מספר טלפון
03-6374000

חבל הבסקים, ספרד למתקדמים / משה שניר

אחרי שטיילנו במדריד וערי אנדלוסיה, כבשנו בסערה את ברצלונה ובילינו חופשות בריביירה הספרדית - הגיע הזמן של חבל הבסקים.
חבל הארץ ובירתו ויטוריה הם מן המקומות היפים ביותר באירופה, והמקומיים - מסבירי פנים ומכניסי אורחים. אף מילה על פוליטיקה.

הישראלים גילו את הטיול המאורגן לספרד כבר לפני שנים כשהמסלול הקלאסי כלל את הבירה, מדריד, ואת ערי אנדלוסיה - סביליה, קורדובה וגרנדה, בואכה פורטוגל וליסבון.
בהמשך החלה ברצלונה, עירו של האדריכל הגאון, גאודי, למשוך את הישראלים, בעיקר כשיש טיסות סדירות ישירות לעיר הגדולה שלחופי הים התיכון.  הצ'רטרים למלגה כבר הביאו את הנופשים הישראלים לקוסטה דל סול וליתר ערי הריביירה הספרדית המפורסמת, וביניהן מיכאס, טורמולינוס, גיברלטר ועוד ערים משובבות נפש בצבען הלבן, הבוהק והאוורירי.  ועכשיו, הגיע תורו של חבל הבסקים להפוך ליעד שכובש את הישראלים, שכבר ראו כמעט הכל בטיול לספרד.
החבל, ובירתו ויטוריה, הם מן המקומות היותר יפים באירופה. לנופים המסעירים מצטרפים בני המקום - חמים, מסבירי פנים ומכניסי אורחים, למרות אופיים הסוער בכל הקשור לפוליטיקה הבדלנית שהם מנהלים בתוך הרפובליקה של ספרד.
קשה למצוא במקומותינו הרבה מטיילים ותיקים שביקרו בויטוריה. בירת חבל הבסקים נמצאת בצפון מערבה של ספרד. בחבל הבסקים כולו גרים קצת יותר מ-2.2 מיליון תושבים אותנטיים, בשטח של למעלה מ-7,200 קמ"ר.

טריטוריות היסטוריות

חבל הבסקים, מהיפים והמרתקים באזורי ספרד, מורכב ממספר טריטוריות היסטוריות: ALAVA, VISCAYA ו-GUIPUZCOA, וכולן גובלות עם הטריטוריה של NAVARRA.

לבסקים שפה משל עצמם, וגם תרבות והיסטוריה בדלניות. החבל נוגע במספר מקומות בים ויוצר ערי חוף מדהימות ביופיין, ובאותה נשימה משופע חבל הבסקים גם בהרים נישאים ובגאיות ירוקים ושטופי שמש, המסבירים פנים לתיירים בשפע של פינות חמד וחניונים. חלק מן הנהרות והנחלים, המבתרים את חבל הבסקים, זורמים לאוקיינוס האטלנטי בים CANTABRICO, ואחרים זורמים דרומה ונשפכים בים התיכון.

שרידים פרהיסטוריים מעידים כי לאזור גם שורשים עתיקי יומין, כפי שניתן לגלות במערות ובדולמנים הפזורים ברחבי החבל. אלה משתלבים בנוף עוצר נשימה ובגסטרונומיה מקומית ייחודית ועשירה, שמושכת לכאן מיליוני תיירים אירופים.
במהלך השנים עבר שמה של העיר תהליך של צמצום. האות C נשמטה משום מה משמה, וכך הפכה ויקטוריה לויטוריה. אחד הפרויקטים המרשימים והיותר מרגשים בעיר הוא עבודות השחזור וחידוש הרובעים העתיקים שלה. למטייל האינדיבידואלי, שנכנס לעומקה של העיר, נגלים מבנים עתיקים מן התקופה הגותית, ארמונות מתקופת הרנסנס, בתים מתקופת הבארוק וגם מן התקופה הניאו-קלאסית.
 

