מספר טלפון
03-6374000

הונג קונג / כתבת מערכת

לחשדנות הסינית כלפי המערב יש סיבות היסטוריות רבות, אך נראה שאחת מהמוצדקות שבהן נמצאת בהונג קונג. התפתחות המטרופולין בעת החדשה ללא ספק מסבירה רבות על היחס החשדני בין סין למערב

הונג קונג הוא שטח מנהלי בעל מעמד ייחודי שחזר לשליטה של סין בשנת 1997, אשר כולל שטחים שחלקם מחוברים ליבשת המרכזית. בסך הכל מדובר בכ-236 איים המתפרשים על פני קצת יותר מ-1,000 קמ"ר. האי המרכזי, הדומיננטי והמאוכלס ביותר הוא האי הונג קונג, שנחשב לאחד המקומות הצפופים בעולם, וכיום נהוג בו שלטון סיני בעל אוטונומיה חופשית כמעט. בהונג קונג ישנה מערכת משפט נפרדת מסין כמו גם מטבע שונה ועוד אלמנטים מופרדים, אך היא כפופה לסין בכל הקשור לצבא וליחסי חוץ.

הסיפור של הונג קונג, אולי כמו הרבה מקומות אחרים מתחיל ממיקומה - בחלק הדרומי מזרחי של סין, מול חופי טאייוון ולא הרחק מאיי הפיליפינים. כאמור, השטח מורכב ממספר רב של איים מפוזרים בים סין הדרומי, המקשר בין האוקיינוס ההודי ממזרח לבין האוקיינוס הפאסיפי הצפוני.

הממצאים הארכיאולוגיים הראשונים אשר מרמזים על פעילות אנושית בהונג קונג מתוארכים ליותר משלושים אלף שנים, ואלו הם כלי אבן מתקופת האבן העתיקה אשר נחפרו באיים סביב הונג קונג. בנוסף למיכלי האבן, נמצאו גם גילופים שמרמזים על פעילות פולחנית במקומות הללו, ובהמשך נמצאו בהונג קונג גם ישובים עתיקים עם מבנה כפרי וסדר כללי.

בהמשך חסרים ממצאים ברורים מקבוצת האיים ולא ברור מה עלה בגורלם מבחינה אנושית, אך לפי הידיעות ההיסטוריות הונג קונג וסביבתה שולבו בסין של שושלת צ'ין במהלך המאה השלישית לפני הספירה. גם בהמשך התגבשה הונג קונג כשטח חשוב בממלכה העתיקה של נניו, ששלטה באזור סין ועד וייאטנאם לקראת המאה הראשונה לספירה.

טיולים מאורגנים להונג קונג

לפי המשך עדויות הארכיאולוגיות עולה כי האוכלוסייה בהונג קונג גדלה ופרחה במהלך שליטתה של שושלת האן במאה השלישית לספירה. כך, במהלך כל ימי הביניים ועד העת החדשה, המשיכה הונג קונג לשגשג תחת השושלות השונות והמתחלפות תדיר בסין, כאשר מומחיותם של תושבי האי ופרנסתם באה בעיקר מסחר במלח ובתקופות מאוחרות יותר - מציד ומכירה של פנינים.

בתחילת המאה ה -19, סחר האימפריה הבריטית היה תלוי במידה רבה ביבוא תה מסין. בעוד הבריטים מנסים לעניין את הסינים בסחורות רבות שלא מצליחות להימכר בסין, הייצוא הסיני לבריטניה נחשב ליוקרתי ונמכר במהרה. היה נראה כי ישנו חוסר איזון בין השווקים. בעוד השווקים של סין מתפתחים ומתקדמים, הבריטים לא מוצאים מה למכור לסינים, שלא אהבו  סחורה זרה.

מה שהביא לשינוי גדול היה דווקא האופיום. הבריטים, שרצו להתפתח בכל מחיר החלו לעודד סחר באופיום. הנציב הסיני הביע בפני המלכה ויקטוריה את ההתנגדות הסינית לסחר האופיום, אך תחת הלחץ הבריטי לייצא אופיום ובניסיון הממלכה הבריטית למנוע זאת, נוצר מתח רב וכך נפתחה מלחמת האופיום הראשונה. המלחמה נמשכה בין השנים 1839-1842, ובסופה כבשה בריטניה את האי הונג קונג, הקימה בו בסיס צבאי והפכה אותו לנמל חשוב ושינתה לעד את היחס הסיני למערב, ממלא סקרנות וחששנות ליחסי שנאה ותחרות.  

האירוע נחשב לנקודת ציון דרמטית במיוחד בכל מה שקשור בהמשך פעילותה של האימפריה הבריטית מול העולם. עד היום מלחמת האופיום הראשונה נחשבת לאבן דרך באימפריאליזם הבריטי, שמכאן ואילך ימשיך להשתלט ולהתרחב ברחבי תבל - מה שיצור דרמות כמעט בכל פינה בעולם.

מכאן ואילך החלו מיסיונרים נוצריים לייסד בתי ספר וכנסיות רבות בהונג קונג. הוקמו חברות מסיונריות, בתי ספר לרפואה למעשה הונג קונג הפכה בדמותה של  בריטניה. עם הזמן ובמהלך המחצית השנייה של המאה ה-19, הבריטים דאגו יותר ויותר לביטחון הנמל החופשי שלהם בהונג קונג, מאחר וזה היה מבודד ומוקף באזורים שבשליטה סינית. הבריטים החליטו שהתשובה תהיה לחכור אזור חיץ מסביב להונג קונג, שיגרום לאי להיות פחות פגיע לפלישה. למרות הניסיונות למנוע פלישה, הונג קונג נכבשה על ידי יפן בדצמבר 1941 והיתה תחת שלטונה עד  אוגוסט 1945, תקופה שרבים בהונג קונג, בסין ובבריטניה אוהבים לשכוח.

אחרי המלחמה חזרה הונג קונג לשליטה בריטית. על אף המגמות בעולם לשחרר מדינות, בריטניה סירבה לשחרר את הונג קונג מסיבות כלכליות. מסוף מלחמת העולם השניה ועד שנת 1997, היתה הונג קונג לאחד המקומות המשגשגים בעולם ולכלכלה חזקה במיוחד, מטרופולין משגשג עם מודל כלכלה חופשית דוגמת  מנהטן, על אי צפוף מאוד עם קו נופי מרשים.

על אף היותה הונג קונג בריטית במאפייניה, במהלך כל השנים ולמרות השגשוג, לא הפסיקו הלחצים להחזיר את האי והטריטוריה מסביב לשליטה סינית. במהלך שנות השמונים פתחה בריטניה במשא ומתן מול סין וב-1 ביולי 1997 הוחזרה השליטה בהונג קונג מבריטניה לסין, שהתחייבה לייצר עבורה מעמד אוטונומי מיוחד ואופייה נשמר עד היום.  מומלץ לחקור לעומק את הנושא בטיול מאורגן לסין ו/או טיול מאורגן להונג קונג.

 

 

טיולים להונג קונג

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form