מספר טלפון
03-6374000

שער הכניסה להודו / משה שניר

כמו הודו כולה גם בומבי - שער הכניסה אליה בטיול המאורגן להודו - מורכבת מניגודים. עושר ועוני, קודש וטומאה, ישן וחדש.
האתרים בעיר עצמה כוללים קתדרלות, מקדשים ו... מכבסה עירונית. מלבד זאת  מכאן נוסעים לגואה.  על תעשייה, עסקים וסרטים נוסח הודו.
בומבי, או בשמה החדש-ישן מומבאי, היא עיר מלאת תהפוכות וניגודים - לפעמים מקסימה, לפעמים מטרידה. במבט על העיר, בעת הנחיתה מתגלה העוני המזעזע בשכונות הענקיות הצמודות אחת לשנייה כקופסאות גפרורים אל מול העושר המהמם בשכונות העשירות על מלונות חמישה הכוכבים והבוטיקים האופנתיים. עם ההגעה לעיר מחריף הניגוד אף יותר - קשה להתעלם ממראה ילדה חצי ערומה המחטטת בפחי האשפה בחיפוש אחר מזון בעוד המון אנשי עסקים מחויטים חולף על פנייה ללא הנד עפעף.
 

טיול מאורגן להודו

 
איך מגיעים ?

נמל התעופה הבינלאומי של בומבי הוא שער הכניסה המרכזי של הודו, והוא מרוחק ממרכז העיר כ-30 ק"מ. הקשר האווירי מישראל להודו מתנהל בלעדית על-ידי אל על, שהפכה את בומבי לבסיס הפעולה שלה בדרום מזרח אסיה.

למרות שבומבי איננה עיר יוקרתית בשום קנה מידה הרי שבעקבות עברה הקולוניאלי נשזרו בכתרה שניים מן השמות הנחשבים במלונות העולם: TAJ-MAHAL ו-OBEROI - בתי מלון שנחשבים עד היום למוסדות עם היסטוריה משל עצמם. שמם של המלונות שזור בדברי ימי האימפריה הבריטית ובמאבקה של הודו לעצמאות, וגם בפיגועי הטרור שעברו על העיר יחד עם בית חב"ד.
בין הכתלים המפוארים של הטאג' מאהל והאוברוי התנהלו כמה מן הפרקים המסעירים בתולדות הקולוניאליזם הבריטי בהודו. בתי המלון נחשבים עד היום לאתרי תיירות מכח עצמם בטיול להודו ולא רק כמקום איכסון מפואר לשועי עולם ולעשירים המקומיים, שיכולים להרשות לעצמם לשלם כ-300 דולר ללילה - הון עתק בקנה מידה מקומי.

הטאג' מאהל נמצא ממש על קו המים של העיר ובמרחק דקות מלב ליבו של איזור העסקים והמסחר של העיר. במלון 600 חדרים ו-48 סוויטות, בשני אגפים: האגף החדש - אלגנטי, ממוזג אוויר ושופע בפינוקים והאגף הוותיק - היקר יותר והמועדף על רוב המבקרים.
לא פחות מפורסם הוא ה-OBEROI, הנחשב לאחר המלונות הטובים במזרח הרחוק. מחירה של החוויה המהממת נע בין 250 דולר ל-300 דולר ללילה. לא כל בתי המלון של בומבי מייצגים רמה כזאת של מחיר. בהתחשב ברמת החיים הנמוכה של תושבי בומבי, גם מחירי בתי המלון לא יקרים יותר מהמקובל במזרח הרחוק. נוכח הבלגן המאורגן של העיר טיול מאורגן להודו הוא פתרון נוח במיוחד למטייל המבוגר והאחראי.

