מספר טלפון
03-6374000

בארץ הקשת בענן, דרום אפריקה / בצלאל עמיקם

ארץ הקשת  בענן,  כך מכנים לאחרונה את  דרום אפריקה  השוכנת  בקצה הדרומי של היבשת השחורה. אין הכוונה לקשת המפציעה בשמים בעקבות הגשם אלא למירקם האנושי רב הגוונים של תושביה: שחורים, לבנים, צבעונים ושחומים. שחורי  העור מהווים את  רוב  האוכלוסיה  הרב לאומית המונה כחמישים מיליון נפש. הם כוללים בני שבטים שונים שלכל אחד מהם לשונו ומסורתו.  היסוד   השני הוא האדם הלבן.  הוא מורכב מאפריקנרים, צאצאי הבורים מהולנד הרואים עצמם כבני הארץ, אנגלים  שחיים בה דורות וחברות מהגרים שבאו  אירופה ועימם  גם יהודים.  וישנם הצבעונים, שהם מוצר  תערובת של  האדם הלבן והאדם השחור. קבוצה נוספת הם  האסייתים וההודים שחומי העור. כל  קבוצה והמורשת התרבותית  והחינוכית  ולעתים הדתית משלה.  זוהי דרום אפריקה.

בארץ  זו מתחולל ניסוי  אנושי  מרתק  של  חיים משותפים  ביחד חרף  ניגודים  קטביים,  לאור חזונו של המנהיג  המנוח  מנדלה. מה תהיינה  התוצאות זאת  נדע רק בעתיד.
המדינה  הססגונית   עשירה  בנופים  מרתקים ובעולם מופלא של שפע חיות בר במגוריהם   הטבעיים. מדינת ענק המשתרעת על שטח של קרוב למילון ורבע קמ"ר  ונושקת לשני אוקינוסים: האטלנטי הקר  וההודי  שמימיו חמים יותר. יש בה הרים  תלולים  שקודקודיהם מכוסים בחורף שלג ורמת טבלה  אין סופית של  מדבריות וערבות. האקלים  נוח ובריא ומשופע בהרבה הרבה שעות שמש. הקיץ נעים והחורף מתון. לדרום אפריקה משאבי טבע אדירים ומישורים רחבי ידיים  של אדמה  פוריה המניבה   יבול מגוון.

טיול מאורגן לדרום  אפריקה  הוא חוויה עמוקה  שנחרטת בזיכרון לשנים רבות. אתרי הטיול שמציעה  חברת פגסוס, כחלק מטיולים מאורגנים לחו"ל נבחרו  בקפידה  וכוללים את המיטב.
הצעד הראשון הוא  יוהנסבורג, העיר המאוכלסת ביותר במדינה. השטח רחב הידים עליו  היא משתרעת הופך אותה לאחת הערים הגדולות בעולם. שכונות מגורי יוקרה  שכל בית בה  עטוף  בגדרות  בטון, תיל דוקרני , מערכות  לייזר ומה לא. ולצידן  שכונות אמידות  פחות    ועד  דלות. ביוהנסבורג  המרכז הכלכלי הגדול, מצויים  העסקים הגדולים ומסביב לעיר שרשרת מכרות זהב  שנוצלו עד תום. לבטן  אחד מהם ניתן לרדת בפיר  ולחוש  מעט  מהווי הכורים של פעם. בפאתי הכרך שכונת הענק סוואטו בה  גרים מליוני שחורים.

בירת המדינה  פרטוריה נקראת על שם אחד ממנהיגי  המסע הגדול של הבורים מהדרום  לצפון . כאן  נמצא מעונו של  פאול קרוגר מאבות האומה הלבנה, כיכר  הכנסיה  ומצבת הנצחה מרשימה לקרבות  הבורים  נגד בני שבט הזולו  שחסמו את דרכם. השלטון השחור הסובלני  לא פגע באתר המוקדש לנצחון הלבן על השחור.
קרית השלטון  הותיקה  שהיא גם  הקריה הנוכחית , ה"יוניון בילדינג" והגנים היפים שלמרגלותיה הם חלק מאתרי החובה. פרטוריה היא הבירה המינהלית ,מקום מושב הפרלמנט הוא בקיפטאון ובלומפונטיין היא הבירה המשפטית.

