מספר טלפון
03-6374000

ה"פוסטה" של הונגריה, כאן זה לא טקסס / משה שניר

יש כאן בוקרים, סוסים, פרות שדות מרעה - אבל כולם מסביב מדברים רק הונגרית.

זוהי הפוסטה - 630 קמ"ר של שמורת טבע ופארק לאומי בטיול המאורגן לאירופה. ארץ חקלאית שהפכה למוקד של תיירות בשל החיות, העופות הנדירים, ובעיקר הסוסים היפים והאצילים שגדלים כאן למטרות שונות - החל מרכיבה, עבודה ותיירות וכלה בבשר למאכל.  ואף מילה על גולש.
לכל מי שחשב שהונגריה זה בבודפשט, הדנובה, מדרחוב ואצ'י, גולש ופפריקה נגלה כי הונגריה האמיתית והונגרים אותנטיים ניתן דווקא לגלות במרחבי הפוסטה (PUSZTA) ההונגרית. אותם מרחבים ירוקים ומישורים עצומים במזרחה של ארץ המדייארים.

630 קמ"ר של שמורת טבע ופארק לאומי ענק הם הריאה הירוקה האמיתית של הונגריה. טיול מאורגן לארץ חקלאית גדולה שהפכה למוקד של תיירות בשל הטבע האותנטי, החיות, העופות הנדירים, ובעיקר הסוסים היפים והאצילים שגדלים כאן למטרות שונות - החל מסוסי רכיבה וסוסי עבודה, סוסים לתיירות וכלה בסוסים לבשר ובעיקר לנקניק סוסים מקומי משובח, שהוא ממוצריה היותר מפורסמים של הפוסטה ההונגרית.

זה לא טקסס, אבל העיסוק בבשר ובסוסים הוא חלק בלתי נפרד מההוויה היומיומית בפוסטה ההונגרית. כשתגיעו לכפר הנופש EPONA, מרחק 45 דקות מן העיר דברצן, תוכלו להתמסר מיד לחוויה ההונגרית המקומית בטיול להונגריה. הכפר עצמו מרשים ומודרני. EPONA יונק את ייחודו מן הפוסטה. החיים הפשוטים, התלבושות הססגוניות וההווי המקומי משתקפים בכל אשר תפנה, למרות שבתי האירוח מסוגננים, נוחים ומותאמים לצרכיו של התייר המערב אירופאי המפונק והנהנתן.
מ-EPONA מומלץ להצטרף לסיור רכוב בכרכרה מקומית הרתומה לשני סוסים חזקים ומאומנים. בתוך דקות תדשדשו במרחבי הפוסטה יחד עם עוד כ-20 מבקרים. הסוסים המקומיים - מגזע מיוחד - דוהרים בקצב בהנחייתו של עגלון מקומי דובר הונגרית, וכנראה גם את שפת הסוסים, היישר אל תוך הביצות, כרי הדשא, עדרי הבקר, הסוסים והחזירים, שהפוסטה משופעת בהם.
כחלק מן המסע בטיול המאורגן להונגריה, תיפגשו באחת מן התחנות בדרך פרשים מקומיים בלבוש ססגוני. אלה יפגינו מופע רודיאו נוסח טקסס. הצפייה ברכיבה הוירטואוזית של הפרשים המקומיים היא שיאו של הביקור. השליטה שמפגינים הרוכבים בסוסים - מושלמת. הטכניקה של הרוכבים והצייתנות של הסוסים, הדיוק ומשמעת הרכיבה, קוצרים תשואות מהתיירים המגיעים ללב הפוסטה. באותה הזדמנות "פותחים שולחן" ונהנים מלחם מקומי טרי, מגבינת צאן, נקניקים, וכמובן, מליקר הכפר "פלינקה", שמזרים עזוז בעורקים.
בהמשך המסע אל תוך ה"קאונטרי" ההונגרי, תגלו גם את הטבע והעדרים. הפרות השחורות, הפרים הלבנים, השוורים המוכלאים, הכבשים, עופות הבר ועדרי החזירים, הצבאיים והבקר ארוך הקרניים. מי שזמנו בידו, וישהה במקום די זמן, יוכל לשוטט ביערות, ליד האגמים, בינות לביצות וגם לתצפת על מאות סוגי ציפורים ומיני חיות בר שהפוסטה משופעת בהן.
הפארק הלאומי הורטובארי (HORTOBAGYI-NEMZETI-PARK) הפך בשנים האחרונות לאתר התיירות המוביל של הונגריה. הפארק מנסה לשמר את הרוח המקומית, את המישורים והכפרים ולהציגם היום באותה רוח בה חיו ההונגרים המקומיים במשך מאות שנים.
במרכז הפארק ממוקם הכפר הורטובאדי: בכפר זה יותר מ-2,000 תושבים. ביציאה מן הכפר ניתן להבחין בגשר האבן המפורסם המתנוסס על רבות מכרזות הפרסומת של משרד התיירות ההונגרי בחו"ל. זהו גשר אבן - הגדול מסוגו בהונגריה. אורכו 167 מטר ויש לו תשע קשתות. הנהר הורטובאדי זורם מתחתיו.
לפני הגשר ניצב ה"פונדק הגדול" - צארדו. מומלץ לאכול כאן ארוחת-צהריים או ערב הונגרית טיפוסית מבשרי צייד, או כל נזיד אחר. בערב המקום תוסס עוד יותר, בשל מופע להקת הצוענים המקומית. הפונדק שוכן במבנה ארוך בצבעי חום ולבן, ויש לו מרפסת מקורה שמאפשרת לשבת בנחת ובהנאה ולהינות מן הארוחה הדשנה ומן הבריזה הקלילה הנושבת בערב ממרחבי הפוסטה. גם גשם פתאומי לא יפריע להתמכר להנאה. המקום עצמו נבנה לקראת סוף המאה ה-17. הפונדק שומר בקנאות על ציביונו האותנטי. הריהוט הוא בדיוק בסגנון אותם ימים כפי ששירת את הסוחרים ומובילי המלח בואכה עיר המחוז, דברצן - יעד  לא כל כך מוכר לתייר מישראל בטיול לאירופה.

