מספר טלפון
03-6374000

יואנינה וצפון יוון, הזמנה ליוון אחרת / כתבת מערכת

ביקור במחוז איפירוס בטיול מאורגן ליוון מזמן חוויה אחרת, שונה מיוון שהכרתם או שחשבתם שאתם מכירים. אל תבקרו בטברנות, אל תלכו לים ואל תחפשו מסעדות יקרות לאכול בהן, כי את כל זה אפשר לעשות במקומות אחרים. אז מה כן? יואנינה יוון אחרת
פירוש שמה של העיר הוא "עירו של יוחנן הקדוש" ואולי זו הסיבה שתושבי האי היהודים משתמשים בשם "יאנינה". העיר נוסדה במאה השישית לספירה על ידי הקיסר הביזנטי יוסטינוס השני. יואנינה היא העיר החשובה במחוז, יש בה קצת יותר מ 100 אלף תושבים.

העיר יואנינה  ממוקמת בצפון מערב יוון בחבל אפירוס שהיה חבל ארץ ביוון העתיקה. (חבל הארץ ההיסטורי נחלק כיום בין יוון ואלבניה) החבל נמצא בשוליים של הרי מרכז יוון ומפרץ קורינתוס ולכן פחות בחשיבותו ביוון ובאימפריה ההלניסטית.

לאחר שנים של שכחה וירידה מבמת העולם, מסע הצלב הרביעי, ב-1205, היה הארוע שהעלה את יואנינה חזרה אל הבמה. הצלבנים כבשו את האזור כולו וניהלו אותו מחדש. נסיכות אפירוס ראתה עצמה כיורשת טבעית של האימפריה הביזנטית, אך מהר מאוד היא איבדה את כוחה וחשיבותה ושקעה שוב עד שב - 1479, בעקבות הכיבוש העות'מאני חדלה להתקיים כלל כנסיכות.

אומנם חשיבותה של יואנינה מעולם לא הייתה ראשונה במעלה אך אולי זה מה שעזר לעיר לשרוד. מיקומה האסטרטגי בצומת דרכים חשובה, כל כובש חייב היה לעבור בעיר. לכן, בעיר היו כיבושים נוצריים, כיבוש עות'מאני וכיבוש מוסלמי אשר השאירו בעיר את חותמם. מה שהותיר חותם ארכיטקטוני ואקלקטיות מרתקת. ניתן לומר כי יואנינה היא אחת הערים המגוונות והמעניינות ביוון.
לאחר הטיול ביואנינה, המחוז המקיף אותה יכול להיות המשך טבעי בכדי להתאוורר מדפי ההיסטוריה ולעבור לנשום אוויר הרים צלול. המחוז והאזור כולו נחשבים ליפים ביותר ביוון, כשהרים נישאים רבים, חדים ותלולים מקשטים את הנוף עוצר הנשימה. בתוך הרי הפינדוס, הרכס העיקרי של המחוז ישנם קניונים עמוקים וצרים המעידים על פעילות גיאולוגית עמוקה ועתיקה באזור.

ההרים הנישאים מעל 2,000 מטר יוצרים את החדות של האזור. יוון המוקפת ים מושכת עננים ומשקעים רבים והאזור ירוק רוב ימות השנה. הסלעים הקשים לא מותירים ברירה לתושבים וגידול צאן הוא אחד העיסוקים העיקריים כאן. כל אלו יוצרים פסיפס ענק ומרתק של שלל נושאים המקיימים את אחד מחבלי הארץ העשירים ביותר שיש.  
 

טיול מאורגן ליוון יואנינה

יואנינה והקשר היהודי                          

לא משנה כמה יהודי או ישראלי אתה מגדיר את עצמך, אין זה חשוב בכמה בתי כנסת ביקרת בחייך, ברגע שתדע שאתה הולך לבקר בבית כנסת בחו"ל תמיד תוצף בסקרנות מחודשת. סיפור בית הכנסת והקהילה היהודית ביואנינה הם אחד המקומות שבהחלט חשוב להכיר.

היהודים הגיעו ליואנינה, כמו לכל חלקי יוון לאחר חורבן הבית השני. ביואנינה היהודים דיברו רומניוטית, זכר לניב ביזנטי עתיק וייחודי שכבר כמעט ונכחד מהעולם. נוסח התפילה שלהם ייחודי ואין דומה לו בעולם היהודי. כמו לכל ערי יוון, גם ליואנינה הצטרפו דוברי לדינו, והיהודים היוונים החליפו את שפתם לאחרונה, ביואנינה לעומת זאת שמרה הקהילה על הנוסח הייחודי והעתיק של יהודי ביזנטיון.
בשנת 1925 הגיעו חלק מחברי קהילת יואנינה לשכונת אהל משה בירושלים ושם פתחו את בית הכנסת "בית אברהם ואהל שרה של קהילת יהודי יאנינא". שאר הקהילה נשארה ביוון וערב מלחמת העולם השנייה היו כ-2,000 יהודים בקירוב בעיר שהתרכזו בשני בתי כנסת.

ב-1941 נמצאה יואנינה בשטח הכיבוש האיטלקי והמצב היה טוב באופן יחסי. אלה פרשו מהמלחמה בהמשך והמקום הפך תחת חסות גרמנית. במרץ 1944  עפ"י הצו הגרמני התרכזו היהודים יחדיו בעיר ונשלחו ל"התיישבות מחדש" שסופה הטרגי היה באושוויץ, שם שרדו רק קצת יותר מ 100 יהודים בני הקהילה. כנראה שהגאווה המקומית לא דעכה והאהבה למקום כמו היופי העצום החזירו לעיר יהודים שחיים בעיר כקהילה מצומצמת מאוד. אלו פוקדים בית כנסת אחד ששרד את הזוועות ושופץ בהמשך. בית הכנסת פעיל בצורה חלקית אך בחגים ניתן עדיין לשמוע כאן את הנוסח הביזנטי העתיק.

לכל הטיולים המאורגנים ביוון - לחץ כאן


כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח.

 

 

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form