לחובבי ההימורים   ולמכורים  למשחקי  המזל   ממתינה לאס ואגס  האפריקנית  סאן סיטי. רצועה של בתי מלון ואולמות  קאזינו ובקצה שלה "הארמון", מלון מפואר הלקוח מעולם הדימיון. עיר השעשועים  טובלת בגנים טרופיים מטופחים,אגמים מלאכותיים וברכות שחיה.
נסיעה  בת מספר  שעות מהבירה לצפון מזרח, לחבל  מפולנגה, תביא  לשערי שמורת הטבע הענקית הנקראת על שמו של פאול קרוגר, נשיא דרום אפריקה  שנקט בצעדים נוקשים כדי להגן על החי והצומח  באיזור. בשמורה  עשרות  יונקים ביניהם "חמשת הגדולים": אריה, פיל, קרנף, באפלו  וברדלס.  למטייל צפויים כמובן מפגשים עם ג'יראפות, זברות, חזירי יבלות, צבועים ,נימיות, זוחלים  ועוד כהנה וכהנה ועם עולם עשיר  של בעלי  כנף.  התקנה שנאכפת בקפדנות מגבילה את  הנהיגה  לכבישים סלולים  או  דרכי עפר  מסומנים.

שמורות טבע פרטיות  קורצות למבקר בשל מתן אפשרות לגלוש  ברכבי שטח מהנתיבים  הקבועים ולדלוק בעקבות בעלי החיים למעמקי הסבך. למטייל  בחבל הארץ הצפוני מזומנים  ביקורים במפלי מים, בקניונים  יפים ובישובי המתנחלים  הלבנים הראשונים.

נסיעה ארוכה  דרך מדינת המובלעת סווזילנד, ממלכה  מבודדת שהתירות  בשנים האחרונות נסכה בה רוח של קידמה, מובילה לחבל נאטאל, ארצם של בני  שבט הזולו. מוקד אטרקטיבי  היא  שמורת הטבע שלושואי העשירה  בקרנפים לבנים ושחורים. קרנפים אלה  נמצאים בסכנת הכחדה.  חומדי  הקרן שבראשם  הורגים אותם מהקרן הנטחנת  עד דק הם מפיקים אבקה המגבירה  לדבריהם את  היצר המיני. בצפון נאטאל איזור ביצתי  ואגם מים  רדוד, מפגש מסירה מוגנת עם היפופוטמים ולתנינים.  שדות אינסופיים  של  קני סוכר ירוקים מלווים את כל המדרים לעבר  עיר הנמל הגדולה דרבן. בעיר  בעלת הצביון הקולניאלי  חיה האוכלוסיה  ההודית הגדולה  ביותר  שמחוץ להודו יחד עם בני זולו ועם מיעוט לבן. המרחקים בדרום אפריקה הם גדולים וקפיצת הדרך המועדפת  היא טיסה. היעד הבא  היא קיפטאון.

טיול מאורגן לדרום אפריקה טיול מאורגן לדרום אפריקה טיול מאורגן לדרום אפריקה

הר השולחן, אחד מפלאי  העולם

קיפטאון, עיר  הנמל שבירכתי יבשת אפריקה  נחשבת, ובצדק, לאחת הערים היפות העולם. חייבים לנצל את שעת החסד שמעניקה השמש  כשזו מפזרת את  הענן הרובץ על הר השולחן  ולמהר להעפיל  לפיסגתו ברכבל בטיול מאורגן לאפריקה. ההר  הסתפח לאחרונה לרשימה היוקרתית  כאחד מפלאי  עולם בשל  תבניתו המיוחדת והנוף המרהיב  שנשקף  ממרומיו. קיפטאון עצמה היא היישוב האירופאי  הראשון  שנוסד  ב-1652  כתחנת הצטיידות וסחר חוף בדרך הימית הארוכה לאסיה. העיר משמשת  מושב  הפרלמנט  ויש לה  כיכרות וגנים  בוטאנים. רציפי הנמל הישנים  זכו לשיקום מרשים  והפכו לאיזור  בידור, מסעדות  פרי ים  ומרכז  קניות ציורי.

