מספר טלפון
03-6374000

קנצלר הברזל / כתבת מערכת

יש אישים שהזמן החולף משכיח, אך הגדולים מנצנצים מהעבר כל הזמן. ביסמרק– או בשמו המלא - אוטו אדוארד לאופולד פון ביסמרק שנהאוזן. הוא דמות יוצאת דופן גם יותר ממאה שנים לאחר מותו. אי אפשר לדמיין את השנים שלפני תחילת המאה העשרים ללא קנצלר הברזל.

נתחיל מהסוף. בשנת 1890 התפטר ביסמרק והלך לאחוזתו לשנים אחרונות של כתיבת זיכרונות מחייו הסוערים. בשנת 1898 הוא נפטר ועם מותו הסתיים עוד פרק מפואר בתולדות האומה הגרמנית.

עם פרישתו מתפקיד קאנצלר גרמניה ביסמרק היה המנהיג הבלתי מעורער של היבשת הלא רגועה – אירופה. מיד לאחר עזיבתו, בוטלו הסכמי הגנה בין רוסיה לגרמניה, הראשונה העבירה את נאמנותה לצרפת שחתמה הסכמים גם עם בריטניה. חזית שלדעת רבים השפיעה על המשך האירועים באירופה וכניסה למלחמה הגדולה. האם באמת אחיזתו המתוחכמת של הקנצלר ועזיבתו את הזירה השפיעו עד כדי הדרדרות זו?

אוטו פון ביסמרק נולד באחוזה למשפחת אצולה בשונהאוזן של פרוסיה. בצעירותו למד משפטים והתבלט בשליטתו המיוחדת בשפות וברטוריקה כובשת. כבר בגיל 32 בלט כפוליטיקאי בפרוסיה ומונה על ידי הקנצלר המקומי ליושב ומחליט באסיפות היומיות.

את אביב העמים של 1848 ובביטוי המחאתי שלו בגרמניה, הצליח ביסמרק לשרוד קרוב לבית הקיסר. טעויות קטנות שעשה לימדו אותו משהו או שניים על פוליטיקה ואלו עזרו בהמשך, נראה שמכאן והלאה ביסמרק היה החלטי ובטוח בעצמו ושאף קדימה כל הזמן.

בשנת 1849 ישב ביסמארק בפרלמנט הגרמני והוביל חזית חדה וברורה נגד איחוד הקיסרויות הגרמניות, לאחר שהצליח לסכל כל ניסיון כזה נשלח לחזית הדיפלומטית של פרוסיה וישב ברוסיה ובצרפת, שם השיג לו ידידים רבים ממנהיגי העולם ובלט ביכולת התמרון שלו להוביל ולשרוד. דבר אשר הקנה לו מעמד מיוחד בקרב השלטון המרכזי בברלין.

בשנת 1862 התחולל מאבק אימים סביב תקציב הצבא הפרוסי.כששום צד לא מוכן להתפשר ופרוסיה כולה נכנסה לסחרור. הקיסר, וילהלם הראשון ניסה לאתר את הפוליטיקאי שיכול לנהל משבר בסדר גודל כזה. וכך, כשהוא בן 47 ועם ניסיון רב נקרא ביסמרק אל הדגל והוביל את פרוסיה לעבר האירועים המשמעותיים בתולדותיה.

במשך שנות שלטונו הראשונות וללא היסוס של ממש, אימץ ביסמרק את המדיניות הלאומית "דם וברזל" ופתח בשלוש מלחמות רצופות מתוך כוונה להרחיב את תחום מחייתם של העמים הגרמנים.

במלחמה הראשונה הוא הביס את דנמרק וקיבל את חבלי הארץ שלזוויג והולשטיין לידיו. במלחמה שבאה מיד אחריה הוא הביס את אוסטריה שנחשבה הקיסרות הגרמנית המשמעותית ביותר ובכך ביסס את מעמד פרוסיה מבין הקיסרויות הגרמניות.

במלחמה השלישית הוא הביס את צרפת. במהלך דיפלומטי סוחף הוא הציג את צרפת כמדינה תוקפנית ודורסנית. מדינות גרמניה הקטנות התגייסו באקט של פטריוטיות לצד פרוסיה. עקב כך, בשנת 1871 הושפלה צרפת והובסה במלחמה, גבולות גרמניה הורחבו שוב (סיפוח אלזס – לורן) קיסר גרמניה הוכתר בארמון ורסאי ונוסדה האימפריה הגרמנית המאוחדת והעצומה.

לאחר ההצלחה בשלושת המלחמות שיזם בעצמו, הרחבת גבולות המחייה לגרמנים, ביסוס גבולות האימפריה הגרמנית והצעד המשמעותי מבין כולם והוא איחוד מדינות גרמניה (ללא אוסטריה) ומכאן ייסוד גרמניה כישות פוליטית אחת וכמדינה מודרנית, הפך ביסמרק להיות פוליטיקאי חד ומדויק, פרגמטי ומתמרן ראשון במעלה, כיום התואר ביסמרק לפוליטיקאי הוא תואר המבטא הערכה לתמרון בענייני פנים וחוץ, יצירת בריתות והתרת מוקשים מבית ומחוץ עד כדי אמנות של ממש.

לאחר השפלת צרפת, דחיקת אוסטריה וירידת חשיבותה וסיפוח שטחים על חשבון דנמרק, ביסמרק הפך להיות הדמות הבולטת והדומיננטית ביותר מבין מנהיגי אירופה. אך מעתה היה טרוד מכך שהיריבויות שיצר יגרמו לבריתות חדשות שיופנו מולו ולכן בכל כוחו ניסה ליצר סדר חדש. כוחו הופנה להפגת המתחים הבינלאומיים, יצירת בריתות וניסיון לשמר סדר שישאיר את אירופה במצב של שלום ולמנוע מלחמות נוספות. במשימה זו, בתמרון אין סופי בין בריטניה, צרפת, אוסטריה, רוסיה ועוד מדינות הצליח ביסמרק עד יומו האחרון בשלטון למנוע התנגשויות נוספות. בטיול מאורגן לגרמניה ניתן לחזות בהנצחה שזכה לה ביסמרק בכיכר הכוכב הגדול אליה הועבר ערב מלחמת העולם השניה, מה שהצילו מההפגזות.

מבית היה מוטרד ביסמרק בעיקר מהמפלגה הסוציאליסטית וכוחה של הכנסייה בתחום החינוך והכלכלה. מוקשים אלו הפכו להיות מטרד בעיניו וגם כאן בתחכום ובסבלנות ידע ביסמרק לכרות את הבריתות הנכונות, לשתף פעולה גם עם כוחות בעלי אידיאולוגיה שונה ולא פעם להודות בטעותו, להבין את מגבלות כוחו ולהתפשר.

בשנת 1888 וילהלם השני התמנה לקיסר גרמניה הגדולה. הקיסר החדש שחלם על גרמניה גדולה הרבה יותר אך היה חסר ניסיון ופחד להיות בצלו של ביסמרק, גרם להתפטרותו  בשנת 1890. עם התפטרותו של ביסמרק מדינות הפנים והחוץ התערערה, בריתות חדשות נוצרו ואלו היו לא מאוזנות. יש הטוענים שמאבקי הכוח החדשים והרצון של צרפת להחזיר את כבודה שאבד בהשפלה של 1870-1 היו מבין הסיבות שהובילו את אירופה למלחמה הגדולה.         

 

לטיול המאורגן בגרמניה  - לחץ כאן

לטיול המאורגן בברלין - לחץ כאן

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ @
ט.ל.ח. 

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form