בומבי היא עיר תעשייתית, השואבת מדי שנה מכל רחבי הודו, מיליוני אנשים המחפשים לעבוד או להתקדם. תופעה זו גורמת לבעיות עוני וצפיפות עצומות. איזורי המגורים של פשוטי העם בנויים לגובה, בצפיפות מחרידה במשכנות עוני מהנוראיים ביותר באסיה. הניגודים המאפיינים את כל הודו באים לידי ביטוי באופן קיצוני יותר בבומבי. בעיר חיים האנשים העשירים ביותר והעניים המרודים ביותר בהודו.

בומבי היא מרכז הכח הכלכלי של הודו כולה, ומרכז ייצור חשוב, שבו מייצרים כמעט הכל, החל ממכוניות וכלה בתרופות ופטרו-כימיקלים, מרכז תעשיות הטקסטיל ההודית, כמו גם מרכז פיננסי ובסיס חשוב לחברות בינלאומיות.
בבומבי נמצא הנמל הימי הגדול ביותר בהודו ובין הנמלים הגדולים ביותר בעולם. בעיר מאגר עצום של כוח עבודה מיומן וזול, מומחיות טכנולוגית והנדסית, חוקרים מהשורה הראשונה ורשת מסילות ברזל מפותחת (משתרעת על שטח של כ-62 אלף קמ"ר). כל אלה יוצרים את אחד השווקים המתפתחים בעולם וגן עדן למשקיעים זרים. 

המטבח ההודי

למי שחושב שהאוכל ההודי מורכב מאורז וקארי מצפה הפתעה. האורז מהווה רק חלק מן הארוחה בכל מסעדה, ובאשר לקארי, זוהי מילה שבדרך-כלל אינה מובנת למרבית ההודים, מכיוון שזהו מושג שנולד במערב.

למי שחושב, כי האוכל ההודי הוא חריף, מצפה הפתעה. מתוך 10 התבלינים הנפוצים במטבח ההודי, רק פלפל אדום חריף מיובש וטחון - צ'ילי, חריף באמת. בקש מהמסעדה לא להשתמש במרכיב זה ותגיע למזון אותנטי ללא חריפות. המנות הבסיסיות שניתן למצוא בכל הודו מורכבות מפיסות כבש, עוף או דג ברוטב המבוסס על בצלים, עגבניות, יוגורט או חלב קוקוס. ארוחות "תאלי" מורכבות מפלטות גדולות של תריסר מאכלים בצלוחיות נפרדות ובהן בשר, עוף, ירקות מתובלים ויבשים בלווית תוספות.

אתרים  מומלצים

בתוך העיר:

 