החבל  משתבח בכרמי גפן ואין להחמיץ ביקור טעימות  באחד מהיקבים שסביב עיר היין ההולנדית סטלנבוש או בסביבתה.

קיפטאון משמשת  בסיס   לסיורים בחבל הכף שכף לבקר בו. דרך הררית צרה ומרהיבה מובילה לכיף התקווה  הטובה ולמגדלור  שבראשו. הספנים הפורטוגזים  שהיו  הראשונים לחלוף על פניו הכתירו אותו  ככף הסערות אלא שמלך פורטוגל שחשש שיורדי  הים שלו יסרבו  לחלוף על פניו בדרך הארוכה להודו  הסב את שם הצוק לכיף התקווה הטובה.

באחד המפרצים  המסולעים שלו השתכנה בתקופה  האחרונה מושבת  פינגווינים אפריקאים קטנים. שווה ביקור.

קיפטאון היא  גם מוצא לאחת הדרכים היפות בדרום אפריקה, דרך הגנים.  הדרך מתפצלת מחוף הים למסלול הררי שמוליך לקארו הקטן. זהו  אזור מדברי למחצה. בעיבורו מצוייה בירת היענים  אויצהורן. בעיירה שוכנת  חוותו של האדון ליפשיץ  המגדל יענים לבשר  ולנוצות.  בעבר פרחה  במקום קהילה יהודית קטנה ששיווקה את נוצות היען לגבירות אירופה אלא שהענף דעך עד ששקע לחלוטין ונשאר נחלת רקדניות הקן קאן ומטאטאי אבק. החוואים  מציעים לנועזים לרכב על גב יען ולדרוך על הביצים  הגדולות והמוצקות.  
אין לפסוח על מערת זקיפים ונטיפים גדולה בשם קנגו  שבסביבה.
גלישה מהרכס  מחזירה את הנוסעים  לדרך הגנים המוריקה.קניונים  עמוקים חורצים את הנוף  היפה המשובץ בלגונות מקסימות  וביערות  בראשית.

העשן הרועם

מיצוי החוויה  הדרום אפריקנית לא יושלם  ללא  גיחה  למפלי ויקטוריה שבגבול זימבווה - זמביה. למפלים שיוצר  נהר הזמבזי מגיעים  בטיסה בת שעתיים מיוהנסבורג. בקירבתם  צצו מלונות נוחים וסביבם  צמחה עיירה אפריקנית  המתפרנסת  מהתיירים הרבים הנוהרים לכאן. את מיקומם של המפלים  מסגיר ענן נתזים הנראה למרחוק. שעות אחרי הצהרים מוקדשות לשיט על נהר הזמבזי,להתבוננות בהיפופוטמים ובתנינים השורצים במימיו כשהעיקר, ציפיה בשקיעה  בלתי נשכחת שעה שהשמש נושקת למים ונעלמת בהם. המפגש  עם המפלים  מהמם. המפלים צונחים מגובה של למעלה ממאה מטרים לתהום צרה לאורך 770 מטרים..

האשדות משמיעים רעם מחריש אזניים, בלי לגרוע מזכותו של החוקר  הבריטי ד"ר דוד ליוינגסטון שקרא להם על שם מלכתו ויקטוריה, נראה שהשם  בשפת הילידים: העשן הרועם קולע יותר. ניתן להתרשם מהמכלול  מעבר לענן הרסס  במבט מהאוויר. 

לטיולים המאורגנים בדרום אפריקה


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form