מספר טלפון
03-6374000

הכל על מינכן / אסף שניר

מינכן היא עיר הבירה של באווריה, המדינה הפדראלית בעלת השטח הגדול ביותר מבין המדינות המרכיבות את גרמניה. אוכלוסייתה של מינכן היא השלישית בגודלה בגרמניה (אחרי ברלין והמבורג). העיר נודעת בזכות הארכיטקטורה, הסצנה התרבותית המפותחת וכמובן פסטיבל האוקטוברפסט השנתי.
כמו כל הערים המרכזיות בגרמניה, מינכן הפכה לאיי חורבות מהפצצות בנות הברית במלחמת העולם השנייה, אולם, לאחר המלחמה, שופצה בצורה כל כך דומה למקור, שרבים מתקשים בכלל להאמין שהופצצה במהלך המלחמה.

איך מגיעים ?

נמל התעופה הבינלאומי של מינכן הוא נמל התעופה השני בגודלו בגרמניה. טרמינל 2 נמצא בשימושה הכמעט בלעדי של Lufthansa ושותפותיה (חברות Star-Alliance). החברות האחרות משתמשות בטרמינל 1 הוותיק יותר. מהארץ,  אייר ברלין , אל על, ( בקיץ 4 פעמים בשבוע ), סאנדור, ארקיע וישראיר מפעילות כל אחת מספר טיסות שבועיות. Lufthansa הגרמנית מפעילה טיסת אחר הצהרים למינכן 5 פעמים בשבוע. משדה התעופה ניתן להגיע למרכז העיר בתוך כ-45 דקות באמצעות קווי S-1 ו-8-S של הרכבת הפרברית (עלות של כ-9 יורו לאדם) וגם באוטובוס של לופטהנזה היוצא בתדירות של כל 20 דקות לתחנת הרכבת המרכזית של העיר.משך הנסיעה כשעה.

מרבית הערים האירופיות מקושרות למינכן ברכבת. מתחנת הרכבת המרכזית (Munich-Hauptbahnhof), הממוקמת אסטרטגית במרכז העיר יוצאות בתדירות של כמה פעמים ביום רכבות לערים גרמניות אחרות, ולמדינות הסמוכות (אוסטריה, איטליה, צ'כיה, שוויץ וצרפת). חברת הרכבות הגרמנית Deutche-Bahn משתמשת במינכן כ-Hub מרכזי לפעילותה. למעוניינים לצאת לסיורים גם אל מחוץ למינכן, בטיול המאורגן לגרמניה,  לזלצבורג למשל, כדאי לבדוק גם את הרכבות האזוריות ולא רק את הרכבות המהירות. רכבות אלו, באופן טבעי, איטיות יותר (הנסיעה לזלצבורג, למשל, נמשכת כחצי שעה יותר לכל כיוון), אבל עשויות לשקף חסכון משמעותי. כרטיס הלוך חזור לאותו יום בעלות של 29 אירו באמצעותו יכולים לנסוע עד 5 אנשים לזלצבורג, כאשר מחיר הנסיעה הלוך חזור ברכבת מהירה הוא 28 אירו לאדם. (המחירים יכולים להשתנות מעת לעת ).
 

מינכן מינכן מינכן

 
תחבורה בתוך העיר

למינכן רשת תחבורה ציבורית עירונית משובחת. הרכבת הפרברית (S-Bhan), הרכבת התחתית (U-Bahn), החשמליות (Trams) והאוטובוסים. כרטיסי הנסיעה תקפים לכל אמצעי התחבורה, וניתנים לרכישה אך ורק באוטומטים הפזורים בתחנות השונות. קיימות אופציות לכרטיסים לנסיעה בודדת, כרטיסיה למספר נסיעות בודדות, כרטיסים יומיים ליחיד ולזוג וכרטיסים שבועיים (מיום ב' עד ליום ב'). את כל הכרטיסים יש להחתים בכניסה לתחנת הרכבת או על האוטובוס או החשמלית, אחרת לא  יהיו בתוקף. הנתפסים ללא כרטיס צפויים לקנס של 50 יורו.

