מספר טלפון
03-6374000

סיפורים פיקנטיים על המלך פרידריך השני ה"גדול" מברלין / מיכאל דימון

פרידריך השני היה הסכיזופרן הראשון משושלת ההונצלרים שישב על כסא המלכות כמלך פרוסיה בארמונו סאנסוסי בפודסדאם בקרבת ברלין, בה ניתן לבקר במסגרת טיול מאורגן לברלין.

בחדר עבודתו עמדה מכתבה מעשה משבצת,במגירה הראשונה נמצא חליל שבו ניגן את אחת הרביעיות של מוצארט, במגירה השנייה היו מונחות אוסף איגרות לעגה השנונות שהיה מחליף עם הפילוסוף הצרפתי וולטייר, בשלישית החוזים וההסכמים עם ארצות שכנות שהיה מפירם לעת מצוא השכם וערב. פוליטיקה מאקיאבליסטית,אמנות וספרות יפה מונחות במגירות אחרות ונפרדות.אפשר לשלפן או לסגרן לפי הצורך ואין מלכות אחת נוגעת בחברתה.

בשנת 1750 נענה וולטייר להצעתו של פרידריך ה"גדול" שהעריץ אותו זה זמן רב וניהל עימו חליפת מכתבים ממושכת, להתארח בארמונו שבפוטסדאם, אך התברר כי השהות בארמון הייתה כישלון חרוץ למרות דימויו של פרידריך כ"מלך- פילוסוף" נאור ביסודו של דבר. פרידריך מחד היה רודן ושתלטני ומאידך עוקצנותו של וולטייר והעדר כל יחס של יראת כבוד לדת מצידו הרעימו את הוד מלכותו ולבסוף גם עוררו את זעמו ולאחר שלוש שנים נאלץ האורח לעזוב את תחומי הממלכה בנסיבות משפילות.

פרידריך גם שנא יהודים, במסמך שפורסם בשנת 1752 נקבע שהיהודים כת מסוכנת ביותר בתחומי הממלכה ובעקבות כך הוטלו על היהודים חוקים ותקנות רבים שנועדו להגביל ולהקשות את חייהם. בין היתר עסקו תקנות אלו במתן היתרי נישואין ליהודים, אשרות התיישבות והגירה, ניהול עסקים בבעלות יהודית. התקנות נכתבו בצורה מפורטת מאין כמוה ולדוגמא הוטל איסור על חזני הקהילה בברלין לשאת נשים, כמו גם הטלת אחריות קבוצתית-קהילתית לפשעים אשר בוצעו פרטים מהקהילה. דוגמא נוספת הייתה "חרסינת היהודים", מדובר בחרסינה מאיכות ירודה ביותר אשר יוצרה במפעליו הכושלים של המלך ואשר מפאת חוסר גמור בקונים, נכפה על היהודים לקנותה במחיר מלא.

אם זאת המלך השופט העליון שנא חוסר צדק לאזרחיו הפרוסים במערכת השיפוטית ששררה בפרוסיה, היו מקרים שפסקי דין שנפסקו לא מצאו חן בעיניו ושלח את השופטים לכלא.

אנקדוטה לתחנת רוח לטחינת קמח הקיימת כיום בשטח ארמון סאנסוסי וממוקמת לצידו היא תחנה שנבנתה בימיו של אביו פרידריך וילהלם במקום חשוף, הטוחן שבנה אותה קיבל מאביו היתר לבנות אותה ובחר את הגבעה הגבוהה ביותר החשופה והשטח החשוף עוד לפני שפרידריך הגדול בנה את ארמונו סאנסוסי, המלך שלח שליח לטוחן שימכור לו את התחנה והוא סירב וביקש פיצויים מהמלך היות והארמון החדש שבנה המלך חסם את הרוח לתחנה, כאשר שליח המלך אמר לטוחן שהמלך יכול לקחת לו את התחנה, הטוחן השיב במשפט שאלה "האם אין בתי משפט בברלין"? משפט זה היה מאד נפוץ בזמנו.

והשאר יסופר במהלך הסיור!

מידע נוסף:

לטיול מאורגן לברלין עם חברת פגסוס לחץ כאן


כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ
ט.ל.ח

 

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form