מספר טלפון
03-6374000

מינכן, עיר הבירה / משה שניר

אם ישאלו אתכם ב'מי רוצה להיות מיליונר' כמה סוגי בירה מיוצרים בגרמניה - דעו שהמספר עומד על לפחות 7,000 סוגים שונים. בוואריה הצבעונית והציורית ומינכן בירתה התוססת הן מקור של עלייה לרגל לחובבי הבירה המקומיים, שלוגמים כוסות של ליטר בירה מרה ומקציפה לגרונם הניחר. לשיאה מגיעה חגיגת הבירה של מינכן ב'אוקטובר פסט' המפורסם.

פסטיבל הבירה של מינכן, המתקיים כל שנה, הוא אירוע בסדר גודל לאומי מאז 1887. לפסטיבל מוניטין בינלאומי שמושך כל שנה יותר מששה מיליון מבקרים בטיולים לאירופה. תלבושות בוואריות טיפוסיות, מכנסיים רקומים וכובעים עם נוצות, גרביים עד הברכיים, שמחת חיים וכמויות אין סופיות של בירה - הם מסממני ההילולה.
אם ברצונכם לבקר במינכן בתקופה זו של השנה, אל תגיעו בלי לשריין מלון מראש. אם לא דאגתם לכך, יש חשש סביר שתבלו את רוב זמנכם בחיפוש אחרי מקום לינה. בכל מקרה, צפו למחירים גבוהים בהרבה ממחירי המלונות הרגילים במינכן, שגם בימים כתיקונם אינם זולים במיוחד. הפסטיבל נפתח תמיד בספטמבר ונמשך אל תוך אוקטובר ומכאן גם שמו.

כיצד מגיעים לפסטיבל? חפשו את הרחובות Sonnestrasse ו- Schwanthalerstrasse לכיוון גני הפסטיבל. כניסה לאירוע: כרוכה בתשלום.

בירה במינכן

קצת היסטוריה

מינכן נוסדה בשנת 1158 וקיבלה מעמדה של עיר ב-1214. בשנת 1255 הפכה למקום מושבה של שושלת Wittelsbach, שהטביעה את חותמה על התפתחותה. מלחמת 30 השנים הביאה את השבדים ואת גוסטבוס אדולפוס לשלוט בעיר. המלך לודוויג הראשון (1868-1786) היה הבונה הגדול של העיר. ה-Glypotothek ה-Pinakothek הישן והחדש, הארמון המלכותי, ה-Feldherrnhalle, ה-Siegstor (שער הנצחון) ועוד. כל אלה הפכו את מינכן למרכז תרבותי של אירופה. בשנת 1918 הכריז Kurt Eisner על בוואריה החופשית ומיד אחרי מלחמת העולם השנייה הפכה העיר למטרופולין בקנה מידה אירופאי.

לא רק בחלק של בוואריה העילית ניתן למצוא ארמונות וכנסיות עתיקות ומפורסמות. גם למינכן יש מבחר נהדר של ארמונות. ארמון Nymphhenburg - ארמון הקיץ של משפחת Wittelsbach - הוא תחנת חובה בכל ביקור במינכן. ארמון Blutenburg, הממוקם במבואותיה המערביים של העיר, הוא טירת צייד בסגנון גותי, שנבנה גם הוא על-ידי המשפחה בשנת 1467. ארמון Schleissheim עם נבנה במאה ה-18. באותו פארק ממוקם גם ארמון Lustheim המאכלס אוסף פורצלן גדול וייחודי.

בעיר גם 300 כנסיות - מכל תקופה נותרה לפחות כנסיה אחת שמותירה את רישומה על העיר והמבקר. הכנסיה העתיקה ביותר של מינכן, Old Peter, מחזירה את המבקר היישר למאה ה-11. במרכז העיר קתדרלה בסגנון גותי מאוחר מן המאה ה-15 המאכלסת עבודות אמנות מחמש מאות רצופות. The Theatiner (1667) היא כנסיה בסגנון בארוק איטלקי, בשעה שהכנסייה על שם St. Anna (1733) היא הראשונה בסגנון הרוקוקו שנבנתה במינכן. כנסיה אחרת - Asamkirche (46-1733) נחשבת ליצירת מופת ארכיטקטונית לרוקוקו הבווארי.

