מספר טלפון
03-6374000

יוון בטברנה / משה שניר  

מסע אל ארץ האלים, האיים, המפרצים והמנזרים, ההיסטוריה, המיתולוגיה, והמוסיקה שהופכים כל טיול מאורגן ליוון לחוויה של עומק ושאר רוח.
תרבות הטברנה ממשיכה להכות שורשים וגלים. מאקרני הטלוויזיה ומהמועדונים גלשה התופעה הישר אל חוברות הכרומו של מארגני הטיולים. שמחת החיים, הפשטות והרוגע, הנופים, האוכל והמוזיקה של יוון הפכו לנחלת הכלל. ומול מגמות השוק - לא נלחמים, 'החגיגה היוונית' הכוללת את אתונה, הפלפונז, צוקי מטאורה, דלפי קורפו - יוצאת לדרך.

כל מי שמבקר באתונה עובר מסלול די דומה בעיר שנמצאת בשיאו של משבר כלכלי שמטלטל את כל אירופה.

אתונה היא עיר חמה מאוד בקיץ, וגם המקומיים נמלטים אל חופי הים המרעננים. חובה לקחת בחשבון כי מזגן אינו דבר מובן מאליו. למרות זאת, מיליוני תיירים מגיעים לכאן לחופשות מדי שנה.
נקודה טובה להתחלה של סיור באתונה בטיול המאורגן ליוון, היא משולש הכיכרות סינטגמה, אמוניה ומונה סטירקי. החלפת המשמרות נוסח אתונה היא אטרקציה תיירותית נוספת. האיצטדיון האולימפי ורובע הפלאקה הם מוקדי בילוי חובה. במעלה הפלאקה ובסימטאותיה אין-ספור טברנות תוססות וחנויות מזכרות למכביר. בהחלט מקום מומלץ לבלות ערב קליל עם בריזה מהים לצלילי בוזוקי.
למי שמעוניין לצפות בשקיעה יוצאת דופן כדאי לנסוע לאורך מפרץ אפולון בואכה הנקודה המזרחית ביותר ביוון - כיף סוניו - משם, ליד מקדש פוסידון - המראה בלתי נשכח. האקרופוליס הוא נקודת ציון נוספת באתונה וביקור חובה. ההעפלה במעלה השביל והמדרגות לא קלה לבעלי כרס אבל המראה משכיח את כל תלאות הדרך. העיר העילית, ממנה שלטו מלכי יוון על הממלכה, מדהימה בגודלה ובתצפית שהיא מספקת על כל אתונה ומבואותיה. הפרתנון - משכנה של האלה אתנה - גודלו ועוצמתו של המבנה העתיק - משאירים כל צופה פעור פה. התצפית אל תיאטרון דיוניסוס - ערש לידתו של התיאטרון המודרני, משלימה את חווית הביקור באקרופוליס.

בדרך מאתונה לכיוון הפלופונז האטרקציה העיקרית היא חציית תעלת קורינטוס שבין  הים היווני לים האגאי. בדרך-כלל עוצרים לתצפית, וממשיכים בנסיעה אל העיר מקנה. הכניסה לעיר היא דרך שער הבנוי מאבנים קיקלופיות. האמפיתיאטרון הענק באפידאורוס,  שהתפרסם באקוסטיקה הטבעית שלו הוא תחנת חובה בכל מסלול אל תוך הפלופונז.

נאפיליון היא התחנה הבאה. זוהי עיר הבירה הראשונה של יוון. עוצרים ללינה ועם בוקר ממשיכים לכיוון דיאקופטו. משם, ברכבת, המתנהלת על פסים צרים  מעפילים  באיטיות לקלוריטה דרך הקניון הציורי המשופע בגשרים, מנהרות ונופים עוצרי נשימה. מנקודה זו ממשיכים במעבורת לקורפו. כדי לעשות זאת יש לנסוע לכיוון ריאון. כאן חוצים את מיצר הים המפריד בין הפלופונז ליבשת. ממשיכים בנסיעה צפונה לעבר איגומניצה ומכאן תביא אתכם המעבורת לעת ערב לקורפו.
 