ספרד ספרד ספרד

 
ארבעה מגדלים

בתצפית אל העיר ממרחק מצטיירת בקו האופק עיר חלומית, שסימן ההיכר שלה הם ארבעה מגדלים עתיקים, המזדקרים בקו הרקיע שלה. ככל שמתקרבים לעיר המראה נעשה מרתק עוד יותר.

העיר, GASTEIZ-VITORIA בשמה המלא, הוכרזה כבירת חבל הבסקים, בהחלטה רשמית בפרלמנט הבסקי בחודש מאי של שנת 1980. החלטה זו מביאה למיקומם של המוסדות האוטונומיים בויטוריה, ובכלל זה מושב הנשיאות, הממשלה הבסקית והפרלמנט המקומי.

גם למטבח של ארץ הבסקים יצא שם למרחוק. כמעט בכל מנה תמצאו כאן את פטריות היער הנאספות בשדות וביערות בחודשי האביב. המטבח הבסקי מפורסם גם בתבשילי הבשרים המשובחים וגם במאכלי הים. בכל ארוחה מוגשים שפע של ירקות במנות גדושות בכל סוגי המסעדות, הן המפוארות והן העממיות.
אזור חבל הבסקים מפורסם גם ביינות מסוג RIOJA ALAVESA, המוכרים בין אניני הטעם כיינות משובחים יוצאי דופן בטיבם.
ויטוריה גם מהווה במשך כל חודשי השנה אכסניה לאירועים ומופעי תרבות ואמנות, מוסיקה ופסטיבלים המושכים לכאן קהל ואמנים מכל רחבי העולם. בחודש יולי נערך כאן פסטיבל ג'אז בינלאומי, שמוסיף לאופיה התוסס של העיר, בהשתתפות אמני ג'אז מהמובילים בעולם.
בכל שנה, ביום הרביעי של חודש אוגוסט, מתקיים בויטוריה פסטיבל תוסס, שמביא את תושבי העיר לכיכרות, יחד עם ליצנים, מסכות, תיאטרון רחוב ותערוכות לכבודה של הבתולה.
מוזיאון הציור והפיסול של ויטוריה ממוקם בבניין יפהפה מראשית המאה. המוזיאון - "PALACE-OF-FINE-ART" מפורסם ברמתו הגבוהה, ומהווה במה ליצירות ולפסלים מן התקופה הרומנסקית והגותית, ולציורים מן המאות ה-20-18.
המוזיאון הארכיאולוגי של ויטוריה ממוקם בחלק העתיק של העיר, ולידו גם מוזיאון לנשק ומוזיאון לטבע ומדע.
למטיילים בסימטאות ויטוריה נמליץ בחום על הרובע העתיק, שתחילתו במאה ה-13. נקודת מוצא טובה היא הקתדרלה הגותית על שם סנטה מריה. בהמשך מומלץ לבקר במוזיאון הקלפים הממוקם בארמון BENDANA, זכר לתעשיית הקלפים שבה הצטיינה העיר מאז ומעולם. הכיכר הבתולה הלבנה מוצבת אנדרטת הניצחון על הספרדים והצבא הצרפתי של נפוליאון ב-1813.

מי שיבקש להתקרב לבתולה ימצא אותה בתוך ארון עץ, המשמר את פסל העץ ומשקיף על הכיכר היפה. כמו בכל עיר ספרדית "פלאזה די אספניה" היא מוקד של קניות ובילויים לתושבי העיר. ברובע העתיק גם שרידי בית של יהודי עשיר, זכר לפריחה ושגשוג היהודים במקום עד לגירוש ספרד בשנת 1492.

החופים הצלולים של פנינת האוקיינוס

פנינה נוספת של חבל הבסקים היא סאן סבסטיאן, המלכה הבלתי מעורערת של חבל הבסקים. סאן סבסטיאן היא במחוז GIPOZKOA. העיר שוכנת לחוף CONCHA ובצל הרי ULIA ו-IGUELDO. פרסומה וייחודה באים לה קודם כל מחופיה הצלולים והנפלאים.

