מספר טלפון
03-6374000

חבר העמים הספרדי / כתבת מערכת

ספרד היא מדינה אחת המורכבת מלאומים רבים ולקהילות האוטונומיות זכויות ייחודיות, ובחלקן אף דוברים את השפה המקומית לצד הספרדית. איך כולם מסתדרים יחד? ובכן – לא תמיד השילוב נעשה על מי מנוחות, אבל כשכן מדובר במעורב ספרדי משובח.

קסטיליאנים, אנדלוסים, קטלנים, גליסיאנים, בסקים, ערבים ויהודים - אלו רק חלק מהעמים החיים כבר מאות שנים בטריטוריה המכונה היום ספרד, בחצי האי האיברי. חלקם בדלנים יותר וחלקם פחות, אך כולם חוסים תחת המטריה של האומה הספרדית.

הסיפור הספרדי מתחיל בחתונה. בשנת 1469 התחתן המלך פרננדו של אראגון עם המלכה איזבלה של קסטיליה בצעד שסימל את איחוד שתי הממלכות ושם את אבן הפינה לממלכה הספרדית. מאז התאחדה ספרד בעקבות הסכמים ואירועים היסטוריים אחרים עם עוד מספר ועמים – כל אחד מהם בעל שפה שונה, היסטוריה משלו, מורשת נבדלת והרבה גאווה לאומית. אבל עם כל השוני והבדלנות, כבר מאות שנים שנבנית בספרד זהות מאוחדת. הגבולות בין העמים הולכים ומטשטשים וגם הבדלנים ביותר מוצאים משותף עם הספרדיות.

מאמצע ימי הביניים ועד סופם התנהלו בחצי האי האיברי מלחמות עקובות מדם. העיקרית שבהן בין האסלאם המתפשט לבין הנצרות. מי שהוביל את המאבק באסלאם היו בעיקר הקסטיליאנים, שהיו קנאים לארצם ולאדמתם. עם כיבוש גרנדה, נישואי המלכים של קסטיליה ואורגון ותחילת ההתגבשות של הלאום הספרדי, החלה הקסטיליאנית להיות השפה המדוברת, והקאסטיליאנים היו לקבוצה האתנית השלטת בספרד, שעד היום הם מובילים את הכלכלה הספרדית ואת הפוליטיקה שלה.

ספרד המודרנית היא אחת הדמוקרטיות המתקדמות בעולם, עם חברה אזרחית חזקה וזכויות אדם, שנוצרו כתגובת נגד לתקופה אפלה. הרודן פרנקו, ששלט על המדינה החל מ-1939 ועד מותו ב-1975, הנהיג בה שלטון דיקטטורי פשיסטי אכזרי, השפיל את הקבוצות האתניות הקטנות, דיכא את השפות השונות וערער את ביטחונם של העמים השונים המרכיבים את ספרד. עם סיום שלטונו, עשתה ספרד צעדי ענק להיות מדינה מערבית חופשיה ודמוקרטית, בעלת חופש ביטוי ובחירה לכולם עם אוטונומיה מוגבלת למחוזות השונים.
 

טיול מאורגן לספרד

 אז מי הן הקבוצות האתניות השונות בספרד? הנה כמה פרטים על אחדות מהן:

צוענים -  בעולם כולו חיים כעשרה מיליון צוענים שמוצאם מאסיה, והקבוצה הגדולה ביותר שלהם ­ קרוב למיליון איש - חיה בספרד. הצוענים אינם משתלבים בחברה הספרדית, אין להם מחוז אוטונומי והם מפוזרים יחסית – כאשר רובם חיים בדרום ספרד.

גליסאים – גליסיה היא מחוז קטן ולא מאוד משמעותי בצפון מערב ספרד (לא להתבלבל עם גליציה של מזרח אירופה). הגליסאים נחשבים לקרוביהם של הפורטוגלים, עם שפה ותרבות קרובות. זו אינה קבוצה משמעותית במיוחד, אך זוהי קבוצה אתנית מובדלת לכל דבר ועניין.

בסקים – הקבוצה הבדלנית ביותר בספרד. המוצא הבסקי לוטה בערפל, שפתם שונה מהספרדית וחזותם שונה מאוד אף היא. על אף שאנתרופולוגים רבים רואים בבסקים עם זר שהגיע לאזור מרחוק, אלו רואים את עצמם כתושביו המקוריים של חצי האי האיברי.
בחבל הבסקים קיימת התנגדות קשה ללאום הספרדי, וחלקם שואפים למדינת לאום עצמאית. הבסקים שומרים בקנאות על שפתם ובביקור בחבל הבסקים, זו כנראה השפה היחידה שתשמעו ברחוב. כחלק מהמאבק הלאומי, נוקטים הבסקים בפעולות טרור נגד מוסדות הממשלה הספרדית.  

אנדלוסים – אנדלוסיה היא קהילה אוטונומית בדרום ספרד שבירתה סביליה. שמה, שהיה בעבר ונדלוסיה, נובע ככל הנראה מהתיישבות הזמנית של הוונדלים בחבל ארץ זה במאה החמישית. באנדלוסיה ניתן עדיין לראות את השפעת 800 שנות השלטון המוסלמי – שהסתיים עם כיבושה על ידי פרננדו ואיזבלה "המלכים הקתוליים". באנדלוסיה יש מיעוט יהודי וקבוצה גדולה יותר של מוסלמים שמוצאם ממרוקו, זהו המחוז בעל ההיסטוריה העשירה ביותר והמגוונת יותר בספרד, אך הכלכלה מפותחת זו פחות. רבים רואים בו את המחוז זה את היפה ביותר בספרד.

קטלונים – הקהילה האוטונומית קטלוניה שוכנת בצפון ספרד וגובלת בצרפת. ברצלונה התוססת היא עיר הבירה של החבל והעיר השנייה בגודלה בספרד. התגבשותו של העם מתחילה עם הפרדות ממלכת ברצלונה מצרפת במאה ה-11, אך ההתהוות של עם זה בתוך הלאום הספרדי היה תהליך ארוך וקשה שכלל מאבקים רבים, שחלקם נמשכים עד היום הן מול ספרד והן מאבקים פנימיים בין המצודדים באוטונומיה מוחלטת לבין ה"ספרדים". קטלוניה היא מהמדינות הבדלניות ביותר בספרד ואחת החזקות ביות מבחינה כלכלית.

 

טיול מאורגן בספרד מתאפיין במעבר בין מחוזות ובהתרגשות מההבדלים ביניהם המתבטאים בשפה, תרבות, מטבח אופייני כשהכל יחד מתערבב יחד למעורב ספרדי.

 

   

 

לכל הטיולים המאורגנים בספרד

 

 

 
כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

 

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form