טיול מאורגן ליוון טיול מאורגן ליוון טיול מאורגן ליוון

 
כדאי לשהות בקורפו, הירוק באיי יוון, יומיים. האי ידע תהפוכות שלטון רבים וכל אלה הטביעו את חותמם. שיטוט בסימטאותיה המקורות, בשווקיה הססגוניים יאפשרו למטייל בטיול ליוון, לחוש במזגה הנוח של העיר המשלבת מבנים אנגלים וצרפתים עם תיבול של אווירה ים-תיכונית. חובה לבקר במצודת קורפו, בפיינדה, בטיילת קנוני וברובע היהודי. מאוד מומלץ לבקר באכליון - וילה בסגנון יווני הממוקמת בגן פסלים וממנה תצפית מרהיבה אל צפון האי. גם את אלבניה השכנה ניתן לראות ביום בו הראות טובה. גם בקורפו, לעת ערב, טברנה מקומית ומוזיקה אותנטית יתרמו למצב הרוח. בשאר הזמן מומלץ לטייל בשווקים המציעים מיגוון של עבודות יד ומעדנים מקומיים.
משהחלטתם להיפרד מקורפו תביא מעבורת אתכם לאיגומניצה - משם ממשיכים אל יואנינה, המפורסמת במערת הנטיפים שלה. אבל האטרקציה האמיתית באזור היא קלמבקה. בדרך אליה עוד תעברו בכפר הציורי מצובו, בכפרי חבל זאגוריה ההררי ובקניון המרשים של ויקוס. לקלמבקה מגיעים בדרך-כלל, לעת ערב, מקום מרהיב למרגלות צוקי מטאורה המרשימים. מטאורה נחשבת לחווייה שמיימית. לא פעם חש המבקר בינות לצוקים המרשימים בתחושה של התגלות. הסיור באחד המנזרים הנראים תלויים בין שמים לארץ מזמין צילומים מאין-ספור זוויות, כדי להוכיח לנשארים בבית שתופעה כזו אפשרית. המקום נחשב לאחד האתרים היפים באירופה.

לא רחוק ממטאורה כדאי להתעכב בכפר מטוסובו - כפר של חרשי עץ ויצרני גבינות עיזים. את הלילה עושים, בדרך כלל, בלאריסה. הזריזים יותר יצליחו לדחוס לתוך יום באזור גם ביקור בסלוניקי - בירת חבל מקדוניה והעיר החשובה של צפון יוון.

המשך המסלול נושא יותר אופי גיאוגרפי. יום הטבע מתחיל בנסיעה לכיוון וולוס ומשם למקריניצה - כפר קטן וציורי המשקיף אל המפרץ וולוס. אל 'ההר הירוק' - פילו, מובילה דרך מתפתלת בין עצי ערמון ואגוז כאשר מיד בסיום הסיבוב להר ממשיכה הדרך לדלפי, השוכנת למרגלות הר פרנסוס, מקום משכנן של המוזות, לפי המיתולוגיה.

דלפי ומקדש אפולו שימשו כמרכז רוחני של עלייה לרגל של שליטי כל הממלכות ביוון, שבאו לכאן לשאול בעצת האורקל. האתר, שרידיו ומיקומו והעלייה למקדש אפולו יגזלו את שעות הבוקר. למי שמעוניינים בהבנה עמוקה יותר של האתר ההיסטורי החשוב מחכה המוזיאון המקומי.

מדלפי לא רחוקה הדרך חזרה לאתונה. בדרך אפשר לעצור באראחובה, כפר הממוקם במורדותיו הדרומיים של הר פרנסוס. ביקור ברחוב הראשי של הכפר המציע לבד מנוף הררי טיפוסי ויפה גם חנויות המוכרות עבודות יד ומעדנים מקומיים, עושה רק טוב למצב הרוח.
גם בין חסדי 'תרבות הטברנה' יש כאלה הלוקחים אותה ברצינות תהומית.  שרואים שליחות אמיתית בהובלת טיול בקניוני הוראיקוס והויקוס, לדלפי והמוזיאון, שלא לדבר על המנזרים התלויים במטאורה. בחצי האי פיליון באולימפיה ומיסטרא.