מרכז מינכן מורכב מהרחובות שסובבים את Karlplatz, וכולל את אזור ה-Marienplatz ואזורי המדרחוב הסמוכים לו, Isrator, ו-Odeonplatz, וסמוך מאוד לתחנת הרכבת הראשית של העיר. 
כמו במרבית הערים הראשיות באירופה, במינכן יש שפע של תעסוקה לחובבי הקניות. מדרחוב Kaufingerstrasse המתפרש מאזור Karlplatz ועד בסמוך ל-Marienplatz מהווה את אזור הקניות המרכזי של העיר לפריטים במחירים סבירים. במקום מצויים סניפים של רשתות בינלאומיות כמו Zara, Beneton,-M&H ו-A&C לצד בתי כלבו מקומיים, חנויות קטנות, בתי קפה וחצרות בירה. בסופי שבוע ובקיץ צפו כי האזור יהיה עמוס לעייפה ודחוס בתיירים ומקומיים כאחד. רחוב Maximilianstrasse הינו אידיאלי למחפשים קניות של מותגי יוקרה (או סתם לשטוף את העיניים) מ-Prada ועד Tiffany, זהו הרחוב בשבילכם. אם קניתם אז חשוב לזכור את האופציה לקבל חזרה את המע"מ שעומד בגרמניה על שיעור של 19%, כאשר שיעור ההחזר הממוצע עומד על כ-14% מסכום הקניה. החזר המע"מ בגרמניה הוא נוח ביותר, ובניגוד למקומות אחרים באירופה, סכום המינימום לקבלת החזר עומד על 25€, מה שמאפשר קבלת החזר כמעט על כל קנייה. בדומה למקומות אחרים ביבשת, שמורגלים גם הם בכמויות תיירים גדולות, כמעט כל החנויות, גדולות וקטנות כאחד, מאפשרת החזר מע"מ.
אי אפשר להיות במינכן בלי לבקר ב- Hofbrauhaus חצר בירה ענקית הממוקמת ממש בסמוך למרכז העיר. במקום, לפי מיטב המסורת הבווארית, פזורים עשרות שולחנות ארוכים, בהם יושבים זרים ביחד, שותים בירה בכוסות ענק, שהוגשו על-ידי מלצרים הלבושים בתלבושות בוואריות מסורתיות. כמעט תמיד, החל משעות הערב עד לשעות הקטנות של הלילה מתקיים במקום מעין מופע פולקלור בווארי עם מוסיקה בווארית חיה ובהשתתפות הקהל.  התפריט כולו על טהרת המטבח הבווארי.
ה-Hofbrauhaus הוא ללא ספק בית הבירה המפורסם מכולם, אבל את המקומיים לא תמצאו שם, נסו ב-Starkbierfest. בנוסף בטיול לגרמניה, כדאי לבקר במסעדת Weisses Brauhaus הממוקמת בסמוך ל-Marienplatz (רחוב Tal-7), ומציעה חוויה בווארית אותנטית, אבל פחות המונית ורועשת.
אזור ה-Schwabing והאוניברסיטה - האזור היוקרתי והאופנתי מלא בבתי קפה קטנים, חנויות נעלים ובגדים מרשימות אך יקרות, חנויות ספרים ומסעדות המתמחות בסוגי מזון מכל העולם. האזור תמיד היה אזור "טרנדי" למגורים, וקל מאוד לדמיין מדוע (U3/U6 בתחנה Munchner-Freiheit). מומלץ להגיע בשעות אחר הצהריים המאוחרות על מנת לשלב סיבוב בחנויות עם ארוחה באחת מן המסעדות המעולות והמגוונות שפזורות בסביבה.
אזור Neuhausen-&-Nymphenburg - אחד מן האזורים היותר רגועים ומרגיעים בעיר, המאפשר לשכוח לרגע את הסביבה האורבנית בת 1.3 מיליון האיש שנמצאת במרחק נסיעה בחשמלית מכאן. בשני אזורים אלו אין כמעט תיירים למרות שבמקום נמצאת חצר הבירה (Beer-Garten) הגדולה בעולם. בטיול למינכן, מומלץ לבקר בגני טירת Nymphenburg. הגעה לאזור באמצעות כל חשמלית המסתיימת ב-Romanplatz - ניתן לעצור בתחנה Rotkeruzplatz ולהיכנס לחצר בירה או לאחת מן הגלידריות ובתי הקפה בסביבה.

