מספר טלפון
03-6374000

וייטנאם, לא על האורז לבדו / ענבר ישר-אל

טיול לוייטנאם, הארץ שנכבשה שוב ושוב, מפתיעה בגאוגרפיה מעניינת, השפעות צרפתיות והרבה מאוד אורז.
וייטנאם נמצאת בין קו רוחב 23 לקו רוחב 8 , בירתה האנוי ממוקמת על קו רוחב 21. הארץ גובלת בסין, לאוס וקמבודיה, וברצועת חוף של 3,260 ק"מ. היא מתפרסת על כ-1,600 ק"מ מצפונה לדרומה ורוחבה כ 50 ק"מ בלבד. שטחה כ 000331, קמ"ר - פי 15 מגודלה של מדינת ישראל.

ניתן לחלק אותה לשלושה חלקים עיקריים, גם בהתייחסות למזג האוויר:

1. צפוןוייטנאם- דלתת הנהר האדום ורכס הפנסיפן. העונה הקרה בין נובמבר לאפריל ועונת הקיץ החמה בין מאי לאוקטובר.

2. מרכז וייטנאם - חוף ים סין הדרומי. יבש בין מאי לאוקטובר ורטוב בין דצמבר לפברואר.

3. דרום וייטנאם - דלתת המקונג. העונה הרטובה והגשומה ממאי ועד נובמבר, והעונה היבשה מדצמברועד אפריל.

בויאטנם כ-90 מיליון תושבים ו- 54 מיעוטים אתניים. הקבוצה האתנית העיקרית נקראת "וייט". 

טיול מאורגן לוייטנאם

 
כובשים רבים לה

כבר משחר ההיסטוריה הושפעה ויאטנם משלטונות זרים, מסין עד הודו, קמבודיה ועד צרפת. הכיבוש הצרפתי החל ב- 1864 והסתיים ב- 1954 בכשלון מוחץ בקרב "דיין ביין פו".
המדיניות הקולוניאלית הפכה את השלטון הקיסרי ל"שלטון בובות" ודיכאה את העם הויאטנמי. חמסה תוצרת מקומית כגון אורז, גומי ומלח וביטלה את השימוש בכתב המקומי.
ב- 1940 נכנע המושל הצרפתי ליפנים ומסר לידיהם את הקולוניה "הודו סין". בשנים 1946 עד 1954 חידשו הצרפתים את שלטונם בה. ב- 1954 חולקה על פי ההחלטה שהתקבלה בוועידת ז'נבה, על פי קו רוחב 17 מעלות, לצפון ויאטנם בהשפעה סובייטית וסינית ולדרום ויאטנם בהשפעה מערבית. בסיום מלחמת הודו- סין השנייה הידועה גם כמלחמת ויאטנם, בשנת 1975, ניצח הצפון וויאטנם התאחדה תחת שלטון קומוניסטי. ויאטנם מהווה מקום נפלא, ולכן רבים בוחרים לטייל לאיזור אסיה, ובייחוד בטיול מאורגן לוייטנאם, ואף בהקשר לכובשיה, גם בטיול מאורגן לסין.
עד היום מורגשת ההשפעה הצרפתית, בין אם בשפה הצרפתית השגורה בפיהם של ויאטנמים מבוגרים והשימוש באותיות לטיניות בבתי הספר ובין אם בארכיטקטורה דוגמת מבנה העירייה, בית האופרהNha Hat Lon  שהועתק מבית האופרה בפריז וקתדרלות גותיות.
התשתיות הצרפתיות (אמות מים - אקוודוקטים, מערכות ביוב ומסילות רכבת) משמשים את הויאטנמים עד היום.
בנוסף, מי שחשקה נפשו בקפה, בבאגט או בקרואסון יוכל למצוא אותם בקלות ברחוב הויאטנמי.

בודהיזם וקאו -דאי

כ-85% מתושבי ויאטנם בודהיסטים. ישנם כ-8% נוצרים, קתולים אך גם פרוטסטנטים ורובם נמצאים בדרום ויאטנם. ישנם גם מיעוטים של טאואיסטים, קונפוציאנים, מאמיני הואה-האו, מוסלמים וקאודאיסטים.