מזג אוויר

מינכן ממוקמת באזור של מזג אוויר מתון. אי לכך, החורף לא קר מדי והקיץ לא חם מדי. בקיץ, בהעדר מיזוג אוויר ברוב בתי המלון, די קשה לשהות בעיר לישראלים שמורגלים למזגן. זוהי אולי נקודת התורפה הבולטת במיוחד באורח החיים הגרמני וגם בתנאים לתייר בטיול מאורגן לאירופה. הגרמנים, למרות הקידמה, הטכנולוגיה והעושר, טרם גילו את המזגן אם כי, בשנים האחרונות המצב השתפר.
 

מינכן מינכן מינכן

 

שדה התעופה

העיר מינכן היא לא רק בירתה של בוואריה הציורית, היא גם אזור התיירות הנחשב ביותר של גרמניה. מינכן היא גם מרכז עסקים, כלכלה ותעשייה חשוב ביותר בארץ, שהפכה למרכז הכלכלי החזק והחשוב ביותר באירופה. מאז נחנך בעיר שדה התעופה החדש ביותר באירופה - ב-93', הפכה מינכן למרכז תעופה לצדן של פרנקפורט ודיסלדורף. שדה התעופה המודרני והיעיל נבנה, בלחץ ארגוני הירוקים, במרחק של כשעה נסיעה מהעיר. זה מאפשר יותר טיסות בינלאומיות ליעדים מעבר לים. לפיכך מאוד נוח להצטרף לטיול מאורגן כשאוטובוס צמוד מחכה לכם בשדה.
השדה החדש של מינכן, הפך לשדה מספר שתיים בגרמניה, ומשרת בעיקר את דרום גרמניה ומערב אוסטריה. ריבוי הטיסות מתל אביב למינכן, שיפרו את האטרקטיביות של השדה לנוסעים מישראל. כבר היום, מציעה מינכן טיסות חיבור מיידיות לטיסות מתל אביב לשלושה יעדים בצפון אמריקה: ניו-יורק, שיקגו וסן פרנסיסקו.
דרך מינכן טיסות רבות כל יום ליותר מ-70 יעדים במערב אירופה. ממינכן לפחות 10 טיסות יומיות ללונדון, 8 טיסות יומיות לפריז או אמסטרדם ומספר דומה של טיסות לכל אחת מן הערים החשובות במערב או במזרח אירופה. כל אלה מלבד טיסות נוספות של המובילים הלאומיים של כל מדינה, וגם טיסות צ'רטר של ארקיע.
מן השדה גם כ-20 טיסות יומיות לברלין, כמעט בכל שעה. מספר דומה של טיסות מופעלות לפרנקפורט, דיסלדורף, המבורג ועוד ערים מרכזיות בגרמניה. בשדה של מינכן עוברים למעלה מ-20 מיליון נוסעים מדי שנה.
בשדה נהוגה שיטה יוצאת דופן של טרמינלים. בכל אחד מהם נהוגים שירותי יציאה/כניסה, לפי הייעוד.

טרמינל A משמש לטיסות פנים של חברות לופטהנזה ו- LTU.

טרמינל B משמש לטיסות בינ"ל של לופטהנזה וחברות המקבלות ממנה שירותים.

טרמינל C משמש לטיסות בינ"ל של חברות אחרות, בעיקר ליעדים מחוץ לאירופה.

טרמינל D משמש בעיקר חברות תעופה אירופאיות וטיסות בתוך גרמניה.

טרמינל E משמש חברות אירופאיות לטיסות צ'רטר ליעדי נופש.

טרמינל F משמש לטיסות ליעדים בעייתיים, כמו ישראל, ולקבלת אורחים חשובים מחו"ל.

מרכז הירידים

מינכן היא אחת מערי הירידים הפופולאריות ביותר לאנשי עסקים מישראל. מי שמגיע למינכן בתקופת יריד חייב להזמין מקום מראש, ולא להסס לשלם את המחיר המבוקש, אחרת המציאות העגומה תטפח על פניו כשיחפש חדר. מרכז הירידים החדש של מינכן כולל 12 אולמות תצוגה גדולים. הגישה למרכז הירידים החדש קלה במיוחד. האוטוסטרדה 94A מחברת את מרכז הירידים החדש עם מרכז העיר.

