מספר טלפון
03-6374000

הקשר בין מתווה הגז לדייגים האיסלנדים / יעקב קוצ'וק

שנת 2015 שהסתיימה לא מכבר תיזכר לבטח בישראל בזכות המאבק על מתווה הגז השנוי במחלוקת, בין יתר הביטויים שנכנסו לשיח בישראל היו, משאבי טבע, מרחק מיילים ימי, מיסוי וצדק חלוקתי, מים טריטוריאליים ועוד. קידוחי הגז התאפשרו בזכות התפתחות טכנולוגיות הקידוח וההפקה אולם לא פחות חשוב בזכות האמנות הבינ"ל המסדירות את ניצול משאבי הטבע בים- חוק הים וקביעת אזור כלכלי בלעדי.

איך כל זה קשור לדייגים האיסלנדים ?

במהלך ההיסטוריה נקבעו אמנות בינ"ל המסדירות את שטחה הריבוני של כל מדינה בים- הדבר הוגדר כמים טריטוריאלים ונקבע במרחק של 12 מייל ימי מהחוף. במרחק זה מדובר על מים בריבונות המדינה.
מרחק שדות הגז בישראל כדוגמת תמר 90 ק"מ מחיפה, או "לוויתן"- 130 ק"מ מחיפה, רחוקים מאד מגבול המים הטריטוריאליים של ישראל. המאגרים נמצאים בתחום המים הכלכלים של ישראל. אזור כלכלי בלעדי מוגדר על פי "חוק הים" כפי שאושר על ידי אמנת האו"ם במרחק של 200 מייל ימי מהחוף.
כיום הדבר נדמה כמובן מאליו, יחד עם זאת עד לקבלת האמנה על ידי אומות העולם ב1983 לא היה הדבר מובן מאליו. סכסוכים פרצו בין אומות בנוגע לניצול משאבי הטבע בים. והסכסוך המפורסם ביותר התרחש סמוך לאיסלנד בצפון האוקיינוס האטלנטי ונקרא "מלחמת הבקלה".

איסלנד היתה ועודנה אומה שעיקר פרנסתה על הדייג. מיקומה בצפון האוקיינוס האטלנטי בסמוך לזרם הגולף סמוך לאזור דגה עשיר הביא לכך שמקור חייהם של האיסלנדים מאז ההתיישבות הויקינגים הראשונה באי  ב874 בראשות אינגואולפיר ארנרסון ועד היום קשורה קשר ישיר לדייג, את הקשר ההדוק לדגה ניתן ואף מומלץ לחוות במסגרת טיול מאורגן לאיסלנד.
במהלך המאה ה20 עם השתפרות טכנולוגיית הדייג ובעיקר השימוש בספינות מכמורת גדולות הביאה ציי דייג רבים אל שדות הדייג העשירים בסמוך אל איסלנד. עיקר ספינות המכמורת הגיעו מבריטניה. דייג היתר הביא להידלדלות הדגה בסמוך לאיסלנד דבר שהביא לפחד קיומי בקרב האיסלנדים.
 

טיול מאורגן לאיסלנד

החל מאמצע שנות ה50 של המאה ה20, הכריזו בשורת צעדים חד צדדים איסלנדית על הגדלת שטחה הריבוני בים  אליו נאסרה הכניסה לספינות דייג אחרות. הדבר בוצע לאורך למעלה מ20 שנה ובכל פעם הגדילו האיסלנדים את הגבול הימי בו אסרו על כניסת ספינות דייג של מדינות זרות.
במהרה נוצר סכסוך בין הבריטים לאיסלנדים על זכויות הדיג דבר שיקרא "מלחמת הבקלה COD WAR" מוזר לקרוא לסכסוך זה מלחמה לאור העובדה שלאיסנד אין צבא, מה עוד שלא נורו יריות במהלך מלחמה זאת. הבריטים שלחו ספינות מלחמה להגן על סיפנות המכמורת הבריטיות  והאיסלנדים נגחו ספינות דייג וחתכו רשתות מכמורת.
הסכסוך נפתר לטובת האיסלנדים בזכות התערבות מעצמות ברית נאט"ו.

איסלנד בזכות מיקומה האסטרטגי בצפון האוקיינוס האטלנטי "נכבשה" על ידי בריטניה וארה"ב בתקופת מלחמת העולם הII, כוחות הברית הקימו באיסלנד בסיסי צבא על מנת להגן על שיירות הספינות בתקופת מלחמת העולם מפני מתקפת הצוללות הגרמנית. לאחר המלחמה הוקם באיסלנד בסיס נאט"ו להגנה על צפון האוקיינוס האטלנטי. איסלנד כמדינה ללא צבא זכתה להגנת ברית נאט"ו.

האיסלנדים השתמשו בקלף האסטרטגי ואיימו בסגירת בסיס נאט"ו באי. הדבר גרם לחשש בקרב מדינות הברית שלאחר פינוי הבסיס תהפוך איסלנד למדינה תחת השפעה סובייטית במהלך המלחמה הקרה. וכך יהפוך אזור הצפון אטלנטי והקוטב הצפוני לאזור תחת חסות סובייטית.
שמירה על קהילת דייגים בריטית לא היוותה שיקול מהותי על כף המאזניים האסטרטגיות בתקופה מלחמה הקרה. דבר שהביא להסדרת הדייג במרחק של 200 מייל מהחוף האיסלנדי, דבר שאושר לאחר מכן באמנות בינ"ל כדוגמת חוק הים.
אכן מוזר הדבר שקומץ דייגים איסלנדים באומה נידחת הצליחו להשפיע בצורה כה מרחיקת לכת על התנהלותן של אומות העולם. ובפעם הבאה שאנו מתדיינים על מתווה הגז ומביעים דעות של בעד או נגד. זכרו כי אלמלא הדייגים באיסלנדים לא היו מתחילים כלל בחיפוש אחר הגז בתחתית הים, וועדת ששינסקי לא הייתה קמה....

לכל הטיולים באיסלנד - לחץ כאן



כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח.

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form