מספר טלפון
03-6374000

לך לך למדבר (סהרה) / כתבת מערכת

סהרה הוא המדבר הגדול ביותר בעולם. גודלו פי יותר מ-400 פעמים מדינת ישראל. הוא מכסה את אפריקה ממזרח למערב וחוצה לא פחות מ-10 מדינות. סהרה אחראי על שלל תופעות בהיסטוריה הגיאוגרפית של העולם, על פיתוח או אי פיתוח מדינות ועמים ועל קשר בין מדינות או ניתוקן מהעולם.

סהרה הוא אחד המדבריות הקדומים בכדור הארץ. התפתחותו קשורה למיקומו על קו רוחב שבו נוצרת רמה ברומטרית שאינה מפתחת ענני גשם - ואם וכאשר נוצרו עננים כאלו ויורד גשם, המים מתאדים מיד כתוצאה מהחום הכבד והשמש החזקה. בסהרה נמדדו בעבר טמפרטורות הגבוהות מ-50 מעלות ובחודשים מאי ועד אוגוסט הטמפרטורה בו עומדת על כ-45 מעלות באורח קבע.

אם אתם מדמיינים את סהרה כמדבר חולי ושטוח טעות בידכם. המדבר הגדול בעלום טומן בחובו רכסי הרים וולקניים ומגמאתיים שנחשבים מהעתיקים ביותר על פני כדור הארץ. בשוליו קיים מגוון צמחייה גדול יחסית למדבר אך עם הכניסה לתוכו המגוון יורד והצמחייה קיימת רק בערוצי הנחלים ובנאות המדבר.

מגוון בעלי חיים, לא תמצאו כאן, מן הסתם. גם אלו שהסתגלו לחום וליובש מסתתרים במהלך היום ופעילים רק בלילה. מי שבכל זאת מסתובב בסהרה הן מיני אנטילופות כמו דישון וראם, מכרסמים, אוכלי חרקים וגם ציפורים שמעדיפות שקט ושלווה.

בסהרה חיים כ-2.5 איש המפוזרים בנאות מדבר, קרוב לריכוזי מים. אלו שלא מתגוררים דרך קבע בנווה מדבר נודדים לפי עונות השנה ויכולת ההישרדות.  על השבטים הללו נמנה שבט הטוארג, הידוע בלבוש הכחול העז של אנשיו, שהפך להיות מסימני ההיכר של מדבר הסהרה כולו. את בני השבט אנחנו פוגשים בעיקר במרוקו, אך הם חיים בכל חלקיו של מדבר הסהרה ובעיקר במערבו. בתקופה הקולוניאלית הציתו בני שבט זה את דמיונם של האירופאים, שכינו אותם "האנשים החופשיים" מאחר שלא נתנו למדינות החזקות בעולם לשלוט בהם והתעקשו על עצמאותם עד חורמה.
 

טיול מאורגן בסהרה

 
טיול מאורגן במרוקו, במדבר סהרה המרוקאי חושף נוודים ערבים אפריקאים נדיבים וחמים. אך הטוארג אינם רק מכניסי אורחים ואוהבי תיירים, אלו גם נוודים קשוחים ומוכשרים שמאות שנים שולטים במסחר שיירות הגמלים במדבר סהרה המאתגר שהידע שלהם על הדרכים החוצות אותו ממקור מים אחד לבא אחריו עובר רק בין אב לבן. הטוארגים היו אלו שפתחו דרכים בין הערים הגדולות במערב אפריקה ושגילו בכישרון רב את דרכי המסחר בין מרכז אפריקה לבין חופי הים התיכון. בתקופה שלפני הגילויים המרעישים של אמריקה ושל הדרכים הימיות לאסיה, דרך זו הייתה משמעותית ביותר לשם מסחר מאסיה לאירופה, והטוארג היו היחידים שיכלו לחצות דרכים סבוכות אלו.  

מעט ידוע על ההיסטוריה של שבט זה אך כנראה שמוצאו מתערובת של אפריקאים שמדרום לסהרה יחד עם שבטים ערבים שהגיעו לצפון הסהרה עם התפשטות האסלאם במאה השביעית והשמינית לספירה. לטוארג תרבות פרימיטיבית ושמרנית יחסית, השבט מחולק למעמדות על פי תפקידים. מגדלי מקנה וצאן ממוקמים נמוך במדרג, ללוחמים שאמורים להגן על השבט ישנו מעמד גבוה מאוד, אך המעמד מכובד ביותר הוא מעמדם של הסוחרים שאחראים על הפרנסה. 

 

 

לטיול המאורגן במרוקו (סהרה)

  

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ @
ט.ל.ח. 

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form