מספר טלפון
03-6374000

ביקור בממלכת האינקה/ עמיקם בצלאל

מסע אל האנדים הוא מסע לארץ רחוקה. שם ,במחוזות הנידחים האלה שבדרומה של יבשת אמריקה, שכנה פעם ממלכה הררית, ממלכת האינקה. הממלכה כבר איננה זה כחמש מאות שנה. המלכים והשליטים הם נחלת ההיסטוריה, אך צאצאיהם ממשיכים לחיות לאורך רכסי האנדים, מאגם טיטיקקה ועד למרכז פרו, בוליביה ואקוודור, זוהר העבר נעלם ונותר ממנו רק העוני.


אל הרי האנדים ,מכורת האינקה,מגיעים המטיילים שלנו בטיסה קצרה מלימה,בירת פרו בטיול המאורגן לדרום אמריקה.דרך אחרת ,ארוכה יותר, נמשכת מלה פז בירת בוליביה.האגדה מספרת כי שבט האינקה נולד כתוצאה מיצירתם המשותפת של אל השמש ואלת האדמה. המפגש בין השניים יצר את מנקו קאפאק ואחותו. האח והאחות נשלחו לחנך את האינדיאנים וללמד אותם בינה.מצויידים בחרב מזהב טהור הם טיפסו בהרי האנדים וירדו בקעות עד שהגיעו לעמק ירוק ופורה. שם נעלמה חרב הזהב ושקעה באדמה. במקום זה החליטו להתיישב וכך נוסדה הבירה המעטירה קוסקו שבפרו.

היום קוסקו הציורית היא עיר הררית יפה שהזמן לא גרע ממנה דבר. העיר ממזגת סגנון ספרדי עם אורח חיים אינדיאני. התושבים, כתושבי האזור כולו, הם צאצאי האינקה, אינדיאנים ממוצעי קומה, רזים ובעלי פרקי ידים קטנים. ראש רחב ,עצמות לחיים גבוהות ונחיריים רחבים.

בעבר היתה קוסקו תפארתה של ממלכת האינקה שהשתרעה לאורך 4599 ק"מ, מגבול קולומביה בצפון ועד ירכתי צ'ילה בדרום. כשנחתו פרנצ'סקו פיזארו הכובש הספרדי ואנשיו בחוף פרו, הם ניזונו משמועות וסיפורים על עושרה האגדי של ממלכת האינקה. ארבע עשורים קודם לכם הטיל קולומבוס עוגן באיים הקאריבים. הספרדים הספיקו לשדוד את ממלכת האצטקים שנרמסה על ידיהם ומגמת פניהם היתה עכשיו הממלכה עליה שמעו כי אין קץ לעושרה. כשהחל פיזארו לצעוד לעבר רכסי האנדים, מת מלך האינקה הגדול (1527). על ערש דווי הורה המלך לנאמניו לפצל את הממלכה בין שני בניו.לאטאולפה הועיד את חבלי הצפון ולהאוסקר את ארץ הדרום. החלוקה הובילה למלחמת אחים נוראה. שני האחים נלחמו זה בזה מלחמה קשה ואכזרית מבלי להבין את התוצאות ומבלי לראות שהאויב האמיתי לא היה האח אלא הפולש הספרדי שהשכיל לנצל את היריבות ההדדית לטובתו. כך חדר כוח ספרדי קטן בן 170 איש אל לב הארץ ואף זכה לקבלת פנים נלהבת של מלך הצפון.

סיפור אחריתה של ממלכת האינקה הוא גם סיפורה של קוסקו.אטאולפה שהכריע את אחיו, קיבל את פני הספרדים בידידות ובכבוד.הספרדים לכדו אותו במרמה ,הטילו אותו לבור ודרשו תמורת שחרורו כופר: זהב שימלא את הבור עד שפתו. הנתינים המסורים אספו את האוצרות אולם פיזארו מתח חוט בגובה רב יותר והזהב המשיך לזרום לידיהם החמדניות של הספרדים. לאחר שהכופר נפרע החליטו הספרדים להוציאו להורג. עתה כשפניהם מיועדות לבירה האגדית קוסקו שלזהבה אין גבול, חששו ששחרור המלך השבוי יהווה מכשול בדרכם. תחילה הוחלט לעלותו על המוקד. אטאלולפה, המום ונרעש פנה לשובהו:"במה חטאתי?ו מה פשעם של ילדי שזהו גורלי? הרי שילמתי בכל אוצרותי".

פיזארו נאות רק להמיר את טקס ההמתה בשריפה, בחנק, לאחר שהמלך הסכים להיטבל, נחנק למוות. המלך אטאולפה מת ועמו התמוטטה האימפריה שלו.(1533) בני עמו לא התאוששו. האינקה היה לא רק שליטם אלא האיש ששלט במחשבותיהם ובאורח חייהם.ממלכת השמש הגיעה לקיצה.