הרובע העתיק של סאן סבסטיאן יפה במיוחד, ובו מספר רב של בניינים במגוון סגנונות, וארכיטקטורה המשקפת את התקופות ההיסטוריות השונות והמגוונות בחיי העיר.
סאן סבסטיאן אינה נמנית עם עריה הגדולות של ספרד. בסך הכל פחות ממאתיים אלף תושבים, שחיים במה שקרוי בפי הספרדים "פנינת האוקיינוס".

העיר עצמה בנויה לחופי מפרץ ויסקאיה הסוער בחוף האטלנטי של ספרד, ולאורך שפת נהר ה-URUMEA. חלקה האחר בנוי על רכס ההרים המתנשא משני צידי הנהר. בשפך הנהר מצויים גם הנמל הציורי של סאן סבסטיאן והחלק העתיק והמרכזי של העיר.

לרובע הישן של סאן סבסטיאן מתנקזים חיי הלילה של העיר. במקום מגוון של ברים ומסעדות הגודשים את הרחובות הצרים. בכל חלון ראווה מוצגים דרך קבע מבחר המתאבנים ("טאפאס") שחביבים כל כך על המקומיים.
לצידי הדרך מן המפרץ מציגים סוחרי הדגים דרך קבע את מרכולתם. מועדוני לילה רבים, טובים ומפורסמים ממוקמים לאורך טיילת החוף.
חובבי קזינו יכולים לעשות קפיצה קלה לצרפת לעיירה המפורסמת ביאריץ, השוכנת רק 45 ק"מ מן המקום. 

הנמל של בילבאו

אטרקציות נוספות בסאן סבסטיאן הן כנסיית סן וייסנטה - הבניין העתיק ביותר בעיר, כיכר טרינידר שבה מתקיימים כל שנה אירועים ססגוניים במסגרת פסטיבל הג'אז המקומי ושוק האיכרים הקרוי BRE. במרכז העיר גם כיכר עתיקה - "פלאזה דה לה קונסטיטוציון". העיר החשובה ביותר מבחינה כלכלית בחבל הבסקים היא בילבאו.

בילבאו היא העיר הרביעית בגודלה בספרד, ובירת מחוז BIZKAIA. העיר ממוקמת בעמק נהר NERVION במרחק 2- ק"מ מחוף הים.

המטרופולין של בילבאו מורכב מ-28 עיירות, והוא מהווה את אחד מן המרכזים התעשייתים והמסחריים החשובים של ספרד. לעיר גם שדה תעופה בינלאומי אליו טסות חברות אירופאיות מובילות.

שוורים בסימטאות

חשיבותה של בילבאו באה לה בראש ובראשונה ממיקומה האסטרטגי ומהנמל הגדול שלה. נמל זה הפך אותה עוד בתקופות קדומות למרכז תעשייתי ומסחרי שהתפתח כל הזמן.

הרובע הישן שלה הוא שריד לעיר המקורית, שבראשיתה היתה מוקפת חומה והיו בה רק 3 רחובות ראשיים, שחוברו ביניהם במספר אינסופי של סימטאות. מאוחר יותר כבר גדלה העיר ל-7 רחובות, ואת חומותיה כבר הקיפה טיילת בשם RONDA PASEO.

בילבאו של היום מורכבת מ-2 חלקים. החלק החדש והמודרני, שבו מתנהלים חיי המסחר והכלכלה, ולצידה הרובע הישן, שבו נמצאים בניינים ואתרים היסטוריים חשובים רבים.

ה-GRAN VIA הוא הרחוב הראשי, המנקז אליו את רוב הפעילויות התיירותיות שמציעה העיר למבקר בה.

הקתדרלה הגותית על שם סנטיאגו מן המאה ה-14, בית העירייה, רכבת הפוניקולור לתצפית ARTXANDA - אלו הן חלק מן האטרקציות העתיקות המחכות כאן לתייר.

אטרקציה בת זמננו, יקרה ומרשימה במיוחד, היא מוזיאון גוגנהיים שנחנך בשנת 1997. המוזיאון המדהים שנראה כאונייה עתידנית, והמתנשא לגובה של עשרות מטרים, מאפשר תצוגות של פסלים ויצירות גדולות גם במשקל של 40 ו-80 טון. הקמת המוזיאון עלתה יותר מ-100 מיליון דולר, והיא הפכה מוקד משיכה בפני עצמו לבילבאו. המוזיאון ממוקם במרכז העיר, ומשתרע על פני שטח עצום של 32,500 מ"ר.