  • שער הודו (GATEWAY TO INDIA) - סימן ההיכר הבולט ביותר של העיר. מדובר בשער שהוקם כדי להנציח את ביקורו של ג'ורג' ה-5, מלך אנגליה, בראשית המאה הנוכחית. בימים בהם רוב המבקרים הגיעו להודו דרך הים, היה שער הודו באמת שער הכניסה להודו. השער בנוי במבנה של שער ניצחון אך עיצובו הושפע מסגנונות מוסלמיים של המאה ה-16.
  • כנסיית סנט ג'ון - הכנסייה ידועה גם בשם הכנסייה האפגנית. היא נבנתה בשנת 1847, והוקדשה לחיילים שנפלו במבצע סינד ובמלחמת אפגאן הראשונה.
  • מתחם האוניברסיטה ובית המשפט העליון - מתחם של מספר בנייני ציבור מרשימים, שנבנו במהלך שנות השגשוג של בומבי תחת שלטון בריטניה. האוניברסיטה ומגדל השעון המתנשא לגובה של 80 מטר, בנויים בסגנון גותי. מאחורי בניין האוניברסיטה נמצא בניין בית המשפט העליון. בראש הבניין, שנבנה בשנת 1878, מתנוססים פסלים של צדק ורחמים.
  • פלורה פאונטיין - מרכז העסקים של בומבי, סביבו בנויים רבים מהבנקים ומרכזי העסקים.
  • גלריית ג'האנגיר - גלריית האמנות הגדולה ביותר בבומבי, שלעיתים קרובות מוצגות בה תערוכות מיוחדות של אמנות הודית מודרנית.
  • מוזיאון הנסיך מווילס - מוזיאון שנבנה על מנת להנציח ולתעד את ביקורו של המלך ג'ורג' ה-5 בהודו. המוזיאון מעוצב בסגנון הודי-ערבי, ומכיל אגפים לאמנות, ארכיאולוגיה וטבע. בין המוצגים המעניינים במיוחד הוא אוסף ציורי מיניאטורה, תבליטים שטוחים ופסלי בודהה.
  • כיכר הורנימאן - בכיכר נמצאים מספר בניינים עתיקים שמומלץ לראות: קתדרלת סנט תומס, בניין העירייה בו מוצגים פסלים של פקידי ממשל בכירים ותורמים עשירים מתקופת תור הזהב של העיר, ובית המכס העתיק של העיר, הנמצא סמוך למספנות העתיקות של בומבי.
  • מקדש מאהאלאקשמי - המקדש העתיק ביותר בבומבי המוקדש לאלת העושר.
  • הגנים התלויים - הוקמו ב-1881, מוכרים גם בשם גני פרוזשטה מטה. הגנים מצויים מעל מספר מאגרי מים ונשקף מהם נוף יפה של העיר. בגנים אוסף גדול של שיחים הגזומים בצורת חיות.
  • צ'ופאטי ביץ' - אחד מחופיה המפורסמים של בומבי. לא מומלץ לרחוץ או להשתזף (שתי פעילויות שאינן נפוצות כלל בהודו). כדאי להסתובב לאורך קו החוף ולראות פסלים מחול, להטוטנים ואקרובטים.
  • פארק קאמאלה נהרו - הפארק משמש בעיקר למשחקי ילדים, אך מספק נקודת תצפית מרהיבה על העיר. קרוי על שם אשתו של נהרו.
  • המכבסה העירונית (דובי גאט) - אחת האטרקציות היותר מפורסמות של העיר. במקום עובדים מדי יום, משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות אחה"צ יותר מ-5,000 איש. מספר זה קטן עשרות מונים ממספר התיירים המבקרים במקום. אלפי קילוגרמים של בגדים מובאים למקום מכל רחבי העיר ומוצאים בתום הכביסה את דרכם חזרה לבעליהם בדייקנות מופלאה וללא תקלות. מורכבותה של תופעה זו מעוררת פליאה במיוחד בשל העובדה שרובם כלל אינם יודעים קרוא וכתוב.


מחוץ לעיר:

 

  • גואה - גואה היא החוף הנפלא ביותר של הודו מרחק כשעה טיסה מבומבי. קו החוף האינסופי של גואה מציע מפרצי חול שטופי שמש ומשופעים בדקלים. באיזור גואה ניכרים סימני השליטה הפורטוגזית, שנמשכה 451 שנים והותירו תרבות ייחודית בעריה וכפריה של גואה. בתודעה הישראלית מוכרת גואה לא בשל חופיה ותרבותה אלא דווקא בשל מסיבות הריקודים והסמים, בהם משתתפים גם תרמילאים צעירים מישראל.
  • מערות קאנרי - מערות המרוחקות כ-42 ק"מ מבומבי - בתחומי הפארק הלאומי סאנג'יי גנדי שבפרברי העיר. הפארק משתרע על שטח הררי ומיועד של 104 קמ"ר. המערות שימשו כמנזרים ומקדשים לנזירים בודהיסטים בין המאה ה-2 למאה ה-9.
  • האי אלפאנטה - כ-10 ק"מ מהעיר. האי מהווה מוקד משיכה בשל ארבעה מקדשים שנחצבו בסלע במאה ה-6. מאיזור שער הודו יוצאות סירות מנוע הפועלות בין העיר לאי במגוון רמות ומחירים ובליווית מדריכים מקומיים. הגישה אל המערות היא דרך גרם מדרגות, המתחיל ברציף המעבורות ומטפס לאורך צלע הגבעה. בחודש פברואר מתקיים באי פסטיבל אלפאנטה. חגיגה של מוסיקה וריקודים תחת כיפת השמים ואור הכוכבים ובמהלכו גודשים את האי המוני אדם.
  • צ'ול - ביישוב הפורטוגזי הנמצא מדרום לבומבי יש מספר חורבות ושרידי כנסיות עתיקות בתוך ביצורים. מעברו השני של הנהר נמצא מבצר מוסלמי המשקיף על המבצר הפורטוגזי.
  • באסיין - באסיין נמצאת מעבר לנהר המפריד בין בומבי לתת היבשת ההודית. בין השנים 1534 ל-1739 הייתה זו עיר מבצר פורטוגזית, שבמהלך השנים הפכה לעיר מפוארת ומרשימה, שנודעה בכינוי "חצר המלכות של הצפון".