מי שמצטרף לטיול  עומק מצטרף למסע ליוון ולערש התרבויות של המערב. מסע אל ארץ האלים, לארץ של איים, מפרצים ומנזרים, היסטוריה ומיתולוגיה, ארכיטקטורה עתיקת יומין ומוסיקה נפלאה שעושים, כולם ביחד, את הטיול ליוון לחוויה של עומק ושאר רוח.
בימים אלה של הכנות למשחקים האולימפיים בלונדון, אין כמו התוודעות למקום בו הם החלו. המסע המתמשך בין הנופים עוצרי נשימה, מפרצים, צוקים וכפרים צבעוניים מביא את המבקר להחשף ליוון הקלאסית מול יוון הנוצרית אורתודוכסית. המפגשים עם התושבים והכרת אורחות חייהם, הם חוויה בפני עצמה. כאן גם כדאי לנסות ולהבין את מקור ההשראה של גדולי הפילוסופים שהצמיחה יוון: סוקרטס, אפלטון ואריסטו. הקניונים של צפון יוון, נופי ההר ויערות חצי האי פילון, משלימים את החוויה.

חובה לבקר כל פעם בתיאטרון המרשים ובעתיקות מיקנה בירת המלך אגממנון מחריב טרויה. העיר הנטושה מיסטרא, גם היא יעד ראוי למבקרים. זוהי הבירה הביזנטית של הפלופונז עד המאה ה-19. זה המקום לשלב סיפורים מיתולוגיים הקשורים בפרק זה בהיסטוריה של יוון העתיקה ולבקר במנזרים מן המאה ה-14.

הטיול בשולי הצי האי מאני בין כפרים, גאיות והרים מביא את המבקר בסופו של יום ללינה באזור פטרה. המשך המסלול מוביל לעבר צוקי גבריון. הדרך מתנהלת בין כרמי זית וגפן בואכה אולימפיה. העיר שנתנה את שמה לאירוע הספורטיבי הגדול בעולם המתקיים עד עצם היום הזה. ראוי לו לסיור להתמקד לא רק במהות הספורטיבית של המקום, אלא בראש ובראשונה באדריכלות היוונית הקלאסית, באתר משחקי הספורט העתיק ובמוזיאון המקומי המרתק. נצלו את הסיור גם לביקור בעמק הירוק והפורח למרגלות הר קרוניון. אל תוותרו על ביקור בגימנסיום, הפאלסטרה, מקדש הרה ומקדש זאוס, בתי האוצר והאיצטדיון, ההיפודרום, הסדנה של פידאס ובית המועצה.

טיול ליוון מתמקד בהכרת אנשים, שטח ותרבויות מקרוב. מלב אתונה, ארכובה ודלפי הקלאסיות, מתנהל המסלול גם בעמק כרמי הזיתים של אמפסיה ומשם דרך הרי אווריטה עד לקרפניסי השוכנת בגוש הררי ומיוער. ביקור במנזר פרוסוס השוכן על מצוקים גבוהים מספק חוויה מיוחדת. נסיעה במישורים המערביים של יוון מובילה לעיירה היפה יאנינה, השוכנה לצד אגם.

ההמשך מוביל לאזור כפרי הזגוריה שבהרי פינדוס. שיטוט בסמטאות הכפר מונובנדרי, היפה שבכפרים, לפי יודעי יוון מובהקים. מבקרים גם בכפרים מסורתיים אחרים: אריסטי וצפליבו. מכאן יוצאים לטיול רגלי בקניון ויקוס השוכן ליד קוניצה מצפון ליאנינה. הסיור הגיאוגרפי הקצר מתמקד בהמשך במנזרי מטאורה ובחצי האי פיליין.

כדאי מאוד לצאת לטיול טבע בחצי האי הגבוה וההררי, בין הכפרים פורטרייה, חניאה ומקריניצה, ובין מפלי מים, ערוצי נחל קטנים ונופים של יערות דולב. התצפית על נופים מלבבים, שדות חקלאיים, חופים ציוריים ויער טבעי ישלימו את החווייה באזור פורטריה. מכאן בכביש המהיר פתוחה הדרך לאתונה ונפלאותיה.

המלצה פרטית שלנו - הצטיידו במכונית עם מיזוג אוויר. לדרכים ההרריות של מטיילי העומק והכבישים הצרים כדאי גם מכונית בנפח מנוע חזק יותר מה שמובן מאליו באוטובוס התיירים של הטיול המאורגן.

לטיול מאורגן ליוון 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.לח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form