עוד ניתן למצוא בעיר מוזיאון להיסטוריה, ארכיאולוגיה ואתנוגרפיה, השוכן בבניין ישן ויפהפה בשוק ריברה. בחלק החדש של העיר כדאי לבקר בפארק DONA CASILDA, שבו שוכן גם מוזיאון אמנות.
כשמבקרים בחבל הבסקים, אי אפשר לוותר על ביקור בפמפלונה. הסופר האמריקני וחתן פרס נובל, ארנסט המינגוויי, תרם רבות לפרסומה של העיר, כאשר תיאר בספרו מירוץ השוורים של סן פרמין המתקיים בין סימטאותיה.
המדיום הטלוויזיוני האדיר את המיתוס עוד יותר, והוא מביא אותו כמעט לכל בית בעולם. מאז נחשף המירוץ בספרו של המינגוויי מגיעים לכאן מדי שנה מאות אלפי תיירים כדי להשתתף בחגיגה הייחודית.
פמפלונה של היום היא מרכז תקשורת, חקלאות ותעשייה חשוב, מלבד היותה גם אתר תיירות פנים ספרדי נחשב. מדרונות ההרים היפים של NAVARRE עשירים בכרי מרעה ודשא, ובעמק EBRO יערות ויקבי יין רבים.
במרכז העיר כדאי לבקר ב-"PLAZA DEL CASTILLO", החוצה אותה לכיוון הרובע הישן והעתיק CASCO VIEJO. החלק החדש והמודרני של פמפלונה נמצא במזרח העיר.
הרובע הישן מתאפיין בסימטאות מפותלות, שלאורכן מבנים היסטוריים ותרבותיים חשובים, כמו הקתדרלה והמנזר הגותי, הכנסיות העתיקות ומוזיאון NAVARRE. פסטיבל סן פרמין נערך כל שנה במשך 7 ימים מלאים בין ה-14-6 ביולי.
 

טיול מאורגן לצפון ספרד

 קפיצה לבסקים הצרפתיים

ויטוריה היא גם בסיס טוב לטיולים בצפון ספרד ובאזור הרי הבסקים הצרפתיים. אלטרנטיבה מומלצת היא המסלול ויטוריה - באדלונה - ביאריץ - סאן חואן מלוז - לויטוריה (כ-340 ק"מ). יציאה מויטוריה דרך כביש 1 - N, אל עבר סאן סבסטיאן, ומשם דרך הכביש המהיר 63-A לבאדלונה - עיר מסחרית, עם מבנים מעניינים ביותר בחלק העתיק שלה.
מומלץ לבקר בקתדרלה הגותית DANTA MARIA בעלת האכסדרה המיוחדת, הכיכר המרכזית העתיקה
SQUARE PASTEUR וה-CHATEAU VIEUX, ארכיטקטורה ייחודית מימי הביניים.
האטרקציות: SQUARE OF FREEDOM - אחת הכיכרות העתיקות ביותר בבאדלונה - וב-MUSEUM OF FINISHED BONNAI. בהמשך מגיעים ל-BIARRITZ, עיר נופש וקיט של מלכי צרפת, הידועה בשל חופיה היפים, הספא שלה והנמל העתיק. מומלץ לבקר גם במגדלור, ב-GRAMONT CATILLO ובמלון PALAIS.
ניתן לסיים את הביקור באזור הבסקים הצרפתיים בעיירת חוף SAN JUAN DE LUZ, שם כדאי לבקר בנמל הדיג, בכנסיה הבאפטיסטית על שם SAINT JOHN וב-GANBETIA RUE - הרחוב המרכזי של העיירה על אזורי המסחר והקניות האטרקטיביים שלו.

 

לטיול מאורגן לחבל הבסקים בספרד 

 

התמונות באדיבות המדריך עפר ערד

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form