מספר טלפון
03-6374000

סיור עירוני באוזבקיסטאן / כתבת מערכת

אוזבקיסטאן היא מדינה מגוונת, עם כפרים ציוריים ונוף פסטורלי. כיום היא מדינה מוסלמית וסובלנית ויש לה תרבות עשירה הכוללת סגנונות לבוש ייחודים, מטבח עשיר והרבה שמחת חיים. את ההפתעה הגדולה תמצאו דווקא בטיול מאורגן לאוזבקיסטאןבערים הגדולות והסואנות שמספקות חוויה עוצמתית במיוחד.

אוזבקיסטן נמצאת במרכז אסיה, ויושבת על הציר המרכזי של דרך המשי ההיסטורית, הדרך שחיברה בין סין האימפריאלית למרכזים חשובים אחרים באירופה, אסיה ואפריקה. מיקומה האסטרטגי גרם לכך שכובשים רבים עברו דרכה ויצאו ממנה, ונראה כי זו הסיבה לכך שהיא ספגה תרבויות מזמנים ומקומות שונים. נוצרה בה תרבות ייחודית וקסומה וגם אחת מהעתיקות ביותר בעולם. חבל הארץ בו היא ממוקמת נקרא בדרך כלל "הסטאנים" וגובלת בקזחסטאן, קירגיסטאן, טג'יקיסטן, אפגניסטאן וטורקמניסטן.

מאחר והיא מוקפת מדינות ונמצאת בלב אסיה אין לה מוצא לים, דבר שגרם לתרבותה להיות גם רחוקה ומסוגרת מאות שנים. פרסים, ערבים, מונגולים, מוסלמים ורוסים שלטו באזור במהלך השנים, ויצרו פסיפס תרבותי ואתני מגוון וייחודי.  בעת החדשה עוד הייתה המדינה תחת ריבונות ברית המועצות, אך מאז ספטמבר 1991 היא מדינה עצמאית (בעלת שלטון דיקטטורי), בלב אזור הררי. 

המגוון התרבותי של המדינה יצר בה גם מטבח עשיר ונפלא, שמשלב טעמים מהמטבח הפרסי, הרוסי, התורכי והסיני. מאכלים כמו שיש-קבאב ופולאו – קדירה של אורז עם נתחי בשר, בצל, אורז, קטניות וכמובן תבלינים שונים, תוכלו למצוא בכל רחבי אוזבקיסטן. האוזבקים מתגאים במסורת שלהם ומשמרים אותה, כך שהפולקלור הוא חלק מחיי היום יום שלהם. את התלבושות הססגוניות תוכלו לפגוש ברחובות הערים בטיול מאורגן לאוזבקיסטאן וגם במופעי הפולקלור שמציגים את הריקודים האוזבקיים הסוערים.

כיום אוזבקיסטאן מונה קרוב ל– 30 מיליון תושבים, רובם מוסלמים סונים, אך יש בה גם מיעוט נוצרי ובני דתות שונות. כיאה למדינה מתפתחת, האוכלוסייה מתחלקת עדיין בצורה בולטת בין הרבה תושבים כפריים המשמרים את המסורת לבין מרכזי אוכלוסייה צפופה בערים, שבמקרה של אוזבקיסטאן, משמרים גם הם את המסורת. בחרנו לספר לכם על שלוש ערים מרכזיות מאוד במדינה העשירה בתרבות ובמסורת ששווה לבקר בהן אם אתם מחפשים חוויה ייחודית.
 

