע של אמת ועם יד על הלב או אולי על הכרס, בבוא השעה במסעדה ים תיכונית, בטברנה באתונה או בשייט על יאכטה בין האיים בטיול ליוון, אם תזכרו בנו כשתצליחו לממש מנה מן המצאי שלפניכם, הרימו גם כוס אוזו לכבודנו, שנשארנו מאחור אך הכנו אתכם לקראת חוויות המטבח היווני הקרוב כל כך למקומותינו.

טיול מאורגן ליוון 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form