מספר טלפון
03-6374000

ממלכת האורז והמשי / כתבת מערכת

סין היא המדינה הרביעית בגודלה בעולם מבחינת שטחה, ומשתרעת על כרבע מיבשת אסיה. מבחינת מספר התושבים, היא המדינה המאוכלסת ביותר בעולם ונחשבת גם כאחת העתיקות. בהיבט הכלכלי פיננסי, הינה הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אשר מאיימת לכבוש את מקומה של ארצות הברית בתוצר הלאומי הגולמי.

לתייר הישראלי בטיול מאורגן לסין – ולמעשה לכל אדם – קשה להבין עד כמה סין גדולה. מושג קלוש אפשר לקבל מהסכם שחתם הענק האדום - כינויה של הרפובליקה העממית של סין, עם אוקראינה לפני שלוש שנים, לפיו תחכור סין מאוקראינה שטח של שלושה מיליון דונם, השווה לשטחה של בלגיה כולה. ההסכם, הנחשב לגדול מסוגו בהיסטוריה, נולד על רקע הגידול הבלתי פוסק באוכלוסיה. כמה בלתי פוסק? כשחיפשנו את הנתון המדויק באתר livepopulation.com התקבל המספר  1,372,564,019. עשר דקות לאחר מכן הוא כבר עמד על 1,372,564,201. מספר הלידות ליום כתיבת הכתבה עומד על 18,514, והשעה רק 17:00 לפי שעון בייג'ין.
 

טיול מאורגן לסין

 
כאמור, סין היא המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה בעולם וכיום יש בה 1.4 מיליארד תושבים. בשנת 1979 עלה חשש ל"פיצוץ אוכלוסין" - דבר שהוביל למדיניות 'ילד אחד למשפחה' שהייתה בתוקף בין השנים 1979-2015. בסופו של דבר, ביטול החוק נבע כתוצאה מהזדקנות ההולכת וגוברת של האוכלוסייה הסינית, העלולה בעתיד להוביל לנטל על דור שלא יהיה מסוגל לשאת את כלכלת המדינה. מבחינה היסטורית, נחשבת סין לאחת המדינות העתיקות בעולם. כבר לפני יותר מ-3,500 שנה, היו ערים מבוצרות באזור אגן היאנגצה, הנהר הארוך ביותר באסיה - 6,380 ק"מ. שושלת שיה (2200-1600 לפנה"ס) הייתה השושלת המתועדת הראשונה. אחריה משלה שושלת שאנג שבתקופתה התפתח הכתב הסיני, ובמאה השלישית לפנה"ס עלתה לשלטון שושלת ג'ו, שייסדה את המסגרת לסין הקיסרית. במאה החמישית לפנה"ס החלה בנייתה של החומה הסינית הגדולה, המשתרעת לאורך כולל של 8,851 ק"מ. החומה, שהינה האתר היחיד מעשה ידי אדם שנראה מהחלל החיצון, נועדה להגן על האימפריה הסינית מפני פלישת ברברים ממונגוליה וממנצ'וריה.
במשך מאות שנים נהרסה החומה ושופצה, וכיום היא מוגנת על ידי ארגונים סינים ובינלאומיים ונכללת ברשימת אתרי המורשת העולמית של האו"ם. הקיסר פו יי הוכתר במלאת לו שלוש שנים ב-1909, והיה הקיסר האחרון שחי בסין עד  1949. במלאת לו חמש נאלץ לוותר על הכתר בעקבות מהפכה. מאז חונך בבידוד מוחלט, בתוך "העיר האסורה". בשנות ה-20 וה-30 התמודדה סין עם עליית הקומוניזם ומלחמות אזרחים ששיסעו אותה.
על רקע זה עלה לשלטון מאוֹ דְזֶה-דוּנְג שהיה מדינאי והשליט של סין  עד למותו בשנת 1976. מאו כיהן כיושב ראש המועצה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית הסינית משנת 1943 ואילך והיה למעשה הגורם המרכזי בעליית המפלגה הקומוניסטית לשלטון בסין אחרי מלחמת האזרחים הסינית. דזה-דונג נחשב אבי" הקפיצה הגדולה קדימה" – כך כונה תהליך שהתרחש  אחרי מלחמת האזרחים וששינה באופן מהותי את פני המדינה וגרם למעשה למותם ברעב של עשרות מיליוני סינים.
עוד נחשב מאו בעיקר למנהיג קמפיין פוליטי הרסני בשנים 1966-1976, שגרם לכאוס רבתי במדינה, זרה אימה וגבה את חייהם של מיליונים.
כיום השלטון נמצא עדיין בידי המפלגה הקומוניסטית, אך קווי המתאר הנוקשים התרככו מעט. לדוגמה: קיומן של רשתות חברתיות תוססות מצד אחד (בסין יש את קהילת המדיה החברתית הפעילה ביותר בעולם, יותר מ-300 מיליון אנשים פעילים בה – בבלוגים, באתרים חברתיים וקהילות מקוונות. ו"משטרת אינטרנט" מצד שני - מערכת צנזורה על חופש הביטוי המונה כ- 50 אלף איש, כולל צנזורים שספקיות הרשת מחויבות להעסיק ולפיכך פייסבוק, טוויטר ויוטיוב חסומות לחלוטין שם.
עדות נוספת לקדמה היא ההתפתחות הכלכלית, שבזכותה סין היא הכלכלה השנייה החזקה והמשפיעה בעולם ומאיימת לכבוש את מקומה של ארצות הברית הן בפיתוחים טכנולוגיים, הן בייצור מוצרי צריכה והן במסחר במערב.
 