מחנה הריכוז דכאו

מחנה הריכוז דכאו נמצא במרחק נסיעה של כמה תחנות ברכבת הפרברית העירונית, ומהווה עדות מצמררת לזוועות שהתרחשו על אדמת אירופה לפני פחות מ-70 שנה, מצבה לנספים ואזהרה לחיים. ניתן להצטרף לסיור רשמי ומקיף המכסה את כל ההיסטוריה של מחנה הריכוז, ובכלל זאת את היסטוריית עליית הנאצים לשלטון בגרמניה.

כדורגל

שתי קבוצות הכדורגל של מינכן, Bayren ו-Tsv הם יריבות קשות. למרות שהראשונה משחקת בליגה הראשונה ומתחרה בדרך כלל על האליפות, בעוד השנייה משחקת בליגה השנייה ובגביע Uefa, התחרות והיריבות כאן הן אמיתיות. המקומיים מחולקים לאלו ששונאים אחת ושרופים על השנייה. שתי הקבוצות חולקות במגרש ב-Allianze-Arena, המגרש בו התקיים משחק הפתיחה של המונדיאל שנערך בגרמניה.

תיאטרון, אופרה ומוסיקה

מינכן היא אחד ממרכזי התרבות של גרמניה. התרבות כאן מתוקצבת בנדיבות יחסית על-ידי הממשלה ולכן היא מפותחת ומקורית יחסית למקומות אחרים. הבעיה, מירב ההופעות הן בגרמנית, אולם ניתן למצוא גם הופעות בשפות אירופאיות אחרות, וכמובן באנגלית.

Nationaltheater - בבניין המדהים המצוי בלב ליבה של העיר בכיכר Max-Joseph-Platz מתקיימות הופעות בלט ואופרה כמעט כל ערב. להקת האופרה המקומית נחשבת על-ידי המבקרים לאחת הטובות בעולם, ומציגה ברפרטואר שלה עיבודים של אופרות מן המפורסמות ביותר. מלבד הבניין המדהים, מבפנים ומבחוץ, ההפקות מושקעות ובנוסף, מדהים לראות כיצד המקומיים, ובינם ילדים קטנים חנוטים בשמלות ערב מפוארות ובעניבות ובחליפות - ממש אירופה!

Residenztheater - מגוון מחזות מודרניים וקלאסיים (בעיקר בגרמנית)

Staatstheater - מעלה הפקות מיוחדות של אופרות, אופרטות ומחזות זמר. בדרך כלל, ניתן למצוא כרטיסים בהתרעה קצרה

Deutches Theater - בעיקר מחזות זמר

Kammerspiele - בדרך כלל, מפתיע את הצופים עם פרשנות מודרנית ולעיתים מזעזעת של מחזות מפורסמים.

בירה והאוקטוברפסט

הבירה של מינכן מפורסמת בכל רחבי העולם. מבשלות בירה רבות עדיין מייצרות בתהליך דומה לאופן בו פעלו במאה ה-15. יש כמה מבשלות בירה קטנות ואיכותיות שכדאי לנסות. למשל, Karg,-Unert ו-Hopf. וכמדברים על מינכן ובירה באותו משפט, איך אפשר שלא לדבר על ה-Oktoberfest - חגיגת הבירה הגדולה בעולם, והיריד הגדול בעולם. האירוע מתקיים אחת לשנה במשך שלושה שבועות בסוף חודש ספטמבר-תחילת חודש אוקטובר ומשתתפים בו כ-6 מיליון איש. 

ה-Oktoberfest לא מבוסס רק על בירה אלא גם על כמויות אדירות של מאכלים מקומיים כמו נקניקיות (sausage), עוף (hendl), אטריות גבינה
(kasespatzle) , כרוב חמוץ (sauerkraut) לצד דליקטסים בוואריים נוספים. 

באופן מסורתי האירוע מסתיים ביום א' הראשון של חודש אוקטובר, אולם מאז איחוד גרמניה מוארך המועד כך שיכלול גם את יום השנה לאיחוד גרמניה. האירוע נערך באזור הנקרא Theresienwiese.

ה-Oktoberfest המקורי התרחש במינכן בשנת 1810 לחגיגת נישואיהם של נסיך הכתר הבווארי Ludwig (מאוחר יותר מלך בוואריה Ludwig-I) עם הנסיכהTherese  (שעל שמה גם קרוי האזור בו נערך ה-Oktoberfest). במידה ובחוסר מזל פספסתם את ה-Oktoberfast, ניתן לחוות חוויה מסונטזת באמצעות חצרות הבירה הרבות המפוזרות ברחבי העיר.

לטיול מאורגן לברלין 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form