מרכז הירידים החדש ממוקם 8 ק"מ ממרכז העיר. האוטוסטרדה המזרחית מספקת גם גישה מהירה לשדה התעופה. למרכז הירידים גם שתי תחנות רכבת תחתית - בכניסה המערבית והמזרחית, המחברות את מרכז הירידים למערך ההסעה ההמונית של העיר (S - באן, U באן).

תחבורה

מערך התחבורה של מינכן הוא מן היעילים והמרשימים במערב אירופה. ה"פלא" בעיניים ישראליות מתחיל כבר בשדה התעופה. רכבת ישירה מן השדה, המרוחק כשעה נסיעה באוטובוס או במונית, יוצאת כל 20 דקות לתחנת הרכבת המרכזית של העיר ועוצרת בדרכה ב-11 תחנות, ולמרות זאת מגיעה תוך 35 דקות לעיר. כרטיס נסיעה עולה ביורו בודדים ליחיד. למי שמגיע בזוג, מומלץ לרכוש כרטיס ל-24 שעות במחיר מיוחד, כרטיס שמקנה מלבד הנסיעה בזוג לעיר גם נסיעה חינם למשך 24 שעות בכל קווי התחבורה הציבורית של העיר - חסכון משמעותי.

יצויין כי נסיעה במונית לעיר יקרה במיוחד ועשוייה להגיע לסכום המדהים של כ-100 יורו !!!

לופטהנזה מציעה שרות אוטובוס לעיר משדה התעופה לתחנת הרכבת וגם בכיוון ההפוך לכיוון אחד ניתן גם לרכוש כרטיס הלוך ושוב. האוטובוס יוצא כל 20 דקות, מ-6:50 בבוקר לשדה התעופה, ומשדה התעופה לעיר משעה 07:55.

גם בתוך מינכן מופעל מערך תחבורה מסועף: רכבות S ו-U חוצות את העיר לאורכה ולרוחבה במהירות ובתדירות גבוהה ובמחיר נמוך במיוחד. נסיעה עירונית קצרה באזור A תעלה כשני יורו ונסיעות למרחקים ארוכים יותר יעלו בממוצע כ-4-3 יורו. מונית בשעות העומס תעלה עשרות יורו. למרות שתי הרשתות, קל להתחבר ביניהן ולהחליף רכבות לפי הצורך.

חובה לעקוב אחר השילוט שמציין בבהירות ובדקדקנות גרמנית טיפוסית את כל האופציות, הכיוונים והדרכים. מי שילך לפי השילוט מובטח לו להגיע ליעדו בלי כל סיכויי ללכת לאיבוד. כרטיסים רוכשים באוטומטים המצויים בכל תחנה וחובה להחתימם מיד בכניסה לתחנה. מי שממהר או מתחכם ומתעלם מן הצורך לקנות כרטיס, בל יופתע עם מפקח חמור סבר יתבע ממנו לשלם קנס כבד על ההפרה המיותרת של כללי המקום.

בתי מלון

העיר, כאמור מושפעת בבתי מלון מדרגות שונות מותאמים לכל כיס. מבין בתי המלון היוקרתיים נציין את מלון מריוט ברובע שוובינג (רובע הבידור והאמנים( או מלון רמדה פארק הוטל הממוקם בקרבת מקום. באותה קטגוריה מצויים גם ההילטון, שרתון ואחרים. בתי מלון כמו עדן וולף, ממש מול תחנת הרכבת הראשית של העיר, מלון הולידיי אין קראון פלזה ברובע שוובינג (20 דקות ממרכז העיר), City Hilton, מלון פורום, אקסלסיור, ארבלה ואחרים. אהבנו במיוחד את מלון King's הנמצא בקרבת תחנת הרכבת  במרכז העיר בבעלות חנה קינג שבנתה מלון בווארי בסגנון אישי. טל: 551870 (89) פקס: 55187300 (89). מחירים סבירים וישראלים מתקבלים כאן במאור פנים.

קניות

קל מאוד לקנות כל דבר בטיול למינכן, אם כי המחירים, בניגוד לעבר, בהחלט כבר לא כל כך זולים לכיס הישראלי. אזור הקניות הראשי של העיר משתרע בין תחנת הרכבת, בה מתחיל מדרחוב הקניות המפואר של העיר. בתחילת המדרחוב ניתן למצוא רשתות כמו: Kaufhauf, C&A, ו-Adler. בהמשך דרך כיכר שטאכוס ממוקמים סניפים נוספים של הרשתות, ועוד מאות חנויות מפוארות המתמחות בכל טוב, לצידן של מסעדות, דוכני מזון מהיר ומרתפי בירה.