כאן עושים סרטים

בניגוד למה שאתם חושבים, תעשיית הסרטים הגדולה ביותר בעולם אינה בהוליווד אלא בבומבי. ההודים מפיקים

כ-600 סרטים באורך מלא בשנה, ולמעלה ממחציתם נעשים בבומבי. סרטי בומבי ידועים בכינוי "סרטי מאסאלה", כיוון שיש בהם תמיד קצת מכל דבר - דרמה, פעולה, מוסיקה, ריקודים ורומנטיקה - כל אלה מעורבבים ביחד במבנה ועלילה שחוזרים על עצמם ויוצרים בליל מזעזע בעיניים מערביות. סצינות הלחימה מגוחכות במיוחד, נראים בהם אנשים המכים זה את זה עד מוות אך אף אחד מהם לא יסבול מחתך, מכה כחולה או יזיל, חלילה טיפת דם.

12 אולפני הסרטים בעיר שזכו לכינוי "בוליווד" מפיקים את סרטי הבידור היקרים בהשתתפות כל הכוכבים הגדולים. בהם בניו, נכדיו ומשפחתו של ראג' קאפור, כוכב הסרטים ההודי של כל הזמנים, שהלך לעולמו לפני שנים. 

מידע שימושי

 

  • אשרת כניסה - ישראלים המבקשים לבקר בהודו נדרשים להצטייד בויזה. ניתן להנפיק ויזה ל-180 יום תמורת תשלום בשגרירות הודו.
  • מטבע - רופיה.
  • תקופה מומלצת לביקור - ספטמבר עד אפריל.
  • מזג האוויר - בחודשים מארס עד ספטמבר הלחות נוראה. מאמצע יוני עד סוף ספטמבר עונת המונסון - בה כמעט ולא פוסק הגשם.
  • תחבורה - מערכת האוטובוסים והרכבות בבומבי טובה יותר מבכל עיר הודית גדולה אחרת. מומלץ להימנע מלנסוע בשעות השיא, ולהיזהר מכייסים. מוניות יש לרוב. אחרי חצות אין הנהגים מפעילים מונה ויש לסכם את המחיר עם הנהג מראש.
  • תחבורה משדה התעופה - האפשרות הזולה ביותר, והמומלצת פחות, היא לקחת את הרכבת הפרברית מטרמינל טיסות הפנים. אפשרות זולה נוספת היא אוטובוסים. במסוף הבינ"ל יש דוכן מוניות בתשלום מראש. כאן משלמים מחיר קבוע בפיקוח הרשויות.
  • שפה - הינדית (מדובר על-ידי כ-45% מהאוכלוסייה). בנוסף קיימות עוד כ-14 שפות רשמיות ו-844 ניבים. האנגלית מוגדרת כשפה רשמית לתקשורת.
  • מס נמל - מס הנמל על כל טיסה בינ"ל הוא 300 רופיות, ויש לשלם אותו בדלפק שמול עמדות הצ'ק אין, לפני שניגשים אליהן.

 

לטיול מאורגן להודו

כל הזכיות שמורות לחברת פגסוס תיירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form