החיים הרוחניים בויאטנם מושפעים מבודהיזם ומפולחן האבות הסיני. האמונה היא כי החיים על פני האדמה מחויבים לדאוג לנשמות המתים והתפיסה הקונפוציאלית היא שקיימת היררכיה ומשמעות לגיל. על הילדים לדאוג להוריהם.
דת הקאו דאי (Cao Dai) נוסדה בשנת 1926 על ידי נגו ואן צ'יו לאחר שחווה התגלות בה קיבל מסר מהאל. הדת מונותאיסטית והמאמינים בה שואפים לצאת ממעגל גלגול הנשמות ולהגיע לגן עדן. על פי האמונה, אלוהים רואה הכל ולכן סמלה של הדת הוא עין בתוך משולש. המשולש מחבר בין שלושה זרמים: קונפוציאניזם, דאואיזם ובודהיזם. מדובר בדת אקלקטית שמקורה בדרום ויאטנם. מבנה הדת היררכי וכולל אפיפיור, קרדינלים ובישופים.
במקדשים השונים, כמו זה הממוקם ב Tay ninh אנו נתקלים בתופעה מעניינת: המבקרים במקדש מורשים לצלם את המאמינים ואת מבנה המקדש על עיטוריו, אולם אסור עליהם להצטלם בתוך המקדש. 
 

טיול מאורגן לוייטנאם

 
טרסות אורז וקפה בשקית

אורז הוא הגידול השלישי בתפוצתו בעולם אחרי תירס וחיטה. ויאטנם היא יצואנית האורז השנייה בעולם, אחרי תאילנד. האורז הויאטנמי בעל גרעין ארוך ומכיל הרבה עמילן.

מזג האוויר, המזיקים, הגשם והסחף חייבו מציאת פתרון לגידול האורז. הפתרון הוא בניית טרסות (מדרגות חקלאיות) עשויות אבנים, טיט, עשבים רחבי שורשים, יבליות וחומרים נוספים שמטרתם לאפשר עמידות של הטרסה. בשיטה זו מי הגשמים יורדים מההר, עוברים מדרגה מדרגה ומשקים את הגידולים. שדות האורז משמשים גם כבית גידול לבעלי חיים המדבירים את המזיקים.
כשעומדים מול המחזה הירוק אי אפשר שלא להתפעל מהתכנון המדויק של הטרסות ומהאסתטיקה המרהיבה המאפיינת אותן.

הצרפתים השאירו מזכרת נוספת מתקופת השלטון והיא אהבה בלתי נלאית לקפה, הגל ברמה המרכזית. ויאטנם היא יצרנית הקפה השנייה בעולם ואין ויאטנמי שפותח את יומו בלי כוס קפה. רק עמדו ברחוב וצפו בתופעה משעשעת: מקומיים ממהרים עוצרים לשניות ספורות, משלמים ואוספים קפה בשקית עם קשית. מדובר בקפה משלוש כפות קפה, פילטר וחלב משומר ומרוכז.

ויאטנם ידועה בקפה מיוחד ויקר העשוי פולים שהופרשו בצואה של בעלי חיים כגון חתולים, שועלים ופילים ועברו קלייה. 200 גרם של הקפה היוקרתי יעלו כ- 300 דולרים.|
בנוסף, ידועה הארץ ברוטב הדגים (Nuoc Mam) שמלווה כמעט כל מאכל. הרוטב, שריחו עז במיוחד, מורכב מתערובת דגים וחיות ים התוססים במשך כחצי שנה בחביות ענק ובטמפרטורה של כארבעים מעלות.
בין אם תבקרו במחילות קו צ'י, תשוטו על המקונג, תעשו קניות בשווקי סאפה או תצפו במופע בובות המים המסורתי בהאנוי, ויאטנם תותיר בכם רושם עז וטעם טוב ליעד המשלב את עברו עם ההווה.

 

הכותבת מנהלת את "מרכז פגסוס לתרבות הפנאי" המקיים הרצאות איכות ועומק אודות יעדים ונושאים מגוונים ומאפשר למאזינים להיות "תיירי כורסא".

לטיולים המאורגנים לוייאטנם

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form