בטיול מאורגן לדרום אמריקה אנחנו לומדים רבות על תרבות בני האינקה 

פרו פרו מאצ'ו פיצ'ו

היזהרו ממחלת הגבהים

בקוסקו השוכנת בגובה של 3250 מטרים מעל פני הים ,אין מה למהר. למעשה אסור בכלל להיחפז. כדאי לפתוח את הסיור בגמיעת תה מהביל,מתובל בעלי שיח קוקה. אין מקום לחשש. איש לא מנסה לסמם אתכם בקוקאין. מדובר רק בעלים ריחניים שרק לאחר זיקוק מפיקים מהם את הסם הקטלני. עלי הקוקה נלעסים בחדווה רבה על ידי האינדיאנים, ואגב כך צובעים את שיניהם. בנוסף יש להם סגולה מופלאה להמריץ את זרם הדם ולהקל על הנשימה בהרים הגבוהים שם אוויר דליל בחמצן. בטיולים שלנו אנחנו מתוודעים לקוסקו ולאזורים ההררים סביבה. קוסקו וסביבתה מציעות שפע של מסלולים מרתקים בנסיעה לאורך המדרונות המזרחיים אפשר להבחין במטעי הקוקה. אולם לא רק עלי הקוקה חביבים על ילידי המקום. בהמה אהודה עליהם היא הלמה שמשמשת בהמת משא כמו החמור אצלנו. הלמה שייכת למשפחת הגמלים אך היא קטנה מהגמל במידותיה. בעל חיים נוסף מאותה משפחה היא האלפקה שלה צמר כהה יותר אך תכונותיה דומות. הלמה והאלפקה מספקות צמר ממנו מייצרים סוודרים אופיניים הנחטפים על ידי התיירים.

האינדיאנים החיים בהרים שומרים על מסורת ושפת האינקה, הקצ'או. למרות הדת הקתולית הרווחת ביניהם ,סוגדים האינדיאנים לאמא אדמה,ה"מאמא פאצ'ה".פסלונים שלה מצויים בכל בית.לא רבים יודעים שהאכרים האינדיאנים היו מגדליו הראשונים של תפוח האדמה. מאז שפקעותיו הובאו לאירופה הם פשטו לכל העולם. האקלים הקר והיבש לימד את המגדלים לשטוח את תנובת השדה באויר הצח. תפוחי האדמה הצטמקו והתייבשו ולאחר מכן הונחו בסלים ואופסנו לימות הקור. אז בושלו במים ותפחו מחדש, יפים למאכל.
שבטי ההרים מגדלים גם טבק שמשמש לא רק להרחה אלא גם לצרכים רפואיים . אם תקלעו ליום השוק באחד הכפרים מזומנת לכם הנאה צרופה.
קוסקו עצמה משרה אוירה של קסם. מעין הילה של שלווה מרחפת עליה.סמוך לכיכר המרכזית,"כיכר הצבא",עומדת כנסייה שבה שפע מהמם של ריקועי זהב, מזכרת מהעבר. כנסיות יפהפיות בנויות על שרידי מקדשים והארמון האימפריאלי.

מאצ'ו פיצ'ו- אחד מפלאי עולם

אחד האתרים המופלאים בטיול המאורגן לדרום אמריקה ששמו נודע בעולם כולו הוא מצ'ו פיצ'ו (ההר הקדום ) ואין תימה שהוא אחד השיאים של טיולנו בפרו. זו עיר מפוארת שנמחקה מהמפה, כוסתה בג'ונגלים טרופיים ושבה ועלתה מהעבר. במצ'ו פיצ'ו חיו אחרוני האינקה שנרדפו על ידי הספרדים. יש גורסים שתושבי המקום החריבו את יישובם כדי שהספרדים רודפי הבצע לא יגלו את אוצרותיו. שנים רבות ניסו הכובשים לחשוף את סודה של העיר האבודה אך הדבר לא עלה בידם. למרבה המזל הם הסתחררו מגילוי מרבצי הכסף בבוליביה ונטשו את החיפוש אליו לא שבו עוד.

חוקרים צרפתים,ספרדים, אנגלים ואמריקאים ניסו לשווא למצוא את המפלט האחרון של האינקה, אך נכשלו.בראשית המאה העשרים גאה גל חדש של מגלים.צעיר אמריקאי בשם חירם בינגהם חצה את נהר האורובמבה הגועש, טיפס לראש אחד ההרים וממנו צפה בחורבות אבן שבצבצו מתוך שפע הירק. הוא ירד ובדק היטב את האתר והבחין כי מדובר בסגנון בנייה אופייני לאינקה. נרעש ונפעם שב לארה"ב ב-1912 וגילה לבן כיתה עשיר על המימצא. הידיד מימן את המשלחת וכך נחשפה העיר האבודה . מסתוריה של מצ'ו פיצ'ו גלויים היום לעין.בגלל קשיי התעבורה-אסור להחמיץ את הרכבת חזרה וכך נגזרת על התייר בדרך כלל שהייה קצרה בלבד..שבילים נוחים מנחים את המבקרים ההולכים בין חורבות העבר.שטחה של העיר האבודה מורכב מאזורי מגורים וממקדשים. יש גם מדרגים ומגדל, שטחי חקלאות עתיקה ומערכות מים מיוחדות, חלקן תת קרקעיות. אבני הבניין,גדולות כקטנות, נחצבו בסלעי ההר. סתתים אונים החליקו את פניהם והניחו את הנדבכים בהתאמה מופלאה..בשעות מסויימות של היום מתעטף צוק הסלע בערפילים כמו צעיף. באותם רגעים מבין המשוטט בין בניני האבן הדוממים את סוד הקסם של מצ'ו פי'צו,קסם שהעניק למקום את התואר: אחד משבעת פלאי עולם.

טיולינו בפגסוס מכלילים סיפורים ואגדות המשולבים במהלך הטיול לדרום אמריקה

 

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form