טיול מאורגן לסין

דרך המשי

שורשי הכלכלה הסינית נעוצים בדרך המשי, רשת דרכים מסועפת שהחלה בשיאן, בירת סין העתיקה במשך אלף שנים. הדרך השתרעה לרוחב אסיה ואירופה כולה עד לרומא ולחופי המזרח התיכון.
התיעוד הראשון של מסע בדרך המשי התבצע בשנת 138 לפנה"ס, על ידי שליחו של קיסר סין, וו משושלת האן, שבעקבותיו יצאו משלחות נוספות. קשרי מסחר, פוליטיקה ותרבות נרקמו בין אימפריות העולם העתיק ותרמו לפריחת בוכרה, סמרקנד וערים נוספות על תוואי דרך המשי. ברונזה, ברזל, קרמיקה, בשמים, תבלינים וכמובן משי, מוצר הייצוא הראשי של סין, הועברו מערבה ובדרך מזרחה הביאו עמם הסוחרים כסף, זהב, זכוכית ושנהב. עם הסחורות הועברו מסורות כמו אטריות, למשל והביאו להטמעתן לאורך דרך המשי. בתוואי הדרך ההיסטורית והמפורסמת הזו, ניתן להבחין גם בשדות האורז, הגידול החקלאי הנפוץ ביותר בסין ומזונו העיקרי של העם הסיני. סין היא יצרנית האורז הגדולה בעולם וכמות האורז הגדלה בשטחה עומדת על כ-200 מיליון טון בשנה. סין מספקת גידולי אורז לכל העולם המערבי וליבשות המרוחקות. עם גידול האוכלוסייה, צמח גם ענף חקלאות האורז בסין במחצית השנייה של המאה ה- 20, בכ-50%.

נכון לעידן המודרני ולמונחים שהעולם בימינו מוגדר בהם כ"כפר גלובאלי", ניתן לטייל בדרך המשי בטיול לסין בהרבה פחות מ-13 שנים, משך הזמן שארך מסעו של השליח הראשון. מפגשים עם אוכלוסיות נוודים, אומנויות לבד, עורות ושטיחים שנשתמרו, אגמים, דיונות חול וערים עתיקות שהזמן כאילו עצר בהן, הופכים את הטיול המאורגן בסין לאורך דרך המשי לחוויה תרבותית, אתנית, צבעונית ומסקרנת, שנחרטת בזיכרון הרבה אחרי שהדכרון מוחתם בנתב"ג.

 

תעודת זהות - סין

מיקום גיאוגרפי/יבשת - דרום מזרח יבשת אסיה

שטח -  9,596,900 קמ"ר

אוכלוסין - כ-1,372,500,000 אלף נפש

שפה - סינית

מטבע - יואן

טופוגרפיה - שפלה במזרח, מדבר גובי בצפון, רכס ההימלאיה בדרום מערב

אקלים ממוצע בייג'ין - ינואר – (5-) מעלות צלזיוס, יולי -25 מעלות צלזיוס

  

רוצים לנסוע לסין ?

   

כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form