סמרקנד

סמרקנד היא העיר השנייה בגודלה באוזבקיסטן. גרים בה קרוב לחצי מיליון תושבים והם ברובם המכריע אוזבקיים אך ישנה גם אוכלוסייה טג'יקית. בעבר הייתה העיר בירת האימפריה הטימורית, ששלטה במשך 150 שנה בשלהי ימי הביניים והשתרעה מהודו ועד גאורגיה. האימפריה נוסדה על ידי הכובש המונגולו-טורקי הגדול טימור לנג, והוא שיקם את העיר אחרי שנהרסה על ידי הצבא המונגולי, הקים בה מבנים רבים והחזיר אותה לפאר הקודם שלה. בזמנו נבנה בה גם מוזיליאום, מבנה קבורה מפואר המשמש לעתים כמקום סגידה לנפטר או לנפטרים הקבורים או חנוטים, ומהווה אחד מהאתרים המרשימים בעיר. במאה ה – 16 נכבשה העיר ע"י המוסלמים שהשקיעו בה רבות ונבנו בה מבני דת ומדרסות יפות ממיטב המסורת המוסלמית ועל ידי טובי האדריכלים בעולם אז. בהמשך נכבשה על ידי הרוסים שהוסיפו לעיר נופך רב גוני ומלא תרבות מפוארת ברוח הקלאסיקה הרוסית והפכו את סמרקנד להיות מהערים הבולטות והיפות באסיה.

הארכיטקטורה המיוחדת שונה מכל מה שאנחנו מכירים, והופכת את הסיור ברחבי העיר לחוויה מרהיבה וייחודית. כדאי לבקר בעיר במבנים שנבנו בתקופתו של טימור לנג, מתחם המדרסות ראגיסטאן, מבנה הטרוסו והמוזיאון, השווקים וכמובן "ביבי חאנים", המבנה אותו בנה טימור לנג לאשתו הסינית. יש בעיר עוד שלל אתרים ומבנים אותם לא קשה למצוא, אך גולת הכותרת היא המוזילאום בו קבור טימור לנג בעצמו וקרובי משפחתו ולכן נקרא המקום "גורי האמיר" (צאצאי השליט).

חיווה

חיווה יכולה לזכות בתואר העיר הכי יפה בעולם שהיא הכי פחות מוכרת. הפנינה האדריכלית הזאת שימשה כבירה של האמירות המרכזית יותר מארבע מאות שנים, אבל המזל הגדול שלה הוא בכך שהיא לא נהרסה בכיבושים השונים והשתמרה להפליא.

העיר העתיקה היא המקום המושך אליו את מירב האנשים שבאים לצפות ביופי השמור והנדיר הזה. בשיטוט בעיר העתיקה, בטיול מאורגן לאוזבקיסטן תרגישו כאילו חזרתם בזמן לימי הביניים, בעיקר בזכות התושבים המקומיים של העיר שאוהבים את מורשתם ותרבותם והקפידו לשמר אותה עד היום.

במרכז העיר העתיקה ניתן לבקר במבצר איצ'ון קלה. למבנה ישנו מינרט אדיר ובלתי נשכח שנחשב לאתר היפה בעיר. המינרט היה אמור להיות הגבוהה ביותר בעולם, אך העבודות הופסקו עקב מותו של המתכנן, עם זאת הוא עדיין מרשים במיוחד.

בוכרה

הפירוש המילולי של שם העיר הוא "ברת מזל" ואכן נראה שבוכרה באמת כזו. העיר מיושבת ברציפות קרוב ל – 3,000 שנה ובעבר שימשה תחנת מעבר מרכזית מאוד על דרך המשי. כל תושבי מזרח אסיה עברו בעיר הזו וחלקם נשארו והשתקעו בה. סינים, הודים, פרסים, תורכים  ועוד השאירו בה את חותמם ונתנו לעיר את אופייה. גם היום יופייה של בוכרה יוצא דופן ומראיה הייחודיים משווה לה יופי עוצר נשימה עם מאפיינים אוזבקיים ומקומיים ייחודיים.

ביקור בבוכרה של היום מזכיר בהחלט את עברה העשיר, וסיור בשווקיה היפים ללא ספק גורם לחשוב שאולי זמנה בתור תחנה על דרך המשי לא חלף והיא עדיין נצבעת בצבעים ייחודיים המגיעים מכל כיוון.

בנוסף בטיול לאוזבקיסטן, תמצאו כאן את אחד ממרכזי היהדות הייחודיים והמפוארים ביותר שיש, שהקימו  היהודים שנדדו באסיה בתקופה הרומית והתיישבו אזור הרובע היהודי ובית הכנסת הם אתרי חובה להבנת יופייה ומורכבותה של העיר.  

 

לטיול המאורגן באוזבקיסטאן

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form