קירבתה של דברצן לגבול רומניה ולאתרי הנופש של באד פליקס, ולהוידוסובוסלו - הגורו של אתרי הנופש והמרפא של הונגריה, מקצרת בממוצע בשבע שעות את המסלול מבוקרשט ובודפשט לכל אחת מעיירות המרפא. באד פליקס ברומניה נמצאת במרחק 45 ק"מ  מדברצן, והוידוסובוסלו בהונגריה רק 18 ק"מ מדברצן.
בדברצן, העיר השניה בגודלה בהונגריה, מתגוררים כרבע מיליון תושבים. העיר היא מעוז פרוטסטנטי. הקולג' הקלוויניסטי המקומי נחשב לאחד מבתי הספר היוקרתיים של הונגריה.

רחוב השוק הוא רחובה הראשי של דברצן. לאורכו ממוקמות תחנת הרכבת המרכזית והכיכר המרכזית - כיכר KALVIN, לשכת התיירות, בתי מלון, מסעדות וחנויות. בית העירייה הישן ממוקם בבית מספר 54. הבניין, שנחנך בשנת 1912, מעוצב בסגנון הארט נובו. לאורך חזיתו שורה של פסלים וגילופי עץ. בהמשך הרחוב כנסיה קלוויניסטית - "הכנסייה הקטנה", שנראית כארמון צרפתי קטן מתקופת הרוקוקו. למחפשי מורשת ושורשים יהודיים נציין כי בעיר גם שני בתי כנסת - הקונסרבטיבי, והאורתודוכסי.
כיכר קלווין היא מן האטרקציות היותר מעניינות של מרכז דברצן. "הכנסיה הגדולה", שנבנתה הושלמה בשנת 1827 היא הכנסיה הלא-קתולית הגדולה ביותר בהונגריה. בכנסיה יש מקום ל-5,000 מתפללים, וכאן גם גייס לאיוש קושוט, באביב העמים של 1848, את המוני העם להתקוממות.

בקולג' הקלוויניסטי, שניצב ממש מאחורי הכנסיה הגדולה הוכרז, בחסות הצבא האדום, על הקמת ממשלת חירום בבודפשט, שטרם שוחררה אז משלטונם של הנאצים (1944). בספריית הקולג' אוסף נדיר של 650,000 ספרים וחפצי אמנות דתיים.
בכיכר DERI הסמוכה נמצא מוזיאון, שגם הוא, כמו רבים מן המבנים של דברצן, שוכן במבנה בעל ארכיטקטורה ניאו-קלאסית. הבניין מעוטר בפסלים המביעים דימויים אלגוריים שממחישים את הקונספט שעמד מאחורי היצירה. מלבד תצוגות אמנות מקומיות ואותנטיות ניתן למצוא במוזיאון גם אוספים וחפצי אמנות מן המזרח הרחוק, מצרים, יוון ורומא ואוסף של עבודות כסף וזהב.

פארק ה"יער הגדול" (NAGYERDEI) הוא פארק השעשועים של העיר. במקום גם גן בוטני, גן חיות ואגם מלאכותי, מרחצאות חמים, תיאטרון תחת כיפת השמיים ושמונה בריכות שחייה. בשולי הפארק ממוקמים האוניברסיטה העירונית ומגורי הסטודנטים ומלון טרמל - מן המלונות המובילים של העיר.

דברצן נמצאת כ-200 ק"מ מבודפשט, אחרי עצירת חובה בפוסטה ההונגרית. בנסיעה מערבה ניתן לבקר גם בעיר סגד, בה היתה בעבר קהילה יהודית גדולה ומפוארת. בית הכנסת הראשי של סגד נחשב לאחד היפים בטיול לאירופה.

למבקרים באיזור נמליץ בחום על הוידוסובוסלו - עיירת המרפא ההונגרית המפורסמת. בעיירה הציורית שפע של בתי מלון, בתי קפה ומסעדות. ייחודה של הוידוסובוסלו הוא היותה אחד מן האיזורים שטופי השמש בהונגריה. מעיינות המרפא שלה, בהם היא מפורסמת מזה דורות, נובעים מים בטמפרטורה של 73 עד 78 מעלות צלזסיוס. במים גם 20 סוגים של מינרלים. המים העשירים במינרלים בכמות העולה על המקובל הופכים את המקום לאחד מאתרי המרפא המבוקשים של אירופה.

לטיולים מאורגנים באירופה לחץ כאן

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form