המדרחוב משתרע על פני יותר מקילומטר ומסתיים בכיכר מריאן פלץ. בכל החנויות תצוגות מרשימות, מבחר הפריטים עצום, השירות אדיב, יעיל ומסביר פנים. בכל חנות ניתן למצוא מדבקת Tax Free שמשמעותה החזר מע"מ של 10% נטו מסכום קנייה. המע"מ המקומי עומד על 16% וההחזר בקיזוז הוצאות מילוי הטופס מתבצע לרוב בשדה התעופה באולם המתנה לטיסה בטמינל F אחרי החתמת המכס את הטפסים המתאימים, שמולאו במחלקה המתאימה בחנות. ברשתות הגדולות מומלץ לפנות לשרות לקוחות (Kundendienst) שם יעשו עבורך את הפעולה.

מה כדאי לראות

כדי להבין את חלקה של מינכן באמנות האירופאית מחכים לכם כאן המוזיאונים המפורסמים: The Residence Museum, The Municipal Gallery, ה-Art Hall המוזיאון העירוני, The haus der Kunst, The Villa Stuck Museum.

מוזיאונים יותר אופנתיים הם המוזיאון הגרמני לתולדות הצייד והדייג, מוזיאון הרכב של BMW, מוזיאון Valentin, מוזיאון ZAM לאמנות לא שגרתית, מוזיאון הצעצועים באולם העיריה, מוזיאון EFA לתולדות ההיסטוריה של כלי הרכב הגרמניים.
מי שיגיעו לכאן בטיול מאורגן למינכן, כדי להעמיק את הידע הכללי שלהם טוב יעשו אם יבקרו בדויטשה מוזיאון ובפורום הטכנולוגי עם הקולנוע ה-Imax והפלנטריום. הדויטשה מוזיאון הוא אחד המוזיאונים הגדולים והמפורסמים בעולם לתולדות הטכנולוגיה, המדע והטבע. המוזיאון העירוני ממוקם ברחוב 21 Sankt Jakobs Platz, והוא המוזיאון הפופולארי והמגוון ביותר לתולדות העיר.
עוד במינכן הפארק האולימפי, הגנים הבוטניים וגן החיות. חובבי רכיבה יכולים לשכור כרכרה בגנים האנגליים המפורסמים של העיר.
לחובבי הכדורגל ומותגי הספורט המובילים מחכים אצטדיון האליאנץ וקוצת הכוכבים של באיירן מינכן. 

אוכל ובילויים

בעיר 5,000 מסעדות, 42 תיאטראות, 110 אולמות כנסים, 45 מוזיאונים ויותר מ-70 גלריות לאמנות וגם מרכז ירידים גדול, מן המובילים בגרמניה, אופרה ותזמורת פילהרמונית מן המפורסמות באירופה.
כשמגיעים לאוכל נציין כי מלבד נקניקיות כרוב חמוץ ובירה בווארית כדאי גם לנסות ארוחה קלה ב-Bayerisccher או ב-Augustiner או אוכל בווארי טיפוסי במסעדה כמו Zirbelstube או במסעדה/בית קפה בגנים הבוטניים. חובבי גורמה יבלו ב-Vinothek Gbisel's או באדם וחווה ב-Welser Kuche. חובבי מקומות אופנתיים וצעירים ימצאו במינכן מסעדות אופנתיות לטעמם. אבל אין כמו מרתף בירה טיפוסי להיכרות ראשונה עם עיר. מרתפי הבירה של מינכן, ששמם יצא למרחוק, הם מקום מועדף ליצירת קשר ולהכרות עם המקומיים.
מינכן היא גם עיר של בילויים רציניים. בעיר פועלים 58 בתי תיאטרון. העיר מפורסמת גם באופרה ובבלט שלה ומגיעים לכאן בכירי האמנים בכל תחום למופעים יוקרתיים נחשבים. באולם ה-National Theater מוצגים בחודשי הקיץ מופעי פסטיבל האופרה.
למינכן גם שלוש תזמורות מפורסמות. הפילהרמונית, הלאומית והתזמורת הסימפונית של הרדיו הבווארי.

 

לטיולים מאורגנים לאירופה 

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form